Vägföreningsavgift?

Så fungerar det inte.
Det beror ju helt och hållet på vad vägföreningen har för regler. Men för mig personligen så känns det rimligast, om vägen går att åka på från två håll så har man möjlighet att utnyttja hela vägen. För mig känns det rimligast.
Skillnad som vid en bekant där vägen slutade vid deras gård och de hade en verksamhet som gjorde att de hade mycket trafik, alltså betalde de en större del av kostnaden för att åtgärda vägen. Den delen från deras sista granne ner till gården stod de för helt själva. Andra vägföreningar räknar andelar efter olika varianter. Det kan också kännas surt som för kompisen som har en stor skogslott efter en sån väg, hennes mark är stor vilket enligt deras beräkningar ska ge en högre vägavgift, men hon tycker att det känns surt i och med att hon använder vägen mycket sällan.
 
”En enskild väg kan även skötas av en förening utan att vara en gemensamhetsanläggning. Lantmäteriet har då ingen roll i det.”
 
Jag tror du måste läsa länken du la ut en gång till.
Hur som helst så gjorde vi förättning när reglerna ändrades och Lantmäteriet informerade om att alla GA var tvugna att göra förättning i samband med det om det ännu inte var gjort.
Det går inte att jaga pengarna för vägen utan förrättning och vi hade de som vägrade betala.
 
Du har lite svårt att erkänna att du har fel, tror jag bestämt?
Nej det har jag inte.
Men jag minns så tydligt att förrättning var tvingande i samband med att alla gamla föreningar blev GA.
Vi hamnade under det tvånget och hade inte fått vårt statsbidrag utan förrättning.
Jurist och Lantmäteriet var inblandade i det där. De var med på vårt Förättningsmöte.
 
”En enskild väg kan även skötas av en förening utan att vara en gemensamhetsanläggning. Lantmäteriet har då ingen roll i det.”
Från och med år 1998 är anläggningslagen och lagen om förvaltning av samfälligheter tillämpliga på de tidigare samverkansformerna från EVL: vägförening och vägsamfällighet. Det innebär att dessa är att anse som gemensamhetsanläggningar vilka (normalt) förvaltas av en samfällighetsförening.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/#Aldreforvaltningsformer
 
Hur som helst så gjorde vi förättning när reglerna ändrades och Lantmäteriet informerade om att alla GA var tvugna att göra förättning i samband med det om det ännu inte var gjort.
Det går inte att jaga pengarna för vägen utan förrättning och vi hade de som vägrade betala.

Min son köpte en fastighet för en kort tid sen. Jag var ganska inblandad i förrättningen (eftersom jag jobbar med detta). Intill fastigheten ligger en GA-väg som det var diskussion ang användningen av i samband med köpet. Det löste sig, men var klurigt eftersom ägarförhållandena inte var klarlagda. Det framkom inga krav från LM om förrärrning av GAn.
 
Nej det har jag inte.
Men jag minns så tydligt att förrättning var tvingande i samband med att alla gamla föreningar blev GA.
Vi hamnade under det tvånget och hade inte fått vårt statsbidrag utan förrättning.
Jurist och Lantmäteriet var inblandade i det där. De var med på vårt Förättningsmöte.

Eftersom det är så många föreningar som går statsbidrag (kravet är årsmöte såvitt jag minns) och det står som det gör på LMs hemsida verkar din story ganska underlig.
 
Der finns tydliga och klara regler.
Andelar beräknas enligt tonkilometer metoden.
Du kan läsa om det på Lantmäteriets hemsida.
Där kan du också logga in på din fastighet och hitta allt som har med den att göra.
https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/samfalligheter/enskilda-vagar/
Nja, jag bor inte där sedan 4-5 år tillbaka så det är väl inte aktuellt att kolla upp något nu, men när ordföranden i föreningen tyckte att vi inte behövde betala eftersom vi inte använde vägen var det väl bara att tacka och ta emot.... :)
 
Det framkom inga krav från LM om förrärrning av GAn.
Jag måste kolla det där igen.
Alla dokument ligger i en påse.
Informationen som vi fick var att alla vägföreningar som inte hade en förättning vid aktuellt datum var tvugna fixa det. Alltså helt saknade förrättning över huvud taget där samtliga fastigheter ingår.
Grannarna hade styckat av tämligen friskt så att flera fastigheter inte ingick i vägens GA.
Samtidigt så stod det på Lantmäteriets hemsida att gamla GA som saknade förrättning skulle fixa det.

Jag kan ju inte ha drömt med tanke på att det blev en jättegrej runt vår förättning. Sura bönder och villaägare i luven på varandra. Den stackars förättaren hade det inte så kul. Ordföranden kan inte räkna alls, så andelar och procent är svårt att förklara för någon som blir arg när den inte förstår.
 
Eftersom det är så många föreningar som går statsbidrag (kravet är årsmöte såvitt jag minns) och det står som det gör på LMs hemsida verkar din story ganska underlig.
Ja den gör ju det.
Jag måste kolla i dokumenten från den där förrättningen.
Styrelsen blev tämligen nervös och rådgjorde med jurist.
Sedan så blev det bråttom...
 
Det kan också kännas surt som för kompisen som har en stor skogslott efter en sån väg, hennes mark är stor vilket enligt deras beräkningar ska ge en högre vägavgift, men hon tycker att det känns surt i och med att hon använder vägen mycket sällan.
Förättningsmannen föklarade det med att avverkning med åtföljande timmertransport nötte mycket på vägen även om det var sällan.
 

Liknande trådar

Hemmet Ni som bor i hus, ca 100-150 kvm stort, vad betalar ni för uppvärmning och vad värmer ni huset med?
2
Svar
25
· Visningar
936
Senast: hagel
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 419
Senast: Ramona
·
Hemmet Kom att fundera på det här med gillestugor, kanske för att vi har två stycken och att jag just nu sitter i en... Vad har ni för...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 897
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 256
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp