Välja hundras

Suspiria

Trådstartare
Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"?


Och vilken ras passar då mig/oss tro ...

Maken är uppvuxen med dalmatiner och ser gärna att vi skaffar fler men jag blir osäker då vi fått hem 2 mindre bra exemplar. Vår tik hade mycket rädslor och bekymmer, som iofs försvann med kastrering. Hon är kvar och är underbar. Sen tog vi en valp från en tjuvparningskull från svärmor och han har stora problem med stress osv trots träning, hjälp av tränare. Lång historia men han har fått ett nytt hem då det inte fungerade här med vår flock och dotter.
Men jag vill ha en träningskompis! Min gamling vill inte träna eller gå långturer längre och tiken är sambons hjärta, hon vill inte träna.
Jag har kikat på dalmatiner igen då jag generellt gillar rasen och har träffat många fantastiska individer också. Men det finns ju fler raser där ute!
Vi bor på gård så är ute väldigt mycket, har mycket djur, jag arbetar hemifrån så ensamtid blir det inte mycket av. Klickertränar väldigt mycket så vill ha en hund som är kvick och vill lära sig, tränar även lite spårning, apportering och vad vi nu känner för och vad som passar hunden. Och självklart många timmar i hagarna och ut i skogen osv. Vi är inte intresserade av jakt.
Ej krullig päls, ej jättelånghårig. Inte bautastor och inte pytteliten, gillar inte småhundar generellt men är obotligt förälskad i welsh corgi! Har varit det sen jag var liten. :o:D Kikat lite på australian shepherd men tror att de kanske blir snäppet för mycket, men erkänner att jag inte vet så otroligt mycket om dem än. Ska på stor utställning om 2 veckor och kika runt och prata med uppfödare osv. Vi har ingen brådska utan vill hitta rätt hund.
 
Kikat lite på australian shepherd men tror att de kanske blir snäppet för mycket, men erkänner att jag inte vet så otroligt mycket om dem än. Ska på stor utställning om 2 veckor och kika runt och prata med uppfödare osv.


Australian Shepherd är och ska vara en brukshund, med bakgrund i vall och vakt (det är en bruksras som ligger under Svenska Brukshundsklubbens avelsansvar), så vill man ha en brukshund och är intresserad av arbete passande för en sådan ras så kan man absolut titta på aussie. Däremot om man är ute efter mer en aktiv sällskapshund så bör man se sig om efter en annan ras, ex en MAS (miniature american shepherd).

På rasklubbens hemsida kan du läsa mer om australian shepherd ( https://sask.nu/rasen ), om RAS (rasspecifika avelsstrategier, https://sask.nu/rasen/ras ) och även om vikten att köpa hund från uppfödare som avlar på mentalt bra aussies (https://sask.nu/rasen/mentalitet)

Tyvärr är det MÅNGA uppfödare som inte avlar aussies efter SKKs och SBKs/RAS riktlinjer, vilka är att bibehålla och förbättra rasen som bruksras och inom dess användningsområde som sådan. Många uppfödare försöker rikta sig till en marknad av köpare som endast vill ha aussiens utseende, men inte de egenskaper som rasen ska ha, och försöker därför marknadsföra dem som mest sällskapshundar. Detta medför en urvattning av rasen och en avel som motverkar rasens användningsområde och hela rasens essens.

Det är även många som tyvärr väljer att avla på mentalt dåliga aussies, så det är viktigt att läsa in sig på rasens mentalitet och undvika uppfödare som avlar på hundar som har MH med kryss i rödmarkerade rutor (se länk om mentalitet ovan). Särskilt uppfödare som avlar på socialt osäkra och/eller skotträdda och/eller hundar med mycket kvarstående rädslor ska man inte gynna om man är intresserad av att hjälpa till att föra rasen framåt.
 
Australian Shepherd
Tack för ditt svar! Jag har kontakt med en uppfödare i närheten och ska på utställning om 2 veckor för att träffa flera ägare och hundar av rasen. Det ska bli roligt. Då kan jag nog tips om uppfödare också.
Jag har förstått att det går åt olika håll inom rasen, med mentaliteten. Jag vill undvika osäkra hundar såklart.
 
Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"?

Jag har två welsh corgi cardigans, en hane på 4 år och en hane på 1 ½ år. Har innan haft sällskapshund och brukshund, samt erfarenhet av stående fågelhund. När det var dags för ny ras ville jag ha en mindre modell av hund med arbetande bakgrund, frisk och stabil, ej uppdelad i utställning/arbete. Valet föll på welsh corgi cardigan, och jag hade en otrolig tur med min äldsta hane där jag bara skulle besöka uppfödaren för corgi-prat och få klämma lite på hundarna. Hon hade då en kull på 6 veckor där alla var tingade, från trevliga och hälsosamma linjer med bra arbetsvilja. När jag kom hem på kvällen fick jag ett meddelande där hon undrade om jag var intresserad av en hanvalp, då ett par precis dragit sig ur. :) Han är nu min främsta tränings- och tävlingshund, hälsosam och trevlig, gjort ett bra MH och har fina hälsotester. Har lämnat en kull efter sig.

Med hane nummer två blev det annorlunda. Han har en tillväxtrubbning (short ulna) och är dålig mentalt. Snäll och go, men har en osäkerhet som även kan synas i vardagen. Gjorde ett MH för ett par veckor sedan som vi fick bryta. Även han är en aktiv tränings- och tävlingshund, men jag hade önskat lite mera driv och jävlar anamma.

Hund nummer tre blir förmodligen också en corgi, men det gäller att hitta rätt. Corgi-aveln är snårig, speciellt om man vill ha hälso- och mentalitetstestade föräldrar. Då är chansen till valp mycket liten.
 
Tycker absolut du kan kika på Welsh corgi om du är intresserad, de är ju två olika raser. Pembroke som är något mindre och vad jag förstått lite mer egen vilja och cardigan som är mer will to please och lite större i modellen. Jag har en cardigan med mycket motor, det pga henne jag börjat tävla och träna i både agility, lydnad och nu rallylydnad för henne finns det inget roligare än att få träna :p. Många beskriver rasen som en schäfer på korta ben och jag tycker att det en träffande beskrivning, iallafall på min.
Sen som @Fruentimber skriver så gäller det att läsa på, det väldigt olika vad det avlas på och det har hos vissa domare funnits tendens att döma fram långa, låga och tunga hundar som inte skulle klara det rasen ursprungligen är framavlad för (valla) vilket jag inte ser som en positiv utveckling då jag vill ha en frisk, rörlig och funktionell hund.
Jämför med Masen vi har hemma så är vår mas mer mot sällskapshund än corgin men med behov av aktivering den med då hon är fruktansvärt smart och lär sig ofog lika snabbt som önskvärt beteende. En understimulerad Mas törs jag knappt tänka på vad den ställer till med.. Lite mer egensinnig, inte riktigt samma vill to please utan kan göra saker lite efter eget huvud också. Arbetsviljan och följsamhet finns men till skillnad från corgin så dyrkar hon inte marken man går på utan har lite mer egna idéer. Otrolig rolig hund men på ett annat sätt, vi har med henne fått miljöträna mer, träna mer på att inte bli distraherad och framförallt finns det en reservation i rasen mot främlingar medans corgin älskar allt och alla!
Är det så att du är förälskad i corgin så tycker jag absolut du ska ta och kika lite till på den, cardiganen är inte en småhund i mitt tycke utan mer en stor hund på korta ben :D.

58751592_10217406460387685_7010019447553392640_n.jpg
 
Senast ändrad:
Hur har ni valt hundras? Varför just den? Känner ni i efterhand att det kanske inte var "er ras"?


Och vilken ras passar då mig/oss tro ...

Maken är uppvuxen med dalmatiner och ser gärna att vi skaffar fler men jag blir osäker då vi fått hem 2 mindre bra exemplar. Vår tik hade mycket rädslor och bekymmer, som iofs försvann med kastrering. Hon är kvar och är underbar. Sen tog vi en valp från en tjuvparningskull från svärmor och han har stora problem med stress osv trots träning, hjälp av tränare. Lång historia men han har fått ett nytt hem då det inte fungerade här med vår flock och dotter.
Men jag vill ha en träningskompis! Min gamling vill inte träna eller gå långturer längre och tiken är sambons hjärta, hon vill inte träna.
Jag har kikat på dalmatiner igen då jag generellt gillar rasen och har träffat många fantastiska individer också. Men det finns ju fler raser där ute!
Vi bor på gård så är ute väldigt mycket, har mycket djur, jag arbetar hemifrån så ensamtid blir det inte mycket av. Klickertränar väldigt mycket så vill ha en hund som är kvick och vill lära sig, tränar även lite spårning, apportering och vad vi nu känner för och vad som passar hunden. Och självklart många timmar i hagarna och ut i skogen osv. Vi är inte intresserade av jakt.
Ej krullig päls, ej jättelånghårig. Inte bautastor och inte pytteliten, gillar inte småhundar generellt men är obotligt förälskad i welsh corgi! Har varit det sen jag var liten. :o:D Kikat lite på australian shepherd men tror att de kanske blir snäppet för mycket, men erkänner att jag inte vet så otroligt mycket om dem än. Ska på stor utställning om 2 veckor och kika runt och prata med uppfödare osv. Vi har ingen brådska utan vill hitta rätt hund.
Vi har två pumitjejer, att det blev dessa, och hund öht, är att grannen är uppfödare och vi umgicks och träffade deras trevliga hundar. Lagom välkomnande utan att vara påträngande. En päls som inte fäller och ett utseende som vinner i längden 💖 mediumstora/små. 10-13 kg för tikarna, ca 40 höga. Har aldrig ångrat rasen, tittar tvärtom efter en till! De är beroendeframkallande 🥰
 
Vi har två pumitjejer, att det blev dessa, och hund öht, är att grannen är uppfödare och vi umgicks och träffade deras trevliga hundar. Lagom välkomnande utan att vara påträngande. En päls som inte fäller och ett utseende som vinner i längden 💖 mediumstora/små. 10-13 kg för tikarna, ca 40 höga. Har aldrig ångrat rasen, tittar tvärtom efter en till! De är beroendeframkallande 🥰

Du kommer bli crazydoglady...eller snarare så är det din man som kommer bli crazydogguy :cautious:
 
Jag gjorde en lista på vad jag kunde erbjuda i form av aktivering, motion samt vilka aktiviteter som jag är intresserad av.
Därefter gjorde jag en lista på vad jag sökte hos hunden vad gäller storlek, päls, mentalitet, styrkor och vilka svagheter jag kunde deala med om resten stämde. Därefter började jag gallra. Kontaktade uppfödare av intressanta raser och besökte även några.

Det blev en lancashire heeler och jag tycker fortfarande nu när min hund är 10 mån att det är perfekt för mig. Jag ville ha en glad hund med motor och som naturligt håller sig i närheten av sin ägare (jag vill kunna ha den med lös på ridturer). Jag tycker hittills allt har stämt in bra med min hund. Enda svårigheten har varit att ensamträna henne, men det är väl vad en får deala med just för att ha en hund som dyrkar sin matte...:angel:
 
Om det är just corgis du är intresserad av, försök hitta några privatpersoner som har corgi och ta kontakt med uppfödare för att kolla om du kan få träffa dem. Kolla också om det finns tävlingar som inte är utställningar där corgis är med, och försök besöka dem.

Just att "lära känna en ras" genom att besöka utställningar är nämligen lite dödsdömt. Extremt få hundar är precis likadana i utställningsmiljö som i hemmet eller i träning, ägarna har fullt sjå med att hålla koll på när de ska in i ringen, hinna prata med alla andra som också har samma ras osv och det blir rent allmänt svårt att få en korrekt och bra bild av rasen.

Dessutom ska man vara medveten om att de allra flesta raser (vet inte hur det är med just corgiraserna) är uppdelade i en utställningsvariant och en arbetsvariant. Att stöjda utställningsavel brukar i dessa fall innebära att man stödjer oseriös avel på icke rastypiska hundar med sämre mentalitet och sämre hälsa än hos arbetsvarianten. Jag själv tex har saluki, och har vid det här laget tappat räkningen på hur många personer som först sett saluki på utställning och varit helt ointresserade, för att sedan börja älska rasen när de träffar mina hundar "på riktigt". Det är extremt vanligt.
 
Kort sagt, innan jag spårar iväg. Spaniel eller retriever! Alla dagar i veckan.

Jag är uppvuxen med flattar vilka allihopa har varit helt fantastiska hundar. Cancern är ett problem i rasen men vi har peppar peppar aldrig haft en sjuka flat. Alla vi har haft under min uppväxt skulle ha passat perfekt in i ditt liv utifrån den beskrivning du ger.

Som nybliven vuxen skaffade jag mig en dalmatiner då den levde upp till de önskemål jag hade när jag skaffade en egen hund. Nu har jag ägt ett gäng och funderar på varför jag var så dum att jag lämnade flattarna. Dalmatinerna har varit sjuka som satan, dålig mentalitet, vassa, veka. Flera har varit kroniskt stressade och ljudat konstant. Det gäller även alla de dalmatiner som jag har träffat utanför min ägo och det är många. De har varit sjukt spretiga, ingen har varit den andra lik på något sätt. Alltifrån en hund med will to please likt en brukshund till en hund som skiter totalt i mig och en hund som seriöst inte haft någon som helst hjärna.. Jag har haft både svenska och importer från så olika linjer de går på dalmatiner, många linjer finns ju i princip alla hundar.

Nu har jag gått tillbaka till flat igen för att få en hund som är så mycket enklare i vardagen. Jag får en hund som är enkel att ha med sig, funkar med allt o alla, är lättlärd osv. En flat är en flat, jag vet vad jag får. Dessutom är hennes premie på försäkringen billigare än någon av mina dalmatiner någonsin har haft, samma försäkringsbolag men högre summa både på vetvård och liv.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 453
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 000
Senast: DeCloe
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 341
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp