Vägen framåt för oss

Sv: Vägen framåt för oss

Det blir inga problem för TS att sedan hantera och sätta igång hästen från marken, det vet jag, det är dessutom ingen galen problemhäst det här.
Och jag känner TS privat, jag försöker inte sälja några konsulttjänster i hästhantering. Om det var det du antydde med din lilla smiley.

:bow::love::bow::love:

Sååå tacksam för detta stöd! Det betyder massor.
 
Sv: Vägen framåt för oss

Kan berätta lite om hur det går. Nyckelbenet läkte snabbt och jag kunde sitta upp igen redan efter en vecka. Bestämde mig för att börja om från början med de moment som är problematiska, särskilt stillastående vid uppsittning, och la därför fokus på mycket konsekvent klickerträning i en vecka ungefär. Nu funkar det i princip klockrent, jag är själv förvånad trots att jag ju sett förut att klickerträning funkar.

Jag har hunnit rida en gång för min tränare och har ett pass till i morgon. Hon är super, låter mig inte fuska med grunderna och stressar inte förbi någonting. Har fått i läxa av henne att dra ner tempot generellt - och hon har helt rätt i att jag är lite för fartglad.

Har inte galopperat sen avåkningen utan rider på banan och tar lugna uteritter i skritt och någon långsam travsträcka. Det sitter säkert mycket i mig, men jag uppfattar ponnyn som mycket tittigare än han var förut. Det är lustigt, för hanteringsmässigt tycker både jag och stallägaren att han har blivit mycket mer beskedlig.

En positiv grej är väl att jag börjat uppskatta det lugna tempot - jag som alltid tyckt att själva poängen med ridning är att galoppera över fält och uppför backar ... jag kanske behövde det här nyckelbensbrottet. O_o
 
Sv: Vägen framåt för oss

Kul att ni löst ett problem iaf! (och att du är hel igen!) Låter dessutom som du har en supertränare, så det kommer bli hur bra som helst.

Tänker att det kanske faktiskt kan vara så att han är lite tittigare just nu. Jag upplever generellt att hästar gärna är tittigare så här på vårkanten, det spritter lite både i huvud och ben :p (Min som i vanliga fall är tittig har varit helt hopplös senaste veckan, hoppar för allt). I så fall kommer det säkert bli bättre om några veckor när värsta vårruset lagt sig.
 
Sv: Vägen framåt för oss

Jag håller med, "vårruset" var en bra beskrivning! Mycket spritt i kropp och kropp just nu.

TS:
Skönt att höra att det går framåt och att du hittat en så bra tränare!
 
Sv: Vägen framåt för oss

Keep on the good work! Ni kommer lösa det här!
Men för att göra det hela lite lättare skulle jag meta efter en nh- tränare, åk och titta på en lektion, känns allt bra bokar du in en lektion.
 
Sv: Vägen framåt för oss

Skönt att det går framåt!
Sen är det ofta så att med ökad kondition så kan de bli tittigare och spralligare. Jag skulle inte rida 5 dar i veckan på honom heller, då han verkar lite omogen i de du beskriver, så arbete varannan dag och gärna från marken typ tömkörning så ni bondar lite till :)
 
Sv: Vägen framåt för oss

Delvis KL: Tack för pepp, allihop! Vårrus var nog precis vad det var - för just nu är känslan typ raka motsatsen jämfört med veckorna kring avramlingen. Ponnyn lugn och fin både ute och på banan, lyssnar på mig i hanteringen - och i ridningen har vi tagit flera jättekliv framåt efter några veckor med lektioner för tränaren. I onsdags hoppade tränaren upp och red, och det var som att ponnyn fick en aha-upplevelse, för nu går han hur fint och mjukt som helst även för mig, som inte rider en hundradel så bra och tydligt som tränaren.

Men det bästa av allt är att jag lärt mig lyssna på ponnyn. Som han är just nu, är den han är - lugn, fin och trevlig (om än stundtals ponnybusig, självklart). När han inte är sådan, behöver han nog helt enkelt lite vila.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 086
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
835
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp