Vad vill vi ha för hund?

Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen, vår 3-åring och en Maine Coon). Vi har stor tomt, är aktiva, utomhus så mycket vi kan och jag jobbar hemifrån 95% av tiden. Vi har haft hund förut. Jag går gärna lite kurser med hunden, men det är främst en familjehund vi ska ha.

Vår kravlista är:

- Inte fälla
- Max 20 kg, men helst runt 6-12 kg
- Helst inte för högt jaktintresse. Jag vill gärna kunna ha hunden lös på tomten tillsammans med oss t ex, och vår tomt är svår att hägna in.
- Pigg och vaken, men med tydlig "off"-knapp
- Kunna hänga med på en joggingrunda på 5 km
- Träningsbar och följsam. Jag vill gå lite kurser på brukshundsklubben.

Vi har tittat på många raser, följande finns fortfarande kvar på listan:
- Spansk vattenhund
- Lagotto
- Pumi
- Bichon havanais
- Bicon Frisé

Är det någon av raserna som inte passar oss? Har jag missat någon ras? Hoppas att någon kan komma med lite input :)
Vi har liknande krav och landat på Bichon Frisé. Vi hade tidigt med pudel, men kände att Bichonernas lite robustare kroppsbyggnad tilltalade oss mer. Det är dock en väldigt populär ras nu. Och den dras enligt en uppfödare jag pratade med fortfarande med uppfödarebrist efter att den svenska stammen blev för sjuk/inavlad på 00-talet vilket gjorde att många uppfödare la ner på tidigt 10-tal.
 
Vi har haft väldigt liknande önskemål som ni, med skillnaden att hunden ska kunna hänga med på längre jogging och längdskidsturer, och landade i mellanpudel. Kommer inte ställas ut och därmed inte heller pudelfriseras utan "sportklippas". Förstår i tråden att du valt bort pudlarna pga tidigare erfarenheter, vi har gjort likadant fast med Lagotto så jag tänker inte försöka övertala på något vis, man måste ju känna för rasen :-) Av de ni har på er lista så tittade vi också på Perro, samt att vi ganska länge även hade Barbet på vår lista. De blir ju dock större än ert önskemål.

Vår lilla är en himla kul filur med stor personlighet som är otroligt följsam, pigg och alert men med tydlig off-knapp och visar noll jaktinstinkt. Hon är dock bara 10,5v så mycket kan ju ändras ;-) men hittills är vi supernöjda! Ser verkligen fram emot att gå kurser och jobba mer med henne när hon blivit äldre.
 
Jag vill bara tillägga, att 5 km jogging klarar vilken hundras som helst, såvida den inte är fullständigt otränad. Fast jag skulle kanske inte välja trubbnosar, som engelsk bulldog t.ex. - några fixar kanske en sån runda men det är jobbigt för dem med andningen..... I övrigt är 5 km en baggis för en hund med grundkondis.
 
Jag vill bara tillägga, att 5 km jogging klarar vilken hundras som helst, såvida den inte är fullständigt otränad. Fast jag skulle kanske inte välja trubbnosar, som engelsk bulldog t.ex. - några fixar kanske en sån runda men det är jobbigt för dem med andningen..... I övrigt är 5 km en baggis för en hund med grundkondis.

Mycket bra poäng! Min förra hund var en cavalier och hon sprang en mil med mig när hon var i sin bästa form.
 
Portugisisk vattenhund?
Jag har iof bara träffat en individ, men om den är normerande så passar rasen in utmärkt.
Den hålls nedklippt, med lite mer päls på vintern. Hänger med på ridturer och har inget jaktintresse. En otroligt tyst hund, som har långt till skall.
Det bor en hund som jag tror är en Havanais på gatan, och om den är normerande så är det en väldigt skälig ras enligt min erfarenhet.
 
Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen, vår 3-åring och en Maine Coon). Vi har stor tomt, är aktiva, utomhus så mycket vi kan och jag jobbar hemifrån 95% av tiden. Vi har haft hund förut. Jag går gärna lite kurser med hunden, men det är främst en familjehund vi ska ha.

Vår kravlista är:

- Inte fälla
- Max 20 kg, men helst runt 6-12 kg
- Helst inte för högt jaktintresse. Jag vill gärna kunna ha hunden lös på tomten tillsammans med oss t ex, och vår tomt är svår att hägna in.
- Pigg och vaken, men med tydlig "off"-knapp
- Kunna hänga med på en joggingrunda på 5 km
- Träningsbar och följsam. Jag vill gå lite kurser på brukshundsklubben.

Vi har tittat på många raser, följande finns fortfarande kvar på listan:
- Spansk vattenhund
- Lagotto
- Pumi
- Bichon havanais
- Bicon Frisé

Är det någon av raserna som inte passar oss? Har jag missat någon ras? Hoppas att någon kan komma med lite input :)
Titta närmre på Lancashire heeler. Skulle nog kunna passa er perfekt. En fantastisk och allsidig ras som är med på allt.

Petit brabacon är också en fantastiskt trevlig hund.

Äsch, missade att hunden inte skulle fälla.
 
Portugisisk vattenhund?
Jag har iof bara träffat en individ, men om den är normerande så passar rasen in utmärkt.
Den hålls nedklippt, med lite mer päls på vintern. Hänger med på ridturer och har inget jaktintresse. En otroligt tyst hund, som har långt till skall.
Det bor en hund som jag tror är en Havanais på gatan, och om den är normerande så är det en väldigt skälig ras enligt min erfarenhet.
Vi har en tvåårig Portugis i området. Såååå trevlig :love:
Säger aldrig ett knyst när vi går förbi tomten eller möts ute trots att min hane är en muckare av rang.
 
Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen, vår 3-åring och en Maine Coon). Vi har stor tomt, är aktiva, utomhus så mycket vi kan och jag jobbar hemifrån 95% av tiden. Vi har haft hund förut. Jag går gärna lite kurser med hunden, men det är främst en familjehund vi ska ha.

Vår kravlista är:

- Inte fälla
- Max 20 kg, men helst runt 6-12 kg
- Helst inte för högt jaktintresse. Jag vill gärna kunna ha hunden lös på tomten tillsammans med oss t ex, och vår tomt är svår att hägna in.
- Pigg och vaken, men med tydlig "off"-knapp
- Kunna hänga med på en joggingrunda på 5 km
- Träningsbar och följsam. Jag vill gå lite kurser på brukshundsklubben.

Vi har tittat på många raser, följande finns fortfarande kvar på listan:
- Spansk vattenhund
- Lagotto
- Pumi
- Bichon havanais
- Bicon Frisé

Är det någon av raserna som inte passar oss? Har jag missat någon ras? Hoppas att någon kan komma med lite input :)
Vill du ha en hundigare pudel är cockerpoo trevligt, men det krävs gentest för att veta om de fäller.

(Nej, jag har inga cockerpoovalpar i höst)
 
Hur mycket aktivering vill ni ge hunden? Jag kan förstå tankarna kring pudel, de är inte en hund för alla. De är känsliga i både kropp och knopp och det har jag personligen svårt med i en egen hund. Tror med på havanaisen i så fall, men den kan å andra sidan bli lite FÖR mycket soffhund för er utifrån er beskrivning. Men stabila och trevliga är de.

Kollat lite på strävhår också? T ex dvärgschnauzer? Kromfohrländer är en annan, lite mindre vanlig ras med lite mer fart än havanaisen men fortfarande av sällskapstyp. Till den sportiga familjen skulle jag säga.
 
Vi har en tvåårig Portugis i området. Såååå trevlig :love:
Säger aldrig ett knyst när vi går förbi tomten eller möts ute trots att min hane är en muckare av rang.
Jag har träffat några få och de har varit bra mentalt men hej och hå så mycket energi! Är denna också sådan?
 
Har inte träffat jättemånga Pumi, men dom jag har träffat har haft otroligt mycket jakt i sig. Drar som en avlöning när dom fått chansen.
 
Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen, vår 3-åring och en Maine Coon). Vi har stor tomt, är aktiva, utomhus så mycket vi kan och jag jobbar hemifrån 95% av tiden. Vi har haft hund förut. Jag går gärna lite kurser med hunden, men det är främst en familjehund vi ska ha.

Vår kravlista är:

- Inte fälla
- Max 20 kg, men helst runt 6-12 kg
- Helst inte för högt jaktintresse. Jag vill gärna kunna ha hunden lös på tomten tillsammans med oss t ex, och vår tomt är svår att hägna in.
- Pigg och vaken, men med tydlig "off"-knapp
- Kunna hänga med på en joggingrunda på 5 km
- Träningsbar och följsam. Jag vill gå lite kurser på brukshundsklubben.

Vi har tittat på många raser, följande finns fortfarande kvar på listan:
- Spansk vattenhund
- Lagotto
- Pumi
- Bichon havanais
- Bicon Frisé

Är det någon av raserna som inte passar oss? Har jag missat någon ras? Hoppas att någon kan komma med lite input :)
Jag skulle stryka spanska vattenhunden om jag vore du. Min pappa hade en sådan för några år sedan, den var väldigt svajig mentalt och dom fick ta bort den pga otaliga allergier (i princip allt foder, kvalster mm) och den blev bara 5 år :(
Under de 5 år dom hade den så blev dom varse att pappan till hunden var en "matodont-avlare", import från spanien som alla använde och som visade sig nedärva massor av problem, så det tar nog tid innan dom fått ordning på aveln igen.
Däremot så tror jag på Lagotton för er del :up: Inte världens påigaste träningskompis, läs brukshund, men en mycket bra allround familjehund. Måste dock klippas, men det gör du lätt själv.
 
Vi tänkte köpa hund fram mot hösten eller nästa vår och har lite ågren kring vad vi ska välja. Vi är fyra i familjen (jag och mannen, vår 3-åring och en Maine Coon). Vi har stor tomt, är aktiva, utomhus så mycket vi kan och jag jobbar hemifrån 95% av tiden. Vi har haft hund förut. Jag går gärna lite kurser med hunden, men det är främst en familjehund vi ska ha.

Vår kravlista är:

- Inte fälla
- Max 20 kg, men helst runt 6-12 kg
- Helst inte för högt jaktintresse. Jag vill gärna kunna ha hunden lös på tomten tillsammans med oss t ex, och vår tomt är svår att hägna in.
- Pigg och vaken, men med tydlig "off"-knapp
- Kunna hänga med på en joggingrunda på 5 km
- Träningsbar och följsam. Jag vill gå lite kurser på brukshundsklubben.

Vi har tittat på många raser, följande finns fortfarande kvar på listan:
- Spansk vattenhund
- Lagotto
- Pumi
- Bichon havanais
- Bicon Frisé

Är det någon av raserna som inte passar oss? Har jag missat någon ras? Hoppas att någon kan komma med lite input :)
Tipsar om Bedlingtonterrier 😊
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 249
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Jag håller på att bli tokig av beslutsångest och min nuvarande hunds pension kommer allt närmre. Jag vet verkligen inte vad jag...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
7 710
Senast: Enya
·
Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 954
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp