Vägra gymnasieval åt sonen!

Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Som tur är är vi olika och vill plugga på olika sätt. Eller inte plugga alls. Det jag vänder mig mot är att ni avfärdar gymnasievalet med att det är inte viktigt, man ska ändå läsa det viktiga på komvux.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Så lång tråd nu att jag inte orkar läsa hela, men kan berätta om min syster som gick cirkusgymnasiet i gävle. Hon var mobbad i sthlm, alltid ledsen, ensam osv. Hittade "sin dröm" och fick stödet av våra föräldrar att genomföra den.

Efter gymnasiet blev hon en annan tjej! Självständuig med skinn på näsan. Ibland tyckert jag hon är jätteskum ;), hon är ju värsta bohemen. Hon har haft det jobbigt efteråt också, men för henne var det en väldigt positiv grej att bo själv långt hemifrån.

Det var et tag strul på skolan med droger... Jäkligt jobbigt då att som förälder bo så långt ifrån och inte ha koll på sin 15-16-17-åring...:crazy:. Skolan hjälpte till, eleverna fick gå regelbundet och lämna urinprover. Var väldigt bra förhållande som jag kommer ihåg det lärare-föräldrar.

Våga släppa!!! Han fixar det säkert, och om han får "ångest" kan han ju alltid komma hem igen!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Undrar om jag är den enda i den här tråden som har läst vad trådskaparen har skrivit?

Samma här.
Vissa har hängt upp sig på detaljer istället för att se helheter.


Klart grabben ska gå på det han vill, men det ska ju vara realistiskt oxå.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det tredje barnet får sitt när den tiden kommer och de äldre syskonen är vuxna och sköter sig själva.

Jag vet att ditt svar var till Enya - men jag har också 3 barn.


Det beror på hur tätt det är mellan barnen. Och nu pratar jag inte om specifik användare utan som exempel som detta var menat från början som. Finns det fem barn, vilka ska man lägga pengarna på, eller ska man fördela så gott det går, sätta sig i skuld ovs. Vad är realistiskt.

Alltså just handboll är ett exempel som jag inte kan relatera till.
Eftersom att hon är livrädd för just handboll.
Jag har svårt att känna efter på något som jag vet inte kommer att hända.
Hon var befriad från bollsport i högstadiet p.g.a. skadorna som hon fick.

Så just handboll hamnar i påsen provat och förkastat.


Mkt möjligt.
Men kärleken har satt människor i konstigare situationer än så.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Som tur är är vi olika och vill plugga på olika sätt. Eller inte plugga alls. Det jag vänder mig mot är att ni avfärdar gymnasievalet med att det är inte viktigt, man ska ändå läsa det viktiga på komvux.

Gymnasieval är viktigt, det är viktigt att man väljer en typ av utbildning man med motivation kan ta sig igenom. Skulle mina föräldrar ha vägrat de val jag gjorde skulle inte min motivation vara så hög..
Jag fick välja helt utefter vad JAG ville. Det blev rätt bra.

Gymnasieval är absolut inte livsavgörande på något sätt. Välj en utbildning som ger allmän behörighet, eller som ger särskild behörighet om personen vill det. Sedan spelar faktiskt resterande ämnen inte någon roll.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Mitt spontana svar är: låt sonen välja själv!
Lära sig göra mat och klara sig själv; tja, det lär han sig nog Ge honom en kokbok. Han kan ju läsa så han lär sgi.
Pluggandet och hur tufft det är: ja, upplys honom om det. Berätta om dina farhågor och att du vill att han i så fall är beredd på att det KOMMER bli kämpigt. Om han verkligen VILL själv så tycker jag inte ni ska hindra honom. Låt honom istället försöka med vetskapen om att det kanske blir för tufft; och då finns du och pappa där och stöttar honom hemma i att byta linje. Han kan ju faktiskt göra det om det inte funkar.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

KL
Det viktiga med gymnasiet är att personen läser en utbildning som den är motiverad till att läsa. Jag tror att det värsta man kan göra är att "tvinga" sitt barn till något som den är omotiverad till att göra.
Jag kommer aldrig att glömma min pojkvän på gymnasiet som läste natur - det var verkligen inte hans grej, men hans pappa hävdade att det var den enda utbildningen som var något att hänga i julgranen. Jättekul för killen som gick ut med usla betyg.
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

KL

Håller med skaran som säger att han ska få gå utbildningen.
OM det är något han tycker är intressant kommer han säkert tycka skolan är roligare också.
Han är ju en skötsam kille, vem kunde laga mat innan man fick pröva??? Varför förbereder du honom inte istället genom att han får ha tex en dag i veckan han lagar mat hemma?? Och att du har det som ett "krav" för att veta att han klarar sig när han är i skolan?!
Bara en tanke.

Finns det inget internat på skolan?

Jag gick på en internatskola, det bästa som kunde hända mig tror jag. Komma bort från gamla vanor och rutiner. Men vi fick mat på skolan, alla måltider, utom på helgen då förståss... Men snabbmakaroner och pizza klarar man nån helg på ;)!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Kan ni inte tillsammans besöka skolan och kanske stanna ett par dagar så att sonen får träffa lärare och kanske vara med under en skoldag? Min kompis äldsta son tog studenten från Lysekil i somras och han är nu i Norge och arbetar. Han har trivts till 100 % och med undantag av vissa problem med boendet i början så har det fungerat alldeles ypperligt. Enda "nackdelen" sa min kompis var att han mognade fortare av att bo själv och definitivt inte hade en tanke på att flytta "hem" efter studenten. (Andra året delade han lägenhet med 2 klasskompisar) . Är det marinbiologi din son vill läsa så tycker jag att du ska stötta honom och föröska göra det bästa av situationen och om det inte funkar så kan han ju faktiskt flytta hem och börja gymnasiet hemma. :)
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Det kommer att gå alldeles utmärkt! Och jag tror också att det kan vara nyttigt för din son. På ett internat så uppstår en helt annan vänskap än vad som uppstår i en vanlig skola. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att han ska bli utanför.

Jag har själv gått på internat, inte 50 mil från föräldrarna, men väl 20 mil. Jag gick också en mer annorlunda linje än många, precis som din som vill göra.
Man lär sig ta ansvar för sig själv och för relationerna med dem man bor med. Jag förstår att du är orolig, att det är svårt att släppa iväg honom, och att du vill kunna vara där och stötta. Men han är faktiskt på väg att bli vuxen nu och att bo på internat är väldigt utvecklande och man mognar mycket som person.

Det kommer att gå utmärkt! Och han kommer att få det jätteroligt. Jag njöt varje dag när jag gick på gymnasiet och var uppriktigt ledsen när det tog slut. hur många kan säga det?
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

knapp

Jag vet inte om det har tagits upp tidigare eftersom jag inte kollat igenom hela tråden, men tänk på att om man läser till kurser i efterhand så hamnar man numera i den andra urvalsgruppen till högskolan där konkurrensen är tuffare. Nu vet jag inte vilka kurser som man läser på programmet som din son vill gå på, men jag kan tänka mig att man läser Matte A-D och Fysik A, Biologi A och Kemi A och isåfall är det antagligen lugnt. Om din son är inställd på att bli marinbiolog så kan du gå in på studera.nu och klicka på sök utbildning och kolla vad som är kraven för högskoleutbildningen. Troligtvis kommer en eller flera kurser i själva marininriktningen att vara såkallade ämneskurser som ger extra meritpoäng. https://www.studera.nu/studera/1441.html
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

FY skäms på sånna föräldrar som hindrar barn att göra det de vill!:mad:
:bow::bow::bow:
Och de som snackar om att det blir dyrare att ha dem borta än hemma har nog inte riktigt tänkt till. För är sonen inte hemma kostar han inte i mat, värme, vatten etc. Dessutom är det inget skjutsande hit eller dit.

Vill sonen flytta så kanske han dessutom kan skaffa sig ett extrajobb som innebär att han har råd att betala för sig själv. Dessutom torde det finnas flera stipendier att söka.

Jag ville bli marinbiolog när jag var 15 år gammal. Fick ett stipendie att åka till USA och jobba på Scripp's Institute of Oceanography en hel sommar. Efter det insåg jag att jag inte ville bli marinbiolog då mina drömmar var helt skilda från vad en marinbiolog i verkligheten faktiskt sysslar med.

Jag inser nu hur tacksam jag är för att mina föräldrar aldrig stått i vägen för någonting jag velat göra, eller försökt pusha mig åt något annat håll.

Det är sonens liv - inte föräldrarnas!! Tänk att vara så småsint att man snackar om några tusenlappar hit och dit under en 3-årsperiod, när det handlar om en annan människas hela liv!!
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Varför inte ge din son chansen? Du verkar inte ha så höga förhoppningar om honom när du skriver att du inte tror han kommer klara sig själv. Det här kanske är precis vad han behöver, komma iväg och bli en egen person utan att hamna mellan dig och pappans olika viljor. Det är ändå hans utbildning det handlar om och vad han vill. Låter mer som att du inte är redo att släppa taget.
Jag visste vad jag ville läsa på gymnasiet och gjorde det, men jag kan inte påstå att jag brann för det direkt..
Jag skulle aldrig ställa mig i vägen för vad min dotter kommer att välja när det kommer till studier och yrkesval. Det är hennes liv. Självklart kan man säga vad man tycker och tänker men inte till varje pris få henne att göra det jag vill..
 
Senast ändrad:
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

(Knapplån)
Min dotter har just valt enligt följande:
1: Fordonsprogrammet (har aldrig någonsin intresserat sig för motorer, teknik eller något liknande)
2: Byggprogrammet med inriktning på måleri (har hjälpt till att tapetsera och måla väggar och staket, för att få tjäna lite pengar)
3: Hotell o restaurang (Hon är jätteduktig både på att baka och laga mat, men intresserad?)

Jag är jättebesviken att hon inte vill gå något av alla de fantastiskt roliga program som erbjuds och som jag är villig att finansiera. Har försökt med diverse förtäckta övertalnings- och mutkampanjer. :angel:
Det skiter hon fullkomligt i, så det var bara för mig att hålla god min och skriva på...
// Smirk
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Om hon aldrig varit intresserad av motorer och teknik, varför har hon valt fordonsprogrammet? Det måste ju finnas någon anledning?
 
Sv: Vägra gymnasieval åt sonen!

Jag har försökt få en förklaring som känns trovärdig i mina öron, men det enda hon säger är att hon tycker att det verkar kul och att skolan är fräsch och ligger nära där vi bor.
(Jag tycker att det verkar mer troligt att det är någon speciell kille som också sökt dit.)
Som tur är har hon betyg så att det räcker att söka de flesta program, och det finns tillfälle att välja om längre fram, plus att det är i regel inte särskilt svårt att byta program om man tycker att man hamnat fel...

Å andra sidan har hennes bästa kompis också valt fordon i första hand.
// Smirk
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 350
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 561
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp