Vägrar stanna i skogen, farlig

Moa

Trådstartare
Hej.
Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med.
När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i trav och saktar av/ner direkt när jag ber henne med endast rösten och sitsen. använder inte tyglarna. Detta är inget problem. Även tempoväxlingar funkar väldigt bra.
men i skogen så är det hemskt. När vi börjar trava så ökar hon farten något ofattbart. Det går inte att stanna eller sakta ner. Hon travar fortare och fortare och börjar galoppera. Vid detta laget får jag inte stopp på henne. Röst, tyglar osv inget funkar. Det ända sättet är att vända 90 grader men när det går så jävla fort är jag rädd att hon ska gå omkull och jag flyger av om vi ska vända i den farten. Det går verkligen riktigt fort. Ända sättet jag kan stanna på är genom att rida emot något så hon måste stanna. Men vill inte rida in i träd varje gång vi ska stanna. Det går även extremt fort när hon gör såhär så risken är ju att hon inte hinner stanna.
Jag tror mest att hon tycker att det är roligt, men jag tycker inte att det är kul när hon skenar i galopp hela uteritten runt och det är otäckt när jag inte får stopp på henne innan en väg kommer och liknande.
vad göra? Allt funkar uppsatt på bana och från marken. Problemet finns bara i skogen. har även kollat så hon inte har ont någonstans vilket hon inte har.

idag till exempel när vi skulle börja trava så stack hon och började galoppera. Hon stannade först när jag flugit upp på hennes hals och sedan ner på marken efter att hon sprungit som hon vore en galopphäst på bana nerför en brant nerförsbacke. Då tvärstannade hon hos mig och väntade tills jag kommit upp, sen skrittade vi hem. När hon väl stannat eller saktat av på något vis så försöker hon inte börja trava eller galoppera igen. Hon är inte heller rädd.
 
Hej.
Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med.
När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i trav och saktar av/ner direkt när jag ber henne med endast rösten och sitsen. använder inte tyglarna. Detta är inget problem. Även tempoväxlingar funkar väldigt bra.
men i skogen så är det hemskt. När vi börjar trava så ökar hon farten något ofattbart. Det går inte att stanna eller sakta ner. Hon travar fortare och fortare och börjar galoppera. Vid detta laget får jag inte stopp på henne. Röst, tyglar osv inget funkar. Det ända sättet är att vända 90 grader men när det går så jävla fort är jag rädd att hon ska gå omkull och jag flyger av om vi ska vända i den farten. Det går verkligen riktigt fort. Ända sättet jag kan stanna på är genom att rida emot något så hon måste stanna. Men vill inte rida in i träd varje gång vi ska stanna. Det går även extremt fort när hon gör såhär så risken är ju att hon inte hinner stanna.
Jag tror mest att hon tycker att det är roligt, men jag tycker inte att det är kul när hon skenar i galopp hela uteritten runt och det är otäckt när jag inte får stopp på henne innan en väg kommer och liknande.
vad göra? Allt funkar uppsatt på bana och från marken. Problemet finns bara i skogen. har även kollat så hon inte har ont någonstans vilket hon inte har.

idag till exempel när vi skulle börja trava så stack hon och började galoppera. Hon stannade först när jag flugit upp på hennes hals och sedan ner på marken efter att hon sprungit som hon vore en galopphäst på bana nerför en brant nerförsbacke. Då tvärstannade hon hos mig och väntade tills jag kommit upp, sen skrittade vi hem. När hon väl stannat eller saktat av på något vis så försöker hon inte börja trava eller galoppera igen. Hon är inte heller rädd.

Det finns tränare/problemlösare som jobbar med just såna här problem. Kontakta en sån som kan hjälpa dig!
Som du säger kan det vara livsfarligt för både dig, häst och bilister etc som hon far omkring så.
Problemlösare är vana vid den här typen av hästar och kan när de ser er på plats ge er rätt sorts övningar, ta igenom det värsta åt dig etc.
Lycka till!
 
Jag skulle inte rida ut som det är nu, det låter jättefarligt! Kanske enbart i skritt om det är kontrollerbart då.
 
Hej.
Jag har ett stort problem med mitt travar sto som jag behöver hjälp med.
När jag rider på banan så går hon jättefint och lugnt i trav och saktar av/ner direkt när jag ber henne med endast rösten och sitsen. använder inte tyglarna. Detta är inget problem. Även tempoväxlingar funkar väldigt bra.
men i skogen så är det hemskt. När vi börjar trava så ökar hon farten något ofattbart. Det går inte att stanna eller sakta ner. Hon travar fortare och fortare och börjar galoppera. Vid detta laget får jag inte stopp på henne. Röst, tyglar osv inget funkar. Det ända sättet är att vända 90 grader men när det går så jävla fort är jag rädd att hon ska gå omkull och jag flyger av om vi ska vända i den farten. Det går verkligen riktigt fort. Ända sättet jag kan stanna på är genom att rida emot något så hon måste stanna. Men vill inte rida in i träd varje gång vi ska stanna. Det går även extremt fort när hon gör såhär så risken är ju att hon inte hinner stanna.
Jag tror mest att hon tycker att det är roligt, men jag tycker inte att det är kul när hon skenar i galopp hela uteritten runt och det är otäckt när jag inte får stopp på henne innan en väg kommer och liknande.
vad göra? Allt funkar uppsatt på bana och från marken. Problemet finns bara i skogen. har även kollat så hon inte har ont någonstans vilket hon inte har.

idag till exempel när vi skulle börja trava så stack hon och började galoppera. Hon stannade först när jag flugit upp på hennes hals och sedan ner på marken efter att hon sprungit som hon vore en galopphäst på bana nerför en brant nerförsbacke. Då tvärstannade hon hos mig och väntade tills jag kommit upp, sen skrittade vi hem. När hon väl stannat eller saktat av på något vis så försöker hon inte börja trava eller galoppera igen. Hon är inte heller rädd.


Rid inte ute - om du absolut måste så rid bara i skritt.

Du har inte haft den så länge gissar jag? Hur mycket kunskaper har du sedan innan?

Oavsett om den drar iväg pga stress, olydnad, eller något annat, så förhindra möjligheten att det sker genom att inte trava eller galoppera innan du fått hjälp på plats.

Det kan finnas flera orsaker till att den sticker. Be någon som ser hästen och ser dig rida om hjälp så att du kan få mer specifika saker att öva på.
 
Skritta bara ute tills hon börjar lyssna, träna start/stopp/övergångar.
Sväng runt träd, min behöver nästan alltid göra npgot ute. Bara rida rakt fram är tråkigt, rids hon ordentligt? Krafft? :) Hur länge har hon varit ridhäst samt din?:)
Hon lyssnar super bra i skritt, stannar precis som på banan. Stannar alltid i skritt. Hon har varit ridhäst i 7 år. Jag har precis köpt henne men hon har ridits 3-4 dagar i veckan, endast i skogen tidigare. Inget kraftfoder.
 
Rid inte ute - om du absolut måste så rid bara i skritt.

Du har inte haft den så länge gissar jag? Hur mycket kunskaper har du sedan innan?

Oavsett om den drar iväg pga stress, olydnad, eller något annat, så förhindra möjligheten att det sker genom att inte trava eller galoppera innan du fått hjälp på plats.

Det kan finnas flera orsaker till att den sticker. Be någon som ser hästen och ser dig rida om hjälp så att du kan få mer specifika saker att öva på.
Rid inte ute - om du absolut måste så rid bara i skritt.

Du har inte haft den så länge gissar jag? Hur mycket kunskaper har du sedan innan?

Oavsett om den drar iväg pga stress, olydnad, eller något annat, så förhindra möjligheten att det sker genom att inte trava eller galoppera innan du fått hjälp på plats.

Det kan finnas flera orsaker till att den sticker. Be någon som ser hästen och ser dig rida om hjälp så att du kan få mer specifika saker att öva på.
Nej jag har haft henne i 2 veckor. Jag har ridit hela mitt liv. Har utbildat travare direkt från travet till ridhästar. Men detta får jag inte bukt med. Förra ägaren hade inte problemet så misstänker att det kan vara missförstånd mellan mig och hästen. Men farligt ändå.
 
Hon lyssnar super bra i skritt, stannar precis som på banan. Stannar alltid i skritt. Hon har varit ridhäst i 7 år. Jag har precis köpt henne men hon har ridits 3-4 dagar i veckan, endast i skogen tidigare. Inget kraftfoder.

Skritta bara ute än så länge. Ni känner ju inte varandra än. Gör inget som blir farligt.
 
Kan du ge hästen uppgifter fast ni rider i skogen så den hela tiden får tänka på annat än att springa fort så brukar det funka bra för mina springglada hästar. Tex om du skrittar, gör halter så den lyssnar på den dig, fortsätt tills du får igenom det du vill dvs en halt. När du känner att hästen lyssnar så provar ett par travsteg innan du bryter av till skritt. Upprepa tills hästen lyssnar. Kan vara bra stt ha en kompis framför som bromsar också. Kanske ska testa ett annat bett också?
 
Svårt att ge råd utan att ha sett er men ofta är det ryttaren som ger motsträviga signaler. Spänner sig, för mycket hand, felaktig sits. (Alltså inte i vanliga fall specifikt utan just när hästen får in växeln fullt ös)
 
Hon kanske blivit körd/tränad på en slinga i skogen som travhäst och något triggar igång henne. Galopphästar är tränade att ta tag i bettet och ta i när man korta upp tygeln , kanske något sådant?Kanske ska prata med tidigare ägaren om problemet?
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 924
Senast: mily
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 770
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Barn och djur
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp