väldigt hoppglad

FannyN

Trådstartare
jag har köpt ett åttaårigt halvbldssto som har dressyrpappa Bocelli och ett fullblodssto som mamma. Mamman har tävlat fälttävlan. hästen är väldigt trevlig och snäll. Lugn att rida men inte lat utan bara sansad och stabil. välriden i dressyr. Jag har hoppat en gång och det gick jättebra. Stabil med bjudning och hoppar lagom högt. Min granne hoppar högre än jag som nöjer mig med 50cm och hon testade och hoppade flera språng på dryga metern och allt ser väldigt bra ut. Jag vill dock att hon rider för tränare så att allt blir bäst för båda. Tränaren kom igår och vi byggde en bana och när hästen kom ut och såg alla hinder blev hon TOTALT personlighetsförändrad. jättepigg och sprallig. Rusar mot minsta plutthinder och hoppar av för kung och fosterland. Efter hindret typ skenade hon och körde upp huvudet för att komma undan bettet! hon är inte alls sån annars. Det blev till att gå på volter och ha en bom på marken och då kunde hon inte trava utan ville galoppera av lycka över en bom på marken.
Jag undrar nu hur vi bäst får henne att sansa sig även med hinder på banan? Grannen rider otroligt bra och tränaren sa att hästen är ju hysteriskt glad och lycklig.Självklart får det ju bli mer lektioner och kanske ingen hoppning utan tränare alls.... har någon nåt tips?
 
Sv: väldigt hoppglad

träna, träna o träna.

behöver inte vara hinder, utan bommar på maken. släng in bommar ett par gånger i veckan så hästen blir mer van i situationen.

:)

// Niikon92
 
Sv: väldigt hoppglad

Min erfarenhet är att sånt brukar gå över när de får hoppa lite mer regelbundet. De hoppgladare av våra ridskolehästar beter sig ungefär så när de får hoppa ordentligt för första gången efter ett längre uppehåll, de vill liksom helst hoppa alla hinder på en gång och blir väldigt otåliga. Får de hoppa regelbundet så blir de inte lika överlyckligt spralliga, utan mer normalt glada och intresserade av sin uppgift.
 
Sv: väldigt hoppglad

Säger som ovan, med regelbunden hoppning brukar det gå över. Min häst var sådan tills han nu i våras började hoppa en gång i veckan samt ett par tävlingar i månaden. Nu är han väldigt sansad :p .
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 312
Senast: Snurrfian
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 346
Senast: Lycan
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 684
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp