Välja hingst åt sto

Kisseninan

Trådstartare
Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på och få fram ett bra föl. Jag behöver lite hjälp då jag inte alls är insatt i ämnet, hur väljer/hittar man till exempel hingst? Har varit inne och kikat lite på BLUP men har svårt att veta om hingstarna passar stoet. Vill hitta en som passar både exteriört och temperamentet och passar för ändamålet (hoppning).

Vi har blivit tilldelade ett sto och fölet ska främst bli hopphäst så ska därför ha bra hoppstam. Stoet är väldigt pigg och lättstressad då det blir mycket i huvudet, med god hoppteknik. Därför bör hingsten få lite lugnare avkommor. Stoet har ganska bra exteriör tror jag. Kan inte mycket om stam men vet bara att hon har Master 850 och Black Coffee 1063 i släkten. Har ni några tips på hingstar som borde passa? Vill gärna få förklarat varför så jag vet hur och vad jag ska leta efter i framtiden.

Är också lite nyfiken på kostnaderna för aveln, exempelvis hur mycket kostar det från att man hittar en hingst tills dess att fölet är fött? Och bör man välja (om möjligt) naturlig betäckning eller inseminering?
 
Om du går in på språngrulla (sprangrulla.se) så kan du se vad hingstarna kostar - det ser du på det sk faktabladet. Sen tillkommer veterinärens avgift och stationens avgift + ev behandlingar och uppstallning. Plus vaccination mot abortvirus * 3.

Nästan ingen använder naturlig betäckning på halvblod längre.

Stammen på det stoet du har fått tilldelat är utpräglad gångartstam så jag tycker det var en svår uppgift att försöka avla fram en hopphäst av det.
 
Välj beprövad hingst där du kan se avelsindexen på BLUP. Finns stoet på riktigt i Blup kan du se hennes avelsindex om inte bör du välja en hingst med stark nedärvning i hoppteknik och kapacitet med tanke på att stoet bär på dressyrlinjer!
 
Tips, avla på stam och inte individ. Kolla vad pappan och farfar har nedärvt men även mamman och mormor om dom finns med i fiktiva hästens stam.
Sök på blup.se.
 
Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på och få fram ett bra föl. Jag behöver lite hjälp då jag inte alls är insatt i ämnet, hur väljer/hittar man till exempel hingst? Har varit inne och kikat lite på BLUP men har svårt att veta om hingstarna passar stoet. Vill hitta en som passar både exteriört och temperamentet och passar för ändamålet (hoppning).

Vi har blivit tilldelade ett sto och fölet ska främst bli hopphäst så ska därför ha bra hoppstam. Stoet är väldigt pigg och lättstressad då det blir mycket i huvudet, med god hoppteknik. Därför bör hingsten få lite lugnare avkommor. Stoet har ganska bra exteriör tror jag. Kan inte mycket om stam men vet bara att hon har Master 850 och Black Coffee 1063 i släkten. Har ni några tips på hingstar som borde passa? Vill gärna få förklarat varför så jag vet hur och vad jag ska leta efter i framtiden.

Är också lite nyfiken på kostnaderna för aveln, exempelvis hur mycket kostar det från att man hittar en hingst tills dess att fölet är fött? Och bör man välja (om möjligt) naturlig betäckning eller inseminering?

Vilken rolig skoluppgift!
Finns är pappan till stoet Master och morfar Black Coffee? Eller det är bara hingstar du sett i stamtavlan? För det är dressyrhingstar..
Men det kan bli bra hopphästar med blandat också!
Nästan ingen jag känner eller vet kör med naturlig betäckning numera i halvblodsaveln så inseminering är vad du bör välja. Kostnaderna är lite olika beroende på vilken hingst du väljer och om du har egen station eller måste lämna iväg.
Tex betalar jag för detta när jag lämnar iväg för inseminering:
Uppstallning/bete
Ev bakterieprov
Veterinärkostnaderna för insemineringen och ev behandling
Stationsavgift

Sen betalas detta till hingstägaren:
Språngavgiften
Frakt/uppsamling
90 dygnsavgift

All info om vad de olika hingstarna kostar hittar du som ngn tidigare nämnde på språngrulla eller hingstägaren/hållarens hemsida.
 
Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på och få fram ett bra föl. Jag behöver lite hjälp då jag inte alls är insatt i ämnet, hur väljer/hittar man till exempel hingst? Har varit inne och kikat lite på BLUP men har svårt att veta om hingstarna passar stoet. Vill hitta en som passar både exteriört och temperamentet och passar för ändamålet (hoppning).

Vi har blivit tilldelade ett sto och fölet ska främst bli hopphäst så ska därför ha bra hoppstam. Stoet är väldigt pigg och lättstressad då det blir mycket i huvudet, med god hoppteknik. Därför bör hingsten få lite lugnare avkommor. Stoet har ganska bra exteriör tror jag. Kan inte mycket om stam men vet bara att hon har Master 850 och Black Coffee 1063 i släkten. Har ni några tips på hingstar som borde passa? Vill gärna få förklarat varför så jag vet hur och vad jag ska leta efter i framtiden.

Är också lite nyfiken på kostnaderna för aveln, exempelvis hur mycket kostar det från att man hittar en hingst tills dess att fölet är fött? Och bör man välja (om möjligt) naturlig betäckning eller inseminering?

Är du säker på att du ska avla fram en hopphäst? Det är en utpräglad och stark dressyrstam på hästen.
 
Det finns tre ston Black Coffee - Master, verkar vara trevliga sport-hobbyhästar med inriktning dressyr. De är födda 2007-2010. Men jag kan inte förstå hur någon av dem skulle kunna bli mamma till en hopphäst för högre klasser :cautious: (Jag är okunnig, så jag vill hänga med och lära)

ett har mormorsfar Amiral (dvs ännu mer dressyr). Inga tävlingsresultat. En avkomma efter Warsteiner född 2015

ett mormorsfar Marabou X (första generationen X med 71 reggade avkommor :D pappa till den Exelsjor ox. Det finns nästan ingen info om avkommorna i Blup - användes mest i angloaraberna. Inga registrerade egna tävlingsresultat) Har tävlat upp till MSV dressyr med placering och vinst. Knähögt avelsindex i hoppning. Mammans enda avkomma.

ett mormorsfar Pontus. Stoet har tävlat lätta klasser hopp med mycket uteslutningar och upp till MSV dressyr med någon placering. Knähögt avelsindex i hoppning. Mamman har tre avkommor - detta är den enda som tävlat

Var Black Coffee typ-förbättrare? Hugg om jag har fel, men jag får lite gammeldagsvibbar av mödrarnas stam. Han har 130 avkommor - 10 finns reggade i BLUP som tävlade i hoppning - 39 tävlade i dressyr. Pappa Bellini lämnade dock både hopp- och dressyrhästar - men med tyngdpunkt dressyr och med sämre avelsindex i hoppningen. Det samma gäller morfar Chapman.

Master lämnade så gott som bara dressyrhästar (här måste du ropa på @Görel eftersom pappa är Ceylon)
 
Det finns tre ston Black Coffee - Master, verkar vara trevliga sport-hobbyhästar med inriktning dressyr. De är födda 2007-2010. Men jag kan inte förstå hur någon av dem skulle kunna bli mamma till en hopphäst för högre klasser :cautious: (Jag är okunnig, så jag vill hänga med och lära)

ett har mormorsfar Amiral (dvs ännu mer dressyr). Inga tävlingsresultat. En avkomma efter Warsteiner född 2015

ett mormorsfar Marabou X (första generationen X med 71 reggade avkommor :D pappa till den Exelsjor ox. Det finns nästan ingen info om avkommorna i Blup - användes mest i angloaraberna. Inga registrerade egna tävlingsresultat) Har tävlat upp till MSV dressyr med placering och vinst. Knähögt avelsindex i hoppning. Mammans enda avkomma.

ett mormorsfar Pontus. Stoet har tävlat lätta klasser hopp med mycket uteslutningar och upp till MSV dressyr med någon placering. Knähögt avelsindex i hoppning. Mamman har tre avkommor - detta är den enda som tävlat

Var Black Coffee typ-förbättrare? Hugg om jag har fel, men jag får lite gammeldagsvibbar av mödrarnas stam. Han har 130 avkommor - 10 finns reggade i BLUP som tävlade i hoppning - 39 tävlade i dressyr. Pappa Bellini lämnade dock både hopp- och dressyrhästar - men med tyngdpunkt dressyr och med sämre avelsindex i hoppningen. Det samma gäller morfar Chapman.

Master lämnade så gott som bara dressyrhästar (här måste du ropa på @Görel eftersom pappa är Ceylon)

Black Coffee är en fantastisk hingst med alla kvalitéer en högpresterande häst kräver :) Dessutom är han bedövande vacker :)
 
Du har två problem att få en hopphäst ur det stoet du tilldelats - dels att tillverka hopphästen, dels att marknadsföra den. Jag ser inget att lägga på som skulle attrahera en duktig hoppryttare till hopphästen som föl/unghäst.

(Dyker det upp en häst undan Halta lusen OX och efter okänt men lurvigt, som hoppar hus och svänger runt en omhoppningsbana som en iller.. DÅ kommer ju ryttarna att vara intresserade för att man rider ju inte på härstamningen. Men det är härstamningen som intresserar de ryttare som kan få hästen dit. Det är ju nästan det enda de har att gå på innan hästen har hunnit så långt i sin utbildning att den har börjat hoppa på riktigt)
 
Skulle jag försöka tillverka en hopphäst med något av stona Black Coffee - Master skulle jag köra beprövat, förvärvningssäkert och välkänt (namn som säljer häst till tanter) och vara medveten om att målet är en trevlig hobbyhäst. Amatör gissning: Hip hop

Frågan är om det finns en multi-talang som tilltalar målgruppen?

Men jag skulle nog inte kalla det hopp-avel. Fast du kanske har ett annat sto med något annat blod i och med meriter i hopp. (Två av de tre stona går dressyr msv b resp c med godkända resultat, dvs bara utifrån blup hobbyhästar väl över medel. Inte dåliga hästar på något sätt)
 
Senast ändrad:
Jag röstar också på Hip Hop pga stoets nerv. Ceylon gav bra hopphästar även om jag håller med om att stoet har mer dressyrstam.
Kanske kan bli en fälttävlanshäst?

Kul uppgift!
 
Tack för alla svar!
Har självklart hafft undervisning om ämnet men var tyvärr sjuk de dagarna. Blev lite ändring i uppgiften och det blev så att fölet ska ha inriktningen fälttävlan, passar nog stoet lite bättre. Fick en lista på slumpade hingstar och jag valde då Canterbury (funderade även på en Courage II men valde inte den då jag tyckte den andra passade bättre). Vad har ni för åsikter om den hästen?

Fölet är inte tänkt att bli jätteduktig elithäst då jag förstår att en mycket bra stam krävs (och skulle detta vara verkligt hade jag absolut inte haft pengarna eller kunskapen att få fram en topphäst). Vi ska bara få fram ett någrolunda bra föl som lämpar sig inom fälttävlan, och som inte har större skavanker eller fysiska nackdelar.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 904
Senast: Freazer
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 105
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
562
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp