Väljer mellan 3 olika torrfoder hjälp tas tacksamt emot 🙂

Ardennern

Trådstartare
Har en valp av storvuxen ras. Beräknad vuxenvikt ca 40 kg. Hon är nu ca 16 veckor och har ätit valpfoder från Brit. Är dock inte nöjd. Hon bajsar lite väl ofta ibland upp till 6 gånger och ja tycker heller inte att konsistensen är klockren. Jag funderar på följande foder.

Arion puppy large breed. Men är de bra med ris?

Någon av Standartsorterna. Men jag läste en skräckinjagande tråd med många hundar som ätit det fått cancer. Samtliga åt Standart. Kan ju såklart vara så att de inte har med fodret att göra men de är ändå något som satt sig i minnet.

Simpson fodret. De innehåller potatis. Hur illa är det?

Är öppen för andra foderförslag också. Angående pris så max 750 kr för stor säck.
 
Senast ändrad:
Har inte så mycket erfarenhet av stora raser men en släkting hade grand danois, och de gav Priima färskfoder. Bland annat för minskad risk för magomvridning.
 
Har en valp av storvuxen ras. Beräknad vuxenvikt ca 40 kg. Hon är nu ca 16 veckor och har ätit valpfoder från Brit. Är dock inte nöjd. Hon bajsar lite väl ofta ibland upp till 6 gånger och ja tycker heller inte att konsistensen är klockren. Jag funderar på följande foder.

Arion puppy large breed. Men är de bra med ris?

Någon av Standartsorterna. Men jag läste en skräckinjagande tråd med många hundar som ätit det fått cancer. Samtliga åt Standart. Kan ju såklart vara så att de inte har med fodret att göra men de är ändå något som satt sig i minnet.

Simpson fodret. De innehåller potatis. Hur illa är det?

Är öppen för andra foderförslag också. Angående pris så max 750 kr för stor säck.
Gav Standart i min uppfödning, även till valpar och känner många som ger det. Ingen har fått cancer.
 
Har ingen erfarenhet av dom tre fodermärkena, men ett fodermärkte som några jag känner ger/har gett är Bozita som det verkar har funkat bra för, :) annars är ju färskfoder också ett bra alternativ som andra har nämnt
 
Min gamla hund, dock en liten ras om det har betydelse, åt Standardt i säkert 5 år utan bekymmer. Fick inte cancer. Bajsade betydlit mindre än hon gjorde på både Royal Canin och Pro Plan, däremot upplevde jag att det blev lite väl torrt i magen ibland så hon snarare fick bekymmer med att få ur sig skiten, gav psylliumfrön och blev av med bekymret.
 
Har en valp av storvuxen ras. Beräknad vuxenvikt ca 40 kg. Hon är nu ca 16 veckor och har ätit valpfoder från Brit. Är dock inte nöjd. Hon bajsar lite väl ofta ibland upp till 6 gånger och ja tycker heller inte att konsistensen är klockren. Jag funderar på följande foder.

Arion puppy large breed. Men är de bra med ris?

Någon av Standartsorterna. Men jag läste en skräckinjagande tråd med många hundar som ätit det fått cancer. Samtliga åt Standart. Kan ju såklart vara så att de inte har med fodret att göra men de är ändå något som satt sig i minnet.

Simpson fodret. De innehåller potatis. Hur illa är det?

Är öppen för andra foderförslag också. Angående pris så max 750 kr för stor säck.
Potatis är OK. Jag skulle välja bort foder med ris p g a arsenik som finns i allt ris. Simpsons är ett prisvärt foder som vår ena hund åt i flera år. Han bajsade inga stora mängder av det och bajset var fast.

Magnussons har ugnsbakat foder som jag läst ska vara säkrare än andra torrfoder, om man har en storvuxen ras som riskerar magomvridning. Ugnsbakat foder sväller inte alls eller väldigt lite när det blir uppblött. Det faller söder. De flesta torrfoder tillverkas genom metoden extrudering och de sväller mycket i vatten. Jag har själv testat genom att blötlägga kulor av Magnussons ugnsbakade och andra torrfoder och det var en enorm skillnad. Magnussons har foder både med och utan spannmål. Det spannmålsfria innehåller potatis.
 
Potatis är OK. Jag skulle välja bort foder med ris p g a arsenik som finns i allt ris. Simpsons är ett prisvärt foder som vår ena hund åt i flera år. Han bajsade inga stora mängder av det och bajset var fast.

Magnussons har ugnsbakat foder som jag läst ska vara säkrare än andra torrfoder, om man har en storvuxen ras som riskerar magomvridning. Ugnsbakat foder sväller inte alls eller väldigt lite när det blir uppblött. Det faller söder. De flesta torrfoder tillverkas genom metoden extrudering och de sväller mycket i vatten. Jag har själv testat genom att blötlägga kulor av Magnussons ugnsbakade och andra torrfoder och det var en enorm skillnad. Magnussons har foder både med och utan spannmål. Det spannmålsfria innehåller potatis.
Potatis är okej OM hunden fungerar på det. Finns tyvärr en hel del hundar som inte klarar det - jag har själv en sådan som får rejäla magkramper av potatis oavsett i vilken form den är i. Men att det ska vara bättre än ris till hund kan den lärda tvista om :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp