Vägföreningsavgift?

I de allra flesta fall så är skogsbolaget skyldig att återställa vägen till samma skick innan man började köra ut timret
Det var tydligen bara vid extraordinära skador och gällde alla som åker på vägen.
Vanlig förslitning skulle landa på den årliga avgiften. Det kommer inte att synas på vår föreningsväg att det tagits ut timmer, men livslängden på vägen kommer att påverkas.
 
Det finns en del gamla vägar som går på hävdvunnen rätt.
Det gäller numera bara hävd som vunnits före något gammalt årtal. Där jag bor (på en annan gård än min), så är hävden från före 1600-talet. Det finns inget sevitut.
Jo, men rätt ofta skrivs den in nånstans när det görs andra förändringar. Men görs inga så fortsätter väl hävden. Mitt servitut är från 1939 ursprungligen. Och innebär även att jag får åka på det som numera är grannens typ uppfart och på en stig i skogen som på den tiden var samfällighetsväg.
 
Här betalar alla hushåll samma oavsätt var på vägen, sedan tillkommer tillägg för hur mycket skog som angränsar till vägen och gårdarna för antal hästar där det även är olika pris beroende på om hästarna är inhyrda (ägare sköter hästen) eller inte och sedan engångsavgifter för tyngre tillfällig trafik.

Finns även en hel del avstickare till fastigheter som inte ingår i vägföreningen.

Här skulle det bli helfel att räkna på hur långt in på vägen då få anväder hela vägen, jag som bor nästan på mitten använder vägen lika lite som fastigheten i början.
 
Helt säker. Det framkom inget servitut när vi köpte, och det finns heller inget registrerat hos LM. Vi är totalt fem ägare av marken längs den vägsnutten. Inte heller sommarstugeägaren har något servitut gentemot oss på den delen som går över vår mark. Tur att vi är snälla människor och inte tänker göra trädgårdsland just där. ;)
Om det har varit så länge så tror jag att man skulle kunna åberopa "hävd" om någon stänger vägen. Men det kan bli slitsamma stridigheter om någon plötsligt börjar krångla. Numera är det inte tillåtet att stycka så att en fastighet blir inlåst.

Vår väg är privat, underhåll hjälps vi åt med när det behövs, och den vägen vi har servitut på är inte längre farbar. Det är en kul kombo.
 
Hur funkar vägföreningar? Ska alla betala lika mycket? Även om man kör kortast sträcka på vägen samt är minst antal människor i huset?

Vi bor vid en ca 4 km lång grusväg, vi bor ca 150 m in på vägen. Men man kan också köra runt hela vägen och komma ut på ett annat ställe, altså använda vägen som genomfart. Detta gör vi dock aldrig då vägen är dålig och det blir längre att köra.

Alla på vägen ca 30+ hus betalar samma avgift.

På slutet av vägen är en rejält brant och slingrig backe, denna ska nu asfalteras. Detta är altså början på vägen på "andra sidan" och vi kör aldrig där.

Måste vi vara med och betala asfalt? Är det rätt att alla på vägen betalar samma avgift?
Vi har en grundavgift för vägen och sedan betalar vi utefter var på vägen vi bor. Utöver det tillkommer ett tillägg om man har verksamhet som förväntas belasta vägen ytterligare. Vägföreningen kan låta lantmäteriet hjälpa till med andelstal osv om man inte kommer överens inom föreningen, men vi, i vår förening, insåg att det skulle bli sämre för oss alla så vi kör på med den varianten vi haft. Vår förening får statsbidrag så som tidigare sagts så kan inte modellen av andelstilldelning ha med statsbidraget att göra.

Vissa vägsamfälligheter kör en snittkostnad (som er förening) och andra gör tillägg (som min). Det är sånt som beslutas i samråd inom samfälligheten vid årsmöten eller andra möten inom föreningen (beror vad som står i stadgarna).
När det gäller asfaltering och andra större, kostsamma åtgärder bör man ha beslutat om det vid något årsmöte eller liknande och om stadgarna säger att om man inte deltar vid det mötet så godtar man automatiskt vad som beslutas där så får ni köpa läget så att säga.

Det är alltså inte så enkelt som att ni inte kommer använda den asfalterade snutten och därför inte borde betala för den. Vi har haft asfalteringsfrågor, belysningsfrågor och tjärgrusfrågor uppe vid våra möten. Om det hade blivit så att jag, som inte vill ha asfalt t ex (pga kostnaden att lägga den) blir nedröstad av övriga medlemmar så får jag leva med det och hosta upp de där pengarna som alla andra. Helt i demokratisk anda.

Kontentan är alltså att du kanske ska kika igenom protokoll osv angående asfalteringen och sedan kanske resa frågan om förändring av andelstalen vid nästa årsmöte.
 
Tror inte att LM bryr sig, men Trafikverket som betalar ut statsbidragen gör det för att vägen skall/behöver hållas öppen för allmän trafik.
En enskild väghållare kan dock välja om den vill ha bidraget eller inte. En del anser att det är för litet i förhållande till den öka kostnaden för vägunderhållet, t ex om det går buss på vägen. Vet en busslinje som fick dras in när en vägägare helt enkelt stängde av vägen när de egna barnen inte längre var beroende av bussen för att komma till skolan. Blev med kort varsel stora förändringar i planeringsförutsättningarna för både kommunen och (dåvarande) landstinget som helt kallt hade utgått från att det alltid skulle gå en buss där.
En del kommuner betalar också ut vägbidrag och kan då ställe krav för det.
Här åker trafikverket ut på syn tillsammans med styrelsen och den som sköter vägen (han som plogar och hyvlar etc.) för att se om underhållet är godtagbart. Någon breddning av vägen har behövts någon gång och någon trumma har bytts ut efter synen. Annars sköter samfälligheten det mesta och erhåller också statsbidrag för vägen :)
 
Vi har en grundavgift för vägen och sedan betalar vi utefter var på vägen vi bor. Utöver det tillkommer ett tillägg om man har verksamhet som förväntas belasta vägen ytterligare. Vägföreningen kan låta lantmäteriet hjälpa till med andelstal osv om man inte kommer överens inom föreningen, men vi, i vår förening, insåg att det skulle bli sämre för oss alla så vi kör på med den varianten vi haft. Vår förening får statsbidrag så som tidigare sagts så kan inte modellen av andelstilldelning ha med statsbidraget att göra.

Vissa vägsamfälligheter kör en snittkostnad (som er förening) och andra gör tillägg (som min). Det är sånt som beslutas i samråd inom samfälligheten vid årsmöten eller andra möten inom föreningen (beror vad som står i stadgarna).
När det gäller asfaltering och andra större, kostsamma åtgärder bör man ha beslutat om det vid något årsmöte eller liknande och om stadgarna säger att om man inte deltar vid det mötet så godtar man automatiskt vad som beslutas där så får ni köpa läget så att säga.

Det är alltså inte så enkelt som att ni inte kommer använda den asfalterade snutten och därför inte borde betala för den. Vi har haft asfalteringsfrågor, belysningsfrågor och tjärgrusfrågor uppe vid våra möten. Om det hade blivit så att jag, som inte vill ha asfalt t ex (pga kostnaden att lägga den) blir nedröstad av övriga medlemmar så får jag leva med det och hosta upp de där pengarna som alla andra. Helt i demokratisk anda.

Kontentan är alltså att du kanske ska kika igenom protokoll osv angående asfalteringen och sedan kanske resa frågan om förändring av andelstalen vid nästa årsmöte.
Väldigt bra svar!
 
Vägsamfällighetsföreningen här räknade ut vad varje fastighet skulle betala med diverse tillägg. Då vi hade hästar och även hyrde ut en box, så fick vi tillägg för både att våra hästar nötte på vägen samt att vår inhysnings häst gjorde det och att hon använde vägen för att ta sig till och från sin häst.

När vi sedan hade slutat med hästar och meddelade det tyckte kassören att den extra avgiften var ju inte så stor så den borde ju inte spela oss någon roll.....nähä....
Det tyckte vi.
Inte för summan i sig, men är det viktigt åt ena hållet ska det väl vara det åt andra hållet också.
Ingen ska behöva betala för extra nötning av vägen om den nötningen inte finns.
Han ändrade.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
936
Senast: hagel
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 422
Senast: Ramona
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 899
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp