Väga ner hästtransport?

F

flipflop

Är på gång att skaffa hästtransport. Har hittat en rikigt fin. Tyvärr är den 60 kg för tung för mitt körkort. Bilen klarar lugnt av kärran, med alla vikter och så.
Jag har hört att man kan "väga ner" transporten, någon som vet hur detta går till? mycket tacksam för svar!
 
Jag e inte riktigt hundra men jag tror att du måste ha något intyg från transporttillverkaren (kanske bara vid uppvägning). Men ring bilprovningen och hör med dom. Dom vet!
 
Det är bara att typbesiktiga om släpet.
Ring bilprovningen för tid.
 
kontakta bilbesiktingen så typar de om kärran, men tänk på att lastviken minskar 60 kg också..
 
Det är väl inte bara att typa om? Eller har dom ändrat det nu?

När vi vägde ner vår kärra krävdes nån åtgärd som gjorde att kärran inte fick lasta mer än det vi skulle typa ner till.

Vi lånade en omgång klenare däck och det fungerade alldeles utmärkt. Sen satte vi på de kraftigare däcken igen och har besiktigat den åtskilliga gånger sedan dess.
Vet dom som istället valde att byta kulhandske till en klenare, fungerade det också.

Det fåniga i kråksången var/är? ju att det inte var/är olagligt att sen sätta på de kraftigare doningarna igen. Löjligt spel för gallerierna att behöva ha något klenare som orsak till nertypningen.
 
Min var iofs redan nedvägd när jag köpte den, men ett par bekanta åkte in till besiktningen för att typa om sin, de var inte ens ute och tittade på transporten utan fyllde i nya papper med den önskade vikten och då naturligtvis drog de av en del lastvikt också, men inga ändringar gjordes på den transporten som var fabriks ny.
 
Jag köpte en helt ny som inte var tillverkad och då typades den direkt till 1400 kg som jag får dra.

Kram Favina :bump:
 
Jag gjorde detta för några år sedan och fick gå igenom precis den procedur du beskriver, Moniq. Valde också att byta däck (min nedvägning var 50 kg).
 
Glömde en sak. Det är numera jättedyrt att typa om kärran och göra ny registreringsbesiktning. När jag gjorde det för 5-6 år sedan kostade det några hundralappar (kanske runt 500 kr?), nu kostar det 1800 kr (har jag för mig!). Tyvärr har bilprovningens hemisda inte just denna prisuppgift. Något att ha i åtanke kanske. Vet inte om de var ledsa på alla hästägare som typade om sina kärror stup i kvarten...?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har försökt leta runt bland olika trådar för att få svar på mina funderingar och försöka bli klok på om jag kommer överleva med att...
Svar
2
· Visningar
1 278
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
617
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp