Väger ni era silagebalar?

suzy_cointreau

Trådstartare
Jag har nyligen fått hem hästarna till egna gården. Har alltid stått inackorderad förut så jag har väldigt liten erfarenhet av att beställa och bolla runt med stora silagebalar.

Fick i alla fall hem 12 balar där bonden sa att de borde väga 390-410 kg som de brukade.
Jag fick inte ihop åtgången med mängden som mina hästar åt (lösdrift) med uppgifter från förra stallet och jag upplevde dem som lättare. Så jag gick och investerade över 3000kr i en kranvåg.
Det visade sig att enbart 1 av 7 vägda balar ens vägde över 300 kg.

Tog upp det med leverantören och han hade precis bytt press och trodde själv de skulle väga samma, men han var jätteledsen osv och kompenserade mig.
Till nästa laddning sa han att han hade vägt 2 lass på lastbilsvåg och räknat ut ett snitt på 309kg. När jag vägde mina 12 så var denna laddningen ännu lättare och snittade på knappt 250kg. Det är för övrigt ganska hög ts i dessa balar. (Efter det tror jag att han kanske inte tycker att det är lika roligt att ha mig som kund...)

Väger ni era balar eller går ni på vad leverantören säger?
Vad är era erfarenheter?

Att det kan bli en diff mellan uppskattat snitt på en rundbal och verklig vikt är ju inget konstigt, men börjar det diffa 100kg per bal blir det mycket pengar i slutändan... (Och investeringen i kranvågen har i princip redan betalat sig).
 
Senast ändrad:
Sv: Väger ni era silagebalar?

Väger och väger, det gör vi ju indirekt då allt foder vägs in för hästarna. Våra balar sägs väga 300 kg vilket i allmänhet stämmer med antal dagar som en bal ska räcka. Så ja vår leverantör håller i princip vad som utlovats.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag väger inte mina balar, dock räcker de som är lite torrare nån dag längre än de "blötare" eftersom hästarna inte äter upp lika fort. Jag har fri tillgång i småmaskiga nät till mina hästar.

Att betala för TS vore väl bra men det är nog en "utopi", i alla fall i de flesta småstäder och här uppe i norr. Att kräva att bonden väger varje bal åt en skulle dessutom driva upp priserna rejält hos de bönder som skulle gå med på allt det extra arbetet. Jag tycker det är helt ok att betala samma summa för varje bal, trots att vikten kan skilja sig en del. Det jämnar ut sig i slutändan ändå och jag är väldigt mån om en bra höbonde när jag hittar en.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag blev lurad i höstas när jag köpte hösilage från en bonde jag inte handlat av tidigare. Det påstods att balarna vägde 180 kg och jag beräknade vad jag behövde efter det.
Jag väger upp höpåsarna till min häst och det visade sig att ingen bal, när jag summerade, vägde över 140 kg. Balarna låg iofs väldigt lika i vikt. Problemet togs upp med bonden som svarade typ, så är det bara. Detta hösilage blev ganska mycket dyrare än vad jag räknat med och jag fick hålla på o kludda med att leta reda på nån annan leverantör. Tänker inte handla mer av honom.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

I mitt fall när jag hade eget stall köpte jag av bonden närmast.
Balarna (4kantsbal) kostade 400/450 (beroende på hur många åt gången jag köpte)... Där var det aldrig tal om vad de vägde utan de kostade så oavsett, det var hans styckpris/bal. Nu önskade jag desutom så hög ts som möjligt då jag endast hade max 3 hästar hemma. Dessa vägde jag dock ibland på skoj för att se min kostnad för hästarna = varje gång jag fodrade la jag i IKEAkasse och vägde, dels så såg jag hur mkt jag gav hästarna och även som sagt hur mkt det var i varje bal. Jag fick bondens balar till att väga ca 240 - 260 kg... Så jag tyckte ändå jag fick "billigt" hö (Sthlmsområdet och hemkört). Dyrast blev ju 1.875 kr/kg och det är ju billigt (detta var åren 2005-2010)...
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag jobbar på en gård där man ser vikten på balarna, eftersom de mixas i en stor mixervagn med våg.
Om mna nu tänker normala rundbalar med en diameter på 120-130¨, så har jag aldrig varit med om att de väger under 500 kg. De värsta, de som är lite blötare väger 900 kg.

De som har normal vattenhalt för "hösilage" brukar väga 6-700 kg.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

*KL*

Vi har aldrig kommit upp i några 600-700 kg på våra ensilagebalar iår så ligger dom på 420-450 kg med 50% fuktighet .

Förra året var dom bra mycket torrare och vägde då ca 280 kg och det är en vanlig mjölkbonde som gör dessa på vår egen vall .

Känns som man gärna + på lite vikt på ensilagebalarna vid försäljning så kunden känner sig nöjd ....

Mia
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag har aldrig funderat på vikt, jag betalar (eller betalade för jag har inte hösilage längre) per bal, hur mycket den väger beror ju bara på vattenmängden och vatten är inget jag vill betala för..:) Och vattenmängden kan ju variera beroende på vädret när dom skördades.

Jag brukar tänka att en hösilagebal, den vanliga runda, innehåller ungefär lika mycket hö som en rundbal torrt hö och dom brukar väga runt 200-250 kg.

Sen fodrar jag min hästar med fri tillgång och det varierar stort i hur mycket hö dom äter per dygn, det är samma nu när vi har torrt hö. Ibland räcker två 16 kg balar i två dagar, ibland går det åt 3-4 för två hästar.

Så jag skulle inte haka upp mig så mycket på vad dom väger, utan försöka komma överens med leverantören om ett styckepris, baserat på hur mycket TS i snitt en rundbal innehåller. Behöver du sen portionera höt så får du försöka se till mängden per häst och inte vikten, hösilage är förädiskt på det viset.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag köper småbalshö och bonden väger alltid balarna när jag är där:). Det verkar stämma väldigt bra också, med tanke på hur höet sedan räcker åt mina hästar. Men jag har råkat ut för att bli lurad både på småbalshö och storbalshö förut. I det ena fallet började bonden ifrågasätta om jag verkligen behövde ge mina hästar så mycket hö/dag som jag gjorde. Som om det skulle göra att jag kände mig mindre lurad...:crazy:
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Silagebalar har jag aldrig vägt utan säljaren säger sitt pris och så är det upp till mig som kund att avgöra om jag vill köpa eller inte. Silagebalarnas vikt är också så olika beroende på hur mycket vatten det är i dem så vikten känns inte som en avgörande parameter där. Däremot storleken på balen.

Men vid köp av småbal tycker jag här i mina trakter att det vanligaste är att säljaren överskattar vikten på sina balar rejält. Men det brukar vara samma där, säljaren har gett ett pris per småbal och inte per kg, så har bara bitit ihop och inte påpekat den rejäla viktskillnaden som ofta varit. Bra hö är inte en självklarhet att få tag i här så vill inte få rykte att vara en "besvärlig" kund utan vill ha möjlighet att vid behov kunna köpa även år då det inte varit lätt att få in hö.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Känner lite samma här. Silaget har varit bra, bonden är lätt att ha att göra med, jag tror faktiskt inte att han har försökt lura mig med flit efter de samtal vi haft och jag har hellre små balar runt 250kg att joddla runt med än stora balar.

En bra leverantör som man har bra kontakt med är guld värd. MEN å andra sidan när man tror man betalar 1,85 och det visar sig att slutnotan blir 2,75 per kg då är det en ganska stor skillnad på ett års förbrukning och då kan jag för det priset vända mig till de "stora" leverantörerna som brukar ligga högre i pris men med garanti på att ta tillbaka dåligt silage, kunna beställa från olika partier med olika analyser osv.
Som sagt var, naturligtvis förstår jag om bonden inte kan sitta och väga varenda bal och att de skiftar i vikt, men då borde det väl göra det både uppåt och neråt kan jag tycka...
Jag tycker att det är knepigt och vet inte hur jag skall göra med nästa lass och om jag skall beställa ett nytt, till vad jag vet blir ett högre pris än lev påstår eller om jag skall byta till en annan bonde i närheten där jag har ett något dyrare pris (liknande TS), men å andra sidan, vad säger att hans balar stämmer de heller? Det kanske blir samma sak och då har jag bränt en leverantör med bra silage. Knepigt...
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

För en del år sedan, var det en bonde som sålde 100 balar hö till mig, enligt honom så vägde balarna 15-20 kg. Min kostnad skulle vara 3000:- + moms.

När jag vägde dessa, så var det kanska 10 som vägde max 12 kg, resten låg under 10 kg.

En annan som skulle hjälpa mig att slå mina egna åkrar, sa att det skulle bli 50 balar på dessa åkrar och han ville ha 10000:- för det. Ok tyckte jag.
27 balar blev det, varav 2 st var genomruttna. Gissa vad han tog... jo just 10000:- ville han ha. Det blev dyra balar för mig.

Bönderna har ju en allmän tro att vi hästägare är några rika, dummskalliga knösar som man kan lura.

Det är svårt om man inte har egna maskiner.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

När jag har köpt tidigare så har jag haft fast pris per bal o det har stämt bra med antal dagar den räcker :)

Nu tar jag själv och de balarna har en TS på 74% och väger mellan 280 och 310 kilo. Jag har ingen kranvåg, utan har vägt allt från ett par balar i påsar för att få ett snitt.

I normala fall väger jag inte hösilaget till hästarna utan går på mängden. Jag har inte förstått poängen med att väga, är balen lite blötare så blir det ju fler kilo på samma mängd.
Hästarna äter nånstans 12-15kg/dygn.
 
Senast ändrad:
Sv: Väger ni era silagebalar?

Vi köper i fyrkantsbalar som väger 50 kg stycket. Vi har bara en liten stallplan/gårdsplan och att hantera stora runtbalar (ffa att lagra dem) är inte helt lätt på denna lilla ytan, därför är det smidigare med småbalar. Vi har för övrigt bara 2 hästar som äter ca 12 kg var per dygn, så balarna går åt i lagom takt + att vi kan hämta balarna själva med hästsläpet hos höbonden och man flyttar dem enkelt med en säcka-kärra.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Jag jobbar på en gård där man ser vikten på balarna, eftersom de mixas i en stor mixervagn med våg.
Om mna nu tänker normala rundbalar med en diameter på 120-130¨, så har jag aldrig varit med om att de väger under 500 kg. De värsta, de som är lite blötare väger 900 kg.

De som har normal vattenhalt för "hösilage" brukar väga 6-700 kg.

Det måste vara väldigt blöta balar du hanterar.

Vi har fördelen att bo nära ett företag med våg som kalibreras varje dag och som är tillgänglig för oss att väga på dygnet runt och därför väger vi alltid när vi köper något och kontrollväger också alltid några stycken från våra egna skördar för att ha koll på ungefär hur mkt vi verkligen har fått in på en skörd.

Har än så länge aldrig vägt en normal rundbal 120-130 (ordentligt hårdpressade med de nya pressarna) till över 400kg när det legat över 65 i TS. Ca 350 ligger våra egna 70% TS på i år, köpte in en del i förrfjor som var torra säkert upp mot 80 och där låg de ganska stadigt på 300kg.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

Nu har jag inte köpt hö sedan första stallet (stall nr 2 + det nuvarande, ingår grovfodret i stallhyran). Men då köpte vi småbal hö av en bonde, och vid leverans vägde vi 10st slumpvis valda balar = snittvikt på balarna. Vi betalade per kg hö.
Bonden var f.ö. väldigt bussig; vi fick flera gånger dessutom lov att komma och hämta själva när det började ta slut och han inte hade tid att komma i dagarna. Bra hö, snabba höleveranser och allmänt lätt att ta att göra med. Vi resonerade nog så att om det diffade något kg hit eller dit, så var det klart värt det för att ha kvar leverantören.
 
Sv: Väger ni era silagebalar?

kl

Våra hästar äter ca 270- 290 kg per dygn och en bal räcker inte 2 dar så den torde ligga runt 400 kg.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft en fundering om hö. Skulle behöva bolla tanken lite fram och tillbaka med andra hästmänniskor. Vi köper balar som ligger...
Svar
5
· Visningar
1 346
Senast: ponilover
·
M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 302
Senast: Jenny
·
Hästmänniskan Hej! I år så tänkte vi i stallet vara lite "smarta" och lata och i stället för att åka och hämta hö hos bönder beställa av någon som...
Svar
18
· Visningar
2 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp