Väldigt svettig häst

M

Monsterkyss

När jag är ute och rider så känns det som att varenda människa som ser mig, ryttare, bilister, etc, tittar på mig och pållen riktigt kritiskt. Detta känns det som att det beror på att han blir väldigt svettig, han kan vara genomblöt från halsen och bak på rumpan.

Innan ni nu får för er att jag plågar honom och bara är ute och busrider så måste jag bara säga att han blir svettig oavsett om vi bara skrittar eller om vi är ute och galopperar. Självklart svettas han olika mycket, beroende på vad vi gör för något. På ridbanan svettas han dock inte, kanske lite vid sadelgjorden men inte mer. Där jobbar han heller inte lika bra som ute, där han går i lång, låg form och verkligen lyssnar på mig. Men när man är ute så blir han också väldigt pigg, och han går och stirrar upp sig även om han inte drar iväg med mig. Det är därför han kan bli svettig bara man skrittar, för att han hetsar upp sig så mycket.
Detta är den första häst jag ridit som blir så otroligt svettig, och jag gör inget annorlunda med honom jämfört med vad jag gjort med tidigare hästar. Men jag känner mig bara så dum när alla tittar så kritiskt på oss, så jag måste fråga er alla. Är jag en hemsk ryttare som gör min häst så svettig? Han är ändå pigg och framåt, och vill springa mycket mer, han är inte heller helt slut dagen efter utan det är samma pigga häst.

Så, är jag en hemskt dålig ryttare? Är det möjligt att han lider, fastän han inte visar några tendenser till det?

På honom verkar det ju verkligen som att han älskar det, men jag känner mig så otroligt hemsk när alla blänger. :cry:
 
Sv: Väldigt svettig häst

Äh, hellre rida ut och ha trevligt men bli blängd på, än att bara rida på banan!
 
Sv: Väldigt svettig häst

Jag har också en svettis! Och nu innan all vinterpäls är väck, så ser det extra svettigt ut..Ta, det positivt..om han svettas så förbränner han..och bildar muskler..Min blir också svettig när man skrittar..allrahelst i ridhuset..där svettas han floder..är nog för varmt, han är van vid kallstall..
 
Sv: Väldigt svettig häst

Tvärt om skulle jag säga, rid ut mer ! ta förvana att rida ut en sväng innan varje ridpass så ska du se att hästen din snart börjar varva ned och även slutar svettas så mycket. Jag tycker inte som murran sa att man ska ta det positivt, eftersom det verkar vara stress relaterad och inte arbets relaterad svett. (dvs inget normaltillstånd) Däremot tycker jag att du ska arbeta med situationen och känna dig trygg i att du arbetar frammåt. Inget är perfekt ifrån början men visst vill du väl ha en lugn och trygg häst även när du rider ut? :)
 
Sv: Väldigt svettig häst

har han tjock päls? isf kan det vara orsaken.

hästar som svettas floder utan att bli ansträngda är plågade. inte av ryttaren nödvändigtvis, men dom har problem antigen i sin kropp eller i huvudet.

börja med att endast SKRITTA när du rider ut, så att han kan varva ner och slutar stressa upp sig. ingen trav eller galopp på några veckor, lär honom att uteritt betyder att man ska ta det lugnt och slappna av.
 
Sv: Väldigt svettig häst

Hästar svettas ju olika mkt, sen om de spänner sig eller stressar upp sig så svettas de ju mer! När jag fick hem mitt fullblod så skrittade vi mest och travade bara korta sträckor, och hon var oftast väldigt svettig efter ridturerna, men första månaden gick hon oxå med huvudet rätt upp och spände sig. Sen när hon började slappna av mer så slutade hon att svettas så mkt trots att man red lite "hårdare"...

Så i hennes fall beror det oftast på att hon spänner sig eller blir stressad... Även om hon såklart kan bli svettig när hon jobbar på ordentligt oxå :)
 
Sv: Väldigt svettig häst

Med tanke på att hästen inte svettas på det sättet på banan, så är det ju tydligt att det inte beror på att hästen är av det svettigare slaget, lr vad man ska säga.

Precis som några skrivit tycker jag du ska fokusera på att uteritterna ska vara lugna och avslappnade!
En häst som stressar upp sig så mkt så den blir sjöblöt skulle inte Jag tycka vara så trevligt att rida på. Det är ju inget positivt med det alls.
Visst om de gör det vid något extra speciellt tillfälle, det kan ju alla hästar göra - men inte om de gör det till vardags.
En spänd och stressad kropp kan ju faktiskt i längden ge alla möjliga problem och det vill vi nog alla undvika hos våra pållar. :)
 
Sv: Väldigt svettig häst

Det låter ju väldigt vettigt att bara skritta ut... :) Där felar väl jag rätt mycket egentligen, för både pållen och jag tycker det är hur kul som helst att galoppera. Men ja, vi får låta bli ett tag :grin: Ta det lugnt och göra oss av med vinterpälsen först :D
 
Sv: Väldigt svettig häst

Fast det måste inte vara rädd och stressad= svettig när ni rider ut, det kan ju vara glad, uppspelt och sprallig och att hästen går och tar i lite extra ute av den orsaken. Att bara skritta ett långt tag kan ge oönskad överskottsenergi och dessutom försämrad kondition. jag skulle inte oroa mig om hästen verkar pigg och glad och positiv till att ge sig ut på tur. :)

Att svettas är olika från person till person, en del svettas en himla massa utan att vara särskilt ansträngda. På en sån häst kan man ju hålla efter så inte vinterpälsen blir så tjock så undviker man de värsta problemen och hästen torkar fortare. Behövs det kan man ju faktiskt klippa nu, även fast det är bättre att göra det mkt tidigare innnan fällningen börjat. Se till att ge extra salt, och få i hästen vätska bara. :)
 
Sv: Väldigt svettig häst

Har en likadan häst som är i toppkondition, och ja folk tror nog att jag rider skiten ur honom.
Men jag fortsätter vidare och tar inte nån kritik när folk påstår att jag kommit in från ett hårt dressyrpass när vi endast har vart ute och skrittat, travat.
Men han har en del överhull, och då svettas han oftast lite mera.
Likadant om solen legat på hela dagen och man tar ett lugnt pass en sen kväll så bli han dubbelt så svettig. Så solen är inte det roligaste ibland. :p
Rid på och tänk att du vet själv hur du rider din häst. :)
 
Sv: Väldigt svettig häst

Tjoho tjohej, varför bry sig om om folk glor? Jag brukar säga ngt i stil med : hejsan hoppsan lillebror;) Jätte kul, då fer de ett helt annat uttryck i ansiktet;D.

Annars tycker jag som de flesta, rid ut mer, bry dig inte om att din häst är en svettis. Detfinns sådana människor med! Ha kul o oroa dig inte om vad folk tycker o tänker.Om jag skullr tänka så skulle jag nog vara död av skam nu´!
 
Sv: Väldigt svettig häst

Men det där lät ju också vettigt... :D uh, nu måste jag ju tänka efter hur han brukar vara, haha. Det finns nog lite sanning i att det kan bli en massa överskottsenergi när han bara får skritta, för i vintras när det var stenhårt och snöigt ute, och ridbanan var ett sumphål så blev det bara en massa skritt längs med vägen och då var han inte lika glad som han är nu. Så då är det nog ett bevis på att skrittandet inte funkar :)

Skönt att veta att det finns fler svettisar, så behöver jag inte känna mig som en hemsk djurplågare när jag får alla jobbiga blickar. :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 246
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 625
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp