Vad vill vi ha för ras?

athena

Trådstartare
Jag vet att det finns flera såna här trådar men ni kanske orkar med en till ;).

Vi är en familj som bor på landet, två barn 12 och 8 år. Min sambo jobbar hemma för det mesta, jag reser mycket i mitt jobb. Vi bor på en stor gård med hästverksamhet och växtodling.

Vi är båda uppvuxna med hund men har nu inte haft hund på många år. Men nu är det banne mig dags! Jag har bestämt ras flera gånger men så blir jag tvehågsen... av olika anledningar.

Det ska vara en gårdshund som kan gå lös och inte dra iväg efter rådjur eller katter. Den kommer att aktiveras "lagom" mycket - långpromenader (5-10 km) några dagar i veckan, "vanlig" rastning övriga dagar + lite trickträning, kanske agility osv men vi är inte jätteaktiva hundmänniskor.

Om den gillar att åka bil får den mycket gärna följa med mig på jobbet.

Den får gärna vakta lite men måste vara vänlig och relativt förarvek.

Storleken har inte så stor betydelse men inte för liten (och inte st bernhard-stor). Pälsvård... lagom helst.

Raser som jag har funderat på...

DSG - men den fryser lätt enligt många och jag måste ha en hund som kan vara med ute även på vintern.

Labrador retriever - hittar jag inga nackdelar med?

Australian Shepherd - troligen för krävande för vår livsstil?

En ickevallande border collie (är min drömras), men då måste man ju ta en omplacering för att veta att den inte vallar och vi vill ha en valp.

Berner sennen - verkar ha lite för mycket hälsoproblem + att den är i största laget.

Tar gärna emot fler konstruktiva förslag :).
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jag säger ju dalmatiner, problemet är dock att många av dom är rätt frussna och gillar inte kyla alls. Annars har dom allt ni söker.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Nej, den går bort - mina svärföräldrar hade en och den var galen ;). Nej men den var ganska överaktiv och jag tror den blev aggresiv till slut - säkert inte utmärkande för rasen men en dålig erfarenhet som inte suddas bort tyvärr.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jag hade nog gått in på gårdshundarna om ni är mer inne på en trevlig familje/gårdshund, själv är jag rätt förtjust i cane corso tex men man får vara noga med hälsostatus på föräldrarna och en bit bak i leden.

Appenzeller sennen kanske?

Eller varför inte en schnauzer?
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Finsk eller svensk lapphund kanske vore ngt? Sedan tycker jag inte du ska titta på aussie eller bc då de ofta kräver bra mycket mer än det ni vill ge.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Schapendoes :love:

Avskräcks inte av pälsvården. Vi klipper våran på våren, och lagom till hösten har pälsen vuxit ut.
Vi borstar max 1 ggr/vecka, och det är fort gjort.
Hon ser ut som en ryamatta oavsett om hon är nyborstad eller inte. :angel:

* Jenny *
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Två av de absolut mest krävande raserna som existerar är Border collie och Aussie.
Att du ens funderar på dem trots att du skriver att hunden kommer att aktiveras "lagom" visar tydligt att det inte är rätt raser för dig.
Jag menar inte illa, du kommer med all sannolikhet bli en fantastisk hundägare till en hund av någon annan ras. Men för att skaffa dessa raser bör man man ha väldigt mycket erfarenhet av vad de kräver.
Lägg de tankarna bakom dig och fokusera på hundar som har mindre krav på aktivering så slipper du slösa din tid.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jag har inget behov av att idiotförklaras, men tack för ditt svar ;).
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Det var inte på något sätt menat att idiotförklara dig.
Jag förutsatte att du inte visste hur krävande de raserna är, därför ville jag informera om det.
Eller så visste du det och då... ja då kanske någon med såna tendenser hade velat just idiotförklara dig. Men inte jag alltså :angel:

Men sen finns det ju också de som tar illa upp av att man säger att vissa raser inte passar dem. Det har jag svårt att förstå.
Om jag säger att jag vill ha en enorm hund som är skräckinjagande och någon säger att en Chihuahua inte skulle passa mig, så det inget att ta illa upp för. På samma sätt är det inget att ta illa upp om jag inte tycker att en Border collie eller Aussie passar någon som vill aktivera sin hund "lagom".
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Det är lugnt. Jag är medveten om deras behov och det är ju därför jag har valt bort raserna. Men det blir så himla fort när nog aggresiv stämning på nätet när man pratar om hundraser som kräver aktivering. När man pratar med uppfödare (seriösa) så är tonen en helt annan faktiskt, även omd e inte har valpar till salu.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jag tycker att det säger rätt mycket att veta vilken som är "drömrasen", speciellt om personen i fråga sedan har självinsikt att säga att man inte kan erbjuda en sådan hund rätt hem. Det visar på mognad plus ger en ledtråd om vilken typ av hund man söker, ofta finns det andra raser som påminner om drömrasen som man då kan tipsa om istället.

Och jag håller med om den som sa finsk lapphund. Låter som den skulle passa er. Eurasier kanske du ska kika lite på också.
Är det vallhundsmentaliteten och kvickheten ni gillar kan jag tipsa om lancashire heeler. De är små (kanske för små?) men tuffa och tåliga, min bangar inte dåligt väder eller snö. Kan finnas viss reservation inom rasen så man få välja valp noga så man får en tillgänglig hund. Den vaktar gärna men är samtidigt ofta förarvek iom att det är en vallhund. Den är nöjd med "lagom" och man måste inte valla med den för att den ska vara nöjd. Drar inte efter vilt men håller gärna efter och tar råttor på gården.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Heeler hade faktiskt också svärisarna förr och det är en stencool hund! Jag tycker dock att den är lite för liten.

Har fått för mig att lapphundar skäller mycket, jag har kanske fördomar men tänker att alla spetsar skäller?
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

De skäller, men det är till viss del en uppfostringsfråga. Labbe annars, men då krävs ju lite intresse att apportera med hunden...
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Vi har en finsk lapphund och har varit runt hos ett tiotal sådana uppfödare/ägare. En del har hundar som skäller hysteriskt, och en del skäller inte alls.

Vår är bara fyra månader, och hon skäller ibland när hon leker och ibland när någon passerar vår tomt. Vi avskyr hundar som skäller mycket, och ska göra vårt allra bästa för att Lovis ska vara så tyst som möjligt. Jag tror absolut att det i mångt och mycket är en uppfostringsfråga, men visst har de ofta nära till skall.

Vi ville ha en aktiv sällskapshund som inte fryser på vintern, som är tålig och som inte har stor jaktinstinkt. Jag upplever lapparna som väldigt sociala, lättmotiverade och pigga hundar.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Vad är "vanlig" rastning resten av veckan?

Jag tycker det låter som absolut i minsta laget med motion oavsett ras faktiskt.
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Vad är "vanlig" rastning resten av veckan?

Jag tycker det låter som absolut i minsta laget med motion oavsett ras faktiskt.

Jag tycker inte man ska säga det säkert. Jag bor på gård, har tre aktiva jakthundar (Flatcoated) och en aktiv blandras. Mina hundar är ute på gården mellan 4-10 timmar om dagen (Och då inte i hundgård utan lösa på hela gården) och får långpromenader och cykling utanför gården 5 dagar i veckan, sammanlagt cirka 8-10 mil i veckan. Utöver det tränar vi jakt 4-5 dagar i veckan och spår/lydnad max 2 gånger i veckan. Mina hundar är välmående och välaktiverade, och jag har AKTIVA hundar. Har du en Leonberger, Berner Sennen eller annan ras som inte är avlad för bruks/jaktarbete är jag ganska övertygad om att dom är fullt nöjda med långpromenader 4-5 dagar i veckan och få lufsa på gården hela dagarna. (Nota bene: Detta skrev jag till TS "försvar" om "några dagar i veckan" är minst 4 och alla långpromenader INTE är 5km, utan minst 8-10km)
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jisses, hur många dagar har du på en vecka? Ni kör alltså 10 rejäla pass långpromenad/jakt i veckan, samt spår och lydnad och att hundarna rör sig hela dagarna?
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Jisses, hur många dagar har du på en vecka? Ni kör alltså 10 rejäla pass långpromenad/jakt i veckan, samt spår och lydnad och att hundarna rör sig hela dagarna?

Ja? Att hundarna rör sig hela dagarna hemma på gården är inga konstigheter, jag jobbar ofta kväll och min sambo dag och jag är dessutom ledig flera dagar i veckan. Långpromenader/cykling à 1-3 timmar 5 dagar i veckan hoppas jag att alla hundägare hinner med, och ett jaktpass à 1 timme 5 dagar i veckan tar "ingen" tid. Lydnad någon kvart här och där, och spår tar inte mer än 15 minuter att lägga och 15 minuter att gå.

Jag tycker det var en konstig kommentar av dig, jag aktiverar mina hundar "lite" jämfört med många andra. Utslaget på hela veckan 2-4 timmar om dagen, och som sagt, det hoppas jag alla som har hund har tid med.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Ja? Att hundarna rör sig hela dagarna hemma på gården är inga konstigheter, jag jobbar ofta kväll och min sambo dag och jag är dessutom ledig flera dagar i veckan. Långpromenader/cykling à 1-3 timmar 5 dagar i veckan hoppas jag att alla hundägare hinner med, och ett jaktpass à 1 timme 5 dagar i veckan tar "ingen" tid. Lydnad någon kvart här och där, och spår tar inte mer än 15 minuter att lägga och 15 minuter att gå.

Jag tycker det var en konstig kommentar av dig, jag aktiverar mina hundar "lite" jämfört med många andra. Utslaget på hela veckan 2-4 timmar om dagen, och som sagt, det hoppas jag alla som har hund har tid med.

Vad snabbt du lägger spår :O Eller så är jag långsam :P Men tillbaka till ämnet. Jag tycker också någon av lapparna låter som ett bra val!
 
Sv: Vad vill vi ha för ras?

Om jag har stegräknaren på mig så går jag säkert 10-12 000 steg här hemma bara för att sköta allt som måste göras varje dag. Har du haft ansvar för 30 hästar själv nån gång, vet du vad det innebär att driva jordbruk? Det är inte riktigt samma sak som att bo i en tvåa och gå ut och promenera hunden runt kvarteret morgon middag och kväll...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 858
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 106
Senast: Mia_R
·
L
Hundavel & Ras Hej! Endel kanske vet att jag har några favorit raser redan som jag nog skulle välja om jag skulle skaffa en egen hund. Men jag tänkte...
Svar
19
· Visningar
2 766
Senast: NOC14
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 387
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp