Välja stall

Lite roligt med ett sådant inlägg och så siraps nedan.
Jag tänker nog som du, rider nog mest dagtid.

Det är ju endå en minoritet som rider för den tränaren. Sen vet jag tyvärr att det är en sån person som splittrar.


:D alla upplever saker olika, och läser säkert din text olika.

Jag känner bara att det inte stör mig så mycket om jag inte får en massa bästisar i stallet. Det är ok för mig om folk grupperar sig, det händer vanligen ändå.

Bara stallet är välskött och hästen mår bra, så kan jag bara hålla mig undan manegen de två timmar tre gånger i veckan (eller vad det nu är) som just dressyrtränaren är där. Om du tror att 1. hen aktivt kommer att hetsa emot just dig. 2. alla andra kommer följa hen, kan det såklart bli tröttsamt ganska fort om du vill rida och umgås mycket med just dem som hetsar.

Men strunt i dem? Vi är inte på högstadiet längre. Bara de inte går in och ska bråka med din häst när du inte är där - vilket hänt i stall där jag stått.
 
:D alla upplever saker olika, och läser säkert din text olika.

Jag känner bara att det inte stör mig så mycket om jag inte får en massa bästisar i stallet. Det är ok för mig om folk grupperar sig, det händer vanligen ändå.

Bara stallet är välskött och hästen mår bra, så kan jag bara hålla mig undan manegen de två timmar tre gånger i veckan (eller vad det nu är) som just dressyrtränaren är där. Om du tror att 1. hen aktivt kommer att hetsa emot just dig. 2. alla andra kommer följa hen, kan det såklart bli tröttsamt ganska fort om du vill rida och umgås mycket med just dem som hetsar.

Men strunt i dem? Vi är inte på högstadiet längre. Bara de inte går in och ska bråka med din häst när du inte är där - vilket hänt i stall där jag stått.

Jag kan ju alltid hoppas att någon försöker sätta sig på min häst när jag inte är där. Är man hård i handen hamnar man i Danmark (nej, stallet ligger inte i Skåne 🤪).

Jag får väl bita ihop, är nog mest rädd för att få massa välvilliga tips som jag måste avböja artigt. Jag har inte super tålamod med korkade människor som tror att de vet hur just jag ska rida min häst. Däremot har jag väldigt sällan synpunkter på andra och då försöker jag att lösa situationen, låna ut saker eller hjälpa till, inte kritisera.

Sedan, kommer tränaren så fort hen ser mig vilja sälja häst till mig, men det ska jag nog klara av att avstå från.
 
Fullservice för mig innebär att jag måste redan innan känna och lita på ägare/personal. För mig är det viktigt att hästen verkligen får den mat jag tänkt i rätt mängd, och att det inte höftas eller någon tar egna beslut. Jag vill också veta att hästen hanteras bra, att det t ex inte är slit och skrik när det ska ledas ut i hagen, bytas täcken och vad det nu är.
 
Fullservice för mig innebär att jag måste redan innan känna och lita på ägare/personal. För mig är det viktigt att hästen verkligen får den mat jag tänkt i rätt mängd, och att det inte höftas eller någon tar egna beslut. Jag vill också veta att hästen hanteras bra, att det t ex inte är slit och skrik när det ska ledas ut i hagen, bytas täcken och vad det nu är.

Precis... vilket varit min erfarenhet i kollektivstall. Väldigt osäker hantering och mycket problem - särskilt då min dåvarande häst var krånglig och lättstressad.

Proffs.stall där jag haft hästen har varit helt annorlunda, samt de två lösdrifterna vilka båda hade helt strålade bra stallchefer som skötte dem.
 
Jag kan ju alltid hoppas att någon försöker sätta sig på min häst när jag inte är där. Är man hård i handen hamnar man i Danmark (nej, stallet ligger inte i Skåne 🤪).

Jag får väl bita ihop, är nog mest rädd för att få massa välvilliga tips som jag måste avböja artigt. Jag har inte super tålamod med korkade människor som tror att de vet hur just jag ska rida min häst. Däremot har jag väldigt sällan synpunkter på andra och då försöker jag att lösa situationen, låna ut saker eller hjälpa till, inte kritisera.

Sedan, kommer tränaren så fort hen ser mig vilja sälja häst till mig, men det ska jag nog klara av att avstå från.

Men brukar folk alltså ge dig tips fast du inte bett om det?

Visst förakt mot dressyrryttarna uttrycker du, du har i flera inlägg sågat din ridning. Senast i det citerade. Och indirekt anklagat de för att rida med hård hand och inte kunna läsa av olika hästar. Och det vet du ju faktiskt inte, eller hur? Utan är en fördom och ett antagande.
 
Jag kan ju alltid hoppas att någon försöker sätta sig på min häst när jag inte är där. Är man hård i handen hamnar man i Danmark (nej, stallet ligger inte i Skåne 🤪).

Jag får väl bita ihop, är nog mest rädd för att få massa välvilliga tips som jag måste avböja artigt. Jag har inte super tålamod med korkade människor som tror att de vet hur just jag ska rida min häst. Däremot har jag väldigt sällan synpunkter på andra och då försöker jag att lösa situationen, låna ut saker eller hjälpa till, inte kritisera.

Sedan, kommer tränaren så fort hen ser mig vilja sälja häst till mig, men det ska jag nog klara av att avstå från.
Men brukar dina stallkompisar rida din häst? :confused: Speciellt utan att fråga? :confused:
 
Men brukar folk alltså ge dig tips fast du inte bett om det?

Visst förakt mot dressyrryttarna uttrycker du, du har i flera inlägg sågat din ridning. Senast i det citerade. Och indirekt anklagat de för att rida med hård hand och inte kunna läsa av olika hästar. Och det vet du ju faktiskt inte, eller hur? Utan är en fördom och ett antagande.

Sågat deras ridning ska det såklart stå ovan.
 
Precis... vilket varit min erfarenhet i kollektivstall. Väldigt osäker hantering och mycket problem - särskilt då min dåvarande häst var krånglig och lättstressad.

Proffs.stall där jag haft hästen har varit helt annorlunda, samt de två lösdrifterna vilka båda hade helt strålade bra stallchefer som skötte dem.

I hanteringen är min häst bebisenkel, men maten måste funka. Kommer ju kunna kolla det så ingen bestämmer att jag är knäpp som trycker i min häst mat.

Det händer rätt ofta, då han för sin typ är extremt svårfödd.
 
Men brukar folk alltså ge dig tips fast du inte bett om det?

Visst förakt mot dressyrryttarna uttrycker du, du har i flera inlägg sågat din ridning. Senast i det citerade. Och indirekt anklagat de för att rida med hård hand och inte kunna läsa av olika hästar. Och det vet du ju faktiskt inte, eller hur? Utan är en fördom och ett antagande.

Ja, det brukar folk. De tycker att det ser ut att gå för långsamt framåt (vilket är hela poängen med min ridning) och vill "hjälpa". Det är lite provocerande att rida engelskt, fast med lång tygel tydligen.

Vill betona att det inte är dressyrryttare i allmänhet utan Quick fix kandar och dra ihop hästen människor som jag nog har visst förakt för. Den här tränaren är poppis i de här kretsarna, man kommer snabbt ut på en msv c så😎.
Massor med dressyrryttare rider fantastiskt, både på hög och låg nivå och även på kandar.

De som rider för den tränaren kan inte ha mycket till omdöme, och man har nog hård hand eftersom hen lär ut så. Rider man för ngn annan (vilket några där gör) får man vara hur mkt dressyrryttare man vill.
 
Jag kan ju alltid hoppas att någon försöker sätta sig på min häst när jag inte är där. Är man hård i handen hamnar man i Danmark (nej, stallet ligger inte i Skåne 🤪).

Jag får väl bita ihop, är nog mest rädd för att få massa välvilliga tips som jag måste avböja artigt. Jag har inte super tålamod med korkade människor som tror att de vet hur just jag ska rida min häst. Däremot har jag väldigt sällan synpunkter på andra och då försöker jag att lösa situationen, låna ut saker eller hjälpa till, inte kritisera.

Sedan, kommer tränaren så fort hen ser mig vilja sälja häst till mig, men det ska jag nog klara av att avstå från.

Varför tror du att det finns en risk i det stallet att någon skulle rida din häst när du inte är där?? Vilken konstig inställning du verkar ha! Du verkar vara fientligt inställd från början. Du ska nog undvika det stallet tror jag. Kör 3 mil enkel resa till stallet du tycker om istället...
 
Varför tror du att det finns en risk i det stallet att någon skulle rida din häst när du inte är där?? Vilken konstig inställning du verkar ha! Du verkar vara fientligt inställd från början. Du ska nog undvika det stallet tror jag. Kör 3 mil enkel resa till stallet du tycker om istället...

Detta var ett humoristiskt svar till vad Lager skrev, nej det tror jag inte.
 
Fullservice för mig innebär att jag måste redan innan känna och lita på ägare/personal. För mig är det viktigt att hästen verkligen får den mat jag tänkt i rätt mängd, och att det inte höftas eller någon tar egna beslut. Jag vill också veta att hästen hanteras bra, att det t ex inte är slit och skrik när det ska ledas ut i hagen, bytas täcken och vad det nu är.

Maten är ett aber, tror alltid det blir fel, ffa med halvproffs. De tror att jag inte kan foder och att jag överfodrar av snällhet. De tittar inte på min häst som är en slank 5 på 9 gradig skala (revben skymtar i solljus) och inser inte att om jag överfodrar i flera år skulle hästen varit fet.

Jag vet att min häst får 50 % mer mat än vad foder staten säger (endast grovfoder) och jag betalar gärna för det. Tyvärr tror rätt många att de är snälla mot hästen om de fodrar mindre. Mer regel än undantag att jag får åka upp på kvällen och slänga in hö.

Jag, förstår att 14 kg hösilage plus lusern är mycket för en 450 kg häst som promenadrids, men han tappar vikt annars och fungerar dåligt på kraftfoder.
 
Precis... vilket varit min erfarenhet i kollektivstall. Väldigt osäker hantering och mycket problem - särskilt då min dåvarande häst var krånglig och lättstressad.

Proffs.stall där jag haft hästen har varit helt annorlunda, samt de två lösdrifterna vilka båda hade helt strålade bra stallchefer som skötte dem.
Ja, hanteringen kan ju definitivt vara ett bekymmer när det är kollektivt, och många olika personer är inblandade. Fördelen är att man i regel fyller höpåsar och kraftfoder själv, så att foder-biten åtminstone blir rätt.
 
Ja, hanteringen kan ju definitivt vara ett bekymmer när det är kollektivt, och många olika personer är inblandade. Fördelen är att man i regel fyller höpåsar och kraftfoder själv, så att foder-biten åtminstone blir rätt.

Ja, och för min del är det bra då man betalar hö per kg, bara att köpa så mycket man vill. Hatar när ngn självutämnd stall chef utan utbildning ska bestämma hur mycket mat min häst ska ha.

Nu tror jag att det är löst eftersom jag har en skriftlig åtgärdsplan på min häst från veterinär. Med som bilaga till avtal och uppsatt på boxdörren

Det är super viktigt att man inte minskar maten om han inte äter upp utan att jag får veta det, eftersom det signalerar hans tandproblem.
 
Jag får väl bita ihop, är nog mest rädd för att få massa välvilliga tips som jag måste avböja artigt. Jag har inte super tålamod med korkade människor som tror att de vet hur just jag ska rida min häst. Däremot har jag väldigt sällan synpunkter på andra och då försöker jag att lösa situationen, låna ut saker eller hjälpa till, inte kritisera.
Jag red min häst väldigt allround, både hopp, dressyr och mycket arbete löst och ridning utan utrustning vilket provocerade otroligt många av någon anledning. Såfort någon började ifrågasätta mitt sätt att rida eller hantera hästen så sa jag bara att men titta på honom, ser han omusklad ut? Ser han tjock eller mager ut? Är han lugn och sansad och väl uppfostrad? om ja så är den diskussionen snabbt avslutad. Folk har inte mer att komma med helt enkelt.
Sedan, kommer tränaren så fort hen ser mig vilja sälja häst till mig, men det ska jag nog klara av att avstå från.
Men vad är det för tränare? Är han en förmedlare av hästar också? Eller varför skulle han vilja sälja en häst till dig som uppenbart inte har några ambitioner att tävla osv?
 
Jag red min häst väldigt allround, både hopp, dressyr och mycket arbete löst och ridning utan utrustning vilket provocerade otroligt många av någon anledning. Såfort någon började ifrågasätta mitt sätt att rida eller hantera hästen så sa jag bara att men titta på honom, ser han omusklad ut? Ser han tjock eller mager ut? Är han lugn och sansad och väl uppfostrad? om ja så är den diskussionen snabbt avslutad. Folk har inte mer att komma med helt enkelt.

Men vad är det för tränare? Är han en förmedlare av hästar också? Eller varför skulle han vilja sälja en häst till dig som uppenbart inte har några ambitioner att tävla osv?

Knepigt att det är så. Nu är min häst rätt outbildad för sin ålder, pga att år gått till att bearbeta trauma, så då är folk på det. Försöker säga att det finns en 10 års plan.

Sen kan inte folk se vikt, min häst får 16 kg grovfoder per dag= ngt bukig (mindre än man kan tro) då tror många att han är tjock. Sedan när han tappar 20 kg skriker de att han är mager 😢 och tror att han har mask. (alltid ua på test med odling)

Det är en nishtränare med förmedling av hästar.de flesta kunder är msv c ryttare som vill se tjusiga ut och ha vackrast hästen i stallet. Hen kommer tro att jag har massa pengar och vilja sälja ngt sprattel med böjd hals till mig.
Den typ av person som mobbar ut elever om de köper höst ngn annanstans.
 
Okej... Så du litar inte på att folk som rider på, som du formulerar det "Sprattel med böjd hals", klarar av att ge din häst 14 kg hö och två kg lusern? Väldigt tråkig inställning du verkar ha mot dressyrryttare. Du ojar dig över att de och tränaren inte kommer ha förståelse för dig och din ridning, men samtidigt verkar du ju inte ha nån förståelse för dem?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 686
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 040
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp