välja valp hjälp

imac

Trådstartare
Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp!

För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är totalt orädd för allt och har en kanon mentalitet enligt mig, trevlig, stor kamplust och ett gudomligt gripande. Tyvärr så märkte vi för några dagar sedan att hans överbett har blivit större, var ytterst lite när vi hämtade honom så det var knappt märkbart. Eftersom jag även är intresserad utav utställning så blev jag givetvis ledsen..

Pratade med uppfödaren och vi bestämde att vi skulle ta en annan valp ur kullen under några dagar för att känna ifall vi vill byta, han har korrekt bett och går därmed att ställa ut. MEN, han har inte alls samma mentalitet som valp nr 1. Den här grabben är mer försiktig, drar sig tillbaka om något är otäckt eller om han hör höga ljud (tex gräsklippare och bil). Springer iväg en liten bit eller stretar emot i kopplet om han blir rädd för något. Han har ingen direkt kamplust, inte ännu iallafall och myser hellre med oss än att leka med våran andra hund. Super lugn och vill bara ligga i famnen och mysa. Har provat att leka med kamptrasa men han snuttar bara på den.

Hur sjutton skall jag tänka? Snälla hjälp mig.

Visst jag är intresserad utav utställning, men det viktigaste är att han vill jobba. Kommer utbildas till patrullhund och träna/tävla inom IPO eller bruks.

Valparna är snart 12 veckor gamla. På vet besiktningen fick valp nr 1 anmärkning på överbettet. Valp nummer två fick en anmärkning pga ett ytterst litet navelbråck som troligtvis (veterinären är helt säker) kommer försvinna innan ett års ålder.
Föräldrarna är kanon individer, har träffat båda två och dom tävlar på högre nivå.

Hur brukar valpar vara vid denna ålder? Orädda eller mer försiktiga? Vilken skulle ni välja?
Behöver tips/råd då jag känner mig alldeles för förvirrad:(
 
Lite OT men jag tycker det låter konstigt att uppfödaren lånar ut valparna på prov. Risken måste ju vara stor att hen får tillbaka en valp som varit med om något som gör den svårsåld sen. Är det vanligt att uppfödare gör så?

Annars låter det ju som att det är den första valpen du vill ha. Det låter som om utställningen bara är en bonus och det är IPO eller bruks som lockar mer, och då hade jag hellre haft en modig och villig hund än en vacker, om jag måste välja.
Finns ingen annan uppfödare med valpar som är korrekta i utseende och har rätt mentalitet?
 
Du vet ju inte heller vid 12 veckor om hunden kommer att ha överbrett som vuxen. Sen säljs ju alla hundar som sällskap då du inte heller vet hur den blir som vuxen
 
Vi känner uppfödaren väldigt bra (bor några mil ifrån och vi tränar tillsammans), så det är därför vi fått låna. Jag kommer inte hålla på att ställa massa för skoj skull om vi saknar bruksmeriter.. Han har ganska stort överbett så risken att det kommer växa till sig är tyvärr ganska liten.
 
Håller med om att det låter konstigt att låna ut valpar på prov, men oavsett det så skulle jag utan tvekan(!) ta valpen med bra mentalitet. För mig ska ingen hund, oavsett ålder, vara rädd av sig. Kan tänka mig att det är ännu lättare att vara petig med det om man har brukshund av något slag. Jag har ändå vinthund och trots att många ser vinthundar som "rädda för allt-hundar" så skulle jag aldrig köpa en valp som är annat än framåt, positiv och pigg på att utforska hela världen.

Visst får de bli skrämda av saker ibland, men då ska de också avreagera snabbt. Min nykomling tex, hon har haft trasslig uppväxt och ingen miljöträning. Nu när hon är skendräktig flyger hon i luften för lite allt möjligt och är allmänt fjompig. MEN även om hon flyger i luften av något konstigt ljud så har hon i princip avreagerat innan hon landat på marken igen. Hon studsar till och fortsätter som om inget någonsin hänt. Om jag då inte gör någon grej av det hela så gör hon inte heller det. Väldigt lätt och trevlig hund i alla situationer, men i fel händer blir hon en hund som är tokstressad och rädd för allt (det bevisades hos förra ägaren som mest troligt själv flög i taket så fort hunden reagerade på något).
 
Vad är det att grubbla över? Valp nr 1 såklart.. För mig är inte exteriör/utställning viktig när det kommer till brukshundar. Självklart är det kul med en snygg hund, men det är inte det viktigaste.
Min hade överbett vid besiktningen som valp, men har idag helt normalt bett.
 
Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp!

För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är totalt orädd för allt och har en kanon mentalitet enligt mig, trevlig, stor kamplust och ett gudomligt gripande. Tyvärr så märkte vi för några dagar sedan att hans överbett har blivit större, var ytterst lite när vi hämtade honom så det var knappt märkbart. Eftersom jag även är intresserad utav utställning så blev jag givetvis ledsen..

Pratade med uppfödaren och vi bestämde att vi skulle ta en annan valp ur kullen under några dagar för att känna ifall vi vill byta, han har korrekt bett och går därmed att ställa ut. MEN, han har inte alls samma mentalitet som valp nr 1. Den här grabben är mer försiktig, drar sig tillbaka om något är otäckt eller om han hör höga ljud (tex gräsklippare och bil). Springer iväg en liten bit eller stretar emot i kopplet om han blir rädd för något. Han har ingen direkt kamplust, inte ännu iallafall och myser hellre med oss än att leka med våran andra hund. Super lugn och vill bara ligga i famnen och mysa. Har provat att leka med kamptrasa men han snuttar bara på den.

Hur sjutton skall jag tänka? Snälla hjälp mig.

Visst jag är intresserad utav utställning, men det viktigaste är att han vill jobba. Kommer utbildas till patrullhund och träna/tävla inom IPO eller bruks.

Valparna är snart 12 veckor gamla. På vet besiktningen fick valp nr 1 anmärkning på överbettet. Valp nummer två fick en anmärkning pga ett ytterst litet navelbråck som troligtvis (veterinären är helt säker) kommer försvinna innan ett års ålder.
Föräldrarna är kanon individer, har träffat båda två och dom tävlar på högre nivå.

Hur brukar valpar vara vid denna ålder? Orädda eller mer försiktiga? Vilken skulle ni välja?
Behöver tips/råd då jag känner mig alldeles för förvirrad:(

Jag tycker också valp 1 låter låter givet.
Oavsett så står du ju i ett mellanläge där du måste välja bruks eller utställning enl de prognoser som finns nu, vad och vilken hund du ska satsa på.
Alla hundar bör dock ha både korrekt mentalitet och exteriör och båda bör vara lika viktiga, men nu är läget som det är sas.

Som jag ser förväntad prognos:

En hund som verkar ha trevlig/rätt mentalitet men har ett skönhetsfel och inte kanske bör gå i avel och inte kan ställas ut
eller
En hund som ni måste lägga ner mycket arbete på/osäker mentalitet och som tycks sakna viktiga fördelar för bruks men som kan ställas ut
 
Jag röstar också på valp 1. Det är ju jättesvårt att veta om en 12-veckorsvalp kommer att bli en stjärna i utställningsringen som vuxen. Det är ju inte säkert att valp 2 heller blir det, och om valp 1 har en mentalitet som passar dig bättre så tycker jag du ska satsa på den. Valpen/hunden och dess mentalitet är ju något man har med sig i vardagen hela tiden, ett snyggt utseende har man ju inte lika mycket "nytta" av om man nu inte är EXTREMT inriktad på utställning, men det låter inte som att du tycker det är det allra viktigaste.
 
Nu behöver jag verkligen eran hjälp angående valpköp!

För två veckor sedan tog vi en valp på prov, och allt har fungerat kanon. Han är totalt orädd för allt och har en kanon mentalitet enligt mig, trevlig, stor kamplust och ett gudomligt gripande. Tyvärr så märkte vi för några dagar sedan att hans överbett har blivit större, var ytterst lite när vi hämtade honom så det var knappt märkbart. Eftersom jag även är intresserad utav utställning så blev jag givetvis ledsen..

Pratade med uppfödaren och vi bestämde att vi skulle ta en annan valp ur kullen under några dagar för att känna ifall vi vill byta, han har korrekt bett och går därmed att ställa ut. MEN, han har inte alls samma mentalitet som valp nr 1. Den här grabben är mer försiktig, drar sig tillbaka om något är otäckt eller om han hör höga ljud (tex gräsklippare och bil). Springer iväg en liten bit eller stretar emot i kopplet om han blir rädd för något. Han har ingen direkt kamplust, inte ännu iallafall och myser hellre med oss än att leka med våran andra hund. Super lugn och vill bara ligga i famnen och mysa. Har provat att leka med kamptrasa men han snuttar bara på den.

Hur sjutton skall jag tänka? Snälla hjälp mig.

Visst jag är intresserad utav utställning, men det viktigaste är att han vill jobba. Kommer utbildas till patrullhund och träna/tävla inom IPO eller bruks.

Valparna är snart 12 veckor gamla. På vet besiktningen fick valp nr 1 anmärkning på överbettet. Valp nummer två fick en anmärkning pga ett ytterst litet navelbråck som troligtvis (veterinären är helt säker) kommer försvinna innan ett års ålder.
Föräldrarna är kanon individer, har träffat båda två och dom tävlar på högre nivå.

Hur brukar valpar vara vid denna ålder? Orädda eller mer försiktiga? Vilken skulle ni välja?
Behöver tips/råd då jag känner mig alldeles för förvirrad:(
 
nr 1 - och vad gäller navelbråck så försvinner dom aldrig helt. Dom finns där, men kan se väldigt mycket mindre ut när hunden växt upp :)
 
Tack för era svar:D Det är ingen tvekan om vilken valp ni tycker;) Däremot är jag inte lika säker längre.. Så snälla råda mig igen, ag tycker det är så himla svårt:(

Vi har valp 2 hemma, och han börjar tuffa till sig. Idag blev han dock rädd och sprang iväg några meter när en utav hästarna började sparka i boxen. Men så fort hon slutade sparka så kom han fram igen och då var allt som vanligt. Sen var vi vid stranden för första gången, det var inga problem och han plaskade runt i vattnet. Kanon snäll i hanteringen, älskar att mysa och man får göra vad man vill med honom. Fick beröm för sin mentalitet vid veterinärbesiktningen. Han har börjat kampa med våran andra hund och han har även börjat dra emot, dock inte ett sådant gripande som valp 1 har men det kanske kommer? Han har bara varit hemma hos uppfödaren innan, så det kanske är därför han är lite försiktig? ny familj, miljö mm.

Diskuterade med uppfödaren fram o tillbaka idag.. Valp 1 är ingen "vanlig" valp utan han är extremt orädd och tuff. Tex han stod bredvid hovslagaren i stallet när han slog till skorna, lastbilar kör förbi oss, han har åkt öppen traktor, jagar dammsugaren, sover bredvid boxen när stoet sparkar mm och inget av det har han reagerat på (trodde först att han var döv). Fick en stöt i hagen, vände sig om och morrade mot tråden. Han fick en stöt till och då skulle han "blåsa" på tråden, men sen vände han sig om och sprang fram till mig super glad. Sen när vi skulle gå hem så sprang han bort till tråden där han fick stöten för att kolla vad det verkligen var för något. Har varit med på travtävling och var totalt orädd för allt, hästar bryr han sig inte om, hundar kan han morra/skälla emot. Han är inte alls lika mysig som valp 2, han kommer inte fram och vill pussas o mysa utan han skall bita och busa. Han bryr sig inte ett dugg om andra människor, varken hälsar eller drar sig undan utan är neutral. Däremot fick han anmärkning på vet.besiktningen om att han är för tuff/kaxig, försökte nafsa veterinären ett par gången när han skulle känna och klämma. Frågan är dock hur pass tuff han kommer att bli? ohanterbar? Eller kan det vara så att hans orädsla gå tillbaka?

Vad 17 skall jag göra? Skall träffa uppfödaren och några andra som är insatt i rasen i morgon, hoppas någon utestående säger rakt ut vad dom tycker, så mitt val blir enklare.

Valp nr 1 som är extremt orädd, men frågan är hur pass? Eller valp nr 2 som är en riktig mys/soffweiler men kan tända till mellan varven? Om inte annat så kommer han bli en perfekt familjehund.
 
Senast ändrad:
Vilken kennel kommer valparna ifrån? Känner du att du skulle kunna fixa en tuff hane? Med träning kommer den nog också att fungera som patrullhund (tänker på hanteringen). Orkar ni med en hund med det lilla extra i vardagen?
 
Ska du verkligen ha nån av dem då?

Den ena har du haft 2 veckor men verkar du ju inte ha fäst dig vid. Den har bettfel (=utställningsplaner i stöpet) och är ev. För tuff.

Den andra är räddare, även den med exteriört fel och inte så mycket driv låter det som?
 
Jag skulle välja den som passar mig personligen bäst. Vill jag ha en stentuff hund eller vill jag ha en mjukare - den biten kan bara du själv känna vilket som passar :)
 
Hur kommer det sig att du ska ha någon av valparna? Är det verkligen en ras du vill ha, en uppfödare du vill ha hund från och en parning där föräldradjuren känns toppenbra osv?

De uppfödare mina hundar kommit från har alla varit sådana att jag teoretiskt sett skulle kunnat ta vilken hund som helst som fötts på kenneln, för jag vet att alla har toppenmentatlitet och är allmänt underbara. (Sedan fastnar man ju alltid för någon lite extra av någon anledning, så jag har inte tagit "vilken som helst" ändå)
 
KL

Den stora frågan är ju vad du prioriterar högst och vad du vill ha i din vardag. En hund som springer fram till det som "smäller" eller en som hoppar högt? Själv vet jag ju vad jag hade valt, men det är ju oviktigt i frågan om vad du ska ha i ditt hem ;)

När valpen blir skrämd, har den nyfikenheten att ta sig fram till det som skrämt den och kan den avreagera när den har kollat av läget? Hur är den när den är social med folk? Är den kletigt glad/översocial eller bara glad? Är den det förstnämnda så kan även det vara ett tecken på (social)osäkerhet.

En tanke som dock slår mig är att du vill utbilda hunden till patrulhund, på vissa övningar så skjuts och smälls det massor. Om hunden är berörd av ljud nu så kommer utbildningen att bli antingen svår eller omöjlig. Skott har man väl också i IPOt och definitivt i brukset. Så det KAN ju i värsta fall sluta med att du har en hund som du kan ställa ut, men inte arbeta med för tävling.

Jag är lite inne på det som några andra har skrivit, är du säker på att det är en av dessa du vill ha? Eller är det bara "lättillgängligt" eftersom du känner uppfödaren?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 841
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 045
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 167
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 795
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp