Väldigt kräsen valp/unghund

Minischnauzer

Trådstartare
Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy) började han dock äta frivilligt. Han fick råfodret tillsammans med en del torrfoder och åt det för det mesta. Nyligen köpte vi dock Mush vaisto och tänkte gå över till det. Väldigt dumt med facit i hand med tanke på att han ändå åt maten hyfsat innan. Bytet gick nog lite snabbt och han drabbades troligtvis av magkatarr enligt veterinären. Senaste veckan har han fått kokt kyckling i små mängder och magen verkar återhämta sig. Han fick även med sig dietfoder (vilket han vägrar äta) så det har fått bli kyckling om han ska få i sig något överhuvudtaget. Detta spär givetvis på problemet ännu mer i och med att han nu förväntar sig kokt kyckling hela tiden. Han är redan väldigt smal efter alla kräkningar och fastande och känner att han behöver börja äta riktigt foder snart igen. Han vill inte ens äta om jag blandar kycklingen med dietfodret. Hur borde jag göra?
 
Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy) började han dock äta frivilligt. Han fick råfodret tillsammans med en del torrfoder och åt det för det mesta. Nyligen köpte vi dock Mush vaisto och tänkte gå över till det. Väldigt dumt med facit i hand med tanke på att han ändå åt maten hyfsat innan. Bytet gick nog lite snabbt och han drabbades troligtvis av magkatarr enligt veterinären. Senaste veckan har han fått kokt kyckling i små mängder och magen verkar återhämta sig. Han fick även med sig dietfoder (vilket han vägrar äta) så det har fått bli kyckling om han ska få i sig något överhuvudtaget. Detta spär givetvis på problemet ännu mer i och med att han nu förväntar sig kokt kyckling hela tiden. Han är redan väldigt smal efter alla kräkningar och fastande och känner att han behöver börja äta riktigt foder snart igen. Han vill inte ens äta om jag blandar kycklingen med dietfodret. Hur borde jag göra?
Äter han om du blanda med färskfoder då? För då hade jag fasat över till det igen men varit noga att ge många små mål ofta.
 
Jag låter kräsna hundar äta när dom vill,ofta äter dessa hundar under natten när det är lugnt.
 
Jag låter kräsna hundar äta när dom vill,ofta äter dessa hundar under natten när det är lugnt.
Jag har exakt samma erfarenhet. Om möjligt får maten stå framme och hunden reglerar själv när och om den ska äta liksom mängd. Oftast äts det på natten.
 
Min drygt 6 månaders valp har alltid varit enormt kräsen och ratat sitt foder. När vi gick från torrfoder till råfoder (Vom puppy) började han dock äta frivilligt. Han fick råfodret tillsammans med en del torrfoder och åt det för det mesta. Nyligen köpte vi dock Mush vaisto och tänkte gå över till det. Väldigt dumt med facit i hand med tanke på att han ändå åt maten hyfsat innan. Bytet gick nog lite snabbt och han drabbades troligtvis av magkatarr enligt veterinären. Senaste veckan har han fått kokt kyckling i små mängder och magen verkar återhämta sig. Han fick även med sig dietfoder (vilket han vägrar äta) så det har fått bli kyckling om han ska få i sig något överhuvudtaget. Detta spär givetvis på problemet ännu mer i och med att han nu förväntar sig kokt kyckling hela tiden. Han är redan väldigt smal efter alla kräkningar och fastande och känner att han behöver börja äta riktigt foder snart igen. Han vill inte ens äta om jag blandar kycklingen med dietfodret. Hur borde jag göra?
Ge det han tycker om, min hund är också extremt kräsen och han får det fodret han äter dvs mush. Han gillar inte torrfoder och höll faktiskt på att mer eller mindre ta skada av den svälten han själv utsatte sig för pga det. Att vänta ut honom osv gick inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 023
Senast: Lillebjörn
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 072
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Fick hem mina två "på-prov"-katter i söndags. Det är en kompis kompis katter som hon tyvärr inte kan ha kvar längre, så vi tänkte testa...
Svar
19
· Visningar
2 817

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp