Vägföreningsavgift?

S

svartis

Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
 
Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
Jag vet inte om det finns några regler, eller om det är upp till varje vägförening, men när vi bodde vid en vägförening betalade vi ingenting. Anledningen var att vägen började där vår tomt började, och att vår infart till huset var från den större asfalterade vägen på andra sidan. Ordföranden tyckte inte att vi behövde betala något eftersom vi ju inte använde vägen alls.
 
Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
Det brukar vara så att varje fastighet har en andel i vägföreningen. Som beräknas på olika faktorer. Tex hur långt en använder vägen, hur stor fastigheten är, om det finns företag på den etc. Men det kan säkert skilja och bör ju stå i föreningens stadgar antar jag. Har en köpt en fastighet där det finns vägförening så bör en kolla upp sånt innan.
 
Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
Jag tänker att vägföreningar är som alla föreningar och samhället i stort. Alla bidrar, ibland utnyttjar man mer än man betalar, andra gånger betalar man mer än man utnyttjar och i slutändan jämnar det ut sig.

Ni har möjligheten att använda hela vägen och bör därför betala lika mycket som alla som gör det.
 
Nu var det ganska länge sedan jag arbetade med vägföreningar, om jag inte minns fel så finns det någon bukare som arbetar med lantmäterifrågor och säkert har bättre koll, men jag gör ett försök att svara. Starkt förenklat.
Sannolikt är det en samfällighetsförening som sköter vägarna som enligt detaljplan (motsv) är en gemensamhetsanläggning i ert område.
För en gemensamhetsanläggning bildad genom lantmäteriförrättning så fastställer lantmäteriet andelstal. Andelstalet beskriver fastighetens nytta av vägarna. Exakt hur andelstalen räknas ut är jag osäker på, men typ av fastighet och storlek kan spela roll. Avgiften för vägen bör alltså vara lika stor andel av kostnaden för drift och underhåll som andelstalet. Hur andelstalen ser ut framgår av uppgifterna för din fastighet och finns på lantmäteriet om ni inte har dem själva. Föreningens kassör har säkert också koll eftersom den tar ut avgiften. Det är också möjligt för en samfällighetsförening att själv besluta om hur fastigheterna ska bidra till kostnaderna. Exakt vad som gäller för din förening bör framgå av t ex stadgarna.
Om man har synpunkter på hur vägarna i samfälligheten sköts eller kostnaden för det så får man framföra det t ex på årsmöte, eller så får man helt enkelt gå med i styrelsen. Har man synpunkter på andelstalen så kan man vända sig till lantmäteriet, men det är en ganska kostsam affär att göra om andelstalen. Bara att lägga till eller ta bort en fastighet kostar tusenlappar.

Jag rekommenderar dig att läsa mer om gemensamhetsanläggningar och samfällighetsföreningar på lantmäteriets hemsida. På fastighetskartor så benämns gemensamhetsanläggningar med ett namn och "ga:" och ett nummer. Med hjälp av det namnet bör ni kunna få ut de uppgifter som ni vill från lantmäteriet (kan ev kosta är osäker), men kanske enklare att fråga någon i styrelsen?
 
Der finns tydliga och klara regler.
Andelar beräknas enligt tonkilometer metoden.
Du kan läsa om det på Lantmäteriets hemsida.
Där kan du också logga in på din fastighet och hitta allt som har med den att göra.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/

Man behöver inte alls räkna enligt den metoden (vilket det tydligt också står i din länk). I den vägförening jag hör till har vi en helt annan, väldigt enkel deal.
 
Der finns tydliga och klara regler.
Andelar beräknas enligt tonkilometer metoden.
Du kan läsa om det på Lantmäteriets hemsida.
Där kan du också logga in på din fastighet och hitta allt som har med den att göra.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
Man måste inte använda tonkilometermetoden, vilket också framgår av länken:
Så fördelar ni kostnader för underhållet av vägen
Om ni är flera som nyttjar en väg, eller om ni till exempel har bildat en vägförening som sköter om vägen tillsammans, kan ni använda olika modeller för att fördela kostnaderna. Vanliga exempel på fördelning är att alla delar lika eller att exempelvis helårsboende betalar mer än de som bara använder vägen sommartid.

I en gemensamhetsanläggning bildad genom en lantmäteriförrättning är det Lantmäteriet som fattar beslut om hur kostnaderna ska fördelas.

Tonkilometermetoden
Ett annat vanligt sätt att beräkna kostnader är att använda det som kallas tonkilometermetoden. Då beräknas kostnaden genom att den vikt i ton som fastigheten bedöms belasta vägen med under ett år multipliceras med den väglängd i kilometer som nyttjas för resor till och från fastigheten.
 
Det brukar vara så att varje fastighet har en andel i vägföreningen. Som beräknas på olika faktorer. Tex hur långt en använder vägen, hur stor fastigheten är, om det finns företag på den etc. Men det kan säkert skilja och bör ju stå i föreningens stadgar antar jag. Har en köpt en fastighet där det finns vägförening så bör en kolla upp sånt innan.
Precis så har vi. Vi har bla två bostadsfastigheter och betalar dubbelt jämfört de som bara har en villa.
Däremot tas inte i anspråk hur långt vi använder vägen, men jag tycker faktiskt det är okej att det är så.
 
Der finns tydliga och klara regler.
Andelar beräknas enligt tonkilometer metoden.
Du kan läsa om det på Lantmäteriets hemsida.
Där kan du också logga in på din fastighet och hitta allt som har med den att göra.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
Inte alltid som tonkilometermetoden används. Med sammanhållen bebyggelse typ villa-/fritidsområde kan man ha en enhetstaxa där alla bostäder får en andel. (ibland halv för fritidshus) Speciellt om det är lite nyare förrättningar som gjorts för vägen.
 
Det stod på Lantmäteriets sida då.
Och vi gjorde förättning bl.a. p.g.a. det.
Vi var ändå sena då för 4 år sedan.

Det kan ha haft att göra med statsbidragen, men jag tror inte det.

Det tror jag du missförstått. Annars borde det fortfarande stå på Lantmäteriets sida väl?
 
Med statsbidraget har det iaf inte att göra. Men det kanske är så att om det ÄR en GA måste man göra förrättning? Det är väl många föreningar som inte är det även om de enligt den ändring som gjordes då ”räknas som GA”.
 
I vår vägförrättning delades det lika när vi flyttade in, 400 kr var om året. Någon betalade mer för större användning. Sen begärde EN fastighet att förrättning skulle göras, och då är föreningen tvungen att göra detta. Det kostade närmare 100 000 som delades upp på samtliga, plus att i princip alla fick dyrare avgift. Det som beräknades, om jag minns rätt, var hur lång tomt mot vägen och antal hästboxar (den som begärde hade väldigt ont av att det kördes hästtransporter) Man räknade inte får, kor eller något annat djurslag. Vi är ca 30 fastigheter.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
961
Senast: hagel
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 607
Senast: Ramona
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 967
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 301
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp