Väger för lite!

havreflinga

Trådstartare
Åh, vad deppigt. Häromdagen vägde jag mig med ridkläder, min tyngsta sadel, vojlock och två kg bly (som jag har i ett bälte runt höfterna) och ändå visade vågen bara 67 kg! :(

Jag hade tänkt vara med på Göingeritten, 12 mil, och då måste man ju väga 70 kg. Jag jobbar hårt på att äta upp mig några kg, men fasen vad trist det är! Jag tycker den där viktregeln är helt sjuk. :mad:

Jag äter ganska mycket chips och godis i vanliga fall, så det känns ju ganska osunt att öka den delen. Försöker äta oftare, och mer av vanlig mat istället. Gillar inte alls att mixtra med kroppens naturliga signaler på det där sättet.

Ska försöka träna lite oxå, så att jag lägger på mig vikt i form av muskler.

Jag har inga fler blyvikter heller. Sist jag red viktklass klarade jag mig på två kg. Jag har tydligen tappat två kg sedan dess.

Hur gör ni andra som ska rida SM? Finns det nån mer som försöker lägga på sig kroppsvikt?
 
Sv: Väger för lite!

havreflinga skrev:
Åh, vad deppigt. Häromdagen vägde jag mig med ridkläder, min tyngsta sadel, vojlock och två kg bly (som jag har i ett bälte runt höfterna) och ändå visade vågen bara 67 kg! :(

Jag hade tänkt vara med på Göingeritten, 12 mil, och då måste man ju väga 70 kg. Jag jobbar hårt på att äta upp mig några kg, men fasen vad trist det är! Jag tycker den där viktregeln är helt sjuk. :mad:

Jag äter ganska mycket chips och godis i vanliga fall, så det känns ju ganska osunt att öka den delen. Försöker äta oftare, och mer av vanlig mat istället. Gillar inte alls att mixtra med kroppens naturliga signaler på det där sättet.

Ska försöka träna lite oxå, så att jag lägger på mig vikt i form av muskler.

Jag har inga fler blyvikter heller. Sist jag red viktklass klarade jag mig på två kg. Jag har tydligen tappat två kg sedan dess.

Hur gör ni andra som ska rida SM? Finns det nån mer som försöker lägga på sig kroppsvikt?


Inte dags för viktklasser än på ett tag. Drömmer dock om att jag en dag skall ha samma problem. :o

Håller nog annars med dig. Inte skall man behöva feta upp sig. Hur hälsosamt är det? Borde stå i proportion till hästens storlek i stället, så kan man välja en häst i förhållande till sin vikt.

Hälsning Maja
 
Sv: Väger för lite!

Det där tycker jag är konstigt, viktreglerna... Hur orättvist är inte det om jag (57kg) och min lilla arabkorsning (152cm) ska jämnställas med en annan ryttare på tja, säg ett vbl på 160. 70kg är mycket på en så liten häst som min, även om hon klarar det, men på ett vbl på 160 är det ju en ganska liten ryttare. Varför utgår man inte efter hästen??? Idioti vill jag kalla det...
 
Sv: Väger för lite!

Jag har också problem med att nå minimivikten och tar gärna emot tips på hur ni andra brukar lösa det.
 
Sv: Väger för lite!

810110 skrev:
Jag har också problem med att nå minimivikten och tar gärna emot tips på hur ni andra brukar lösa det.

Pratade lite med Mikael Fischer på Svegsritten, och de skulle testa en 10 kg tyngre sadel på Tindra för att få upp vikten. Men bara om sadeln fungerade bra under träning förstås!
 
Sv: Väger för lite!

Noteca skrev:
Hur orättvist är inte det om jag (57kg) och min lilla arabkorsning (152cm) ska jämnställas med en annan ryttare på tja, säg ett vbl på 160. 70kg är mycket på en så liten häst som min

Den hästen jag ska rida Göingeritten på är 154 cm, så han klarar tyngre ryttare. Men död vikt är ju ändå en annan sak än levande. Dessutom vill jag inte knöla ner nån viktvojlock under sadeln. Så jag lägger alltså vikterna på mig själv i stället. Dels genom 2 kg bly, dels lite extra fett.

Men...! Min andra häst är en nätt liten sak på 145 cm. Dessutom ganska ung. Jag ska rida en CR på henne helgen innan Göinge. Visserligen räknar jag inte med att öka massvis i vikt, men ändå... Jag känner mig stor nog ändå på henne, med mina 170 cm.

Hur man än vänder sig för att försöka anpassa sig till den här regeln känns det helt fel! :(
 
Sv: Väger för lite!

Jag anser också att viktregeln är helt sjuk. Kommer aldrig att vikta upp på min Czin Cin. För er som inte har träffat oss så är han 144 cm i manken och är bara riden av mig. Har i sommar haft honom i 11 år. Jag är stax över 160 och väger ca 54 kg (har gått upp i vikt nu på äldre dar). Lägger jag dödvikt på honom nu efter så många år med min levande vikt så kommer han att gå sönder.

Men för att komma med tips till er som behöver ett par kg till så;
Gelpad - de väger en del.
Blytyngder fasttejpade på stigbyglarna.
Bly fastsytt i vojlocken.

// Linda
 
Sv: Väger för lite!

Ni har inga tips på hur man går upp i vikt i allmänhet. Jag har alltid haft problem med att gå upp i vikt, (180cm, 54kg) och har naturligtvis fått gliringar och ännuvärre pga detta. Det hjälper inte att äta fett och tränar jag så går jag ner, men jag måste ju... Jag är intresserad av att börja rida distans, men jag har aldrig förstått det här med vikterna...
 
Sv: Väger för lite!

Du behöver bara tänka på vikten i de högsta klasserna. Så om du vill prova på distans så behöver du inte fundera på in vikt, du får starta alla lägre klasser och de flesta längre ritterna utan att väga dig!
 
Sv: Väger för lite!

Jag personligen tycker att det är bra att de har viktklasser!

Dessa viktklassser gäller ju bara vid stora mästerskap och liknande.

Om man inte har viktklass så kan det med tiden bli så att den större ryttare tränar hästen och så tar en mindre ryttare och rider mästerskapen. För då är hästen van vid en tyngre ryttare och orkar desstu mer med en mindre ryttare.

Vi måste tänka längre än till lilla Sverige. i VM ska du möta hela världen. Många galoppörer tränas på det här sättet. Med lite större jockys till vardags och lätta till tävling.

Jag ser bara framför mig på VM att små killar och tjejer rider de bästa hästarna för att då har de störst chans.
 
Sv: Väger för lite!

Mitra skrev:
Jag personligen tycker att det är bra att de har viktklasser!

Dessa viktklassser gäller ju bara vid stora mästerskap och liknande.

Om man inte har viktklass så kan det med tiden bli så att den större ryttare tränar hästen och så tar en mindre ryttare och rider mästerskapen. För då är hästen van vid en tyngre ryttare och orkar desstu mer med en mindre ryttare.

Vi måste tänka längre än till lilla Sverige. i VM ska du möta hela världen. Många galoppörer tränas på det här sättet. Med lite större jockys till vardags och lätta till tävling.

Jag ser bara framför mig på VM att små killar och tjejer rider de bästa hästarna för att då har de störst chans.


Men om häst och ryttarstorlek är anpassade till varandra så går ju inte det. Visst vill vi inte att föräldar skall slänga upp sina tioåringar. Att träna hästen med en tyngre ryttare än den som tävlar kan man ju göra ändå och det är väl inte orättvist att göra. Allt som stärker hästen är väl ok.

Hälsning Maja
 
Sv: Väger för lite!

Har samma problem, jag väger runt 55 kg och vräker i mig mat och GODIS, (är en ruskigt onyttig människa redan....) Sadeln min väger inte mycket den heller så jag har svårt att komma upp i 70 kg.

Får slänga upp pojkvännen på hästen då och då, han väger 95 kg och borde vara bra träning ;)

Camilla
 
Sv: Väger för lite!

Jag kommer ihåg att Eva Rubin smällde i sig choklad i massor dagligen inför det VM hon red på RIO. Gick upp ganska många kg av det. Ett tips till er som vill öka i vikt.
// Linda (som vill gå kvar i samma byxor)
 
Sv: Väger för lite!

Alltså nu blir jag lite brydd - det här har inte egentligen med ämnet att göra men är det fler än jag som märkt att reklamlänkarna längst upp i den här diskussiontråden är viktrelaterade? Det är styrd mf beroende på vad man diskuterar, alltså??

Det intressanta här är att länkarna handlar om hur man går NER i vikt... :)

/Camilla
 
Sv: Väger för lite!

Har ochså samma problem, har nu i ca 2 månader tillvänjt cardigan med blypåsar som
jag har fått lägga in i frammvalvet och i bakvalvet på sadeln. andvänder mig av en
torison där det finns dragkedjor framm o bak,då man då kan plocka ut träklossorna
och lägga inblypåsarna istället. visst är det jobbigt,men alla tycker ju inte så. tex min
man som ochså tävlar distans kommer ju lätt upp i vikten och tycker det är helt okej.
han talar om för mig dagligen att jag skall äta upp mig dem kg, men hur lätt är det?

m.vh anne
 
Sv: Väger för lite!

Efter några år i min ungdom med SPINKIG pojkvän som drömde om SM i bodybuilding :smirk: så har jag läst oproportionerligt mycket om just det här med att ÖKA i massa. Inte behöver man äta onyttigt för att göra det (fast man behöver å andra sidan inte undvika pizza och dylik mat) utan det handlar (som vanligt) om att äta rätt och träna mycket. Alltså.. Skippa konditionsträningen och börja lyft VIKTER tjejer, risken att ni får stora okvinnliga muskler är ändå så gott som obefintliga och förunnat endast några få (och så de som dopar sig förstås :crazy: ).

De flesta som håller på med bodybuilding lever iaf i två perioder per år, först så bulkar de (dvs de ökar i vikt utav bara helskotta för att få något att bygga musklerna av), sen deffar de för att få fram väldefinierade muskler (dvs de tränar ännu hårdare och svälter sig samtidigt). Det som gäller för att gå upp i vikt är inte att äta fett utan att äta ordentligt med protein och många mål mat/dag. Matiga frukostar med ägg och kött och rejäla luncher med pasta och ännu mer kött och så middag; här kan man lyxa och äta nåt man tycker är GOTT, med smarrig sås och varför inte en efterätt? Glöm för all del inte mellanmålen och sen är det bara att TRÄNA. Grundregeln för att öka i muskelmassa är att ha mycket vikt som man lyfter och ta få reps (men varva gärna varannan dag med lättare vikter och många repetitioner, så ni inte bryter ner mer muskelmassa än ni bygger). Muskler väger mer än fett och man går alltså oftast UPP i vikt av att träna muskelbyggande träning, jämfört med en mer fettbrännande och aerobisk träning.

För fler tips, varför inte kolla in ett nummer av tidningen Bodybuilding & Kraftsport?

/JES
som iofs inte tränar med vikter alls, men så behöver jag inte så tung sadel för att komma upp i 70 kg längre heller... :smirk:
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 901
Övr. Hund Jag skrev här litegrann för att par år sedan men har sedan lång tid tillbaka bara läst i trådarna utan att skriva. Nu är det dock dags...
Svar
14
· Visningar
2 995
Senast: giovanna
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
3 871
Senast: Skjøldur
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp