Välja mellan jobberbjudanden

Flixies

Trådstartare
Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns fullständigt omöjligt att välja. Jag känner mig i alla fall lite stolt över att ha bantat ned alternativen från fem till tre. Två av dem kändes helt enkelt sämre än de andra så de har jag tackat nej till. Men de andra tre känns så otroligt likvärdiga, det är för- och nackdelar med alla och inget känns bättre än de andra.

Jag vet att det bara är jag själv som kan göra valet, men det är intressant att höra andras tankar. Om inte annat bra att skriva ned beskrivningar av erbjudandena...

Alternativ 1
Liten skola, några årskurser är sammanslagna (alltså en klass med två årskurser p.g.a. få elever). Väldigt kort och fin resväg, ca 6 km. Jag känner ingen som arbetar på skolan men är flyktigt bekant med ett par föräldrar som säger att det är en jättemysig skola, har även pratat med en bekant som har jobbat där tidigare (som resurs, ej utbildad lärare, slutade p.g.a. studier till annat) som säger att det var en superbra arbetsplats. "Ämneslärare" (i åk 4-6 vilket jag är utbildad till) i två ämnen, alltså inget klassansvar. 18 h undervisningstid, inplanerad mentorstid. Ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Klassuppsättning med bärbara datorer. Skolan har en oviss framtid på grund av att den är så liten, men en eventuell nedläggning skulle ligga flera år fram i tiden. De söker en ny rektor inför hösten (den nuvarande ska byta kommun, eget val p.g.a. avstånd från hemmet vad jag kan förstå, men det kan ju ligga annat bakom, ingen aning).

Mina tankar: Detta låter egentligen som det sämsta alternativet, men tanke på att skolan har en oviss framtid, ingen speciallärare på plats och framförallt ska byta rektor så jag har ingen aning om vem som blir min chef. Ändå är kan jag inte släppa detta alternativ och av någon märklig anledning säger magkänslan att det är detta jag ska välja, vilket jag inte alls kan förstå. Men jag tror att den väldigt korta resvägen och ryktet om att vara en liten och mysig skola med bra sammanhållning lockar. Jag har under hela min praktik- och studietid sagt att jag helst vill vara på en skola utan högstadium. Sedan lockar det även att vara ämneslärare och inte ha klassansvar i början, även det såklart finns nackdelar med det. Som klasslärare lär man ju känna eleverna otroligt bra, kan sätta sina regler och rutiner, får mer respekt av eleverna, kan ändra om lite i schemat vid behov o.s.v. Gällande bytet av rektor så inser jag att det är en stor nackdel som förmodligen skapar oro bland lärarna, men det kan ju faktiskt vara en jättebra rektor som börjar och jag vet ju inte hur rektorerna på de andra skolorna är att arbeta för heller. Dessutom skulle det kunna vara lite taktiskt av mig att välja detta alternativ, då det enda sättet att få upp lönen som lärare är att byta kommun. Jag skulle alltså kunna se det som att jag startar min karriär här och har siktet inställt på att byta skola om några år för att få upp min lön.

Alternativ 2
Liten skola, men större än alternativ 1, inga sammanslagna årskurser. Längre och lite småkrokig resväg, 24 km, vilket fortfarande är nära. Innan har jag haft en resväg på 55 km till arbetet så detta hade inte ens spelat någon roll om det inte vore för att jag har alternativ som ligger ännu närmare nu. Jag känner ingen som arbetar på skolan men vet flera som har arbetat där tidigare och som nu är på andra skolor, alla säger att det är en toppenskola (jag vet dock inte varför de bytte arbetsplats). "Ämneslärare" i ett ämne och resurs i övriga ämnen tillsammans med erfarna lärare som arbetat på skolan i många år. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Skolan har en del "utmanande" elever som rektorn beskrev det, men ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Varje elev har en egen surfplatta. Väldigt trevlig rektor som har kontaktat mig flera gånger för att visa sitt intresse. Rektorn betonar att denna tjänst vore perfekt för mig som nyutbildad. Klasslärarna har alla ämnen med "sin" klass, även t.ex. idrott och bild.

Mina tankar: Detta är verkligen en tjänst som gjord för en nyutbildad lärare. Men jag blir lite kräsen gällande resvägen med tanke på att jag har närmare alternativ, även om jag anser att 24 km inte är någonting egentligen. För mig som har hästar och prioriterar att komma hem i dagsljus spelar det dock en viss roll. Att vara resurs ihop med erfarna lärare vore väldigt lärorikt och en otroligt bra start förstås, men jag är lite rädd att det ska bli som en fortsättning på praktiken. Att jag blir mer resurs än lärare och inte riktigt får utrymme till att prova mina egna idéer och utveckla mitt ledarskap. Att lärarna är erfarna behöver inte heller betyda att de är bra. En tanke kring att klasslärarna undervisar i alla ämnen är att jag efter cirka ett år borde bli klasslärare istället för ämneslärare/resurs och då står jag där och ska undervisa i t.ex. idrott vilket jag varken har utbildning eller lust till.


Alternativ 3
Liten skola, men större än både alternativ 1 och 2. Inga sammanslagna årskurser, snarare några årskurser som är delade på två klasser. Högstadium på skolan (vilket det inte är på alternativ 1 och 2). Lite småkrokig resväg på 10 km. Jag känner alla som arbetar på skolan, jag har själv gått på denna skola, haft praktik här samt arbetat lite som vikarie här. Ensam klasslärare till en liten klass, i arbetslag med erfarna lärare som är i andra klasser. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Trevliga rektorer och kollegor. Tillgång till speciallärare på skolan, behöriga lärare i idrott/bild/slöjd/hemkunskap/musik o.s.v., jag behöver alltså inte undervisa i ämnen jag inte har behörighet till. Varje elev har egen surfplatta.

Mina tankar: Det är en otrolig fördel att det finns gott om lärare på skolan, och att det inte blir tal om att jag ska agera t.ex. idrottslärare när jag inte är utbildad till det. Det är även en jättefördel med speciallärare på plats. Det vore skönt att börja på en skola där jag redan känner till lokalerna, kollegorna, ja till och med eleverna. Samtidigt känns det lite olustigt att återvända till skolan jag själv har varit elev i. Några av mina gamla lärare är kvar, kommer jag ens få respekt som lärare från dem? Sedan hade jag helst varit på en skola med färre elever och utan högstadium, men det kanske bara är ett drömtänkande om att det skulle vara bättre. Den enda vettiga nackdelen här är väl egentligen att vara ensam klasslärare när jag är helt nyutbildad. Redan natten efter intervjun låg jag vaken och funderade över hur jag skulle lägga upp planen för varje enskild elev, eftersom jag redan känner till dem lite (japp, jag vet att det är något jag måste lära mig att släppa om jag ska överleva som lärare). Jag tvivlar inte på att jag skulle klara av det, men det finns en risk att det blir lite mycket ansvar som helt ny. Å andra sidan finns det som sagt gott om stöttande kollegor. En kanske lite dum tanke är att om denna skola känns som den bästa arbetsplatsen, så kanske jag inte borde börja på den utan som jag tidigare nämnt börja någon annanstans och söka mig hit efter några år, och då kunna få en högre lön. Den årliga löneförhöjningen för lärare är nämligen löjlig vad jag har förstått, och för att höja lönen ordentligt måste man som sagt byta kommun.

Lönen är förresten samma på alla tre alternativ.

Lätt att vara efterklok: Jag borde verkligen ha hoppat omkring som vikarie på de olika skolorna under studietiden för att bättre veta var jag vill jobba nu. Men jag har haft ett annat jobb som jag inte velat släppa eftersom det har passat perfekt ihop med mina studier och inneburit ett fast schema, säker inkomst o.s.v. Gjort är gjort.

Så, vad säger ni? Spännande med fler perspektiv på detta!
 
Jag hade valt 1. Alternativ 2 faller på att du måste undervisa i ämnen du inte är behörig i. Nr 3 skulle jag inte välja just för att du gått där tidigare och sen finns där ett högstadium som du ju egentligen inte vill ha. Tycker nr 1 låter bra som ny lärare, bra resväg. Inget säger ju att den nya rektorn är dålig. Skulle den vara det kan du ju säkert byta jobb, du verkar ju eftertraktad.
 
Nu är ju inte jag lärare men av det du skriver så hade jag valt skola 1. Nära och bra och att det är litet är ju en stor fördel. Du kan, ju om inte annat, se det som en bra språngbräda in i läraryrket. Trivs du inte eller att något annat inte fungerar så kommer du knappast ha svårt för att få nytt jobb någon annanstans :)
 
Om du har/har haft bra relationer med lärarna på skola 3 när du gick där skulle jag inte räkna bort den för att det var din tidigare skola. Min syster började sin lärarkarriär på sitt gamla högstadium med de flesta av hennes tidigare lärare som jobbade kvar. Gick bra och de var mycket stöttande. Enda anledningen till att hon bytt tjänst är att hon är utbildad till gymnasielärare och det blev en tjänst ledig på gymnasiet som hon fick.
Generellt sett tycker jag alternativ 1 eller 3 låter bäst, då du på alternativ 2 kan få undervisa i ämnen du inte kan/är intresserad av.
 
1 låter bäst tycker jag.
Man kan aldrig veta exakt vad som händer i framtiden. Så jag skulle ta 1 och se det som att jag får erfarenhet och sen får man se vad man vill göra i framtiden.
 
Så som du beskriver det: välj alternativ 1, stryk alternativ 2 och ha alternativ 3 som reservplan om det av någon anledning skiter sig helt med alternativ 1.

Alternativ 1 är ju liten skola som du vill ha, du får undervisa så som du vill och är utbildad för, resvägen är bra, skolan har gott rykte... Dessutom säger magkänslan att du ska välja alternativ 1 och att följa den känslan brukar alltid vara klokt.

Om vi vänder på det: finns det någon anledning till att välja alternativ 2 eller 3 istället för 1 (annat än rektorsbytet som du ändå inte vet hur det blir)?
 
Alternativ 1. Definitivt.

Mindre undervisningstid - mkt viktigt som ny-exad. Du kommer att ha fullt upp i alla fall. Och det är stooor skillnad mellan att undervisa 18h/v och 20h/v, även om det kanske inte ser ut så på pappret.

Även att undervisa i ämnen du är bekväm med hjälper till när man är ny.

OM skolan läggs ner, kommer du vara ännu mer attraktiv att anställa (du har lite erfarenhet i bagaget).
 
Jag hade valt nr 1 i första hand. Nr 3 i andra. Att skolan ev läggs ner om några år skulle inte påverka mitt val. Men den korta resvägen är ju guld värd.
 
Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns fullständigt omöjligt att välja. Jag känner mig i alla fall lite stolt över att ha bantat ned alternativen från fem till tre. Två av dem kändes helt enkelt sämre än de andra så de har jag tackat nej till. Men de andra tre känns så otroligt likvärdiga, det är för- och nackdelar med alla och inget känns bättre än de andra.

Jag vet att det bara är jag själv som kan göra valet, men det är intressant att höra andras tankar. Om inte annat bra att skriva ned beskrivningar av erbjudandena...

Alternativ 1
Liten skola, några årskurser är sammanslagna (alltså en klass med två årskurser p.g.a. få elever). Väldigt kort och fin resväg, ca 6 km. Jag känner ingen som arbetar på skolan men är flyktigt bekant med ett par föräldrar som säger att det är en jättemysig skola, har även pratat med en bekant som har jobbat där tidigare (som resurs, ej utbildad lärare, slutade p.g.a. studier till annat) som säger att det var en superbra arbetsplats. "Ämneslärare" (i åk 4-6 vilket jag är utbildad till) i två ämnen, alltså inget klassansvar. 18 h undervisningstid, inplanerad mentorstid. Ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Klassuppsättning med bärbara datorer. Skolan har en oviss framtid på grund av att den är så liten, men en eventuell nedläggning skulle ligga flera år fram i tiden. De söker en ny rektor inför hösten (den nuvarande ska byta kommun, eget val p.g.a. avstånd från hemmet vad jag kan förstå, men det kan ju ligga annat bakom, ingen aning).

Mina tankar: Detta låter egentligen som det sämsta alternativet, men tanke på att skolan har en oviss framtid, ingen speciallärare på plats och framförallt ska byta rektor så jag har ingen aning om vem som blir min chef. Ändå är kan jag inte släppa detta alternativ och av någon märklig anledning säger magkänslan att det är detta jag ska välja, vilket jag inte alls kan förstå. Men jag tror att den väldigt korta resvägen och ryktet om att vara en liten och mysig skola med bra sammanhållning lockar. Jag har under hela min praktik- och studietid sagt att jag helst vill vara på en skola utan högstadium. Sedan lockar det även att vara ämneslärare och inte ha klassansvar i början, även det såklart finns nackdelar med det. Som klasslärare lär man ju känna eleverna otroligt bra, kan sätta sina regler och rutiner, får mer respekt av eleverna, kan ändra om lite i schemat vid behov o.s.v. Gällande bytet av rektor så inser jag att det är en stor nackdel som förmodligen skapar oro bland lärarna, men det kan ju faktiskt vara en jättebra rektor som börjar och jag vet ju inte hur rektorerna på de andra skolorna är att arbeta för heller. Dessutom skulle det kunna vara lite taktiskt av mig att välja detta alternativ, då det enda sättet att få upp lönen som lärare är att byta kommun. Jag skulle alltså kunna se det som att jag startar min karriär här och har siktet inställt på att byta skola om några år för att få upp min lön.

Alternativ 2
Liten skola, men större än alternativ 1, inga sammanslagna årskurser. Längre och lite småkrokig resväg, 24 km, vilket fortfarande är nära. Innan har jag haft en resväg på 55 km till arbetet så detta hade inte ens spelat någon roll om det inte vore för att jag har alternativ som ligger ännu närmare nu. Jag känner ingen som arbetar på skolan men vet flera som har arbetat där tidigare och som nu är på andra skolor, alla säger att det är en toppenskola (jag vet dock inte varför de bytte arbetsplats). "Ämneslärare" i ett ämne och resurs i övriga ämnen tillsammans med erfarna lärare som arbetat på skolan i många år. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Skolan har en del "utmanande" elever som rektorn beskrev det, men ingen speciallärare/specialpedagog på plats utan tillgång till en i kommunen som kommer dit ibland. Varje elev har en egen surfplatta. Väldigt trevlig rektor som har kontaktat mig flera gånger för att visa sitt intresse. Rektorn betonar att denna tjänst vore perfekt för mig som nyutbildad. Klasslärarna har alla ämnen med "sin" klass, även t.ex. idrott och bild.

Mina tankar: Detta är verkligen en tjänst som gjord för en nyutbildad lärare. Men jag blir lite kräsen gällande resvägen med tanke på att jag har närmare alternativ, även om jag anser att 24 km inte är någonting egentligen. För mig som har hästar och prioriterar att komma hem i dagsljus spelar det dock en viss roll. Att vara resurs ihop med erfarna lärare vore väldigt lärorikt och en otroligt bra start förstås, men jag är lite rädd att det ska bli som en fortsättning på praktiken. Att jag blir mer resurs än lärare och inte riktigt får utrymme till att prova mina egna idéer och utveckla mitt ledarskap. Att lärarna är erfarna behöver inte heller betyda att de är bra. En tanke kring att klasslärarna undervisar i alla ämnen är att jag efter cirka ett år borde bli klasslärare istället för ämneslärare/resurs och då står jag där och ska undervisa i t.ex. idrott vilket jag varken har utbildning eller lust till.


Alternativ 3
Liten skola, men större än både alternativ 1 och 2. Inga sammanslagna årskurser, snarare några årskurser som är delade på två klasser. Högstadium på skolan (vilket det inte är på alternativ 1 och 2). Lite småkrokig resväg på 10 km. Jag känner alla som arbetar på skolan, jag har själv gått på denna skola, haft praktik här samt arbetat lite som vikarie här. Ensam klasslärare till en liten klass, i arbetslag med erfarna lärare som är i andra klasser. Runt 20 h undervisningstid, mentorsstöd. Trevliga rektorer och kollegor. Tillgång till speciallärare på skolan, behöriga lärare i idrott/bild/slöjd/hemkunskap/musik o.s.v., jag behöver alltså inte undervisa i ämnen jag inte har behörighet till. Varje elev har egen surfplatta.

Mina tankar: Det är en otrolig fördel att det finns gott om lärare på skolan, och att det inte blir tal om att jag ska agera t.ex. idrottslärare när jag inte är utbildad till det. Det är även en jättefördel med speciallärare på plats. Det vore skönt att börja på en skola där jag redan känner till lokalerna, kollegorna, ja till och med eleverna. Samtidigt känns det lite olustigt att återvända till skolan jag själv har varit elev i. Några av mina gamla lärare är kvar, kommer jag ens få respekt som lärare från dem? Sedan hade jag helst varit på en skola med färre elever och utan högstadium, men det kanske bara är ett drömtänkande om att det skulle vara bättre. Den enda vettiga nackdelen här är väl egentligen att vara ensam klasslärare när jag är helt nyutbildad. Redan natten efter intervjun låg jag vaken och funderade över hur jag skulle lägga upp planen för varje enskild elev, eftersom jag redan känner till dem lite (japp, jag vet att det är något jag måste lära mig att släppa om jag ska överleva som lärare). Jag tvivlar inte på att jag skulle klara av det, men det finns en risk att det blir lite mycket ansvar som helt ny. Å andra sidan finns det som sagt gott om stöttande kollegor. En kanske lite dum tanke är att om denna skola känns som den bästa arbetsplatsen, så kanske jag inte borde börja på den utan som jag tidigare nämnt börja någon annanstans och söka mig hit efter några år, och då kunna få en högre lön. Den årliga löneförhöjningen för lärare är nämligen löjlig vad jag har förstått, och för att höja lönen ordentligt måste man som sagt byta kommun.

Lönen är förresten samma på alla tre alternativ.

Lätt att vara efterklok: Jag borde verkligen ha hoppat omkring som vikarie på de olika skolorna under studietiden för att bättre veta var jag vill jobba nu. Men jag har haft ett annat jobb som jag inte velat släppa eftersom det har passat perfekt ihop med mina studier och inneburit ett fast schema, säker inkomst o.s.v. Gjort är gjort.

Så, vad säger ni? Spännande med fler perspektiv på detta!
Alternativ 1. Bättre att ha två ämnen än ett. Det ger dig mer erfarenhet .Som resurs kommer du begränsas i din egen utveckling tänker jag. Alternativ 3 lät... tja... Du kanske inte riktigt får utrymme att skapa din egen undervisning eftersom du känner så många erfarna som står runt dig. Du ska tänka på dig själv och vad du behöver för erfarenheter.

Om din lilla skola läggs ned om två till tre år är det perfekt att söka dig vidare för större utmaningar. Du kommer få jobb i framtiden så du behöver inte känna att detta är ditt livs enda val.
 
Jag hade valt skola ett under förutsättning att jag fick undervisa i de två ämnen jag helst vill undervisa i.
Fast jag tycker skola 3 låter väldigt rolig (jag hade antagligen valt det bara för att jag är som jag är :p).

Men du sitter inte fast, jag hade även frågat vad de erbjuder i lön och ställt de mot varandra. Är lönerna helt satta eller är de ruckbara? I min kommun går de att förhandla något men å andra sidan är det sådan brist på behöriga lärare att de inte har något val.
 
Jag är inne på @Monifas spår. Oavsett vilken skola du väljer i slutändan så kanske du kan höja lönen genom att berätta att du har fått andra erbjudanden och fråga om de kan göra något åt lönen. Sen kanske favoritalternativet ändå inte är det som hamnar allra högst, men det är klart värt ett försök.
 
Jag hade också valt nummer ett. Du har magkänsla för det och på beskrivningen låter det som en bra start för en ny lärare (även om jag inte har någon erfarenhet av skolvärlden själv). Du vet inget om den nya rektorn men jag tänker att du vet lika lite om hur de andra rektorerna är att jobba för heller. Så det är ingen skillnad vad gäller det.
 
Jag hade tagit alternativ två. När jag började jobba hade jag ensamt ansvar för ett ämne och det räckte. Att vara resurs behöver inte alls vara fel, snarare tvärt om. Du får chans att observera hur kollegor undervisar så kan du sedan plocka russinen ur kakan. Du får kanske också möjlighet att se sådant som du konstaterar att du inte vill göra vilket också är bra. Beroende på hur det är upplagt kanske du får jobba mer intensivt med några elever och verkligen följa deras utveckling.

Surfplatta till varje elev ser jag som ett enormt plus. Jag har precis bytt från en skola med dator/platta till varje elev till en där det finns en klassuppsättning samt några plattor i varje klass. Jag upplever att det är mycket vi inte kan göra, egna små filmer känns till exempel nästan som en utopi bara på grund av praktiska detaljer. Det här kan säkert påverkas av vilka ämnen du har (jag undervisar i sv/en/SO) @Flixies
 
Tack för alla svar! Magkänslan säger ju som sagt alternativ 1, så det var skönt att det inte verkar heltokigt ur andras ögon heller... :)

Några har skrivit om lönen. Jag trodde verkligen att jag skulle kunna få skolorna eller åtminstone kommunerna att "buda mot varandra" nu när det är sådan lärarbrist och de alla verkar vilja anställa mig, men tyvärr är det inte så. Jag har redan provat, sagt att jag har fått erbjudande om en viss lön på en annan skola och svaren jag har fått då är att de tyvärr inte kan matcha ett sådant erbjudande, utan angett vad de kan erbjuda som mest och att de annars får gå vidare med andra sökande. Det klart att jag hade kunnat vara kall och försöka pressa lite till, men samtidigt är det inga dåliga löneerbjudanden jag har fått och jag känner lärare som har arbetat i flera år vars nuvarande lön är lika med den ingångslön jag har blivit erbjuden.

@Cilva, ja arbetet som resurs kan bli både jättebra och jättedåligt känns det som. Så skönt att nästan fortsätta praktiken, fast med mer ansvar och ett "eget" ämne, och så lärorikt att se hur andra lärare arbetar. Men jag är ute på min slutpraktik nu och känner bara en extrem frustration då jag vissa lektioner är med en lärare som jag tycker har ett väldigt dåligt ledarskap samt en dålig pedagogik i sin undervisning. Det är inte bara något jag ensam tycker utan det märks på eleverna, det är total kaos under denne lärares lektioner. Jag får springa omkring som en resurs och försöka motivera elever, eller i vissa fall bara försöka få dem att stanna kvar i klassrummet, inte kasta ut varandras saker genom fönstren, inte springa omkring och skrika o.s.v... Eleverna har större respekt för mig än för denne ordinarie lärare men jag har ändå noll att säga till om. Som VFU-student har jag liksom inga konsekvenser att komma med. Detta är som sagt bara med en av lärarna som jag följer under min praktik, sedan är jag förstås med duktiga lärare också och givetvis håller jag med och blir inspirerad på vissa punkter, medan jag har en annan syn på andra punkter. Så är det ju. Och är det bra lärare så är nog alternativ 3 en otroligt bra start i läraryrket! Jag blir ganska lätt rastlös dock och drivs av utmaningar (rätt val av yrke så sett...) så jag är lite rädd att jag skulle bli uttråkad som resurs. Dock tvivlar jag inte på att det skulle vara nyttigt för mig, jag är fullt medveten om att jag är LÅNGT ifrån insatt i vad läraryrket egentligen innebär när jag kommer ut som nyutbildad. Det tar väl sju år att bli insatt i hur man egentligen är lärare har jag hört. Men kanske är jag en typ av person som måste få prova mig fram, även om det blir en jobbigare väg som innebär mer stress, dock med ordentligt stöd från erfarna lärare förstås.

Surfplattorna har jag funderat över. Det underlättar helt klart att varje elev har varsin, men det finns två sidor av det där också. Min VFU-skola har en-till-en, och eleverna kan nästan bli handlingsförlamade om de på någon lektion inte får lov att använda sina surfplattor. Det är ständigt tjat om att få använda surfplattorna, att få ta med dem hem o.s.v. Det är också lätt hänt att eleverna gör annat än vad som var tänkt att plattorna skulle användas till, det är ju svårt som lärare att se vad alla har uppe på sin skärm samtidigt. Det är myyycket spelande, surfande på Youtube, bloggar och annat som smyger in på lektionerna när det inte är meningen har jag märkt. Och när någon app inte fungerar, eller när några plattor inte är laddade... snacka om att sådant äter upp tid. Nu fastnade jag i nackdelarna här, fördelarna med en-till-en är nog säkert fler. Så ja, det är synd att skolan i alternativ 1 inte har en surfplatta per elev, men jag är ändå nyfiken på att se hur det fungerar med klassuppsättning med datorer istället.

Haha, så som jag försvarar alternativ 1 så tror jag nog att jag innerst inne har bestämt mig. :p
 
@Flixies lycka till och hoppas du blir nöjd med ditt val. Annars är det väl bara att byta jobb såsmåningom du har ju utbildat dig till ett yrke med gott om jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 375
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 261
Senast: tanten
·
Övr. Barn Det här blir lite halvt spinoff på min andra tråd. Fick ett mail från skolan om lovskola under sommaren. Förstår absolut varför och hade...
Svar
12
· Visningar
2 201
Senast: Amha
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 535
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp