Välja stall

Det är kul med kompisar, de behöver inte tycka lika, bara inte lägga sig i. Därför är hoppryttare helt ok, trevliga att rida ut med. Sedan klarar jag mig själv med.

Ja är mest orolig att det är kult runt den här tränaren, som jag vet vem det är, och att folk tycker att jag ska göra som dem och att man ska rida för hen (och helst köpa häst därifrån också)

Enda sättet att veta är att prova. Det kan teoretiskt lika gärna vara kult kring homeopatmänniskan i det lilla hobbystallet. Men den risken är inte lika synlig som tränaren.

Prova stall ett tycker jag. Finns det (lyckos dig!) överskott av stallplatser i området är det ju inte värre än att flytta om det med facit i hand inte kändes bra.

3 mil till stallet skulle jag aldrig vilja ha om jag avsåg vara där mer än max ett par gånger i veckan.
 
Jag hade provat stall 1, jag vill inte ha längre än 15 minuter till stallet om hästen skulle bli sjuk och jag måste åka flera gånger om dagen. Plus har insett att kollektiv skötsel inte passar mig. Jag brukar lita på min magkänsla och efter några stall vet jag vad som passar mig och mitt hästägande.
 
Enda sättet att veta är att prova. Det kan teoretiskt lika gärna vara kult kring homeopatmänniskan i det lilla hobbystallet. Men den risken är inte lika synlig som tränaren.

Prova stall ett tycker jag. Finns det (lyckos dig!) överskott av stallplatser i området är det ju inte värre än att flytta om det med facit i hand inte kändes bra.

3 mil till stallet skulle jag aldrig vilja ha om jag avsåg vara där mer än max ett par gånger i veckan.

Det har du ju helt rätt i. Äkta homeopati på häst är ju kul, placebo till ngn som inte förstår vad den får... 😎 Det är ju inte heller trloligt att alla är med i ev. Kult eftersom det är hoppryttare också.

Stallen emellan har jag inte med eftersom det är en vän som har det där borta. Antingen supernära eller bäst.

Min häst flyttar lite för ofta som det är och kommer få flytta till vintern 2021 igen så jag försöker nog helst stå ut. Har ju möjlighet att rida mitt på dagen, då brukar det vara rätt lugnt.
 
Jag hade provat stall 1, jag vill inte ha längre än 15 minuter till stallet om hästen skulle bli sjuk och jag måste åka flera gånger om dagen. Plus har insett att kollektiv skötsel inte passar mig. Jag brukar lita på min magkänsla och efter några stall vet jag vad som passar mig och mitt hästägande.

Det är bara det att alla är så trevliga när de säljer in stallet 🤪
 
3 mil är ju jättelångt, om det inte är typ motorväg så att det går väldigt snabbt att köra?
Jag hade testat stall 1 eftersom det verkar passa bäst på alla punkter förutom just den där tränaren.

Jag har haft 1.5 mil där dryga milen var motorväg. Jag hade inte velat ha 3 mil ens med motorväg. Folk krockar och har sig, ffa på vintern, och det blir köer och skit och så sitter man där och.. sitter i kö. Hände flertalet gånger under det år jag stod där att det var långsamma köer eller stopp pga olyckor.

Jag stod sen i stall 1.5 mil åt annat håll, utan motorväg. Det hände typ en gång på ett år att det stod still där. Då pga en mkt bred vägtransport.
 
Jag har haft 1.5 mil där dryga milen var motorväg. Jag hade inte velat ha 3 mil ens med motorväg. Folk krockar och har sig, ffa på vintern, och det blir köer och skit och så sitter man där och.. sitter i kö. Hände flertalet gånger under det år jag stod där att det var långsamma köer eller stopp pga olyckor.

Jag stod sen i stall 1.5 mil åt annat håll, utan motorväg. Det hände typ en gång på ett år att det stod still där. Då pga en mkt bred vägtransport.
Nej jag hade inte heller velat ha 3 mil, det blir ju dyrt. Men framförallt tänker jag på restiden. Jag har 2 mil till stallet idag, det tar typ 25 min. Görligt men trist att spendera så mycket tid i bilen..
 
Ja, det är stora knäckfrågan nu. Det är ju ett jätteplus att jag känner ägaren. Blir lättare att få dit tränare också, eftersom det blir fler kunder. Får väl lyssna på ljudböcker i bilen.
Jag tycker inte 3 mil är särskilt långt alls faktiskt, hade 4 mil till stallet en gång, halva delen motorväg och det tog ca 35 min att åka.
 
Allt beror ju på hur lång tid det tar att köra...
Jag måste själv ha helinakordering, så stallplatsutbud med vettiga hagar och utetider växer inte på träd.

3 mil med bra vägar där man får köra minst 90 hela tiden, ok vid mycket bra stall.

3 mil på dåliga vägar med låga hastigheter - aldrig i livet.
 
Jag har haft 6 mil till stallet, en väg. Stallet var bra så det vägde upp. Men jag tror inte jag mäktar med mer än två mil, max om jag skaffat häst i framtiden.
Alternativ 2 skulle också gå bort så om det är vettiga hagar och utevistelse i stall 1 hade jag valt det!
 
Ska flytta till ny ort och kollat in utbudet på stall. Jag har haft häst i 20 år, är ingen duktig ryttare,men utbildat på häst och kan det. Min nuvarande häst är snäll i hantering, men lite meckig med foder och väldigt speciell att rida. Jag vill egentligen gärna ha hjälp och stöd, men tränare har jag hittat flera stycken som gärna åker en bit. Kan ni hjälpa mig att välja?

1 stor välfungerande anläggning med alla faciliteter och full service nära min bostad. Ägaren verkar super och jag får ta dit egen tränare. Det står både hopp och dressyr ryttare på rätt hög nivå, hoppryttarna är inget problem, men dressyr ryttarna rider alla för kandar och sporr tränare, och jag rider bettlöst på hellång tygel. Orkar jag köra min grej? Eller är risken för stor att jag ber ngn sitta upp på min häst, då får jag hämta honom i Danmark 😍

2 kollektivt hobbystall med hobbyhästar, kollektivt är stor nackdel, dessutom dålig ridbana, men funkar.

3 bra, men inte flashig anläggning 3 mil iväg med blandade hästar, kallt ridhus, inget snobberi och stallägare jag känner, lite kollektivt, men bytbart.


Stall ett känns helt självskrivet. Hur ofta är tränaren du inte gillar på plats? Så länge hen inte är samma person som stallägaren respektive inte är uppbokad i stallet timmavis sju dar i veckan så kan du väl bara undvika hen?

Vad dressyrgänget i stallet gör är struntsamma bara du har några att prata och rida med om du vill. Det kanske tvärtom är super att visa på alternativa träningsformer?

Nu röstade jag på stall 1 ovan pga all service, vilket är superbekvämt att ha tillgång till, men annars har de trevligaste stallen jag stått i haft ganska blandad kompott ryttare. De som tränar och tävlar, de som myser i skogen, några som rider dressyr, någon western... Det kan bli ett bra utbyte när man ser varandras metoder i vardagen.
 
Du verkar ju ha en rätt avig attityd till dressyrryttarna redan från början, så jag har svårt att tro att du skulle kunna trivas i stall 1.
 
Stall ett känns helt självskrivet. Hur ofta är tränaren du inte gillar på plats? Så länge hen inte är samma person som stallägaren respektive inte är uppbokad i stallet timmavis sju dar i veckan så kan du väl bara undvika hen?

Vad dressyrgänget i stallet gör är struntsamma bara du har några att prata och rida med om du vill. Det kanske tvärtom är super att visa på alternativa träningsformer?

Nu röstade jag på stall 1 ovan pga all service, vilket är superbekvämt att ha tillgång till, men annars har de trevligaste stallen jag stått i haft ganska blandad kompott ryttare. De som tränar och tävlar, de som myser i skogen, några som rider dressyr, någon western... Det kan bli ett bra utbyte när man ser varandras metoder i vardagen.

Lite roligt med ett sådant inlägg och så siraps nedan.
Jag tänker nog som du, rider nog mest dagtid.

Det är ju endå en minoritet som rider för den tränaren. Sen vet jag tyvärr att det är en sån person som splittrar.
 
Du verkar ju ha en rätt avig attityd till dressyrryttarna redan från början, så jag har svårt att tro att du skulle kunna trivas i stall 1.

Det är tränaren jag har avig inställning till, inte dressyr ryttare per se. Tyvärr blir de som rider för hen tunnelseende.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 041
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp