Välja hingst

Norrskenet

Trådstartare
Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma (tänker mig runt 160 cm som målbild). Hon har okänd stam, import Irland, meriterad i hoppning (MsvA).
Frisk och sund häst, och blir fölet en kopia av henne är jag mer än nöjd. Det som är hennes svagaste sidor är att hon har väl så mycket nerv, och ridbarheten är därmed inte så bra i alla lägen. Gångarterna är ok, men traven är inte fantastisk.

Jag tänker mig att fölet ska bli kvar i familjen, och en häst som har kapacitet för 1.20 räcker bra för oss (mer kapacitet gör inget men har inga förväntningar på en blivande svårklasshäst :)). Vill alltså ha en trevlig, allsidig häst som funkar för uteritter och lätta klasser, gärna både i dressyr och hoppning.
Så, tips på hingst som ger bra lynne och ridbarhet mottages gärna :)
 
Jag kan inte mycket om avel men att få en avkomma på 160 av ett d-ponnysto låter svårt. Dels pga att hon är mer än 10 cm under 160 själv men även för att hon har okänd stam och kan ha mindre ponnyer i stammen.
Även om du väljer en storhästhingst så är det väl så att fölet oftast anpassar sig till storleken på livmodern (?) eller så blir det för stort och blir krokigt pga för lite plats.
Detta är vad jag läst. Finns folk på forumet som kan mer än jag.
 
Med en okänd stam på mödernet är det helt omöjligt att veta vilken typ av gener hon för vidare. Därför råder jag dig att välja en hingst med många vuxna avkommor, då kan man bättre anta hur avkomman kan bli.

Bravour är ett exempel på en hingst som ger trevliga avkommor som både hoppar och rör sig. Dock är han positiv på wffs så ditt sto måste testas för det innan seminering. Zafferano och Mr Vain är två andra hingstar som du kan titta på och kolla upp vad de gett för avkommor.
 
Jag kan inte mycket om avel men att få en avkomma på 160 av ett d-ponnysto låter svårt. Dels pga att hon är mer än 10 cm under 160 själv men även för att hon har okänd stam och kan ha mindre ponnyer i stammen.
Även om du väljer en storhästhingst så är det väl så att fölet oftast anpassar sig till storleken på livmodern (?) eller så blir det för stort och blir krokigt pga för lite plats.
Detta är vad jag läst. Finns folk på forumet som kan mer än jag.
Hon har fått avkomma tidigare som är över 165 som vuxen, men skulle fölet stanna i samma storlek som hon själv är så är det inte heller någon katastrof.
 
Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma (tänker mig runt 160 cm som målbild). Hon har okänd stam, import Irland, meriterad i hoppning (MsvA).
Frisk och sund häst, och blir fölet en kopia av henne är jag mer än nöjd. Det som är hennes svagaste sidor är att hon har väl så mycket nerv, och ridbarheten är därmed inte så bra i alla lägen. Gångarterna är ok, men traven är inte fantastisk.

Jag tänker mig att fölet ska bli kvar i familjen, och en häst som har kapacitet för 1.20 räcker bra för oss (mer kapacitet gör inget men har inga förväntningar på en blivande svårklasshäst :)). Vill alltså ha en trevlig, allsidig häst som funkar för uteritter och lätta klasser, gärna både i dressyr och hoppning.
Så, tips på hingst som ger bra lynne och ridbarhet mottages gärna :)
Jag håller tyvärr inte med om att Bravour ger trevliga avkommor. Majoriteten jag har ridit och träffat har varit känsliga och lätt spända. Är personligen inte förtjust i hoppstilen avkommorna ofta har.
Skulle hellre satsa på Fetcher N eller Diero Lux N isåfall om du vill ha en svensk stationerad hingst. Båda har dock ”bara” 0,2 på blup i mankhöjd.
En annan lite bortglömd hingst som lämnar större och bra ridbarhet är Silber Sky F.
 
Hade en valack för några år sen som var 166. Hans mamma var maxad d-ponny och pappan 167. Han hade en helsyster som blev d-ponny. Så det verkar vara ett väldigt vågspel med vad det blir för storlek :)
 
Hade en valack för några år sen som var 166. Hans mamma var maxad d-ponny och pappan 167. Han hade en helsyster som blev d-ponny. Så det verkar vara ett väldigt vågspel med vad det blir för storlek :)
Jo, förstår att det är svårt att förutse storleken när man inte vet något bakåt på mammans sida. Men skulle det bli en D-ponny är det ingen katastrof.
 
Jo, förstår att det är svårt att förutse storleken när man inte vet något bakåt på mammans sida. Men skulle det bli en D-ponny är det ingen katastrof.
I det här fallet fanns dock historik, mamman var arab och pappan halvblod med full stam, ändå svängde det så mellan avkommorna.
 
Jag håller tyvärr inte med om att Bravour ger trevliga avkommor. Majoriteten jag har ridit och träffat har varit känsliga och lätt spända. Är personligen inte förtjust i hoppstilen avkommorna ofta har.
Skulle hellre satsa på Fetcher N eller Diero Lux N isåfall om du vill ha en svensk stationerad hingst. Båda har dock ”bara” 0,2 på blup i mankhöjd.
En annan lite bortglömd hingst som lämnar större och bra ridbarhet är Silber Sky F.
Kan tillägga en hingst som jag glömt bort lite och det är Contant Q som nog också kunna passa! Ger storlek, schyssta och ridbara hästar. Har haft ett par Contant Q och sett massor. Tycker man ser direkt när det är en Contant avkomma. Gemensamt för mina har varit snygga i modellen, högresta med långa ben, rygg åt det kortare hållet men inte Vain kort rygg. Den ena hoppade dessutom fantastiskt och kunde ridas såväl av proffs som amatörer. Nu blir jag sugen på att själv betäcka med honom nästa år :D
 

Liknande trådar

Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 663
Senast: Kisseninan
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 216
Senast: Unafraid
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 438
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 094
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp