Välja ras

solan64

Trådstartare
Hej!
Jag är en av de där som funnits med i kulisserna under några år, läst mycket men inte skrivit så mycket själv.. Nåväl, nu står jag inför ett ev byte av ras nästa gång det är dags för en till hund. Och jag har helt tappat bort mig!

Jag har haft brukshundar i 30 år två riesen och tre schäfrar. Har också haft två dvärgschnauzer och under ganska kort tid även mellanschnauzer.
Under dessa år har jag absolut haft brukstävlan som mål, men bara den ena schäfern nådde det målet. Jag gick tillbaka till riesen , som var en mycket bra hund, men där kom dotterns tävlande på ponny i vägen ... vi kom inte direkt till trädtopparna precis. Men en otroligt härlig hund som jag är säker på att den kunnat gå långt. Efter honom kom första schäfertiken som nog helt säkert är den bästs jag haft, denna gång kom vi till högrespår innan mina kroppsliga sjukdomar ständigt gjorde att tröningen blev för sporadisk. När jag sen blev bättre skaffade jag mig en dotter till henne. Mina drömmars hund som bara älskade matte i alla lägen. Dock med lite sämre på nervsidan som gör sig påmint i ljud och mycket frustrationet.
Vi är idag i hkl spår där vi vid senaste tävlingen för ett pr sedan fick ge oss ute på spåret där jag fick problem med mitt hjärta(flimmer).tänkte då körs tävlingslydnad igen där vi har några förstapris i startklass och gamla klass 1.
Min fråga är nu vilken annan hundras kan vara lämplig för en äldre hundidiot som alltid strövat mot brukset? Min kropp orkar inte riktigt hålla igång som jag tycker att jag borde med schäfer. Eller inte iaf den jag har nu som liksom aldrig blir nöjd.?
Jag gillar ju brukshundarnas motor, schäfrarnas lätta pälsar, storlek mmm
Finns det bruksschäfer med bättre förutsättningar, när det pga sjukdom iblan blir lite sporadisk träning för att däremellan kunna köra fullt?
 
Mina två nuvarande boxrar har inga problem om det blir lite sporadiskt med träningen ibland, så länge de får rusa av sig överskottsenergin utomhus och köra lite enklare träning inomhus. Jag tycker de har bra arbetsvilja (den äldre brister dock i koncentrationen) men är inga man nöter och nöter med i träningen. Dock betydligt mindre föriga än en schäfer i allmänhet. Har tränat med några riesen och där finns mer likheter, lite buffliga och livliga. Väldigt viktigt att man hittar rätt uppfödare eftersom det inte är så många som avlar med arbete i fokus.
 
Känner du att du gett dig med brukset eller vill du köra på? Jag förstod inte riktigt, vad valet var annat en schäfer? Kanske ta en schäfer ur mixade linjer eller en lite äldre omplacering så att du vet vad du får? Tänker på att de som inte lämpar sig i försvarsmakten brukar omplaceras och brukar kunna vara trevliga hundar ändå fast de inte passar till tjänst.
Jag några som kör lydnad med pudel på klubben och de verkar rätt trevliga, lätta hundar som är glada i att träna men även kan ligga på sofflocket några dagar. Dessutom finns de i alla storlekar om du känner att du vill byta ner storleken. Pälsen hålls med fördel i lättskött sportfrisyr.
Annars korthårs collie?
Labbe eller golden?
Vet många som haft schäfer tidigare som bytt ner sig till welsh corgi cardigan och är nöjda men då har de velat ha en mindre hund, de är som att ha schäfer på korta ben och de jag träffat har verkat arbetsvilliga vissa mer än andra.
 
Vet en del som gått från schäfer till kelpie när de velat ha en fysiskt mindre brukshundar. När de sen inte orkar eller vill ha brukshundar längre har en del gått vidare ner till schipperke. Beror ju på vad du vill ha och vad du vill göra.
 
Det blir nog ingen satsning mot elit igen, det känns inte genomförbart. Appell och lägre vill jag nog ändå sträva mot, det borde min dåliga kropp palla. Annars lydnadslydnaden. Hur mycket tävlande det blir får man väl se, men jag vill nog ändå ha något att sträva mot.
 
Jag har en lancashire heeler. Har tidigare haft schipperke (uppfödaren till den hade fött upp bruksschäfrar tidigare men behövde av hälsoskäl på äldre dagar en mindre hundras). båda två små behändiga hundar med mkt motor och driv. Kanske kan vara nåt? Om det inte är jobbit med en för liten hund...
 
Jag har en lancashire heeler. Har tidigare haft schipperke (uppfödaren till den hade fött upp bruksschäfrar tidigare men behövde av hälsoskäl på äldre dagar en mindre hundras). båda två små behändiga hundar med mkt motor och driv. Kanske kan vara nåt? Om det inte är jobbit med en för liten hund...
 
Jag har faktiskt lite löst kollat in heelern. Har dock träffat för få för att ha nån uppfattning om rasen. Är det många inom rasen som gör BPH/MH?
Kikar också på västgötaspets. Där har jag träffat fler och brukar även ha dotterns ganska ofta.
Det är faktiskt lite krångligare med liten hund vid lydnadsträning! Iaf om man är van vid större! Har ju haft dvärgschnauzer tidigare.. Den rasen gillar jag också, men är ingen älskare sv pälsvård..
 
Jag har faktiskt lite löst kollat in heelern. Har dock träffat för få för att ha nån uppfattning om rasen. Är det många inom rasen som gör BPH/MH?
Kikar också på västgötaspets. Där har jag träffat fler och brukar även ha dotterns ganska ofta.
Det är faktiskt lite krångligare med liten hund vid lydnadsträning! Iaf om man är van vid större! Har ju haft dvärgschnauzer tidigare.. Den rasen gillar jag också, men är ingen älskare sv pälsvård..

Det är min första heeler och hon är 16 mån (idag faktiskt :p) så jag vet inte hur det ser ut med BPH/MH rent procentuellt över tid. Av de jag känner gör alla det, jag gick med min nu i höst.
Jag är supernöjd med min hund, liten men med mkt arbetslust och fart, kontaktsökande och lättränad. Enda bekymret kan vara att hon är så jäkla snabb så jag hinner inte belöna snabbt nog när vi lär in nya grejjer utan får hon inte belöning direkt har hon hunnit göra 73 grejjer till av bara farten. Klicker är en bra uppfinning :angel::D
Tom jag som ej är van vid stora hundar tycker det kortbenta formatet blir lite svårt just vid belöningar, samt att jag ej ser vart hunden är om jag inte tittar på henne hela tiden. Men för mig väger det upp nackdelarna då hunden är liten och smidig, ryms överallt, lätt att ta med och numera då jag håller på byta lite inriktning så har jag upptäckt att det är jäkligt skönt att ha en lätt hund när en ska lyfta upp/ner den i en lastbil... :angel:

Du får gärna träffa min om du är nyfiken på rasen. Vart bor du?

Jag kollade in bla västgöte innan jag bestämde mig för heeler. Tycker de är väldigt fina (ger bra associationer för mig som är van vid gråhund då de ser ut som en sådan i miniatyr :heart ) men jämfört med heelern tyckte jag att de var lite för skälliga samt vad jag hört mer egensinniga. Det är ju en spets, och jag ville ha en mer förig hund så valde heelern. Ser det även som ett plus att heelern kräver noll och ingen pälsvård, det gör väl kanske inte västgöten heller men den kräver nog rejält mkt mer borstning om en vill slippa hårtussar överallt (är ju som sagt en gråhundspäls i miniatyr).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har haft schäfrar i många år men nu känner jag att det är dags för en ny ras. De senaste åren har schäferaveln gått åt ett...
2
Svar
23
· Visningar
2 486
Senast: Raderad medlem 94602
·
J
Övr. Hund Lite konstig rubrik, jag vet. Jag är nyfiken på hur ni som har rottisar försäkrar era vovvar utan att bli helt ruinerade? Jag har mina...
Svar
5
· Visningar
887
Senast: Jeeves
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp