Välja avelssto

Ja och ffa så tror ju jag att många har fina ston och fina avkommor men inte förmågan att nå ut med dom. Det måste finnas nära släktingar (helst syskon) att marknadsföra med. Och än en gång - för att nå ut måste de första avkommorna utbildas och visas upp.

Marknadsföring handlar även om att sälja till rätt kund.
 
Marknadsföring handlar även om att sälja till rätt kund.

Det kan någon annan uppfödare redan påbörjat om du köper rätt sto.

Jag tror att uppfödare kan lyfta varandra en hel del. Det är inte enbart ryttarnas område som är viktigt. Även om jag håller med dig i att en häst som utbildats av en E.G får pengar att rulla.

Skulle jag själv sälja ett sto jag investerat i så vill jag ju att någon annan tar vidare där jag var. Blir hon Elit så tjänar flera på det än den enskilde uppfödaren. Då går fler verksamheter med vinst!
 
Jag tror att uppfödare kan lyfta varandra en hel del.

Detta är otroligt viktigt för hela branschen! Det glömde jag ta med i mitt långa inlägg, även om jag tänkte på det dagarna innan (när jag frustrerat inte kunde svara ;)). Tänk att vi hela tiden måste vara avundsjuka och missunnsamma. Det finns väl massor av det i samhället men i hästbranschen känner jag ibland att det är exceptionellt. Vi borde samarbeta mycket mer och lära av varandra! Och förstå att det inte handlar om tur när det går bra för någon utan om att den har gjort nånting rätt som man själv inte riktigt kommit underfund med.

Peppa varandra! Gnäll inte över att det går dåligt, gör annorlunda istället eller byt bransch...

Förstå att man har olika förutsättningar och att man utifrån det måste göra anpassningar i sitt företagande.

(tänk bara på hur många hästar man aldrig får reda på vad de säljs för... och nu menar jag inte t ex Fendi eller Totilas, utan vanliga föl och unghästar)
 
Detta är otroligt viktigt för hela branschen! Det glömde jag ta med i mitt långa inlägg, även om jag tänkte på det dagarna innan (när jag frustrerat inte kunde svara ;)). Tänk att vi hela tiden måste vara avundsjuka och missunnsamma. Det finns väl massor av det i samhället men i hästbranschen känner jag ibland att det är exceptionellt. Vi borde samarbeta mycket mer och lära av varandra! Och förstå att det inte handlar om tur när det går bra för någon utan om att den har gjort nånting rätt som man själv inte riktigt kommit underfund med.

Peppa varandra! Gnäll inte över att det går dåligt, gör annorlunda istället eller byt bransch...

Förstå att man har olika förutsättningar och att man utifrån det måste göra anpassningar i sitt företagande.

(tänk bara på hur många hästar man aldrig får reda på vad de säljs för... och nu menar jag inte t ex Fendi eller Totilas, utan vanliga föl och unghästar)

Samarbete höjer på sikt status för hela branschen.
 
Haha tack ;). Det blev lite långt kanske... synd dock att de jag "försöker säga emot" har lämnat tråden, det kunde ju vara kul med en diskussion eftersom vi uppenbart ser saker på olika sätt.
jag antar att det är mig du räknar dit.
Jag har inte lämnat tråden, bara haft annat för mig.
Och bara för att jag inte har fött upp 25 halvblodsavkommor själv, så betyder inte det att jag är utan erfarenheter utöver detta. Jag har flera nära vänner som är uppfödare och tar med även deras erfarenheter i det jag nämner. (jag skrev för övrigt ett svar på hur många häst jag försökt sälja de senaste åren, men sen hängde sig min dator och jag lät saken bero)
Och vad gäller blupsystemet så är det själva indexet jag menar har fått alldeles för stor betydelse i dagens avel. Många drar likhetstecken med blup.se vilket för mig är en sida där jag kan bläddra i stammar mm, likvärdigt med shetlandsponnyernas webstambok. Men blupindexet är för mig inte värt ett smack.
Det är ju trevligt athena att merparten av dina spekulanter är intresserade av stostammar också. Den erfarenheten är det långt ifrån alla som har, kanske gäller det framförallt de mindre/nyare uppfödarna som inte ännu har gjort sig något namn. Långt ifrån alla hästköpare har insett det som uppfödarna vetat länge.

Sen är nog min uppfattning att om man vill sälja föl, så använd årets poppishingstar. Följ strömmen... Helst ska det vara ett supersto med poppisstam också. Det går säkert att sälja. Det är dock inte alltid så att uppfödarnas poppishingstar är desamma som de ryttarna/köparna önskar avkommor efter.
För många år sedan sa jag något i stil med att vi uppfödare måste vara synska, för när vi gör våra hingstval och väljer ut våra ston, det är då vi ska försöka lista ut vad ryttarna kommer vilja ha att rida på om 5 eller 10 år...

När jag tänker avel så söker jag ett sto med de egenskaper jag vill ha hos en ridhäst. Vad hon har för färg på staplarna i blup är ointressant, stammen är givetvis intressant men inte högsta prio. När hon sätts i avel väljer jag en hingst som jag tror kan komplettera henne för att ge en avkomma med minst samma goda egenskaper som ridhäst som mammans. Det är inte alls säkert att det är någon poppishingst jag väljer. Mitt mål är att det ska bli en bra avkomma och det kan det bevisligen bli oavsett vad det är för färg på staplarna i blup...
Jag är kanske inte som medeluppfödaren när det gäller avelsarbete, för jag väljer gärna att gå mina egna vägar. Jag har måhända åsikter, tankar och ideer som inte är som alla andras. Borde jag därmed hålla tyst och inte uttala mig i såna här trådar? Sorry, men det kommer inte hända... ;)
 
Gnäll inte över att det går dåligt, gör annorlunda istället eller byt bransch...
Jag valde att avstå från halvblodsavel innan det började gå dåligt för mig, för jag tappade sugen av flera skäl.
(och min stostam dog ut) Men jag har inte släppt taget om det helt, utan försökt hålla mig i närheten ändå. Och nu har ett nytt sto flyttat in hos mig - fast inte till någon omfattande avel, då hennes far är en sån hingst som det snackats en massa skit om.
 
Ni som avlar mycket och ser på sto- och/eller hingststammar. Hur ser ni på det faktum att det ju bara är 50% av stoet (damma gäller ju för hingstar) som kommer med till avkomman?

Det betyder ju i förlängningen att 50% av stoet också försvinner. Vad som försvinner vet man ju egentligen inte, vi vet ju bara de synliga delarna.

Efter bara 5 generationer finns i teorin bara 3,1% av det stoet kvar i avkomman. Tycker ni att man fortfarande kan prata om stostam då?
 
Och bara för att jag inte har fött upp 25 halvblodsavkommor själv, så betyder inte det att jag är utan erfarenheter utöver detta. Jag har flera nära vänner som är uppfödare och tar med även deras erfarenheter i det jag nämner. (jag skrev för övrigt ett svar på hur många häst jag försökt sälja de senaste åren, men sen hängde sig min dator och jag lät saken bero)

Fast vi som HAR fött upp och sålt 25 halvblodshästar har antagligen ännu fler nära vänner och andra i vårt kontaktnät som har (nutida) erfarenheter...

Det är ju trevligt athena att merparten av dina spekulanter är intresserade av stostammar också. Den erfarenheten är det långt ifrån alla som har, kanske gäller det framförallt de mindre/nyare uppfödarna som inte ännu har gjort sig något namn.

Jag är både nyare och relativt liten så jag vidhåller att det är köparna som förändrat mönster.

När jag tänker avel så söker jag ett sto med de egenskaper jag vill ha hos en ridhäst. Vad hon har för färg på staplarna i blup är ointressant, stammen är givetvis intressant men inte högsta prio. När hon sätts i avel väljer jag en hingst som jag tror kan komplettera henne för att ge en avkomma med minst samma goda egenskaper som ridhäst som mammans. Det är inte alls säkert att det är någon poppishingst jag väljer. Mitt mål är att det ska bli en bra avkomma och det kan det bevisligen bli oavsett vad det är för färg på staplarna i blup...

Det kan ju vara rätt och det kan ju vara fel. Vi kanske kan vara överens om att det inte är särskilt marknadsanpassat tänkt, om man nu diskuterar vilken typ av sto man ska ha om man vill sälja föl och unghästar (vilket är vad jag uppfattar är vad ts vill ha svar på)?

Jag är kanske inte som medeluppfödaren när det gäller avelsarbete, för jag väljer gärna att gå mina egna vägar. Jag har måhända åsikter, tankar och ideer som inte är som alla andras. Borde jag därmed hålla tyst och inte uttala mig i såna här trådar? Sorry, men det kommer inte hända... ;)

Ingen har bett dig att vara tyst, snarare tvärtom! Men jag vill att du förklarar dina resonemang utifrån ett marknadsperspektiv och ett som är förankrat i nutid. Annars har det ju inget värde för ts.

Jag valde att avstå från halvblodsavel innan det började gå dåligt för mig, för jag tappade sugen av flera skäl. (och min stostam dog ut) Men jag har inte släppt taget om det helt, utan försökt hålla mig i närheten ändå. Och nu har ett nytt sto flyttat in hos mig - fast inte till någon omfattande avel, då hennes far är en sån hingst som det snackats en massa skit om.

Med andra ord - ett sto som inte alls ska vara i avel enligt mitt resonemang... (utan att veta alls vad det är för märr).
 
Ni som avlar mycket och ser på sto- och/eller hingststammar. Hur ser ni på det faktum att det ju bara är 50% av stoet (damma gäller ju för hingstar) som kommer med till avkomman?

Det betyder ju i förlängningen att 50% av stoet också försvinner. Vad som försvinner vet man ju egentligen inte, vi vet ju bara de synliga delarna.

Efter bara 5 generationer finns i teorin bara 3,1% av det stoet kvar i avkomman. Tycker ni att man fortfarande kan prata om stostam då?

Intressant tänk, men ja absolut. Det visar sig ju gång efter annan att vissa stostammar levererar bättre än andra. Det kan försåvitt bero på annat än genetiska orsaker. Men jag tycker det är totalt ointressant om det bara är ett sto fem generationer bort som varit bra. En bra stostam för mig är en som lämnar bra i generation efter generation.
 
Ni som avlar mycket och ser på sto- och/eller hingststammar. Hur ser ni på det faktum att det ju bara är 50% av stoet (damma gäller ju för hingstar) som kommer med till avkomman?

Det betyder ju i förlängningen att 50% av stoet också försvinner. Vad som försvinner vet man ju egentligen inte, vi vet ju bara de synliga delarna.

Efter bara 5 generationer finns i teorin bara 3,1% av det stoet kvar i avkomman. Tycker ni att man fortfarande kan prata om stostam då?
Hur tror du en sto stam kommit till förhoppningsvis så har man utvecklat svagheterna till att bli bättre samt att man fortsatt att avla på styrkorna som stoet har .
Storstam är det oavsett om det gått 5 generationer till och sto stammen fortsätter nedärva det som man upplever är dess styrka för detta vill man med sig hela tiden .
Desto fler generationer med denna styrka desto bättre följer nedärvningen med .
Så jag förstår inte riktigt hur du menar ?
 
@athena jag ska försöka utveckla när jag har tid över.

Men vad gäller mitt sto så är hon själv en lyckad produkt, utifrån mitt perspektiv - i första hand min tanthäst. Hon har fått några avkommor hos tidigare ägare, som har dem till egen hobbyridning. Jag kommer högst troligt tillverka en påläggskalv till mig själv, kanske blir den till salu och visar det sig funka vettigt kan det ju bli fler. Men inte så många eftersom hon har åldern emot sig.

Vad gäller stostammar så har ju alla sådana en första individ. Det kan komma från en stam där avkommorna kanske varit bra länge, men att de aldrig har fått visa det. Om jag får återgå till min shetlandsavel så nämnde jag tidigare mitt första sto. I hennes mödernelinje finns inga meriter alls. Hon själv elitpremierades - det säger ju i alla fall något - och den dotter jag har kvar i avel har lämnat väldigt fina avkommor, men de är fortfarande unga och kan inte tillgodoräknas än. Min känsla är att det kan ha varit starten på en bra linje, men hur det blir med det får framtiden utvisa.
 
Hur tror du en sto stam kommit till förhoppningsvis så har man utvecklat svagheterna till att bli bättre samt att man fortsatt att avla på styrkorna som stoet har .
Storstam är det oavsett om det gått 5 generationer till och sto stammen fortsätter nedärva det som man upplever är dess styrka för detta vill man med sig hela tiden .
Desto fler generationer med denna styrka desto bättre följer nedärvningen med .
Så jag förstår inte riktigt hur du menar ?

Jag förstår resonemanget men det är ju egentligen så himla vagt, tänker jag. Vi VET inte vad som nedärvs och i vilken grad vissa saker nedärvs, vi har ju bara tankar och egna eller andras erfarenheter.
Man trodde saker om färgnedärvning förr också som bevisats vara fel (och rätt iofs). Men gener går liksom inte att "bråka" med.

En genetiker gjorde mig uppmärksam på detta på en föreläsning och rent siffermässigt så kan det inte vara frågan om nedärvning. Eller, man ska ha en jävla tur om just det nedärvs. Man får ju inte glömma att på en individ med möderne på 3,1% har 96,9% andra gener.
I de få procenten kan ju inte allt gott vara från det första stoet. Förstår ni vad jag menar? Det skulle ju kunna vara så men sannolikheten är ju egentligen obefintlig.

Personen ville dock inte att man skulle sluta prata om sto- eller hingststammar för att det var historiskt intressant.

Men de stärkta delarna i avel beror ju på kombinationen egentligen, inte en linje av ston eller hingstar.
En bra linje kan ju egentligen vara bra kombinationer.

Å andra sidan så borde det dock vara så att ett speciellt sto eller hingst kan vara en bra nedärvare i första led. Just de gener ger ett resultat i de flesta kombinationer men varje led måste något sorteras bort, iallfall 50% av mamman OCH pappan.
 
jag antar att det är mig du räknar dit.
Jag har inte lämnat tråden, bara haft annat för mig.
Och bara för att jag inte har fött upp 25 halvblodsavkommor själv, så betyder inte det att jag är utan erfarenheter utöver detta. Jag har flera nära vänner som är uppfödare och tar med även deras erfarenheter i det jag nämner. (jag skrev för övrigt ett svar på hur många häst jag försökt sälja de senaste åren, men sen hängde sig min dator och jag lät saken bero)
Och vad gäller blupsystemet så är det själva indexet jag menar har fått alldeles för stor betydelse i dagens avel. Många drar likhetstecken med blup.se vilket för mig är en sida där jag kan bläddra i stammar mm, likvärdigt med shetlandsponnyernas webstambok. Men blupindexet är för mig inte värt ett smack.
Det är ju trevligt athena att merparten av dina spekulanter är intresserade av stostammar också. Den erfarenheten är det långt ifrån alla som har, kanske gäller det framförallt de mindre/nyare uppfödarna som inte ännu har gjort sig något namn. Långt ifrån alla hästköpare har insett det som uppfödarna vetat länge.

Sen är nog min uppfattning att om man vill sälja föl, så använd årets poppishingstar. Följ strömmen... Helst ska det vara ett supersto med poppisstam också. Det går säkert att sälja. Det är dock inte alltid så att uppfödarnas poppishingstar är desamma som de ryttarna/köparna önskar avkommor efter.
För många år sedan sa jag något i stil med att vi uppfödare måste vara synska, för när vi gör våra hingstval och väljer ut våra ston, det är då vi ska försöka lista ut vad ryttarna kommer vilja ha att rida på om 5 eller 10 år...

När jag tänker avel så söker jag ett sto med de egenskaper jag vill ha hos en ridhäst. Vad hon har för färg på staplarna i blup är ointressant, stammen är givetvis intressant men inte högsta prio. När hon sätts i avel väljer jag en hingst som jag tror kan komplettera henne för att ge en avkomma med minst samma goda egenskaper som ridhäst som mammans. Det är inte alls säkert att det är någon poppishingst jag väljer. Mitt mål är att det ska bli en bra avkomma och det kan det bevisligen bli oavsett vad det är för färg på staplarna i blup...
Jag är kanske inte som medeluppfödaren när det gäller avelsarbete, för jag väljer gärna att gå mina egna vägar. Jag har måhända åsikter, tankar och ideer som inte är som alla andras. Borde jag därmed hålla tyst och inte uttala mig i såna här trådar? Sorry, men det kommer inte hända... ;)

Att fundera på vad ryttarna vill ha om 5 - 10 år. Det har ingen nämnt tidigare i tråden.

Vill lyfta fram det ur den längre texten. Jag lyckades inte markera det så skriver så här istället. :)
 
Det kan någon annan uppfödare redan påbörjat om du köper rätt sto.

Jag tror att uppfödare kan lyfta varandra en hel del. Det är inte enbart ryttarnas område som är viktigt. Även om jag håller med dig i att en häst som utbildats av en E.G får pengar att rulla.

Skulle jag själv sälja ett sto jag investerat i så vill jag ju att någon annan tar vidare där jag var. Blir hon Elit så tjänar flera på det än den enskilde uppfödaren. Då går fler verksamheter med vinst!

Ja gudars! Tänk om man kunde lägga vantarna på en sån spottat ur sig massor av fina avkommor redan ;) DET vore drömmen för mig, men jag inser ju att ingen uppfödare med sina sinnen i behåll säljer ett sånt sto - då återstår att hitta det själv. Att köpa ett stoföl undran dylikt sto är ju förstås en möjlighet - men också en stor risk, dels lär det kosta mycket (med all rätt) och dels vill i allafall jag ha lite meriter på stoet och då kostar det ännu mer iom att jag inte kan utbilda själv - sen gäller det ju att den är fertil också.

Jag såg ett elitsto för inte så länge sen som var till salu, 50' dräktig kostade hon då - skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa henne.
 
Att fundera på vad ryttarna vill ha om 5 - 10 år. Det har ingen nämnt tidigare i tråden.

Vill lyfta fram det ur den längre texten. Jag lyckades inte markera det så skriver så här istället. :)

När jag valde hingst förra året så valde jag mellan far och son, antingen vara med på ett säkert tåg eller "först" med det senaste.
(Jag och @athena valde för övrigt samma hingst, sonen ;) )

Får mig att fundera lite på hingstval i allmänhet - jag väljer helst hingstar som själva presterar enligt sin ålder på tävling. Det finns ju massor av fina hingstar som inte gjort ngt alls själva, de intresserar faktiskt inte mig alls, jag vill kunna marknadsföra mina fölungar med hingstens egna resultat inte bara dess avkommors.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 669
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
1 981
Senast: Efwa
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 661
Senast: fridshem
·
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 032
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp