väldigt het på tävling

LLaika

Trådstartare
Ja, nu kommer ännu en tråd om en het ponny ;)

Ponnyn jag rider älskar att hoppa. Jag har hoppat honom på lektion nästan varje vecka i tre terminer och på träning funkar han oftast väldigt bra. Ibörjan var han väldigt pigg men han lugnade sig ganska snabbt, det kommer enstaka lektioner där han drar mot hinder nu också men oftast är han jättelugn.
Problemen kommer på tävling. Han brukar vara lika klockren på framhoppningen som han är på lektion, men så fort man kommer in på tävlingsbanan blir han galen, drar mot hindrena i världens fart och har ingen självbevarelsebedrift what so ever. Har hittils bara haft dessa problem på hemmatävlingar, men eftersom han går på ridskola så kan han inte åka ut och tävla hela tiden och det är ju viktigt att han fungerar även på hemmatävling så att mindre barn kan rida honom också.
Vanligtvis går han på ett tjockt tvådelat bett, men på tävling går han på ett smalt, tredelat eggbett. På senaste tävlingen var det en liten tjej som skulle hoppa honom, hon hade väl 30 kilo eller något att sätta emot, och så fort hon kom in i ridhuset så började han dra runt (hon fick gå ut och byta häst såklart). Han har tävlat med andra ryttare än mig men har gjort samma sak med alla.

Den första tanken är såklart - han har ont någonstans. Men eftersom han verkligen letar hinder och suger tag i dom när man styr mot det, han hoppar ur alla lägen (vilket ju kan bli farligt när han drar såhär) och han har öronen framåt precis hela tiden. Han har haft problem med tänderna men fixas i munnen några gånger per år. Jag rider dressyr på honom en gång i veckan (tävlar honom även i dressyr med ganska bra resultat), en av ridlärarna rider dressyr på honom regelbundet samt att han går i bra grupper varje dag, så det är inget större fel på ridbarheten heller, även om han har svårt att korta sig ordentligt i galoppen.

Jag har också funderat på om han kan ha gått mycket jakt (kom från England förra sommaren då han var 6 år gammal, var då väldigt hetsig hela tiden men hoppade allt).

Jag har sökt en del på forumet men jag har inte hittat något som hjälper mig.
Tipset som alltid kommer upp är ju att man ska rida med avståndsbommar och sådant så att hästen inte kan dra. Det hjälper inte mig över huvud taget eftersom han redan hoppar bra på träning, det är bara på tävling han blir såhär (med vissa undantag). Men vad har ni för tips? Jag har provat att säga åt honom ordentligt och bryta av till trav efter varje hinder, jag har travhoppat hela banan, jag har provat att ta - lätta - ta - lätta, men det känns som att han stänger av och gör som han själv vill.
Funderar på om det kan vara värt att betsla upp (isåfall till vad?), men det känns ju inte som någon jättebra lösning.

Träning:
http://www.youtube.com/watch?v=jT3cDONJ4h4
http://www.youtube.com/watch?v=PqNbTGoWfOg
Ganska gamla filmer men jag hade inga nyare uppladdade.

Tävling:
http://www.youtube.com/watch?v=x8uaqwBV2fg
Kommer en nyare tävlingsfilm också eftersom filmen ovan är 1,5 år gammal, men beteendet är detsamma ;)

Så, snälla bukare, hjälp mig :bow: Hur ska jag rida, vad ska jag tänka på, vad tror ni att det kan bero på och så vidare? Vi trodde att han skulle lugna sig, men efter typ 10 tävlingsrundor på hemmaplan så har det inte blivit ett dugg bättre.
 
Sv: väldigt het på tävling

Jag tyckte ändå det inte såg så "farligt" ut, endel hästar blir ju väldigt på hugget när de ska tävla och vill aldeles för mycket på samma gång, då kanske det inte är tid för hästen att lugna sig utan för ryttaren att lära sig hantera det hela på ett bättre sätt?
Är du nervös på tävlingar? Det kanske inte är själva tävlingen i sig han speedar upp sig för utan att han känner att ryttaren är nervös och spänd? Vill gärna se att du sätter dig ned och tar tag i honom mer delvis driver ordentligt och höjer handen lite så att han hittar avstånden bra samtidigt som du rider ihop honom i svängarna.

Lycka till, galet fin häst! :)
 
Sv: väldigt het på tävling

Antagligen rider du själv mer noggrannt på träningarna. Sedan var det ju bra mycket större hinder på tävlingarna än på träningarna som du visade. Grundgaloppen han har på tävlingarna tycker jag var bättre än den på träning. Där orkar han inte ens hålla igång hela tiden.

Det du kan göra är att tänka på att sätta dig ner i sadeln och balansera upp honom en gång ordentligt mellan hindren på tävling för att sedan bli FÄRDIG. Anledningen till att han river är att du aldrig blir färdig utan stör honom hela vägen fram till hindret.
 
Sv: väldigt het på tävling

+ bubbel:
det syns inte riktigt på film, men han drar liksom så jag kan inte påverka honom över huvud taget, så jag kan inte påverka avsprångspunkten och han hoppar av alldeles galet ibland.
du har rätt i att grundtempot är bättre egentligen (inte hela banan, men ibörjan av filmerna iaf), men grejen är att han verkligen drar, han är svårsvängd och jag vet inte hur jag ska tackla det problemet för han kan ju inte köra sitt eget race hela tiden. jag tror inte att jag är speciellt nervös på tävling, iallafall inte på träningstävlingarna.
jag ska prova att sätta mig ner mer men hittils har det bara blivit värre. höja handen kan jag prova, hoppas det funkar. problemet är ju att jag inte kan balansera upp honom, för han lyssnar inte på förhållande hjälper alls. på träning lyssnar han väldigt bra på sitsen men tyvärr reagerar han omvänt på den på tävling. (på träning kan jag alltså bromsa genom att sätta mig ner tungt i sadeln, men på tävling går det snabbare när jag gör så). det blir liksom ingen harmoni, han drar allt han har och jag försöker lugna honom så gott jag kan och ändå hinna med att svänga.

sen tror jag inte att jag rider så värst mycket noggrannare på träning eftersom det här bara är träningstävlingar, ingen big deal liksom. träningsfilmerna är ett år gamla och då hade han bara blivit ordentligt riden i ett halvår (hur dom red honom i england kan jag ärligt talat inte förstå, men det är en annan historia) så galoppen är mycket starkare nu och han kan korta sig lite bättre istället för att bara sänka tempot som han gör på dom filmerna. det är väldigt bra synpunkter ni kommer med, det är precis som taylorswift skriver, att jag måste lära mig hantera honom när han är såhär för det är så han gör på tävling hemma (men inte borta som sagt).

tillägg:
om det är någon tävling jag är nervös på så är det dressyrtävlingar, men han är aldrig så lugn i galoppen och lättriden som då :rolleyes: jag tror att han har ganska mycket tävlingsinstinkt, man känner på honom att han verkligen vill göra sitt bästa när man går in på dressyrbanan och han tror kanske att ju snabbare det går i hoppning desto bättre? tror som sagt att han har gått jakt tidigare och då är det kanske inte så konstigt om han drar.
 
Senast ändrad:
Sv: väldigt het på tävling

Läste bara det första och min tanke var att de flesta hästar bestämmer avsprångspunkt bra själva och det kanske är för att du försöker hjälpa honom blir han bara förvirrad och drar på för att han känner att han kan sköta det bäst själv.

Jag skulle prova sätta mig på honom ordentligt och korta ihop han fast behålla tempot och så en bit innan hindret höja handen och lätta så ska du se att han sköter resten bra själv :)

Lycka till
 
Sv: väldigt het på tävling

han sköter avsprångspunkten ganska bra på träning, men när han drar sådär så hoppar han av större och större för varje hinder. ikväll kan jag ladda upp en film på hur det blev när jag försökte att bara sitta stilla och hoppades att han skulle lugna sig. det gick ännu värre :D

okej, det ska jag prova imorgon när vi har maskeradhoppning, förra året var han heeelt galen på den så alla tips ska prövas då ;)
 
Sv: väldigt het på tävling

testa att ta lite mer i ena tyglen när han drar iväg, om du tar i båda blir han bara starkare. Vet inte om det funkar men red en häst innan som också drog mot hindrerna och det funkade rätt bra. (Fast den hästen drog jämt mot hindrena inte bara på tävling) Lycka till :D
 
Sv: väldigt het på tävling

det har jag testat, en gång sa jag till honom ordentligt att stanna på det sättet men så fort jag fattade galopp så drog han igen :p
 
Sv: väldigt het på tävling

Jag tycker inte det ser så snabbt ut, galoppen såg allmänt sett bättre ut på tävling än träning. En fundering jag har är om du inte skulle behöva träna på att rida och påverka hästen i ett högre tempo, på högre hinder, under träning?

Om hästen går mycket långsammare under träning, så blir det ju svårt både för dig och hästen att veta hur ni ska tackla högre hinder och ett högre tempo?

Den långsamma galoppen under träning tycker jag inte ser ut att räcka till för lite högre hinder, det kanske är en del av problemet?

Annars tycker jag ni ser fina ut ihop, lycka till!
 
Sv: väldigt het på tävling

som sagt så har vi en lite annan galopp nu, ett år senare (träningsfilmerna är från typ oktober 07 och januari 08). men du har nog rätt i att jag kanske behöver öva på att rida i ett ännu högre tempo på träning. den galoppen som jag rider honom i nu på träning känns dock ganska lagom för den nivå vi befinner oss, han klarar med lätthet att hoppa banor på 90 cm och enkelhinder på 1,10 m.
det största problemet är dock inte tempot, utan att han blir stark och drar. vi hoppar ungefär lika högt på träning som på tävling även om vi inte gör det på filmerna. det är så himla synd att min externa hårddisk har givit upp totalt, annars hade jag haft en massa nyare filmer att lägga ut. måste tvinga mamma att filma när lektionerna kommer igång igen!
 
Sv: väldigt het på tävling

det enda jag kmr att tänka på är; Testa ett starkare bett på tävlingar? Hellre ha ett starkare bett en tid, då räcker det med små halvhalter. när det funkar bra, så kan man ju byta ner sig igen :)
Min ponny var väldigt stark på hinder då jag köpte henne. På vår första tävling grät jag nästan på framhoppningen då hon va så pigg och svår, jag tävlar henne oftast nu på pelham, då har jag hela tiden kontroll, och jag behöver aldrig ta i henne "ordentligt".
På träningar hoppar jag henne oftast med det 3delade bettet jag annars använder, men om hon har haft hoppvila, elr ifall vi har regionsträning, då använder jag fortfarande pelhamet. Också på tävlingar där vi startar typ, LB och uppåt.
Tycker det funkar jättebra för oss :)
Länkar in 2 filmer, Denna är då vi hoppar på vanligt bett, för ett år sen ungefär.
http://www.youtube.com/watch?v=dGf_IY4W0jE&feature=channel_page
Denhär är från senaste tävlingen, (Hoppar på pelham.)
http://www.youtube.com/watch?v=kyAjTpZe1JQ&feature=channel_page
Lycka till!
 
Sv: väldigt het på tävling


jag har en ponny som typ alltid göt det han är bäst på; galoppera.

i början slet jag bara för kung o fosterland i tyglarna, och han höll ändå samma tempo fem kilometer i sträck:angel: nu har vi bytt runt lite, körde på hackamore med martingal ett tag, o det funkade relativt bra, då han aldrig kunde "hänga sig fast" i bettet. sedan nu så har jag kommit på nåt nytt :idea: det här med att driva på, och aktivera bakbenen ordentligt! drar han iväg så gör jag halvhalter o sparkar på, o då tar han det lugnt, o kommer ihop mer i kroppen... jag rider nu på tredelat bett, aachennosgrimma och martingal, o det funkar rätt bra. mot hinder driver jag massor, och fångar upp i handen. inte kan man alltid kalla det toppensnyggt, men bättre det än att jag ser snygg ut och hästen kommer på halvvägs över hindret att han glömde lyfta på fötterna...;) och efter hindret... han använder hindren som nån sorts katapult :angel: men driver jag massor samtidigt som jag bromsar får jag kontroll senast ungefär 10m efter hindret... så... ja. jag kan ju inte säga exakt vad du ska göra, men såhär har vi gjort med min häst.
just det. idag när han fick för sig att sticka, så gjorde jag halt, o ryggade tillbaka till där han började sticka, gjorde om galoppfattningen, o sen var han mönsterponnyn no 1. :laugh:

vad jag har förstått är det en lektionsponny? då har du massor kuniga människor runt omkring dig (Y) så exprimentera med diverse bett, (bettlöst) och nosgrimmor....:bump:

med risk att få halva ridsportsverige på mig, pga min beskrivning av min ridning...:o lycka till med ponnyn ;)
 
Sv: väldigt het på tävling

jag har just betslat upp ett snäpp men om det inte funkar så ska vi prova hackamore (har provat att rida honom på det i dressyren och det funkade). igår var han faktiskt lugn, men å andra sidan brukar han inte hetsa upp sig så mycket när man rider fram i ridhuset där man sen ska hoppa. däremot om man går inifrån och ut eller tvärtom så blir han jobbig.

emmeliepemmeli: jag ska prova lite med bett och så. ja det är en lektionsponny men det gör ju bara saken svårare eftersom jag inte kan träna på det jag vill ;) driva kan jag iiiinte göra (allt med skänkeln betyder bara framåt på tävling och bettet lyssnar han inte på) men många halvhalter ärr bättre än att bara dra.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: linlar1
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp