Vägra gymnasieval åt sonen!

Byange_stall

Trådstartare
Alltså - har ett problem och mår skit! Jag har en son på 15 som nu skall göra sitt val till gymnasie. När han var liten tittade han ganska ofta på Animalplanet och tyckte då om att se havsfilmer. Han gillar vatten, att simma att paddla kanadensare mm. De sista åren har han aldrig tittat på dessa program, han håller inte koll om det skall vara ngt på teven, han letar inte fakta om ngt om havet på internet utan det är dataspel som gäller. Dock har han alltid sagt att han vill bli marinbiolog. Nu är det dags för val och han vill till Lysekil. Jag har full förståelse att det är en rolig utbildning. Bo själv, ut och segla mm. Säkert mkt roligare än att gå här hemma. Problemet är dock att han är inte van att studera, han är så "begåvad" att han inte behöver läsa läxor utan har ändå alla rätt på prov mm. Han har bra betyg, väluppfostrad - en bra ungdom! Aldrig festat, aldrig varit riktig uppkäftig eller så. Tycker att han är duktig och förståndig. Men att flytta 50 mil och bo på internat/lägenhet när han aldrig ens varit hemma själv en helg i huset. Kan på sin höjd laga nudlar. Nu är pappa hans 100% för att han skall få söka dit och mamma (jag) 100 % emot! Sonen hamnar mitt emellan!
Jag valde själv Naturvetenskaplig, vet att den är tuff! Han har tidigare inte haft det lätt med vänner, umgås inte med vänner fr skolan. I Lysekil skulle han få det tufft med att helt plötsligt börja plugga, inga omkring sig som kan stödja honom. Om det skulle hända ngt så kan inte vi åka ner så långt omgående. Jag tycker oxå att det har varit för lite intresse Marint för hans del och undrar faktiskt om inte han skulle behöva fundera mer. Han har varit så enbart inriktad på Marin, kan dock oxå nämna att det känns mer som att det blivit pappa som tycker - klart du skall gå Marin! Ungefär som att han inte har kunnat säga att "han kanske inte vill bli marinbiolog". Jag sa ifrån och tycker att han skall läsa Natur eller teknisk här hemma. Om han vill bli Marinbiolog efter det kan han när han då fyllt 18 söka vidare till högskolan i Sthlm och gå Marinbiologutb på 180 p som han ändå efter Lysekil måste gå.
Hur skulle Ni ha gjort? Jag vill inte av "hela mitt hjärta" att han skall flytta dit.
Det känns som att detta kommer att bli en fajt mellan mig och pappan. Vad sonen står vet jag faktiskt inte riktigt. Tror att han är lite ställd för mamma och pappa har aldrig bråkat om honom sedan vi separerade för snart 13 år sedan och idag kan jag säga att vi hade lite heta diskussioner. Tänk om det blir så att sonen inte förlåter mamma, vill inte bo hos mamma som nu varannan vecka?? Han åkte hem med pappa nu och vi skulle höras av i helgen men sonen sa inte ens hej när han gick. :crazy:
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag som lärare på gymnasiet tycker att ni ska om det finns möjlighet låta sonen besöka skolan. Gärna låta honom sova där så han får en bättre inblick i vad det innebär.

Rent allmänt ser jag att det funkar bättre i skolan för elever som själva har fått välja vad de vill läsa. Elever som gör som föräldrarna vill tappar ofta motivationen med sämre resultat som följd. Om eleven brinner för det de läser så går det bättre.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

På ditt inlägg verkar det som att du och pappan har en hel del att säga till varandra. Vad har sonen att säga? Vad tycker han om alla argument för och emot?
Sluta bråka OM sonen INFÖR sonen :crazy: Ni två får se till att diskutera sinsemellan när sonen inte är med, och helst komma överens. Sedan kan ni sätta er ner med sonen och se vad han har att säga och vad HAN VILL.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Om SONEN vill gå marin, LÅT då sonen göra det!
Utan att lägga in dina egna värderingar och din vilja i det, upplys honom om att det kanske kan bli tuffare än vad högstadiet varit ur studiesynpunkt. Tala om, men tjata inte, att de kan vara bra att eventuellt läsa extra kurser för att få en ordentlig högskolebehörighet efter gymnasiet. Låt honom ta del av vardagssysslorna hemma, låt honom prova på att laga mat.
Låt gymnasievalet vara sonens val, det är egentligen inte så viktigt. Man kan börja om och man kan "rätta till" i efterhand.
Men låt honom också få veta att OM utbildningen eller livet borta inte blev som han tänkt sig så får han komma hem utan att någon ska peta honom med en pinne i ögat och säga "Vad var det jag sa!".

Att du och pappan inte är överens om saken är erat problem. Låt inte det gå ut över sonens faktiska vilja!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Kolla om han kan få åka dit och hälsa på, det brukar aldrig vara omöjligt vid olika skolor. Sen förstår jag faktiskt inte dina argument emot,
han kan inte laga mat, tja inte verkar han lära sig det hemma ialla fall, han kanske behöver bo borta för att vara tvungen att lära sig.
Om han är duktig, och det är bra lärare så lär han sig relativt snabbt att plugga, vilket han oxå behöver lära sig ganska så omgående. Ni kan väl stötta via telefon och mail?
Har svårt att få vänner, min erfarenhet av "specialinriktade" skolor är att det ofta bli en ganska stadig grupp, eftersom "alla" är hemifrån så brukar det fungera bra att få nya vänner. Och hur som helst är det nyttigt att lära sig att ta kontakt med andra och skapa sig relationer.

Jag tror att du har svårt att släppa iväg son för att du tappar kontrollen men han kommer förr eller senare att flytta hemifrån, och hur som helst bör inte du och pappa bråka om var sonen ska gå i skolan, sonen måste få bestämma själv och sen bör ni som föräldrar hjälpa honom att sätta upp för-och nackdelar som kan få honom till ett beslut som han kan trivas med. Det kan även vara viktigt att inte stänga dörren helt om det skulle vara så att han inte trivs väl på plats, risken är att han åker dit trots att du kämpar emot och sedan vägrar att ge upp det trots att han inte trivs för att du har sagt så...
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Vill han gå i Lysekil så tror jag också på att åka dit och titta, och vill han fortfarande gå så varför inte prova. Skulle det vara så att det inte fungerar av någon anledning så brukar det ju inte vara några större problem att byta gymnasieskola, han behöver ju inte bli "fast" där hela gymnasietiden i så fall. :)
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Min dotter ska oxå söka nu, och ville först gå Hotell & restaurang..
Jag har själv gått restaurang och förklarade att om man inte e otroligt matintresserad så är det ett jobb man har tills en viss ålder, sen orkar man oftast inte fortsätta. Dåliga tider och mkt stress.
Hon är smart och har lätt för att läsa. Så nu ska hon söka Samhäll med olika inriktingar...MEN om hon ville gått den andra hade hon fått det.
Det är ju hennes liv trots allt.
Varför inte lämna sonen ensam en helg och lär honom laga mat.
Det är ju ni själva som begränsat honom låter det som.
Kanske det går jättebra eller så kommer han hem och får söka nåt annat.
Om han inte får åka så kanske han kommer att älta det hela livet sen att ni hindrade honom. Om han inte kpmmer in, så kan ju du pusta ut, annars är det ju det han vill och då får man glädjas för honom.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag tycker att du har FEL!

Som någon annan sa, låt honom åka till det där gymnasiet och "prova på" en vecka. Alla gymnasier med internat brukar gärna erbjuda sådana prova på perioder.
Jag tycker att det låter som om du överbeskyddar honom, låt honom prova, man kan faktiskt byta inriktning på gymnasiet. Det är INTE en katastrof att byta. Däremot om han inte får prova så kommer det kanske att bli bittert i efterhand, med anklagelser mm.
Förbud tror jag är det absolut värsta och får totalt motsatt effekt, det vet jag av egen erfarenhet....

Sedan är det faktiskt "bara" gymnasiet, även om han sedan vill plugga vidare mot något helt annat så hinns väl det med också, bara han har allmän behörighet tll högskolan.
Vi ställer krav på våra ungdomar att de ska VETA vad de vill göra i resten av sitt liv när de är 15 år, herregud i den åldern vet man ju ingenting om hur livet kommer att bli.

Nej, var glad att han verkligen VILL gå gymnasiet, massor med ungdomar går gymnasiet för att de känner sig tvingade, inte för att de verkligen vill utan det är vad alla förväntar sig att man ska göra.

Jag är själv lärar på gymnasiet och vet hur det är med internat mm och visst kan det gå livat till, men han kommer inte svälta ihjäl och han kommer lära sig att ta ansvar och att ta hand om sig själv, förr eller senare, men du måste ge honom chansen.

Som sagt,våga släpp taget.
Du tror kanske att du vet vad som är bäst för honom, men du måste låta honom TA reda på vad som är bäst och göra sina egna misstag!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Vad är det värsta som kan hända? Han är en välartad pojke som det låter utan fylleslag och liknande. OM han kommer in och åker så är det ju inte värre än att det inte fungerar och han får flytta hem?

Laga mat, tja jag har kompisar som är 27 år som inte heller kan laga mat antingen lär man sig eller så överlever man på snabbmakaroner och korv. Det finns säkert elevhem med full ackordering där man kan köpa både frukost och middag.

Det bästa med ett sånt gymnasieval är att alla börjar om på ny kula och den som haft dåligt med vänner innan behöver inte alls vara den som har dåligt på gymnasiet, inga gamla roller att leva upp till.

Försök ta reda på vad din pojk vill utan att lägga in dina värderingar så kanske ni kommer någon vart?
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Du är hans vårdnadshavare men i det här fallet anser jag att du inte har något att säga till om! HAN får själv göra sitt val, HAN får själv inse att det inte funkar eller att det funkar, HAN får själv fundera ut en annan lösning ifall det inte funkar. Det innebär det att vara ung och student! Det är för farao hans liv och inte ditt!

FY skäms på sånna föräldrar som hindrar barn att göra det de vill!:mad:
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Orkar inte läsa igenom alla svar... Men det är vel ändå din son som ska studera och inte du??

Låt honom välja själv eller gör alla läxor och gå på lektionerna själv. Gymnasiet är första steget mot att bli vuxen och att lära sig ansvar. Man kan byta linje om man känner det är helt fel. Som sagt. Låt honom välja själv. Det går säkert åka dit och "prova på".
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det jag vill att han reflekterar över är vad som händer om det inte går bra. Han har inte lätt med kompisar...Om han inte orkar med studietakten, hur kommer han att ta det om han måste byta linje och vill hem. Jag har sagt att vi skall åka ner till skolan, titta...Men pappa säger att det är för långt.. Om sonen skall bo där i tre år så får vi helt enkelt åka. OM pappan & sonen inte vill åka ner och titta nu - varför skall han då bo där i 3 år. Sonen visar inte eldsjälen för detta - undrar om det är pappas dröm att han ska läsa för att han har fiskeintresse, bygga båtar mm. Inte sonen!

Jag är tveksam om sonen vill eller pappan vill, därför säger jag NEJ!


:crazy:
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det jag tror många här har missat är att det inte är helt gratis att skicka iväg sina ungdomar till en internatskola på andra sidan landet. Det kostar en hel del mer i både boende och mat + att eleven ofta vill åka hem några ggr/termin. Visst, man får inackorderingstillägg, men det täcker långt ifrån allt.
Jag kan mycket väl förstå att man ställer höga krav på den ungdom man funderar på att låta åka iväg.

En av mina vänner har en son på Wången just nu, mer än 100 mil hemifrån. Och de har konstaterat att de inte var förberedda på att det skulle bli riktigt så kostsamt...
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Du måste ju prata med sonen ordentligt, fråga honom vad han vill, utan att säga vad DU vill.

Vad är det värsta som kan hända? Att han hoppar av? Tycker att det är värre att inte försöka än att hoppa av.

Angående studietakten så kommer väl det inte vara någon skillnad även om han pluggar hemma, det är tuffare på gymnasiet än grundskolan oavsett inriktning.

Åka dit måste ni göra, helt klart, det kan du kräva. Vill inte pappan får du väl åka själv med grabben.

Om det i grund och botten är pappans som vill att han ska gå där så kommer det nog snart fram, när an inser vad det kräver.

En annan sak ni kan göra är att skriva ut ALLA kurser som ingår i utbildningen och sätta er ned och titta vad kurserna innehåller. Då ser ju sonen om det är saker han verkligen vill läsa.

Många som går praktiska/special gymnasium glömmer bort att de också läser vanliga ämnen (kärnämnen) och att alla ämnen inte är lika flashiga.

Nedan en länk till skolverkets kursinfo. (lokala kurser finns inte med men de kan ni säker få från skolan om ni mailar)

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV

Lycka till
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det jag tror många här har missat är att det inte är helt gratis att skicka iväg sina ungdomar till en internatskola på andra sidan landet. Det kostar en hel del mer i både boende och mat + att eleven ofta vill åka hem några ggr/termin. Visst, man får inackorderingstillägg, men det täcker långt ifrån allt.
Jag kan mycket väl förstå att man ställer höga krav på den ungdom man funderar på att låta åka iväg.

En av mina vänner har en son på Wången just nu, mer än 100 mil hemifrån. Och de har konstaterat att de inte var förberedda på att det skulle bli riktigt så kostsamt...

Fast det var ju inte ens med i TS frågeställning...

Vissa utbildningar finns ju bara på EN plats i landet.
På Wången går man väl bara för att det är "flashigt", deras utbildning finns ju på många andra platser i landet (förutom Hipp och ev någon KY utbildning), travhästskötare kan man ju bli på betydligt närmre håll.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Javisst - men det verkar inte vara en faktor för ts? Om det är en faktor har jag nog större förståelse för hennes nej än om det är att hon inte vill för att hon inte tror sonen fixar det. Ekonomi kan man inte göra så mkt åt. Sonen verkar ju högst välartad och lugn samt studiebegåvad så han skulle säkert klara sig bra i Lysekil.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Vad är det egentligen som gör att du inte vill att han ska gå?
Det låter för mej som en perfekt kandidat till internat, skötsam och ordentlig och att han har svårt för att få vänner gör det ännu viktigare att faktiskt få pröva något sådant här, det är mycket lättare att få vänner runt ett gemensamt intresse. Kanske är det här verkligen det han behöver?!

Att han inte kan laga mat eller inte varit själv hemma, varför kan han inte det? varför har han inte varit själv hemma?

Det låter som om det är din ångest för att förlora din son som gör att du inte vill att han ska gå, jag vet hur det känns, det är fruktansvärt när barnen inte bor hemma längre och man får gråta och bryta ihop flera gånger om men det får inte gå ut över barnet!!! Då har man om förälder fallit för sin egen egoism och risken är betydligt mycket större att man verkligen förlorar sina barn.
Man kan förlora sina barn även om de bor kvar under samma tak som en själv om det vill sig illa.

Som förälder kan man bestämma en hel massa saker men man måste alltid ha barnets bästa för ögonen annars slår det förr eller senare tillbaka på en själv.

Vad vill du att din son ska ha för minnen av sin tonårstid?
Att han satt hemma för att mamma inte ville att han skulle göra det eller detta eller att han med strålande ögon kommer hem och berättar om alla äventyr han kommer minnas sedan?

Se bortom dej själv och låt sonen välja själv.
Be honom om ursäkt att du lade dej i hans liv på ett sätt du inte har rätt till och lita på att det du hitills gett honom räcker för att han ska göra ett klokt val.

Om han inte trivs så är han välkommen hem till dej och hans pappa och hans hem finns alltid kvar.
Gör inte gymnasievallet till ett svårare val än det är utan låt alla vägar vara öppna och lita på honom.

Jag tror att din son känner sig väldigt kränkt av dej just nu.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det jag tror många här har missat är att det inte är helt gratis att skicka iväg sina ungdomar till en internatskola på andra sidan landet. Det kostar en hel del mer i både boende och mat + att eleven ofta vill åka hem några ggr/termin. Visst, man får inackorderingstillägg, men det täcker långt ifrån allt.
Jag kan mycket väl förstå att man ställer höga krav på den ungdom man funderar på att låta åka iväg.

En av mina vänner har en son på Wången just nu, mer än 100 mil hemifrån. Och de har konstaterat att de inte var förberedda på att det skulle bli riktigt så kostsamt...

Vet du vad? Det är något som jag anser att man måste vara förberedd på som förälder! Aldrig att jag kommer säga nej till någon utbildning till mina barn, dem måste få göra det de vill eller det de tror de vill- det är en resa barnen ska göra! Om det är så kostsamt får man väl börja spara i tid till det, istället för att köpa bil och körkort när de blir 18 kanske.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Men du ska inte "säga NEJ", du ska låta din son tala om vad han vill. Du måste ju lyssna på honom, det är ju för i hela friden han som ska plugga - inte du!
Och vad spelar det för roll att han inte kan laga mat? Det kunde inte jag heller när jag flyttade hemifrån för att plugga på universitetet. Men vet du vad? Man lär sig.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det jag vill att han reflekterar över är vad som händer om det inte går bra. Han har inte lätt med kompisar...Om han inte orkar med studietakten, hur kommer han att ta det om han måste byta linje och vill hem. Jag har sagt att vi skall åka ner till skolan, titta...Men pappa säger att det är för långt.. Om sonen skall bo där i tre år så får vi helt enkelt åka. OM pappan & sonen inte vill åka ner och titta nu - varför skall han då bo där i 3 år. Sonen visar inte eldsjälen för detta - undrar om det är pappas dröm att han ska läsa för att han har fiskeintresse, bygga båtar mm. Inte sonen!

Jag är tveksam om sonen vill eller pappan vill, därför säger jag NEJ!


:crazy:

Är det oron för att han inte ska få kompisar och att han ska välja fel som oroar dej, eller är det att ska bo långt hemifrån?
För det första kan ju hända oavsett vilken skola han går på..

Varför vill inte pappan åka och titta om det är han som vill att han ska gå där?
Gör som nån sa innan, titta igenom vad som ska pluggas på utbildningen och jämför med nån annan utbildning och se vad som intresserar honom.

Kan bara utgå från mina egna barn och att säga NEJ! till något de vill, gör att de vill det ännu mer, men om man visar nåt annat alternativ och visar fördelarna med det och ger ett VAL då kan man påverka lite mer utan att de blir sura och känner att man styr och ställer med dem.

Har ni ekonomi för det och han vill själv, så kan det ju bli en erfarenhet som han mognar av och kanske han hittar riktigt bra kompisar oxå :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 357
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp