Vägrar äta hö..lucern?

Alexandra_W

Trådstartare
Snart är ni less på mitt föl (för att inte tala om vad JAG snart är).

Något mindre tornade inatt, mer storm. Bara halva boxen uppgrävd ;) Vattenhinken uttippad och höet kringrört. Insåg raskt att hon rört runt i princip ALLT hö =/

Däremot hade hon ätit upp nästan hela kraftfodergivan i krubban innan hon sket där, och jag hade hängt upp en hink med kraftfoder på ett annat ställe, och där var det helt renslickat =) (Så tt hon skiter i krubban är nog mer att hon står och kliar där, och sen skiter..)

I alla fall, hur ska jag bemöta det här med att hon inte äter hö? Tyvärr kan jag inte ge fri tillgång i hagen, hennes mamma ska absolut inte under några omständigheter ha fri tillgång av höet jag har nu. Speciellt inte om hon ska sina. Så de får, uppdela på 2 vuxna hästar (varav en matgam) och ett föl 12 kg hö i hagen/dag. Hur mycket av detta som fölis petar i sig vet jag inte, har ingen aning. Jag är rädd det inte är så himla mycket.

Och hennes foderstat är räknad på 4 kg hö. Iofs då ingen mjölk och hon diar ju dagtid men jag vet inte hur mycket det påverkar.

Men, ska jag bara ortsätta ha is i magen några dagar till, eller ska jag strunta i kvot och uträkning ett tag och öka på lucernet (hackat strå) för att kompensera. Detta säkerställer ju lite mer att hon äter vad hon ska. Samtidigt gör ju det henne mer mätt, så då borden oddsen för att hon ska börja äta höet minska?

Någon som har tips på hur jag ska kunna göra så höet inte dras runt och trampas ner i boxen? Jag har funderat på att bygga en låda i golvnivå och lägga det i, men mer förslag?
 
Kan du inte ha sådan där "creep feeding" i hagen?
Sådant där som uppfödare bygger när bara fölen ska äta av fodret? Så att vuxna hästar inte kommer åt det.
 
:rofl: Gissar att du får en krångel häst för all framtid ;). Kan du inte skriva om nåt som du är nöjd med henne :angel:.

Du kan inte begära allt för mycket av ett föl. Har själv föl och jag struntar blankt i alla kvoter och ditten o datten. Läs av hullet, kolla ryggraden, är formerna runda o fina, pälsen blank o fin, ja då ska man nog inte oroa sig allt för mycket. Huvudsaken den äter lite av varje. Dessutom så ska man inte glömma bort att fölet får i sig en hel del proteiner ifrån stomjölken även om den bara diar dagtid. Sen är det ofta så att om fölet står i ensambox över natten så "väntar" hon på att få dricka mjölk och på så sätt avstår övrig mat i viss mån. Gissar att hon kastar sig på spenarna direkt hon kommer i hagen med mamman. Då hon åt kraftfodret så var hon väl mätt och belåten så hon inte fick ner så mycket hö. Dessutom blir väl höet osmakligt om det trampas i :crazy:
 
Jag tror många har det så som du har med sina fölisar....ge inte upp...det ger sig tillslut. Sålänge fölis är pigg, rund o fin i formen så är det ingen fara.

/Wera
 
Hehe, kastar sig över spenarna är en ganska mild omkrinvning. Hon låter (skriar) som en hingst och klättrar på mamma de 25 metrarna ut till hagen innan hon äntligen kan få smaska i sig mjölk. Mamma är iofs inte speciellt störd, hon är mest intresserad av att lätta på trycket i juvret och slippa ha mjölk rinnande efter benen ;)

Något jag är nöjd med? Hon är underbart tillgiven, är (utom när det ska sprutas *s*) SUPERB att ha att göra med, hon är orädd och självständig och är i mångt och mycket lättare att ha att göra med än de vuxna hästarna. helt cool på nya platser, står fint både lös och uppbunden, inga problem att lyfta benen på eller liknande. Jag kan fortsätta om du vill? =)

Men hon har två "stora" fel. Hon är omöjlig (och då menar jag verkligen omöjlig, vet går bet med) att spruta/ge injektioner. Och hon är KRÄSEN som få i matväg.

Att jag är så angelägen om kvoter med henne är ju för hon föddes stor, är stor och växte i en rasande takt. Lite fööör snabbt, senorna hann inte med. Så jag vill helst inte lägga henne på överskott. Men en kortare period är det ju skitsamma, och de brukar ju kunna tappa en del i samband med avvänjningen ändå.

Ska bygga en liten låda för höet, så blir det svårare att dra runt det (det gör hon för det är kul, gjorde så när hon stod med stoet med, men då undvek hon att gräva ner det iaf *s*), och så ökar jag på lucernet.
 
KAN kan jag väl, men det löser ju inte problemet. är bara mamma med äter hon så bra så. men jag vill ju ha henne att äta när hon är SJÄLV nattetid, är ju det som är det viktiga. Annars har jag ju inte vunnit ett dugg och får en matstrejkande häst helt när mamma tas bort dagtid med =/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 052
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
R
Foder & Strö Ni som har flera hästar tillsammans i samma hage och som inte går på fri tillgång på grovfoder, hur tänker ni kring högivan om de äter...
Svar
7
· Visningar
878
Senast: LenaH
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp