Väger inåt

Husmusen

Trådstartare
Vet inte om detta är rätt forum, men annars får moderator gärna flytta tråden...

Jag hjälper ibland till att rida en häst som är strax över 4 år.

När vi går på volter i galopp, möjligtvis ibland i trav också?, så "lägger" han sig liksom inåt med kroppen. Ungefär som när hästar springer i en snäv kurva, han lutar sig in mot mitten med kroppen. (tänk en motorcykel som svänger).

För någon dag sedan longerade vi honom, och i galoppen gjorde han då samma sak, jag var nästan orolig att han skulle gå omkull när han råkade kliva fel en gång.

Han är lite vinglig av sig, och självklart rätar jag ut honom när vi rider, försöker lägga över vikten när det behövs för att han ska balansera upp sig bättre osv.

MEN vad jag behöver är tips på bra övningar där vi/han kan träna upp sin egen balans. Och något som kanske bygger upp musklerna på ett sätt som gör att han lättare håller sig "uppe"?

Vi rider mycket serpentiner och volter (och andra varierade saker såklart), men jag skulle behöva något som riktar in sig lite tydligare på hans problem.

Någon som orkar? :banana:
 
Sv: Väger inåt

Hästen har inte bärigheten, balansen och styrkan att utföra momentet som krävs.

rid mera rakriktat, bara mjuka svängar och större volter. bärigheten ska bibehållas, inte påtvingas, då jobbar ni för snabbt, både under ryttare och i lina.

övergångar stärker. dvs halvhalt, byte av gångart, galopp fattning. Inte mala på i galopp, utan bara öva korta sträckor, med fattning i fokus. Bom arbete stärker balans och koordination.

ut i skog och mark på en så ung häst, och bygg upp styrkan där. det går lika bra om inte bättre att lägga dressyr grunden ute för unghästen, för du får automatiskt bjudning och arbetsglädje i en omgivning hästen förstår. en ung häst fattar ofta inte poängen med en inhägnad paddock/ridbana, däremot förstår den utomhus när den ombedes svänga, byta gångart, samla upp sig, länga sig lite, osv.

hoppas du förstår vad jag fiskar efter råd mässigt.

Mvh!
 
Sv: Väger inåt

Tack för svaret :)

Uteritter för att bygga upp tänkte jag faktiskt inte ens på *dumma mig* :crazy:

Vi har stora områden där man kan klättra, backar osv, ska föreslå det för ägarna också.

Vi övar mycket med halvhalter, fattningar och avbrott. Har precis börjat med bomarbetet. Men fler uteritter var en bra idé, han är ganska pigg så han mår säkert bra av att komma ut lite mer.

Tacktack :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp