Vägval, den svenske vite mannen och hans anhängare

Vilket om det nu är så är ett bedrövligt sätt. Jag uppskattar partier som offentligt står upp mot främlingsfientlighet och misogyni även om det gäller egna partimedlemmar.
Sådana där uttalanden ska inte stå oemotsagda.
Det handlar om att man inte vill förknippas med personen i fråga alls.
Erfarenhetsmässigt så vet man inom politiken att det bästa är att inte ha sitt namn på samma sida som dem med fel åsikter. Ryktet tenderar att smeta av sig.
Ingen vill offra sig på det.

Edit: Det blir som "Tänk inte på en elefant."
 
Fast det där med vita män var väl ändå en formulering som kom från sommarpratande polisen som pratade om krattarna? Nadim nånting? Jag håller med om tweeten är fruktansvärd, men tweeten är väl ändå en del av en tweetkonversation, eller har jag fattat helt galet?
Det är oerhört plumt.
Och förhoppningsvis inte personens åsikt.
Han dementerar ju också att han skulle ha den åsikten.
 
Det är oerhört plumt.
Och förhoppningsvis inte personens åsikt.
Han dementerar ju också att han skulle ha den åsikten.
Jag har ingen aning om vem människan är ens, men tänker att en lösryckt tweet kanske inte är hela sanningen här, att ordvalet är 'lånat' men att det används på ett jäkligt plumpt sätt. Det var väl kanske inte riktigt genomtänkt.
 
Jag har ingen aning om vem människan är ens, men tänker att en lösryckt tweet kanske inte är hela sanningen här, att ordvalet är 'lånat' men att det används på ett jäkligt plumpt sätt. Det var väl kanske inte riktigt genomtänkt.
Jag känner inte heller till honom.
Jag har fullt upp på det lokala planet.
Både här och där.
 
Fast det där med vita män var väl ändå en formulering som kom från sommarpratande polisen som pratade om krattarna? Nadim nånting? Jag håller med om tweeten är fruktansvärd, men tweeten är väl ändå en del av en tweetkonversation, eller har jag fattat helt galet?
Jag har inte hört det sommarpratet så jag har ingen aning men på artikeln som @Inte_Ung länkade så försöker han få det till att det är ett citat men jag förstår inte riktigt hur det skulle kunnat varit det. Klantigt formulerat i vilket fall då det känns som att man ska vara väldigt försiktig med den typen av kommentarer så att ingen missförstår. Om den enda poängen var att det måste göras mer för att folk ska komma in i arbete fortare för samhällsekonomins skull så är det i sig ju inte en speciellt kontroversiell åsikt.
 
Jag har ingen aning om vem människan är ens, men tänker att en lösryckt tweet kanske inte är hela sanningen här, att ordvalet är 'lånat' men att det används på ett jäkligt plumpt sätt. Det var väl kanske inte riktigt genomtänkt.
Jag ser hans twitter ofta och jo, han har en röd tråd i sina inlägg…. Blir det fööör jobbigt för honom tar han bort de eller ”dementerar”. Sen tar det en dag till och han fortsätter…
 
Jag ser hans twitter ofta och jo, han har en röd tråd i sina inlägg…. Blir det fööör jobbigt för honom tar han bort de eller ”dementerar”. Sen tar det en dag till och han fortsätter…
Röda linjer är fullständigt ointressant i ett sociala medier-perspektiv för mig, då jag faktiskt är kapabel att ge människor enchans att förklara sig, och att ändra sig. Som sagt, har ingen aning om vem han är men ordvalet tog han ju uppenbarligen från den sommarpratande polisen Nadim - som efter en snabbgoogling ser man att även han också hamnat i en shitstorm för ordvalet.
 
Det handlar om att man inte vill förknippas med personen i fråga alls.
Erfarenhetsmässigt så vet man inom politiken att det bästa är att inte ha sitt namn på samma sida som dem med fel åsikter. Ryktet tenderar att smeta av sig.
Ingen vill offra sig på det.

Edit: Det blir som "Tänk inte på en elefant."
Problemet blir ju att eftersom "ni" inte säger ifrån, så blir ju "ni" nersmetade med samma bruna pensel, vilket ju gör att "ni" bara kommer få mer problem, och inte mindre.
 
Problemet blir ju att eftersom "ni" inte säger ifrån, så blir ju "ni" nersmetade med samma bruna pensel, vilket ju gör att "ni" bara kommer få mer problem, och inte mindre.
Erfarenhetsmässigt så har det inte fungerat på det viset med problem av den här arten.
Politik är väl grundat på erfarenhet och en hel del forskning.
 
Att om man tillhör samma parti eller grupp människor som någon som ger uttryck för rasistiska åsikter och man inte vidtar åtgärder/säger ifrån/tar avstånd så kommer omgivningen att utgå ifrån att hela gruppen står bakom de rasistiska åsikterna.
 
Senast ändrad:
Att om man tillhör samma parti eller grupp människor som någon som ger uttryck för rasistiska åsikter och man inte vidtar åtgärder/säger ifrån/tar avstånd så kommer omgivningen att utgå ifrån att hela gruppen står bakom de rasistiska åsikterna.
Ahh...ungefär som när unga tjejer / kvinnor får epitet jävla hora för "någon" säger något som inte är OK i hörarens öron eller för man blev förbannad på, eller för att ta aktuellt ämne- de där blattarna de bara skjuter och förstör?
Använda brun = nazist (tror jag) eller rasist är riktigt starka ord som är behändiga att använda sig av när man vill vara riktigt taskig i sin beskrivning av någon
 
Ahh...ungefär som när unga tjejer / kvinnor får epitet jävla hora för "någon" säger något som inte är OK i hörarens öron eller för man blev förbannad på, eller för att ta aktuellt ämne- de där blattarna de bara skjuter och förstör?
Använda brun = nazist (tror jag) eller rasist är riktigt starka ord som är behändiga att använda sig av när man vill vara riktigt taskig i sin beskrivning av någon
Nej, inte alls faktiskt.

Ordet hora används för att trycka ner, objektifiera och nedvärdera det kvinnliga könet. Det säger väldigt mkt om den som uttrycker sig så.

Ordet nazist eller brun används oftast för att den som uttrycker en åsikt som är helt klarat rasistiskt inte ska stå oemotsagd när hen (oftast) försöker komma undan med att säga ngt riktigt rasistiskt men samtidigt hävdar att så inte är fallet, vilket är extremt vanligt nu.

Syftena är helt olika.
 
Nej och det har ju pågått i flera år. Alltid påhopp, kvinnohat, invandrarhat.
Tja, som när Nadim Ghazale som det här med 'vita män'-tweetkonversationen kommer från, kallar landet Israel för 'mänsklig cancer' bredvid 'hamas, isis, och putin'. Vad kallas det då? Det är inte rasism, undrar vad detta då kallas? 🤔
 
Tja, som när Nadim Ghazale som det här med 'vita män'-tweetkonversationen kommer från, kallar landet Israel för 'mänsklig cancer' bredvid 'hamas, isis, och putin'. Vad kallas det då? Det är inte rasism, undrar vad detta då kallas? 🤔
varför citerar du mitt inlägg? Jag skriver om Beckman, inte om någon annan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Igår skulle jag ha haft en Skype-date med en av mina bästa vänner. Jag vaknade dock helt på fel sida och känslan av hopplöshet som...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 418
Kropp & Själ Skulle vilja ha lite råd och erfarenheter från er som kanske själva haft en psykos eller en nära anhörig som har det eller kanske jobbar...
2
Svar
20
· Visningar
3 090
Senast: Monimaker
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp