Välja avelssto

Ja gudars! Tänk om man kunde lägga vantarna på en sån spottat ur sig massor av fina avkommor redan ;) DET vore drömmen för mig, men jag inser ju att ingen uppfödare med sina sinnen i behåll säljer ett sånt sto - då återstår att hitta det själv. Att köpa ett stoföl undran dylikt sto är ju förstås en möjlighet - men också en stor risk, dels lär det kosta mycket (med all rätt) och dels vill i allafall jag ha lite meriter på stoet och då kostar det ännu mer iom att jag inte kan utbilda själv - sen gäller det ju att den är fertil också.

Jag såg ett elitsto för inte så länge sen som var till salu, 50' dräktig kostade hon då - skulle fortfarande kunna tänka mig att köpa henne.

Jodå det finns uppfödare som säljer sådana ston. De som har fler ston i stallet än de för tillfället behöver. Nu syftar jag inte på att stoet är Elit vid försäljning utan kanske är A premierad på låt säga 4 avkommor men den enskilda uppfödaren är klar med henne i sin avel. Kanske redan har en lovande avkomma undan henne. Då säljer uppfödaren till nästa uppfödare som kommer ta minst två avkommor ytterligare. När de stoet får Elit (om det lyckas) vinner två uppfödare på det!

Ibland tror jag uppfödare tjänar på att byta med varandra. Där kan stonas värde på marknaden öka! Det gynnar alla uppfödare. Sedan finns det de som har ston som de såklart aldrig släpper till priset de erbjuds.
 
Jodå det finns uppfödare som säljer sådana ston. De som har fler ston i stallet än de för tillfället behöver. Nu syftar jag inte på att stoet är Elit vid försäljning utan kanske är A premierad på låt säga 4 avkommor men den enskilda uppfödaren är klar med henne i sin avel. Kanske redan har en lovande avkomma undan henne. Då säljer uppfödaren till nästa uppfödare som kommer ta minst två avkommor ytterligare. När de stoet får Elit (om det lyckas) vinner två uppfödare på det!

Ibland tror jag uppfödare tjänar på att byta med varandra. Där kan stonas värde på marknaden öka! Det gynnar alla uppfödare. Sedan finns det de som har ston som de såklart aldrig släpper till priset de erbjuds.

Absolut. Jag har köpt flera sådana.
 
Vill bara förtydliga att när jag skriver byta sto med varandra så menar jag inte att göra ett byte rakt av två uppfödare emellan. Jag menar att man startar ett hjul i rullning när man samarbetar.
 
Jodå det finns uppfödare som säljer sådana ston. De som har fler ston i stallet än de för tillfället behöver. Nu syftar jag inte på att stoet är Elit vid försäljning utan kanske är A premierad på låt säga 4 avkommor men den enskilda uppfödaren är klar med henne i sin avel. Kanske redan har en lovande avkomma undan henne. Då säljer uppfödaren till nästa uppfödare som kommer ta minst två avkommor ytterligare. När de stoet får Elit (om det lyckas) vinner två uppfödare på det!

Ibland tror jag uppfödare tjänar på att byta med varandra. Där kan stonas värde på marknaden öka! Det gynnar alla uppfödare. Sedan finns det de som har ston som de såklart aldrig släpper till priset de erbjuds.

Precis så är det. Vill bara tillägga at dessa ston oftast inte kommer ut på annons, utan man får fråga ägaren direkt.

Min kompis har ett sto hos mig nu som hon köpte då hon var och tittade på en helt annan häst som var till salu - detta sto hade tävlat svår hoppning samt fått två godkända hingstavkommor, och var givetvis inte till salu. Efter lite tjat lyckades hon ändå få köpa stoet, som nyss blev Elitsto i sitt avelsförbund.
 
Ja, jag är supernöjd med min - fast jag grämer arslet av mig att han inte travade alls på visningen, satan i gatan vad han kan röra sig i trav och galopp...

Kommer du att visa honom igen?

Tänker att det svider när du som uppfödare vet att något påverkade bedömningen och att han kan få högre resultat. Säljer man då eller behåller man och visar framöver igen?
Kanske svårt att svara på..
 
Ni som avlar mycket och ser på sto- och/eller hingststammar. Hur ser ni på det faktum att det ju bara är 50% av stoet (damma gäller ju för hingstar) som kommer med till avkomman?

Det betyder ju i förlängningen att 50% av stoet också försvinner. Vad som försvinner vet man ju egentligen inte, vi vet ju bara de synliga delarna.

Efter bara 5 generationer finns i teorin bara 3,1% av det stoet kvar i avkomman. Tycker ni att man fortfarande kan prata om stostam då?

Ja eftersom de led som lyckas ofta för med sig dominanta egenskaper som kan ha funnits långt tillbaka.

Nu får gärna de mer erfarna fylla i med bättre valda ord. Men det är inte 50% som blir 25% osv. Så räknar ofta de som pysslar med blandrasavel. Här är målet förädling/förbättring. Du förstärker de egenskaper du vill ha med rätt matchning. Om och om igen..
 
Ja eftersom de led som lyckas ofta för med sig dominanta egenskaper som kan ha funnits långt tillbaka.

Nu får gärna de mer erfarna fylla i med bättre valda ord. Men det är inte 50% som blir 25% osv. Så räknar ofta de som pysslar med blandrasavel. Här är målet förädling/förbättring. Du förstärker de egenskaper du vill ha med rätt matchning. Om och om igen..

Ja, precis som du skriver i andra stycket så är det ju att det ju är en förstärkning och försvagning som gäller och lyckas man så till vida att båda de generna samlas i avkomman så är det ju tur.

Men man kan ALDRIG få mer än 50% av mamman eller pappan, man kan få en fördelning av generna som är till uppfödarens fördel eller nackdel. Men 50% måste alltid försvinna av de båda också.

Ponera att min hingst har jäkligt bra ben. Ärver han inte ner det så kan det ju inte heller förärvas och förstärkas av stoet. Det ligger givetvis på individbasis samtidigt som det är slump och en kombinationsfråga. Så måste det ju vara. Eller?
 
Jag förstår resonemanget men det är ju egentligen så himla vagt, tänker jag. Vi VET inte vad som nedärvs och i vilken grad vissa saker nedärvs, vi har ju bara tankar och egna eller andras erfarenheter.
Man trodde saker om färgnedärvning förr också som bevisats vara fel (och rätt iofs). Men gener går liksom inte att "bråka" med.

En genetiker gjorde mig uppmärksam på detta på en föreläsning och rent siffermässigt så kan det inte vara frågan om nedärvning. Eller, man ska ha en jävla tur om just det nedärvs. Man får ju inte glömma att på en individ med möderne på 3,1% har 96,9% andra gener.
I de få procenten kan ju inte allt gott vara från det första stoet. Förstår ni vad jag menar? Det skulle ju kunna vara så men sannolikheten är ju egentligen obefintlig.

Personen ville dock inte att man skulle sluta prata om sto- eller hingststammar för att det var historiskt intressant.

Men de stärkta delarna i avel beror ju på kombinationen egentligen, inte en linje av ston eller hingstar.
En bra linje kan ju egentligen vara bra kombinationer.

Å andra sidan så borde det dock vara så att ett speciellt sto eller hingst kan vara en bra nedärvare i första led. Just de gener ger ett resultat i de flesta kombinationer men varje led måste något sorteras bort, iallfall 50% av mamman OCH pappan.

Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Du vet inte exakt vad som nedärvs. Du vet inte heller om det helt plötsligt uppstår en mutation, bra eller dålig. Det kan komma ut något helt annat än förväntat. Men det är där du kan använda dig av bla systemet BLUP. Sannolikheten kring vad du KAN förvänta dig. Genom att studera hur olika stammar ser ut kan du tex upptäcka vad de generellt nedärver.

Om du tex tittar på hingsten Don Primero så ser du att han är liten. Efter ett antal avkommor med flera olika ston så ser man att han trots sin låga mankhöjd lämnar större avkommor. Hans gener för storleken är inte dominanta. Det vet man inte nödvändigtvis från början. Det visar sig under tidens gång. Av samma anledning plockas individer som är bra själva men sämre för avel ur aveln om de nedärver oönskade gener.
 
Jag ska försöka förklara så gott jag kan. Du vet inte exakt vad som nedärvs. Du vet inte heller om det helt plötsligt uppstår en mutation, bra eller dålig. Det kan komma ut något helt annat än förväntat. Men det är där du kan använda dig av bla systemet BLUP. Sannolikheten kring vad du KAN förvänta dig. Genom att studera hur olika stammar ser ut kan du tex upptäcka vad de generellt nedärver.

Om du tex tittar på hingsten Don Primero så ser du att han är liten. Efter ett antal avkommor med flera olika ston så ser man att han trots sin låga mankhöjd lämnar större avkommor. Hans gener för storleken är inte dominanta. Det vet man inte nödvändigtvis från början. Det visar sig under tidens gång. Av samma anledning plockas individer som är bra själva men sämre för avel ur aveln om de nedärver oönskade gener.

Jag håller med dig även om jag varken kan läsa BLUP eller kan något alls om halvblodsavel.

Du har ju helt rätt. Jag menar bara att när vi kommer längre bort från de individerna så är osäkerheten ännu större och det knappast kan vara frågan om DNA från en häst som är fem generationer bort utan kombinationen i sig eller indiden som ärver ner starkt.
 
Jag kan svara: Hur lång tid som helst. Så vitt man vet än iaf. När jag gick seminkursen på Flyinge för några år sen fanns t ex doser från Utrillo kvar.

Inom travet är det dock inte tillåtet (jag tror man får använda dem säsongen ut om de dör och ev ytterligare ett år? @Masse vet nog mer). Inom SWB och varmblodsaveln i Europa är det bara att köra på.
Så här står det i reglerna för travhästar:
4 § Fryst sperma får användas endast om hingsten har varit i livet under betäckningsåret. ST:s styrelse får efter ansökan ge tillstånd att fryst sperma, som har tagits från en sedermera död hingst, får användas även under året efter det att nämnda betäckningsår har löpt ut.

Annars när det gäller ridhästar så har jag ett antal doser liggande från KP Sirocco, som jag inte vet om han är död men han är född 1990 och har varit valack länge.
 
Jag håller med dig även om jag varken kan läsa BLUP eller kan något alls om halvblodsavel.

Du har ju helt rätt. Jag menar bara att när vi kommer längre bort från de individerna så är osäkerheten ännu större och det knappast kan vara frågan om DNA från en häst som är fem generationer bort utan kombinationen i sig eller indiden som ärver ner starkt.
Jag håller med dig även om jag varken kan läsa BLUP eller kan något alls om halvblodsavel.

Du har ju helt rätt. Jag menar bara att när vi kommer längre bort från de individerna så är osäkerheten ännu större och det knappast kan vara frågan om DNA från en häst som är fem generationer bort utan kombinationen i sig eller indiden som ärver ner starkt.

Osäkerheten blir med tiden förhoppningsvis tvärtom. Ibland så vet du helt säkert vad du får gällande vissa egenskaper.
Fux + fux = fux
Vit med tigeranlag + vit med tigeranlag = tiger. Det SER du inte men du vet ändå.

En skicklig uppfödare som har hängt med länge känner till ännu fler egenskaper som med stor säkerhet går i arv. De sitter på fler kombinationer än färganlag.

Om jag har förstått dig rätt så tror jag du tänker ungefär såhär?
Vi har en korsningsponny.
Ponnyn är 50% arab + 50% connemara = hälften av vardera ras.
Hans typ är däremot mer än 50% arab. Han ser exteriört ut som en arab.
Men..
Hans temperament är troligen mer från hans mor då han inte har något arab prill alls och hans gångarter är troligen också mer från moderns sida.

Hade han fått en avkomma så är det svårt att veta vad han skulle nedärva då föräldrarna är långt ifrån varandra vad gäller egenskaper. Man kan här bara gissa att avkomman fortsätter att påminna om arabtypen. Det vet man inte.

Om du tänker hälften av vardera egenskap så ser du gällande tigerfärgen i exemplet ovan att det inte stämmer.
 
Annars när det gäller ridhästar så har jag ett antal doser liggande från KP Sirocco, som jag inte vet om han är död men han är född 1990 och har varit valack länge.

Måste få OT:a och reflektera över att det var tråkigt att han inte användes mer. Väl avvägd stam med elitpappa (även om det var i Danmark, här användes han ju knappt) och elitmorfar ihop med bra xx och egna meriter :(
 
Efva
Ett liknande exempel är när någon matchar sto och hingst så här:

Stoet har lång rygg och matchas med en hingst som har kort rygg i tron att det blir mittemellan. Det blir det mer troligen inte. Där blir det inte heller hälften/hälften.

Bättre är istället:
Stoet har kort hals och matchas med hingsten med lång hals. Sannolikheten att halsen blir längre ökar. Chansen att den blir längre ökar ännu mer om du ser att hingsten generellt nedärver lång hals. Där backar du alltså i historiken antingen hur halsarna ser ut bakåt i hans led eller hur halsarna ser ut på hans avkommor om han har några. Kan du då se hur egenskaper fortsätter i flera led?
Varför stostammen av samma anledning är intressant?
 
Måste få OT:a och reflektera över att det var tråkigt att han inte användes mer. Väl avvägd stam med elitpappa (även om det var i Danmark, här användes han ju knappt) och elitmorfar ihop med bra xx och egna meriter :(
Men chansen finns ännu. Jag har nog 60 stora doser (om jag kommer ihåg rätt) jag har bara fel ston att använda dom på.
 
Eftersom man inte vet mycket hur det förärver sig så är det ju mer troligt att gå tillbaka för att titta, men enligt genetikerna är det onödigt för enligt dem är det så lite kvar att det inte är något att leta efter.

Jag väljer nog att tro dem än så länge.
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag är så nyfiken på hur ni resonerar när ni väljer, för det finns ju så väldigt många hingstar att välja på! Nu förutsätter vi att...
Svar
4
· Visningar
1 670
Avel Ok, kloka bukeavlare. Spåna lite med mig. Jag håller på att införskaffa ett nytt sto, men hittar ingenting på annons som tilltalar...
2
Svar
24
· Visningar
1 981
Senast: Efwa
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 669
Senast: fridshem
·
Islandshäst Nu är det många som börjar fundera på hingstval för i år. Jag tänkte att det kunde vara roligt med en tråd där vi kan få "bestämma"...
2
Svar
31
· Visningar
7 032
Senast: Brolinskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp