Vägra ridning genom gården?

cutty

Trådstartare
Vi har köpt en gård med servitut på väg genom gården. Används som promenad och ridväg. Ser mest ut som en genomvuxen gammal traktorväg med gräs/grus. Närmaste grannen utefter den vägen, vägen passerar även dennes gårdsplan, har satt upp förbjuden ridning-skyltar.
Motiveringen att grus kan skvätta upp på deras bilar och orsakt lackskador!!!???
Nu har de stängt vägen genom att parkera bilen mitt på vägen. För att komma förbi måste vi nu rida in på gräsmattan och nu hotar/väntar polisanmälan för detta.

Hur går man till väga, och hur långt sträcker sig allemansrätten, då servitut på vägen finns.

Tilläggas kan är att denna väg är vår enda väg ut i skogen.

Tacksam för hjälp!
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Om det är servitut inskrivet i våra papper, betyder det då inte att vi är skyldiga att hålla vägen öppen? På samma sätt som att det finns servitut på kraftledning över tomten?

Vi fick av förre ägaren veta att vi är skyldiga att hålla vägen framkomlig för ridande, promenerande etc. Röja den och se till att den ej växer igen. Detta fram till vår del av skogen tar slut, och där börjar grannens...

Var hittar jag om den är allmän?

Bra länk, men det finns ju mängder med gårdar som det går vägar genom...
 
Senast ändrad:
Sv: Vägra ridning genom gården?

Kolla med lantmäteriet hur servitutet är utformat! Har grannen också servitut för vägen? Det kan vara att servitutet bara tillåter trafik till och från en viss fastighet.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Förstår inte riktigt hur du menar med servituten. Dessa kan ju fungera åt olika håll, är det er fastighet eller grannens som är belastat med servitutet - eller båda?

Om er fastighet är belastad med servituet (skall finnas registrerat i fastighetsregistret) så innebär det att ni har skyldighet att hålla vägen tillgänglig, ev bara för viss fastighetstrafik som strajder skriver.

Om ni har servitut som belastar den andra fastigheten - dvs att i deras fastighet finns angivet att det är OK med trafik på deras väg så har ju de samma skyldigheter. I det här fallet ser jag inte att fastighetsägaren har någon som helst rätt att blockera att ni rider - eftersom hästen är ett fordon.

Allemansrätten är ju svår eftersom det är kopplat till ngn sorts allmän förståelse, om det dessutom är väldigt nära en grannbostad så får man ju fundera några gånger innan man börjar bråka.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Om ni har servitut som belastar den andra fastigheten - dvs att i deras fastighet finns angivet att det är OK med trafik på deras väg så har ju de samma skyldigheter. I det här fallet ser jag inte att fastighetsägaren har någon som helst rätt att blockera att ni rider - eftersom hästen är ett fordon.

Jag vet inte om detta är ett undantag eller om alla sådana fastigheter hanteras på samma sätt, men i vårat tidigare stall hade en fastighetsägare servitut på vägen. En annan fastighetsägare bodde längre in på vägen, och detta servitut tillät trafik till och från den fastigheten. Eftersom häst räknas som fordon ansåg en del av denna fastighetsägares vänner att det var ok att rida och hälsa på, denna husägare var också hästägare. Men icke sa nicke, mannen som hade servitutet på vägen gick till domstol och fick rätt, ingen ridning på vägen men bilar och andra färdmedel var tillåtna.:confused: :crazy:
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Den domen skulle jag gärna vilja läsa, har ni nått nummer på den?
Är det ett TR avgörande?
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Nej har inget nummer, läste den eftersom hästägaren hade sin häst i samma stall som oss. Och han var ju även den drabbade sas, jag står numera inte kvar där och denna hästägare är inte längre hästägare såvitt jag har fått höra. Men jag vet var domen utfärdades om det är till någon hjälp.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Jag med, det verkar ju inte riktigt klokt. Visserligen är jag ingen jurist men både allemansrätten och servitutet borde ju ge rätt till trafik över den fastigheten, skulle vara jätteintressant att veta hur man resonerade.:confused: :confused:
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

om denne måste ta sig förbi dig för att komma hem så kan du ju alltid "stänga av vägen" p.g.a atthusets puts kan bli smutsigt, det blir fastvindar när de susar förbi eller whatever:devil: :devil: :devil:

IDIOTISKT sätt av dina grannar!!:mad: :mad:
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

om du pm.ar mig var den avgjordes samt namnet på den som var part i målet dvs din vän så ska jag nog kunna hitta den! kan läsa den och redogöra för hur rätten resonerade i frågan!
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

En väldigt trasslig beskrivning var det där.
Vem har servitut på vilken väg?
Ett servitut ger en viss fastighet olika typer av nyttjanderätt till resurser på annan fastighet.

Jag ser ingenstans att ni har något servitut på vägen över grannens gårdsplan.
Har ni det?

Och vem har servitut på vägen genom er gård?
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Om det är servitut inskrivet i våra papper, betyder det då inte att vi är skyldiga att hålla vägen öppen?
Ni får inte stänga av den.
Det måste finnas grindar om ni sätter upp staket och ni får inte blockera vägen.
Men ni behöver inte underhålla den.
Sevitut gäller rätt att ta väg.
Men det ingår inget underhåll i det.

På samma sätt som att det finns servitut på kraftledning över tomten?
Kraftbolagen röjer själva runt kraftledningarna.
Och det man måste göra är att låta dem röja.
Man behöver inte utföra själva röjningen.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

från www.allemansratten.se:

"Ridning

Ridning ingår i allemansrätten. Men med tanke på risken för markskador är det viktigt att välja rätt väg och undvika mjuka marker som lätt kan skadas. Tomt och plantering är förbjudna områden oavsett skaderisk.

Organiserad eller regelbunden ridning på annans mark bör inte ske utan markägarens medgivande. Miljöbalken ställer hårda krav på den som bedriver organiserad verksamhet i naturen. Det är tillåtet att rida på enskilda vägar. I undantagsfall kan en markägare få tillstånd att sätta upp en skylt som förbjuder ridning. Ridning i exempelvis motionsspår och skidspår kan förbjudas i lokala ordningsföreskrifter."

läs och begrunda,
viktigast är förstås att tala med grannarna och se på juridiken, om grannen har ett servitut, om det går att lägga ridvägen alternativt? eller nåt?
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Det är säkert någon som rättar mig nu om jag har fel, men jag vill minnas att om det är ridning förbjuden så är det faktiskt bara att hoppa av hästen och leda den igenom det området och hoppa upp igen där det inte är ridning förbjuden längre, detta ska vara tillåtet.

Se vägskyltarna här: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Vad är det för servitut, är det genom avtal Jordabalken (JB) 14kap eller fastighetsbildning enligt Fastighetsbildningslagen (FBL) 7kap. Det kan också vare enligt hävd, exempelvis enda vägen till fastigheten och har så varit i längre tid.
Innebär det att ni måste passera grannens gård för att komma ut från er fastighet eller äger ni skogen bakom. Alltså vad är ert behov att passera på vägen? Om det nyss nämnda inte föreligger är enda chansen att det är servitut att det är avtalat enlig JB 14kap. Då måste det väl framgå vad servitutet innebär för den tjänande fastigheten. Annars är det allemansrätten som gäller, att man ska kunna ta sig till skogen. Och oavsett om man rider går eller cyklar gäller samma sak, man gör det med omdömme och ansvar utan att skada marken där man tar sig fram. Om det ska vara ridförbud så får markägaren ansöka om det hos kommunen och får tillstryrkt att sätta upp ridning förbjuden.
Enligt gammal lag (1734) får man föra djur över annans mark d.v.s. gående. Ridning förbjuden tillåter alltså att man leder hästen där.

Men för att veta vad som gäller i det här fallet måste du ta reda på vad servitutet säger. Ta kontakt med Lantmäteriet som sköter inskrivningar i fastighetsregistret, de kan svara om det är inskrivet och vad det står, i bästa fall.

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Vägra ridning genom gården?

Vi har infart från ett håll, grannen från ett annat. Gäller vägen mellan dessa båda gårdar.
Ej körbar, men fullt rid- och promenadbar.
Skogen ligger mellan, ca 70 meter.

Skall ringa lantmäteriet idag och kolla vad som gäller för oss. Ser bara i pappren att två servitut finns vad gäller väg.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Besviken. Pratat med lantmäteriet.

Det är privat väg där våran tomt slutar.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Snabb fråga: hur skiljer det sig åt Privat väg och Enskild väg?

Man får rida på enskild men ej privat?
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Det är säkert någon som rättar mig nu om jag har fel, men jag vill minnas att om det är ridning förbjuden så är det faktiskt bara att hoppa av hästen och leda den igenom det området och hoppa upp igen där det inte är ridning förbjuden längre, detta ska vara tillåtet.

Se vägskyltarna här: http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

hade jag ingen aning om. Men jättebra information, då kan man ju ändå på laglig väg komma förbi ställen som har dessa skyltar. :bow:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Vad gäller egentligen för avspärrning av väg? Vi brukar rida på en traktorväg över en åker, har aldrig varit några bekymmer. Nu har...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: sthu
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 022
E
Hästmänniskan Vet inte om detta är rätt forum. Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 579
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp