Vägledning med bitig och morrig valp

Tilma

Trådstartare
Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid. Det är en tuff och kavat valp som när hon blir uppspelt kan gå över till att bli väldigt bitig och morrig. Upplever att hon blir förbannad om hon inte får som hon vill. Ett vanligt exempel är att vi är ute och hon ska rastas och hon börjar bita mig i byxbenen. Jag tar lugnt bort henne och hon svarar då med att morra och rycka och slita ännu mer. Jag har då lugnt och bestämt tagit bort henne gång på gång och ofta har de slutat med att jag fått hålla ner henne med handen medans hon ligger på sidan. Hon fortsätter gläfsa i luften och jag upplever henne förbannad/frustrerad. När hon lugnat sig så börjar ja gosa med henne istället. Det kan även vara så att vi har lekt och hon blir väldigt uppspelt och biter tag mig i kinden och ja gör då likadant, lägger henne lugnt på sidan tills hon slutat gläfsa och morra och hugga vilt omkring sig. Tilläggas ska att jag i första hand försökt med byteshandel, men det är inte alltid det har fungerat. Tanken har ställt mig att jag kanske gör fel? Borde ja ignorera henne och hellre få lite ont själv? Är väldigt inspirerad av en viss hundcoach ( vet inte om ja får nämna namn pga att de kanske är reklam) Men av det jag kan läsa mig till där är att man ska behandla dom som barn dvs inte bemöta sådant beteende alls. Att det växer bort. Bara det att det gör förbaskat ont och det känns inte kul att gå runt blodig för att ja inte lyckas avleda henne för stunden och för att jag inte heller vill vara för dominant? Tilläggas skall att jag har haft hundar under många år så jag är ingen nybörjare på något vis. MEN det var många år sedan jag hade valp och på den tiden så levde ja nog enligt en gammal lära och jag skulle inte vilja vara så dominant idag som jag var då. Den skolan känns förlegad och jag vill utvecklas i mitt hundägande. Vi ska börja valpkurs senare i höst men skulle gärna vilja ha ett litet typ av bollplank här för att få andras syn på saken. Både från erfarna och mindre erfarna. Allas syn kan vara användbar :) Vill också tillägga att vi har väldigt kul ihop i övrigt och en väldigt fin kontakt med det mesta men skulle gärna vilja få lite inspiration härifrån i dom stunder som hon är lite väl hårdhänt och hugger hejvilt.
 
Jag gillar vilda valpar och brukar inte fostra eller korrigera bort bitande. Istället hanterar jag valpen på ett sätt så den inte kommer åt att bita mig. Det blir liksom en del i leken, att valpen försöker bita mig, men att den inte kommer åt. Lugna stadiga händer, för fladdriga och nervösa händer triggar valpen. Jag har lite samma filosofi som mina vuxna hundar har – ett stort tålamod med valpen, men går det över gränsen så talar jag tydligt om att det inte är ok.
 
Jag ignorerar det mesta sådant. Det brukar växa bort. Antingen så låter jag det bara vara (min löwchentik jag hade hängde mer i byxbenen än något annat de första veckorna men försvann helt sen, man får gå försiktigt bara :D). Med schäfern var jag ute mycket, lekte osv. Blev hon för jobbig när jag inte hade tid blev det buren en stund för att lugna ner sig. Kompostgallerhage fungerade inte för henne. Det klättrade hon över :D
 
Min nuvarande roade sig ofta med att hoppa upp och bita tag i jackärmen och sen hänga där när han tyckte man lekte för mjäkigt :meh:. Det var extremt mycket bitandande under lång tid dock aldrig något frustrerat eller argt morrande utan bara att han ville leka mycket våldsammare än vad jag ville. Vi löste det med avledning på så sätt att vi lärde honom att vi bara vill leka med leksaker eller pinnar och inte med bitande i människor. Rätt fort snappade han upp att om man ignorerade honom när han bet och bad honom hitta leksaken/pinne så kunde vi leka med saker istället. Bitandet har växt bort av sig själv men det är fortfarande användbart att kunna be om att han ska hitta en pinne om man vill avleda från någonting annat när vi är ute.
 
Jag skulle förutom vad andra sagt undvika gosande när valpen lugnat sig i en sådan situation som beskrivs. Valpen är så liten att det är inte säkert den fattar att det är lugn som premieras med gos utan hela kedjan. Dvs man leker med matte genom bit och morr och matte leker tillbaka genom att hålla ner och sen myser vi.

Vad är det för hund?

En så liten hade jag ignorerat samt minimerat möjligheterna. När de är äldre om det fortsätter har jag gjort olika. Jag har ignorerat med små men inte med de stora som lätt kan nypa till alldeles för hårt av misstag. Min V hade lääänge pippi på att rycka tag i ärmar och vantar. Det gick inte ignorera bort just det utan det hängde kvar, men när han var äldre och gjorde det avbröt jag bara allt jag gjorde, tog lugnt men bestämt undan och sa nej och fortsatte vara passiv. Om och om igen. Sen försvann det med.
 
Om mina hundar inte hade hängt i byxbenen och armarna som valpar hade det varit nåt fel. Galen krokodil som liten är dealen. :p Bara skratta och vara tacksam, haka loss dem ur kläderna och beväpna sig med en leksak de kan bita i istället; aldrig leka med händerna. Mycket kampleksaker och brottningslekar. Men det är ju vi det.

Och aldrig hålla nere valpen mot golvet som något slags straff, det är rena idiotin.
 
Om mina hundar inte hade hängt i byxbenen och armarna som valpar hade det varit nåt fel. Galen krokodil som liten är dealen. :p Bara skratta och vara tacksam, haka loss dem ur kläderna och beväpna sig med en leksak de kan bita i istället; aldrig leka med händerna. Mycket kampleksaker och brottningslekar. Men det är ju vi det.

Och aldrig hålla nere valpen mot golvet som något slags straff, det är rena idiotin.

Jag upplever att det snarare har triggat henne ännu mer när jag gjort så. Tror du att det är försent att ändra startegi? Dvs att jag förstört något i vår relation?
 
Jag upplever att det snarare har triggat henne ännu mer när jag gjort så. Tror du att det är försent att ändra startegi? Dvs att jag förstört något i vår relation?
Inget är förstört i er relation och självklart kan du ändra strategin :). Men jag skulle inte heller hålla ner valpen.

Vad triggar valpen menar du? Kamplek tycker jag är toppen men "brottningslek" kunde jag inte göra med Ascot när han var valp då han då hade svårt att inte bitta mig/mina kläder. Men att kampa med ett skinleksak eller ngt det var mkt uppskattat och förstärkte det roliga i att bita i just leksaken.

När Ascot var för bittig, alltså när leksaken inte fungerade släppte jag ut honom i trädgården medan jag satt uppe på utebordet där han inte kom åt mig.
 
Inget är förstört i er relation och självklart kan du ändra strategin :). Men jag skulle inte heller hålla ner valpen.

Vad triggar valpen menar du? Kamplek tycker jag är toppen men "brottningslek" kunde jag inte göra med Ascot när han var valp då han då hade svårt att inte bitta mig/mina kläder. Men att kampa med ett skinleksak eller ngt det var mkt uppskattat och förstärkte det roliga i att bita i just leksaken.

När Ascot var för bittig, alltså när leksaken inte fungerade släppte jag ut honom i trädgården medan jag satt uppe på utebordet där han inte kom åt mig.
Inget är förstört i er relation och självklart kan du ändra strategin :). Men jag skulle inte heller hålla ner valpen.

Vad triggar valpen menar du? Kamplek tycker jag är toppen men "brottningslek" kunde jag inte göra med Ascot när han var valp då han då hade svårt att inte bitta mig/mina kläder. Men att kampa med ett skinleksak eller ngt det var mkt uppskattat och förstärkte det roliga i att bita i just leksaken.

När Ascot var för bittig, alltså när leksaken inte fungerade släppte jag ut honom i trädgården medan jag satt uppe på utebordet där han inte kom åt mig.
Hoppas du har rätt :D Ja att hon blivit väldigt arg då den stunden som ja hållt ner henne och de har kännts sådär. Vi får kriga vidare och så får ja komma på något som hon hellre kan ägna sig åt men som är tillräckligt är intressant.
 
För mig innebär att ha en valp att inte ha kläder jag är rädd för att få hål i och ha mindre sår från både klor och tänder. Själv har jag inte gjort något åt det mer än pipa till om det blir för hård från valpens sida, alla utan undantag har slutat av sig själva när dom blir äldre utan att behövts uppfostras till att sluta.
 
Kamplek tycker jag är toppen men "brottningslek" kunde jag inte göra med Ascot när han var valp då han då hade svårt att inte bitta mig/mina kläder.
Jag tillät kamp med tröjärmen för min lillskrutt, så länge han var försiktig med min arm. Samtliga högerärmar från den tiden var trasiga. :D
 
Senare valpen var ganska mild av sig, en bild hur jag såg ut till vardags utan att vara värsta
20180829_204050.jpg
 
När valpen är liten så gäller det att ha leksak att avleda konstant, eller som @Acto så smart gjorde och satte sig på bordet.
När den är äldre så tycker jag det är läge att visa att det inte är ok. Med mina lilla plutt så räckte det med att jag rätade på mig och korsade armarna och stod stilla som en staty. Var hon jäkligt ihärdig så tog jag en steg mot henne, inte för att skrämma, men så att hon kom i obalans. Bet hon mig när vi lekte så slutade leken. Men då måste de vara tillräckligt mogna (anser jag).
 
Tvångsgos, ryggsäcken, eller Time-in, kärt barn har många namn, men är ett jäkla bra grepp att lära en valp. "Hos mig är det tryggt till 100% och här kan du, eller ska du, coola ner dig". Kanske bäst beskrivet av Eva Bodfält, googla hennes namn och ryggsäcken.
Håller med föregående talare, du har inte förstört nåt.
 
jag hade försökt ignorera och avleda. De flesta valpar är bitiga, vissa till och med små pirayor. Min valp bet i allt; skor, händer, fötter, hälsenor, stolsben, sladdar, kuddar, leksaker, tuggben, mattor, strumpor, kläder, filtar etc. Mycket blev förstört men det får man räkna med när man tar en valp.

Min erfarenhet är också att det är mycket sällsynt med aggressiva valpar. Hundar som är aggressiva har nästan alltid varit med om något under valp- och unghundstiden. Att valpar födds aggressiva förekommer förvisso, särskilt om föräldrarna är tveksam mentalitet. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att din valp är aggresiv.

Däremot hade jag slutat att lägga ned hunden a la Cesar Milan. Avled istället, funkar inte det så räcker en korrigering i form av en tydlig tillsägelse och sen ignorera.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 174
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 593
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 881
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp