Vägra ridning genom gården?

Sv: Vägra ridning genom gården?

Snabb fråga: hur skiljer det sig åt Privat väg och Enskild väg?

Man får rida på enskild men ej privat?

Privat och privat.
Enskild väg är också privat eller vägföreningsägd.
Och man får rida på båda vägarna.
Men inte över tomt.

En väg är antingen Allmän eller Enskild.
Allmän kan vara statlig, länsväg eller kommunal väg.
Enskild kan vara privat eller vägförening.
Enskild väg kan ha statsbidrag, då så får alla använda den.
Eller vara privat finansierad, då så får ägaren bestämma om där får gå motorfordon eller ej.
Ridning är alltid tillåtet.
Men vägen måste inte hållas öppen.
Man får stänga av den om man vill.

Och man får inte rida över tomt.
Jag tror att det räknas som tomt i TS fall.
Då de boende ju blir störda.
Man får nämligen inte störa för då så blir det hemfridsbrott.
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Tack för svar!

Det lät som det fanns både privat och enskild men då vet jag att det är samma. Samt vad som gäller :)
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Superbra länk! Blir dock lite fundersam, jag får enligt detta inte lämna stallplanen då vi har gång och cykelväg över våran mark...:rofl: Undrar om jag kan lyfta hästarna i bärsele över:)
 
Sv: Vägra ridning genom gården?

Närmaste grannen utefter den vägen, vägen passerar även dennes gårdsplan, har satt upp förbjuden ridning-skyltar.
Motiveringen att grus kan skvätta upp på deras bilar och orsakt lackskador!!!???

Har varit med om en liknande grej, fast detta var dock inte den enda vägen, men en väldigt fin väg utmed havet.... De satte upp ridning förbjuden skyltar och vi kollade på polisen om de ens sökt tillstånd för detta eller inte. Vissa sätter ju bara upp en skylt och tror det räcker. Så kolla om de har tillstånd!

OM dom har tillstånd så får du inte lov att rida hästen här. MEN du får ALLTID LEDA hästen tills förbudet upphör, det kan ingen hindra dig ifrån efter som allemansrätten finns.

då är ju frågan om det spelar nån roll om du sitter på eller går bredvid hästen..."den kanske förstör lacken ändå" men så funkar det!

Hoppas det löser sig för er!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 258
Senast: Jadzia
·
Ekonomi & Juridik Vad gäller egentligen för avspärrning av väg? Vi brukar rida på en traktorväg över en åker, har aldrig varit några bekymmer. Nu har...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: sthu
·
H
  • Låst
Anläggning Jag har nu lusläst alla forumsinlägg på Buke f, googlat och läst allemansrätten men allt om ridning på privat väg är väldigt luddigt och...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
25 022
E
Hästmänniskan Vet inte om detta är rätt forum. Jag och två kompisar var ute och red häromdagen och svängde in på en enskild väg som det heter...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
10 579
Senast: Shettisar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp