Vägrar äta sin mat

Bison

Trådstartare
För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta.
På djursjukhuset dukade de upp en buffé åt honom med olika sorters mat, bla proplan convalescence som han blev helt besatt av.
Köpte med en burk av den samt två burkar skonkost och fortiflora.
Han åt skonkosten en vecka, sen vägrade han ens titta åt maten, den goda ville han gärna äta.
Började ge hans vanliga mat, köttbullar från vom og hundemat som han alltid tyckt om. Nu äter han inte dem heller 😑
Den goda maten är slut, veterinären sa att jag skulle vara försiktig med den eftersom det är ett högenergifoder med mycket fett.
Men vad ska jag ge när han vägrar allt annat 😭
Han vill gärna äta av vår mat och är inte ett dugg låg eller slö som när han var dålig.
Han är bara en sur, envis gammal gubbe som vill ha annan mat.
Finns det något annan burkmat som är sådär superdupergod men bättre för en gammal, lat hund som inte gör många knop?
 
För ca två veckor sedan fick jag åka till veterinären med Ruben som hade ont i magen och vägrade äta.
På djursjukhuset dukade de upp en buffé åt honom med olika sorters mat, bla proplan convalescence som han blev helt besatt av.
Köpte med en burk av den samt två burkar skonkost och fortiflora.
Han åt skonkosten en vecka, sen vägrade han ens titta åt maten, den goda ville han gärna äta.
Började ge hans vanliga mat, köttbullar från vom og hundemat som han alltid tyckt om. Nu äter han inte dem heller 😑
Den goda maten är slut, veterinären sa att jag skulle vara försiktig med den eftersom det är ett högenergifoder med mycket fett.
Men vad ska jag ge när han vägrar allt annat 😭
Han vill gärna äta av vår mat och är inte ett dugg låg eller slö som när han var dålig.
Han är bara en sur, envis gammal gubbe som vill ha annan mat.
Finns det något annan burkmat som är sådär superdupergod men bättre för en gammal, lat hund som inte gör många knop?
Har du provat annan veterinärburkmat från Purina? Tänkte eftersom han gillade deras högenergivariant så mycket. De brukar ha liknande smaker.
Purina EN burk brukar uppskattas av många. Eller var det den skonkosten han ratade? Sen blandar du den han gillar så mycket med den nya maten, gör det successivt över 2-3 veckor för att verkligen få honom att vänja sig vid den nya.
 
Har du provat annan veterinärburkmat från Purina? Tänkte eftersom han gillade deras högenergivariant så mycket. De brukar ha liknande smaker.
Purina EN burk brukar uppskattas av många. Eller var det den skonkosten han ratade?

Skonkosten var från samma märke, han åt den nästan en vecka innan han tröttnade och vägrade äta den mer.
Edit. Googlade och det var EN.

Funderar på om jag kan ge lite convalescence, kyckling och nötfärs, saker jag vet att han äter.
Eller blir det dåligt för honom?
 
Skonkosten var från samma märke, han åt den nästan en vecka innan han tröttnade och vägrade äta den mer.
Edit. Googlade och det var EN.

Funderar på om jag kan ge lite convalescence, kyckling och nötfärs, saker jag vet att han äter.
Eller blir det dåligt för honom?
Kör på det ett tag och se om aptiten kommer tillbaka. Om han föredrar blötmat för tillfället finns det ju olika sorter i vanlig affär också. Magnussons ”korvar” med våtfoder gillar den kräsna, gamla Whippeten här hemma också som blivit lite kinkigare på äldre dar. Brukar blanda torrfodret med det men vissa dagar äter han enbart blötfoder.
 
Kör på det ett tag och se om aptiten kommer tillbaka. Om han föredrar blötmat för tillfället finns det ju olika sorter i vanlig affär också. Magnussons ”korvar” med våtfoder gillar den kräsna, gamla Whippeten här hemma också som blivit lite kinkigare på äldre dar. Brukar blanda torrfodret med det men vissa dagar äter han enbart blötfoder.

Tack snälla för att du tog dig tid ❤️
Så köper jag lite mer av den maten och annat gott så får vi se om han kan tänka sig börja tycka om sin vanliga mat om ett tag 😊
 
Den lilla skithunden 😄❤️
Han ratade kvällsmat, frukost och lunch.
När min sambo kom hem åt han en macka som Ruben inte fick smaka av, då helt plötsligt gick han och åt sin lunch. Efter några timmar gnölade han och när sambon frågade om han var hungrig sprang han till köket och åt en köttbulle till 😅
Nu har han ätit kvällsmat med fortiflora utan minsta tvekan.
 
Den lilla skithunden 😄❤️
Han ratade kvällsmat, frukost och lunch.
När min sambo kom hem åt han en macka som Ruben inte fick smaka av, då helt plötsligt gick han och åt sin lunch. Efter några timmar gnölade han och när sambon frågade om han var hungrig sprang han till köket och åt en köttbulle till 😅
Nu har han ätit kvällsmat med fortiflora utan minsta tvekan.
Jag har som rutin att mina hundar ska äta minst 1 gång/dygn. Vill de inte äta varje måltid är det okej, så kan ju vara så att din hund kanske inte vill äta varje måltid? :) Eller att han har lärt sig att matstrejkar jag kommer mata med godare mat ;)

Du skriver även att han är en "sur, envis gammal gubbe", om hunden är gammal, har någon veterinär kollat tänderna? hundar är duktiga på att dölja tandproblem.
 
Jag har som rutin att mina hundar ska äta minst 1 gång/dygn. Vill de inte äta varje måltid är det okej, så kan ju vara så att din hund kanske inte vill äta varje måltid? :) Eller att han har lärt sig att matstrejkar jag kommer mata med godare mat ;)

Du skriver även att han är en "sur, envis gammal gubbe", om hunden är gammal, har någon veterinär kollat tänderna? hundar är duktiga på att dölja tandproblem.

Han brukar äta två gånger om dagen. Veterinären gav honom diagnosen gastrit och därför ska han få mat 4 - 5 gånger per dag så magen inte blir tom. Får han ont i magen så vill han inte äta, får ännu mer ont i magen och så blir det en ond cirkel.
Han har ätit voh i 10 år och alltid slukat sin mat.

Han har fem tänder kvar och de såg fina ut, även slemhinnorna.
Blodprov togs och allt är bra, även hjärta och lungor låter fint.
 
Nu verkar det som om det har löst sig för dig, men annars är ju högenergifoder perfekt för en hund med dålig aptit. Då behöver den ju inte äta så mycket för att få i sig det den behöver.
Min gamling hade väldiga problem med aptiten. Numera får han bara några frolicar på morgonpromenaden. Sedan får han en ordentlig middag (mush gröna Barf-bollar). Det passar honom bra i alla fall 🙂
 

Liknande trådar

Hundhälsa Cliff blev magsjuk förra veckan på torsdag. För att göra en lång historia kort, var han hos veterinären hela fredagen för understödjande...
Svar
2
· Visningar
760
Senast: Kivina
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 317
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 253
Senast: vallhund
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 900
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp