Välkänd ryttare häktad för våldtäkt mot barn

Får säga att jag är oerhört förvånad hur små (obefintliga) svallvågor detta fallet har i hästvärlden! På sociala medier är det i princip helt tyst! Våldtäkt mot barn och folk är tyst😳. Blir så ledsen.
Ja har knappt läst någonting vad jag kan komma på, de brukar kunna dyka upp även på travsidan när sådant här kommer ut i tidningar och liknande .. Men de har varit väldigt tyst.
 
Får säga att jag är oerhört förvånad hur små (obefintliga) svallvågor detta fallet har i hästvärlden! På sociala medier är det i princip helt tyst! Våldtäkt mot barn och folk är tyst😳. Blir så ledsen.
Jag har absolut nollolerans mot slajmiga gubbar oavsett vilken sten de kröp fram ifrån. Men vad sociala medier har med det här att göra förstår jag inte alls. Sverige är väl fortfarande ett rättssamhälle eller?! 🤔
 
Får säga att jag är oerhört förvånad hur små (obefintliga) svallvågor detta fallet har i hästvärlden! På sociala medier är det i princip helt tyst! Våldtäkt mot barn och folk är tyst😳. Blir så ledsen.
Samma här! Det säger ju en hel del om hur normaliserat det är.

Folk har ju dock tyvärr skrivit offentliga inlägg där de försvarar personen pga att "denne aldrig gjort ngt mot mig och är den snällaste ever". Det sa man ju om Hagamannen och nu om Rinkeby-pedofilen. Att de var så rara och snälla.
Folk måste ju inse att det inte är den konstiga gubben som står och lurar i skogen som är sexualförbrytare. Utan att det kan vara den personen som alla tycker om och som inte visar de sidorna mot de flesta de möter.
Man kan ju aldrig vara säker på att en person man känner inte begått brottet, om man nu inte var där just då.
 
Samma här! Det säger ju en hel del om hur normaliserat det är.

Folk har ju dock tyvärr skrivit offentliga inlägg där de försvarar personen pga att "denne aldrig gjort ngt mot mig och är den snällaste ever". Det sa man ju om Hagamannen och nu om Rinkeby-pedofilen. Att de var så rara och snälla.
Folk måste ju inse att det inte är den konstiga gubben som står och lurar i skogen som är sexualförbrytare. Utan att det kan vara den personen som alla tycker om och som inte visar de sidorna mot de flesta de möter.
Man kan ju aldrig vara säker på att en person man känner inte begått brottet, om man nu inte var där just då.
I de kanaler jag vistas i har det inte varit tyst. Men det är ju heller inte mycket att säga om saken mer än att *Suck, jaha en till, slempropp! Hoppas han åker dit ordentligt.*
 
Jag har absolut nollolerans mot slajmiga gubbar oavsett vilken sten de kröp fram ifrån. Men vad sociala medier har med det här att göra förstår jag inte alls. Sverige är väl fortfarande ett rättssamhälle eller?! 🤔
Nog kan det ändå skapa rätt mycket diskussioner när det kommer fram. Inte bara ett "jaha, en till". Just diskussionerna och uppmärksamheten är vad som kan stärka andra kvinnor att våga träda fram.
 
Nog kan det ändå skapa rätt mycket diskussioner när det kommer fram. Inte bara ett "jaha, en till". Just diskussionerna och uppmärksamheten är vad som kan stärka andra kvinnor att våga träda fram.
Och om det visar sig att han (eller annan framtida man) är helt oskyldig? Ska de då ses som collateral damage när de fått sina karriärer och liv förstörda.

I USA har tränare som blivit uthängda via Safesport (som dömer utan rättegång) tagit livet av sig. Senare har det visat sig att de var helt oskydiga!

Sluskar har inget i sporten att göra men så länge vi inte dragit tillbaka utvecklingen till medeltiden så är det väl bättre att låta rättssystemet göra sitt.
Vore bättre att lägga fokus på vad det är för ett radikalt systemfel inom ridsporten som gör att vi ständigt får sådana här historier på halsen!
 
Och om det visar sig att han (eller annan framtida man) är helt oskyldig? Ska de då ses som collateral damage när de fått sina karriärer och liv förstörda.

I USA har tränare som blivit uthängda via Safesport (som dömer utan rättegång) tagit livet av sig. Senare har det visat sig att de var helt oskydiga!

Sluskar har inget i sporten att göra men så länge vi inte dragit tillbaka utvecklingen till medeltiden så är det väl bättre att låta rättssystemet göra sitt.
Vore bättre att lägga fokus på vad det är för ett radikalt systemfel inom ridsporten som gör att vi ständigt får sådana här historier på halsen!
Fast är det ridsporten i sig som är problemet, eller är det att det finns pedofiler och andra sluskmän som drar sig till ridsporten för att det är där de unga tjejerna finns?
Skulden ligger hos den enskilda förövaren, han begår brottet, inte ridsporten.
 
Och om det visar sig att han (eller annan framtida man) är helt oskyldig? Ska de då ses som collateral damage när de fått sina karriärer och liv förstörda.

I USA har tränare som blivit uthängda via Safesport (som dömer utan rättegång) tagit livet av sig. Senare har det visat sig att de var helt oskydiga!

Sluskar har inget i sporten att göra men så länge vi inte dragit tillbaka utvecklingen till medeltiden så är det väl bättre att låta rättssystemet göra sitt.
Vore bättre att lägga fokus på vad det är för ett radikalt systemfel inom ridsporten som gör att vi ständigt får sådana här historier på halsen!
Menar du oskyldig som på riktigt oskyldig att hans samvete är vitt som snö eller menar du oskyldig som att han inte dömdes i domstol för brottet? Handlar det om det senare så kan han ju ändå vara skyldig till brottet men det har inte gått att bevisa tillräckligt för en fällande dom.

Jag håller med dig om att allmänheten inte ska vara de som dömer samtidigt vet jag och många med mig att vårt rättsväsen inte fungerar så att den som är skyldig alltid blir dömd. Det är ju det som är problemet.

Ridsporten drar säkerligen inte till sig fler äckel än övriga sporter eller sammanhang med barn och unga. Det är inte ridsporten det är fel på utan att de här äcklen ser sig som så förmer än andra att de utsätter människor för såhär vidriga saker.
 
Och om det visar sig att han (eller annan framtida man) är helt oskyldig? Ska de då ses som collateral damage när de fått sina karriärer och liv förstörda.

I USA har tränare som blivit uthängda via Safesport (som dömer utan rättegång) tagit livet av sig. Senare har det visat sig att de var helt oskydiga!
Det har hänt även i Sverige.
 
Fast är det ridsporten i sig som är problemet, eller är det att det finns pedofiler och andra sluskmän som drar sig till ridsporten för att det är där de unga tjejerna finns?
Skulden ligger hos den enskilda förövaren, han begår brottet, inte ridsporten.
In the end of the day är skulden förövarens men skulden ligger minst lika mycket hos de som klappar sig för bröstet när förövarna väl blir kända.

Detta är nämligen oftast samma människor som är "spårlöst försvunna" när det väl kommer till att vittna i rättegångar. Eftersom de antingen;
A faktiskt (och oftast) var helt jävla clueless eller
B inte vill, törs, orkar eller ens egentligen bryr sig osv. vilket i sig förmodligen var den egentliga orsaken till att de inte gjorde något från första början.

De som verkligen engagerade sig i de senaste två stora fallen i Sverige var ju t.ex ganska lätträknade, typ på ena handen. Antalet som sa sig ha vetat om hur det låg till desto fler..
 
In the end of the day är skulden förövarens men skulden ligger minst lika mycket hos de som klappar sig för bröstet när förövarna väl blir kända.

Detta är nämligen oftast samma människor som är "spårlöst försvunna" när det väl kommer till att vittna i rättegångar. Eftersom de antingen;
A faktiskt (och oftast) var helt jävla clueless eller
B inte vill, törs, orkar eller ens egentligen bryr sig osv. vilket i sig förmodligen var den egentliga orsaken till att de inte gjorde något från första början.

De som verkligen engagerade sig i de senaste två stora fallen i Sverige var ju t.ex ganska lätträknade, typ på ena handen. Antalet som sa sig ha vetat om hur det låg till desto fler..
Hur skulle skulden någonsin kunna ligga på någon annan än den som våldtog barnet?
 
Fast är det ridsporten i sig som är problemet, eller är det att det finns pedofiler och andra sluskmän som drar sig till ridsporten för att det är där de unga tjejerna finns?
Skulden ligger hos den enskilda förövaren, han begår brottet, inte ridsporten.
Visst är skulden förövarens och enbart förövarens. Men skyldigheten att motverka brotten är definitivt förbundets och alla dess medlemmar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som efter två månader i häkte friades i åtalet gällande våldtäkter får nu ersättning för den tid han satt häktad.
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En förundersökning om djurplågeri har nu inletts mot den elitryttare som misstänks för att ha behandlat sina hästar illa. Detta efter...
Svar
0
· Visningar
83
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagsmorgonen brann en ladugårdsbyggnad vid Hageby ridklubb i Norrköping ned till grunden. Nu begärs en 24-årig man häktad...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen hämtades av polis i torsdags och häktades i jourtingsrätt i söndags.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp