Vägen tillbaka till jobb

Innan det blir aktuellt med lönebidrag måste du ha intyg på eventuella diagnoser som kan påverka din arbetsförmåga, så steg ett är att bli utredd. Däremot tror jag att arbetsträning kan vara något för dig? Det är dock kanske inte så lätt att få eftersom du inte är sjukskriven 100%. Arbetsträning är inte vuxendagis f.ö. Hör med din handläggare på FK! / Halfrek f.d arbetsförmedlare :D
Jag vet inte vem som är min handläggare på FK.

Diagnoser har jag ju men det kan ju bli fler när NP-utredningen är klar. Den skulle blivit gjord i september men jag väntar fortfarande. Senaste budet är att den ska bli av i februari.

Jag har arbetstränat förut och jag använde tiden till att visa framfötterna så att jag sen fick jobb. På AFs hemsida beskrivs dock arbetsträning som ett vuxendagis.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstall-med-stod/arbetstraning
"Arbetsträning innebär att en person under en tid får vara på din arbetsplats och delta i verksamheten. Deltagaren ska få möjlighet att i anpassad form och under handledning genomföra arbetsuppgifter utan några krav på produktivitet.

Arbetsträning behöver inte vara att lära sig specifika arbetsuppgifter. Det kan handla om att delta i en arbetssituation, till exempel att umgås med arbetskamrater, samt bekanta sig med krav och förväntningar som finns på en arbetsplats."


Oavsett om du blev sjuk av jobbet eller på annat sätt säger lagen att om du blir långtidssjukskriven måste arbetsgivaren påbörjar en rehabilitering. Det sker ihop med försäkringskassan ev företagshälsovård och din läkare.
Där går man igenom vad som behövs för att du ska kunna komma igång och arbeta igen.
Beroende på vad som är fel kan lösningen vara allt från att anpassa nuvarande arbete, andra arbetsuppgifter till att helt byta arbete om nuvarande arbetsgivare inte kan erbjuda något man klarar av.
Det där blev gjort i förra vändan och AG kan inte göra mer. FK har inte heller kallat till något nytt möte sedan jag blev sjukskriven på nytt.
 
Jag vet inte vem som är min handläggare på FK.

Diagnoser har jag ju men det kan ju bli fler när NP-utredningen är klar. Den skulle blivit gjord i september men jag väntar fortfarande. Senaste budet är att den ska bli av i februari.

Jag har arbetstränat förut och jag använde tiden till att visa framfötterna så att jag sen fick jobb. På AFs hemsida beskrivs dock arbetsträning som ett vuxendagis.

https://arbetsformedlingen.se/for-arbetsgivare/anstall-med-stod/arbetstraning
"Arbetsträning innebär att en person under en tid får vara på din arbetsplats och delta i verksamheten. Deltagaren ska få möjlighet att i anpassad form och under handledning genomföra arbetsuppgifter utan några krav på produktivitet.

Arbetsträning behöver inte vara att lära sig specifika arbetsuppgifter. Det kan handla om att delta i en arbetssituation, till exempel att umgås med arbetskamrater, samt bekanta sig med krav och förväntningar som finns på en arbetsplats."



Det där blev gjort i förra vändan och AG kan inte göra mer. FK har inte heller kallat till något nytt möte sedan jag blev sjukskriven på nytt.

Beskrivningen av arbetsträning berättar ju om hela spektrat, från den som kanske har jättestora problem med de sociala bitarna och aldrig har haft ett jobb, till den som kanske kan jobba som de flesta andra på arbetsplatsen men anpassa arbetstiden till dagsformen eller kunna kapa bort arbetsuppgifter om det blir stressigt.
 
Vad är man formellt när man får rehabiliteringspenning? Sjukskriven eller arbetslös? Eller något annat?

Jag misstänker att jag inte längre skulle få en viss försäkringsersättning om jag skulle få rehabiliteringspenning och inte är sjukskriven/arbetslös.

Man är sjukskriven. Vad det gäller försäkringsersättning vet jag inte. Jag har inget sådant nu eftersom jag inte är anställd någonstans.
 
Man är sjukskriven. Vad det gäller försäkringsersättning vet jag inte. Jag har inget sådant nu eftersom jag inte är anställd någonstans.
Ok, det var ju bra att man räknas som sjukskriven.

Min försäkring är kopplad till mitt huslån, vilket innebär att jag får ersättning från den vid arbetslöshet och sjukdom.
 
Jag har inte blivit sjuk av mitt jobb, men klarar ju inte av det.

Men jag antar att jag först måste vänta på utredningen hos psykiatrin innan jag kan fundera på hur jag ska göra.
Ja vänta på utredningen. Det är min personliga reflektion bara, efter min ångest, hela mitt liv hade ett samband med ångesten, ett samband jag inte såg förrän jag gick i terapin.
 
Men jag vet ju inte hur jag ska nå den där anställningen/nyanställningen. Det är glappet mellan sjukskrivning och jobb som jag inte förstår hur man tar sig över.
Kan du tänka tvärtom? Vad för jobb tror du att du klarar av? Kan du söka sådana jobb utan att luta dig tillbaka på lönebidrag eller rehabilitering?
 
Kan du tänka tvärtom? Vad för jobb tror du att du klarar av? Kan du söka sådana jobb utan att luta dig tillbaka på lönebidrag eller rehabilitering?
Jag har tänkt tanken, men vet inte vad jag klarar. Dessutom finns det extremt få jobb som jag är intresserad av. I dagsläget vet jag bara om en arbetsplats jag kan tänka mig. Jag har funderat på att skicka en spontanansökan dit.
 
Jag har tänkt tanken, men vet inte vad jag klarar. Dessutom finns det extremt få jobb som jag är intresserad av. I dagsläget vet jag bara om en arbetsplats jag kan tänka mig. Jag har funderat på att skicka en spontanansökan dit.
Du har när du är sjukskriven rätt att ta tjänstledigt från din tjänst för att pröva andra jobb. Försäkringskassan borde ha koll på hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under några månader varit sjukskriven 50%. Vid läkarsamtal beslutade vi om fortsatt sjukskrivning på 25%. Nu har jag läst min...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 149
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 607
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 420
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp