Vägg- och golvmatta i badrum i gammalt hus. Hjälp!

De är PEST att städa, tycker jag.... :wtf:

Mvh, Hon med kalkhaltigt vatten.....

(Och så älskar jag också att bada och jag får verkligen inte plats med både badkar och duschkabin)

Gav pärlspont och duschkabin som förslag till sambon och det var verkligen inte något alternativ. Tillbaka till plastmattor, alltså.
 
Gav pärlspont och duschkabin som förslag till sambon och det var verkligen inte något alternativ. Tillbaka till plastmattor, alltså.
Nu hugger jag bara ett inlägg men vad är det som gör att sambon vägrar kakel och klinkers? Vi trodde att vi skulle bli tvingade att använda plastmattor när vi renoverade vårt badrum på övervåningen i den del av huset som är från tidigt 1900 tal men efter att ha pratat med besiktningsmannen, snickare och kakelläggaren så blev det så att vi förstärkte golvet vilket ändå behövdes eftersom det rörde på sig i skarven till tillbyggnaden som har kommit till 1950. Vi rev ut hela det gamla badrummet som var som en låda in på en kallvind och isolerade och gjorde ett stort badrum/tvättstuga. Vi (kakelkillen) gjöt in en golvplatta som även är självbärande med golvvärme och sedan har vi kakel och klinkers. Själva stilen är inte tidstypisk eftersom huset har en väldigt blandad stil så gick vi mer på vad vi tyckte om. Golvet ser ut som ett mörkt trägolv och väggarna har vi stora ljusa plattor. Jag ska försöka ta lite kort om du är intresserad. :)
 
Gårdshus från 1850 som nu ska restaureras. Inredning och interiör kring sekelskifte fram till 1920, är tanken.
Mitt bekymmer: badrum. Dessa jävla badrum.

Just nu måste vi riva vårt stora badrum pga vattenläcka som tryckt upp klinkergolvet. Det, och att huset är gammalt och rör på sig, gör att sambon inte vill ha annat än plastmatta på både väggar och tak. Och jag kan ju förlika mig med tanken, även om det gör ont i mig. Men hur tusan ska man tänka när det gäller plastmatta? Vad är "fint" (om det ens kan bli fint)? Huvudet står helt still. Jag ser bara enfärgade, fruktansvärda mattor framför mig och när jag googlar hittar jag bara sånt som passar fint i ett hus byggt 2000 och framåt. Inte i ett hus byggt 1850 och som ska restaureras tillbaka till sekelskiftet. Mönster, färger? Hur döljer man kanterna mellan golv och vägg?

:arghh:

Känns som ett hopplöst projekt där ingen kommer att bli nöjd.
Vi hade något slags linoleummattor i matsalen o köket i sommarhuset från 1927 (borta nu, mattorna alltså, numera har vi skurgolvet under istället.) De hade nog legat där från start närapå.

Stilen på de mattorna var helt annorlunda än de enfärgade mattor som är nu, den skulle nog likna medelhavsterass?

https://www.google.com/search?q=mar...mg&ei=4Jt1X-jWKoqOqwHo1I7YCA&bih=831&biw=1297

Den hade ett sådant här mönster i grått och grönt eller så.
 
Vi hade något slags linoleummattor i matsalen o köket i sommarhuset från 1927 (borta nu, mattorna alltså, numera har vi skurgolvet under istället.) De hade nog legat där från start närapå.

Stilen på de mattorna var helt annorlunda än de enfärgade mattor som är nu, den skulle nog likna medelhavsterass?

https://www.google.com/search?q=mar...mg&ei=4Jt1X-jWKoqOqwHo1I7YCA&bih=831&biw=1297

Den hade ett sådant här mönster i grått och grönt eller så.
Ha! det finns ju fortfarande

https://www.google.com/search?q=linoleummatta+mönstrad&tbm=isch&ved=2ahUKEwjv2-qghZPsAhXoAXcKHXMqAOwQ2-cCegQIABAA&oq=linoleummatta+mönstrad&gs_lcp=CgNpbWcQAzICCAA6BQgAELEDOgQIABBDOgQIABAeOgYIABAIEB5QtIxpWPa5aWCSvGloBHAAeACAAVOIAf4KkgECMjaYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=CJx1X--3BuiD3APz1IDgDg&bih=831&biw=1297

Det var nog korkmatta det hette. Den såg absolut ut som någon av dessa mönster.

Det skulle antagligen passa tidsmässigt helt enkelt. Typ.

https://www.slojdochbyggnadsvard.se/kunskap-och-fakta/bakom-fasaderna/interior/golv/linoleumgolv/ om deras historia.

(Vår skulle nog inte gått att räddas, det var hål och grejs)
 
Nu hugger jag bara ett inlägg men vad är det som gör att sambon vägrar kakel och klinkers? Vi trodde att vi skulle bli tvingade att använda plastmattor när vi renoverade vårt badrum på övervåningen i den del av huset som är från tidigt 1900 tal men efter att ha pratat med besiktningsmannen, snickare och kakelläggaren så blev det så att vi förstärkte golvet vilket ändå behövdes eftersom det rörde på sig i skarven till tillbyggnaden som har kommit till 1950. Vi rev ut hela det gamla badrummet som var som en låda in på en kallvind och isolerade och gjorde ett stort badrum/tvättstuga. Vi (kakelkillen) gjöt in en golvplatta som även är självbärande med golvvärme och sedan har vi kakel och klinkers. Själva stilen är inte tidstypisk eftersom huset har en väldigt blandad stil så gick vi mer på vad vi tyckte om. Golvet ser ut som ett mörkt trägolv och väggarna har vi stora ljusa plattor. Jag ska försöka ta lite kort om du är intresserad. :)

Det är just att huset rör på sig och fogarna spricker. Sambon är elektriker och har jobbat i många, många badrum i äldre hus där kakel och klinker måste bytas ut av samma anledning. Så det är inte ett alternativ för oss, tyvärr.
 
Det är just att huset rör på sig och fogarna spricker. Sambon är elektriker och har jobbat i många, många badrum i äldre hus där kakel och klinker måste bytas ut av samma anledning. Så det är inte ett alternativ för oss, tyvärr.
Kolla med någon som jobbar med kakel också, tydligen arbetar man med andra material och ett annat underarbete än vad man har gjort tidigare vilket gjorde att det rörde sig mycket mer än vad ett nygjort badrum gör idag. Det tidigare badrummet hade klara sättningar och rörelseskador men det ska vara bortbyggt idag. Som sagt vi var också helt inställda på plastmattor men kunde tänka om efter expertishjälp. :) Det bästa är att ta hem någon som kan titta på just era förutsättningar, våran elektriker var också skeptisk inledningsvis men konstaterade att han hade ändrat inställning under arbetet. Han började fundera på sitt eget badrum och om det inte var dags att renovera det. ;)
 
Det är just att huset rör på sig och fogarna spricker. Sambon är elektriker och har jobbat i många, många badrum i äldre hus där kakel och klinker måste bytas ut av samma anledning. Så det är inte ett alternativ för oss, tyvärr.
Jag blev nerröstad när jag ville ha våtrumsmatta och -tapet i vårt badrum på övervåningen.
Vi har nu kakel och klinker, där det inte finns en enda hel fog på golvet...
(100 år gammalt hus)

Men, generellt.
Jag förstår att du vill ha typ samma stil i hela huset, men tänker att det kanske inte gör så mycket om just badrummet avviker lite från den stilen.
Sen förstår jag ditt dilemma, för antalet mattor/tapeter att välja mellan är generellt ganska litet och urvalet speglar det som ses som modernt för stunden. Och det är ju inte alltid mode och personliga preferenser följs åt...
 
Kolla med någon som jobbar med kakel också, tydligen arbetar man med andra material och ett annat underarbete än vad man har gjort tidigare vilket gjorde att det rörde sig mycket mer än vad ett nygjort badrum gör idag. Det tidigare badrummet hade klara sättningar och rörelseskador men det ska vara bortbyggt idag. Som sagt vi var också helt inställda på plastmattor men kunde tänka om efter expertishjälp. :) Det bästa är att ta hem någon som kan titta på just era förutsättningar, våran elektriker var också skeptisk inledningsvis men konstaterade att han hade ändrat inställning under arbetet. Han började fundera på sitt eget badrum och om det inte var dags att renovera det. ;)

Vi känner och samarbetar med såväl rörmokare, snickare och andra typer av hantverkare då vi har egen firma. :) En av våra grannar som jobbat med badrum har också varit och tittat, i och med skadan. Det är hittills ingen som rekommenderat oss att testa med klinker igen. Även syrran menar att det kan vara svårt i gamla hus. Vi är ju inte jättesugna på att chansa.
 
Jag blev nerröstad när jag ville ha våtrumsmatta och -tapet i vårt badrum på övervåningen.
Vi har nu kakel och klinker, där det inte finns en enda hel fog på golvet...
(100 år gammalt hus)

Men, generellt.
Jag förstår att du vill ha typ samma stil i hela huset, men tänker att det kanske inte gör så mycket om just badrummet avviker lite från den stilen.
Sen förstår jag ditt dilemma, för antalet mattor/tapeter att välja mellan är generellt ganska litet och urvalet speglar det som ses som modernt för stunden. Och det är ju inte alltid mode och personliga preferenser följs åt...

Alltså, tyvärr. Ska sanningen fram så avskyr jag cirka 99,9% av alla badrum jag ser idag, oavsett om det är mattor, kakel/klinker eller annat. :o Våra badrum är dessutom alltid öppna. I den ena för att där finns kattlåda, och den andra för att få ur fukt och för att det är det badrum vi alltid använder. Just därför också som jag försöker komma bort från "neutralt och fräscht" a la 2012.
 
Alltså, tyvärr. Ska sanningen fram så avskyr jag cirka 99,9% av alla badrum jag ser idag, oavsett om det är mattor, kakel/klinker eller annat. :o Våra badrum är dessutom alltid öppna. I den ena för att där finns kattlåda, och den andra för att få ur fukt och för att det är det badrum vi alltid använder. Just därför också som jag försöker komma bort från "neutralt och fräscht" a la 2012.
Jag personligen tycker inte om sterila kakel/klinker-badrum. Det känns som sjukhus för mig...
Vi gjorde om vårt badrum nere för 18 år sen (😮) och den gången vann jag striden mot kakel/klinker... Jag tycker fortfarande väldigt mycket om det vi valde då...
20201001_175850.jpg

(ursäkta att det är lite ostädat 😜 )
Vänstra vilden är upptill, med bården. Högra bilden nertill, Och golvet ser mörkare ut på fotot än i verkligheten.
 
Med tanke på den variation som numera finns när det kommer till våtrumsmattor för både golv och vägg -även många variationer av klinkerliknande mattor- så vore det märkligt om ni inte skulle hitta en enda en av vardera, som funkar, men vad för mönster/färger kan du tänkas kunna leva med?

Träväggar skulle jag personligen undvika i ett badrum.
 
Vi har panel i ett av badrummen, förutom i duschen. Nu är det inte ett alternativ för TS men det har inte vållat några bekymmer sedan 1996 när det byggdes (förutom att jag tycker det är utdaterad och vill göra om hela badrummet).

Kanske något sådant här på golvet, och bestämma väggmatta utifrån det?

5601525A.jpg


Svartvitt i schackrutor är ju annars trevligt och inte allt för modernt...

Efter-bilden var ju lite trevlig tycker jag, men panel var uteslutet.

badrum1.jpg
 
Vi har panel i ett av badrummen, förutom i duschen. Nu är det inte ett alternativ för TS men det har inte vållat några bekymmer sedan 1996 när det byggdes (förutom att jag tycker det är utdaterad och vill göra om hela badrummet).

Kanske något sådant här på golvet, och bestämma väggmatta utifrån det?

5601525A.jpg


Svartvitt i schackrutor är ju annars trevligt och inte allt för modernt...

Efter-bilden var ju lite trevlig tycker jag, men panel var uteslutet.

badrum1.jpg

Men VAR kommer golvet ifrån? Allt jag hittat hittills är ju nästan bara enfärgat och fullständigt intetsägande?
 
Vilket av dem?

Bauhaus hade det första, jag tror de har svart/vitt-rutigt också. Inspobilderna kan jag däremot inte svara för, där blir jag dig svaret skyldig.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi (jag och min sambo) bygger ett stort (ca 300kvadrat) hus mitt i mörkaste smålandsskogarna. Det blir ett vit putsat hus i (lite)...
2
Svar
20
· Visningar
1 885
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp