Välja Ras - Mellanstor

Nikan

Trådstartare
Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja.

Jag växte upp med en Newfoundland som liten, sen en korsning labrador/schäfer som tyvärr högg mig i ansiktet så jag är lite försiktig av mig emellanåt. Jag har idag katter och har haft häst men ingen egen hund så jag tänker att jag är förstagångs hundägare.

Jag letar efter en ras som är mediumstorlek, ca 15 till 20 kg, tik, inte fäller så mycket eller inget, lite pälsvård är ok, inte mycket jaktlust, ej alltför skällig. Jag vill kunna åka iväg och campa/vandra i naturen men känner mig inte helt säker själv så önskar en hund som kan verka lite "avskräckande"/säger till om något verkar konstigt, om man kan säga så. Vill ha en intelligent hund.

Jag vill träna lydnad, kunna ha hunden lös, jogga och cykla med den, kanske testa drag med cykel. Jag är inte hundra på vad jag egentligen vill göra med hunden då jag inte testat på saker ännu. Super om den gillar vatten då jag har kajak och är mycket vid havet.

Jag bor idag i lägenhet, har katter, tänker att jag kan lägga en del tid på hunden, kommer att ha hjälp ifrån föräldrar till att passa om det skulle behövas, helst vill jag ha hunden med mig så mycket som möjligt. Drömmer om att en dag skaffa häst igen och ha hunden med lös på ridturer.

Border collie vore ju en dröm men de känns för intensiva och jag är rädd för att inte göra rättvisa för hunden, annars perfekta rent storleksmässigt, kroppsligt.

Spansk vattenhund är jag nyfiken på.

Pudel har jag också kikat på men mellan verkar vara för litet och stor är för stor.

Nästa vecka ska jag åka till MyDog i Göteborg så jag kan kolla runt på en del raser. Jag har varit på flera olika utställningar och kollat runt lite, samt att jag går till den lokala hundparken för att träffa lite olika hundar.

Någon som har tips eller kan rekommendera en eller flera raser jag kan kolla på?
 
Jag tänkte på perro, spansk vattenhund, när jag läste beskrivningen. Kan vara väldigt svajiga mentalt, men en bra perro är fantastiskt rolig. Du får dock lägga ner mycket tid att hitta en bra och säkert vänta ett tag på ”rätt” kull.

Annars Engelsk springer spaniel? Inte så skräckinjagande kanske, men sjukt rolig allroundhund som är positiv till allt med lagom storlek. Finns lite mer att välja på inom den rasen än hos perron.
 
Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja.

Jag växte upp med en Newfoundland som liten, sen en korsning labrador/schäfer som tyvärr högg mig i ansiktet så jag är lite försiktig av mig emellanåt. Jag har idag katter och har haft häst men ingen egen hund så jag tänker att jag är förstagångs hundägare.

Jag letar efter en ras som är mediumstorlek, ca 15 till 20 kg, tik, inte fäller så mycket eller inget, lite pälsvård är ok, inte mycket jaktlust, ej alltför skällig. Jag vill kunna åka iväg och campa/vandra i naturen men känner mig inte helt säker själv så önskar en hund som kan verka lite "avskräckande"/säger till om något verkar konstigt, om man kan säga så. Vill ha en intelligent hund.

Jag vill träna lydnad, kunna ha hunden lös, jogga och cykla med den, kanske testa drag med cykel. Jag är inte hundra på vad jag egentligen vill göra med hunden då jag inte testat på saker ännu. Super om den gillar vatten då jag har kajak och är mycket vid havet.

Jag bor idag i lägenhet, har katter, tänker att jag kan lägga en del tid på hunden, kommer att ha hjälp ifrån föräldrar till att passa om det skulle behövas, helst vill jag ha hunden med mig så mycket som möjligt. Drömmer om att en dag skaffa häst igen och ha hunden med lös på ridturer.

Border collie vore ju en dröm men de känns för intensiva och jag är rädd för att inte göra rättvisa för hunden, annars perfekta rent storleksmässigt, kroppsligt.

Spansk vattenhund är jag nyfiken på.

Pudel har jag också kikat på men mellan verkar vara för litet och stor är för stor.

Nästa vecka ska jag åka till MyDog i Göteborg så jag kan kolla runt på en del raser. Jag har varit på flera olika utställningar och kollat runt lite, samt att jag går till den lokala hundparken för att träffa lite olika hundar.

Någon som har tips eller kan rekommendera en eller flera raser jag kan kolla på?
Schnauzer? (Mellan)
 
Precis som @Malibu_Stacy så tänkte jag direkt på schnauzer! Hårar inte (behöver dock trimmas regelbundet), mycket praktisk päls vilket kan vara skönt om man är ute mycket och vandrar osv. Väldigt allround i träning utan att vara extremt krävande som en brukshund. Där har du dessutom fördelen att det är vanligt med mentalitetsbeskrivningar och hälsoundersökningar, så det går lätt att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna och öka dina chanser så mycket som möjligt på en mentalt trevlig och fysiskt frisk hund.
 
Precis som @Malibu_Stacy så tänkte jag direkt på schnauzer! Hårar inte (behöver dock trimmas regelbundet), mycket praktisk päls vilket kan vara skönt om man är ute mycket och vandrar osv. Väldigt allround i träning utan att vara extremt krävande som en brukshund. Där har du dessutom fördelen att det är vanligt med mentalitetsbeskrivningar och hälsoundersökningar, så det går lätt att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna och öka dina chanser så mycket som möjligt på en mentalt trevlig och fysiskt frisk hund.
Dessutom en larmande vakthund som ser till att mysko personer håller sig borta!
 
Precis som @Malibu_Stacy så tänkte jag direkt på schnauzer! Hårar inte (behöver dock trimmas regelbundet), mycket praktisk päls vilket kan vara skönt om man är ute mycket och vandrar osv. Väldigt allround i träning utan att vara extremt krävande som en brukshund. Där har du dessutom fördelen att det är vanligt med mentalitetsbeskrivningar och hälsoundersökningar, så det går lätt att sålla bort de mest oseriösa uppfödarna och öka dina chanser så mycket som möjligt på en mentalt trevlig och fysiskt frisk hund.
Får rätta dig lite för det är tyvärr bara vissa som inte fäller, jag har två som fäller 🤪😁

Till TS - Schnauzern är absolut en trevlig ras! Vissa har mer jaktlust än andra. Jag kan inte ha någon av mina två lösa i skogen för de drar på vilt. Den ena hade dock garanterat gått att träna till att ha lös i skogen men jag har inte haft någon anledning att jobba på det för vi går sällan i skogen och båda springer lösa varje dag på vår inhägnade gård. Men är jag på brukshundklubben behöver jag aldrig ha koppel på den honom trots massa hundar närvarande. Den andra är jaktidiot och har gett mig många gråa hår då han även jagar vår katt och våra höns om man inte har en nagel i ögat på honom 🤪
 
@Maniac123 Spanska vattenhunden har så fina ögon, blir såld av bara dem. Kände en som verkade väldigt klok. Men förstår definitivt att det gäller att hitta en bra uppfödare, finns en i närheten som någon rekommenderat, så kanske. Tid har jag iaf. Spaniels känns kanske lite väl flamsiga?

@Malibu_Stacy @Red_Chili @McFlurry Har inte kollat så mycket på schnauzer, tror jag har lite fördomar om dem, men de kan ju vara något. Mötte en mellan typ en vecka sen och hon verkade väldigt rolig, inte gammal så ett riktigt yrväder, en bastant filur. En kompis till mig har en dvärg schnauzer och han är trevlig. Har lite svårt för mustaschen dock xD Har inget emot lite hår, men undviker gärna att bli helt klädd av det.

@mysboll Tror tyvärr inte att jag överlever en maligator xD annars är dom verkligen superfina!

Tusen tack för svaren :D
 
@Maniac123 Spanska vattenhunden har så fina ögon, blir såld av bara dem. Kände en som verkade väldigt klok. Men förstår definitivt att det gäller att hitta en bra uppfödare, finns en i närheten som någon rekommenderat, så kanske. Tid har jag iaf. Spaniels känns kanske lite väl flamsiga?

@Malibu_Stacy @Red_Chili @McFlurry Har inte kollat så mycket på schnauzer, tror jag har lite fördomar om dem, men de kan ju vara något. Mötte en mellan typ en vecka sen och hon verkade väldigt rolig, inte gammal så ett riktigt yrväder, en bastant filur. En kompis till mig har en dvärg schnauzer och han är trevlig. Har lite svårt för mustaschen dock xD Har inget emot lite hår, men undviker gärna att bli helt klädd av det.

@mysboll Tror tyvärr inte att jag överlever en maligator xD annars är dom verkligen superfina!

Tusen tack för svaren :D
Om du vill se lite fler åsikter och bilder om livet med schnauzer kan du kolla in Facebook-gruppen "Schnauzerringen-Forum" 😊 OBS Många är väldigt positiva till rasen i gruppen 😉 men kan ju ge något ändå!
 
Får rätta dig lite för det är tyvärr bara vissa som inte fäller, jag har två som fäller 🤪😁

Till TS - Schnauzern är absolut en trevlig ras! Vissa har mer jaktlust än andra. Jag kan inte ha någon av mina två lösa i skogen för de drar på vilt. Den ena hade dock garanterat gått att träna till att ha lös i skogen men jag har inte haft någon anledning att jobba på det för vi går sällan i skogen och båda springer lösa varje dag på vår inhägnade gård. Men är jag på brukshundklubben behöver jag aldrig ha koppel på den honom trots massa hundar närvarande. Den andra är jaktidiot och har gett mig många gråa hår då han även jagar vår katt och våra höns om man inte har en nagel i ögat på honom 🤪
Ok, fäller inte lika mycket som en hund med "vanlig" päls då :D
 
Nu vet jag inte hur mycket pälsvård som du känner är okej men spontant tänker jag lagotto, kanske dock inte så skräckinjagande men absolut en rolig allroundhund. :)
 
Korthårig collie kanske, beroende på hur viktig storleken är, de ligger väl oftast strax över 20 kg?
Mudi och chodsky pes skulle du kunna kika närmre på också, det är dock rätt små raser i Sverige så där kan det ju vara svårare att få tag på en bra hund.

Alla ovan är dock normalfällande raser, men det är ju Border collie också som du nämnde själv så jag antar att den punkten är förhandlingsbar?
 
En schnauzer kan nog passa. Däremot är det kanske inte en hund som är optimal att träna lydnad med. Du kommer få vara mer uppfinningsrik än med en hund som har mer will to please om du vill satsa mer seriöst på lydnaden.

Staffe skulle också passa bra.
 
Förutom möjligen skällandet, som faktiskt går rätt bra att träna, så låter en pumi som ett kul val. Pumin är rolig, personlig, kul att träna, många älskar vatten, ha med på ridturer funkar fint. Kammas gör att undvika tovor, klipp själv ( om inte du ska ha utställningsklippning) en gång i månaden.
 
Tollare eller Australien kelpie, men inte känns de så fysiskt avskräckande precis 🤔


Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja.

Jag växte upp med en Newfoundland som liten, sen en korsning labrador/schäfer som tyvärr högg mig i ansiktet så jag är lite försiktig av mig emellanåt. Jag har idag katter och har haft häst men ingen egen hund så jag tänker att jag är förstagångs hundägare.

Jag letar efter en ras som är mediumstorlek, ca 15 till 20 kg, tik, inte fäller så mycket eller inget, lite pälsvård är ok, inte mycket jaktlust, ej alltför skällig. Jag vill kunna åka iväg och campa/vandra i naturen men känner mig inte helt säker själv så önskar en hund som kan verka lite "avskräckande"/säger till om något verkar konstigt, om man kan säga så. Vill ha en intelligent hund.

Jag vill träna lydnad, kunna ha hunden lös, jogga och cykla med den, kanske testa drag med cykel. Jag är inte hundra på vad jag egentligen vill göra med hunden då jag inte testat på saker ännu. Super om den gillar vatten då jag har kajak och är mycket vid havet.

Jag bor idag i lägenhet, har katter, tänker att jag kan lägga en del tid på hunden, kommer att ha hjälp ifrån föräldrar till att passa om det skulle behövas, helst vill jag ha hunden med mig så mycket som möjligt. Drömmer om att en dag skaffa häst igen och ha hunden med lös på ridturer.

Border collie vore ju en dröm men de känns för intensiva och jag är rädd för att inte göra rättvisa för hunden, annars perfekta rent storleksmässigt, kroppsligt.

Spansk vattenhund är jag nyfiken på.

Pudel har jag också kikat på men mellan verkar vara för litet och stor är för stor.

Nästa vecka ska jag åka till MyDog i Göteborg så jag kan kolla runt på en del raser. Jag har varit på flera olika utställningar och kollat runt lite, samt att jag går till den lokala hundparken för att träffa lite olika hundar.

Någon som har tips eller kan rekommendera en eller flera raser jag kan kolla på?
 
Jag tänkte också på perro när jag läste din beskrivning. Svärföräldrarna har en väldigt trevlig. Har dock hört att de kan vara ojämna, men kan pm:a deras uppfödare om du vill. Eller, uppfödarens barnbarn har tagit över uppfödningen.
Annars tänker jag pudel. Den kanske inte är så avskräckande men väldigt smart och rolig!
 
Vi har haft två schnauzrar, den första (hane) var inte helt hundra på inkallning och drog ibland efter vilt och annat han tyckte var skoj…. Vi var dock nybörjare och hade nog kunnat träna mer/bättre 🙈
Den andra (tik) är det snällaste och mest lätt-tränade jag träffat i huvudväg. Kan vara lös var som helst och vill inget hellre än vara till lags. Varnar om det kommer ngn men tok-skäller inte. Trimmas 3-4ggr/år men i övrigt ingen direkt pälsvård, fäller ytterst lite.
 
@McFlurry Tack! Ska kolla där ^^

@RedQueen Jag övar pälsvård på ena katten emellanåt, rakar om det behövs då underullen är hopplös. Men tar hellre mängden pälsvård som jag tror jag orkar i underkant så jag inte hamnar med för mycket. :)

@Hedinn Korthårig collie ser så häftiga ut. Jag tänker på storleken rent praktiskt, vill få plats med hunden hyfsat lätt på många ställen och gärna med i kajaken. Mudi har jag kollat på lite innan, men tycker de är lite för små. Chodsky pes ser ju fina ut, ska se om jag kan kolla på dem på MyDog. Det är mest min astma som gör att jag vill ha mindre fällning, mina katter går bra men vill vara på den säkra sidan.

@Brie Har inte helt klickat med de staffar jag mött tyvärr.

@Tuggben Jag är ju van med katter, men lite mer will to please vore tacksamt ^^

@Ainon Dom är fina, men kräver de inte en hel del?

@Fille Oooh, jag tar gärna emot ett pm! Jag har träffat flera fina pudlar, känner lite en storpudel jag är förtjust i. Jag tänker att det mesta i hyfsad storlek som säger ifrån kan vara avskräckande nog ^^

@christcomet Man får ha pli på hunden och sig själv med, heh, men det är ju det, gäller att hitta individen också ^^
 
Lite OT men ts nämner ju ändå vatten så inte så farligt ändå kanske 😊
Ni som har schnauzrar - gillar de vatten? Min dvärgschnauzer skyr det som pesten. Gillar inte att gå ut när det regnar och skulle inte få för sig att doppa tassen i sjö eller hav.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 585
Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 617
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 276
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 420
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp