Välkänd ryttare häktad för våldtäkt mot barn

Lilla hjärtat själv. Uppenbarligen missade du min poäng helt.
Det spelar ingen roll vad tjejerna gör eller hur fokuserade de är på att få ligga. Tjejerna är inte problemet, problemet ligger enbart hos männen. Om männen inte skulle vara intresserade skulle det här beteendet snabbt försvinna hos tjejerna, grupptrycket som du tar upp drivs ju enbart av att det faktiskt funkar.

Jag håller såklart med dig om att alla ska hjälpas åt och försöka skydda tjejerna, men det är männen som är problemet och det är männen som enkelt skulle kunna stoppa detta genom att bara sluta.

När jag var ung var jag på samma fest som en väldigt känd ishockeyspelare. Flera unga tjejer försökte får till det med honom, men han var så tydlig mot alla att han inte var intresserad. Svårare än så var det liksom inte för honom att låta bli. Han hade annars kunnat välja och vraka bland tjejerna där. Har stor respekt för honom såhär långt efteråt.
 
När jag var ung var jag på samma fest som en väldigt känd ishockeyspelare. Flera unga tjejer försökte får till det med honom, men han var så tydlig mot alla att han inte var intresserad. Svårare än så var det liksom inte för honom att låta bli. Han hade annars kunnat välja och vraka bland tjejerna där. Har stor respekt för honom såhär långt efteråt.
Exakt! Om alla män skulle bete sig så (dvs fullt normalt och vettigt) så skulle ju det här snart vara ett minne blott.
 
Kan vara så men jag blir bara så uppgiven över den här inställningen att det bara är männens fel när alla vuxna måste ta ansvar. T.ex kunde föräldrarna till många av de här tjejerna sett till att ungarna INTE hamnade i de här situationerna från första början.

De flesta föräldrar är nog helt ovetandes om hur det ser ut och fungerar på "ryttarfester" och ute på tävling.
Men det är ju männens fel? Det är männen som ligger med barn och tonåringar. Ingen annan.
Om männen skulle ta ansvar så skulle problemet vara borta. Hur mycket vi alla andra än tar ansvar så kommer problemet finnas kvar om inte männen lägger ner.

Jag säger det igen. När du skriver sånt här så bidrar du till problemet. Jag fattar att det inte är din intention, men ditt beteende här skuldavlastar männen och möjliggör för dem att fortsätta.
 
Fast du drar ju in både tjejernas och deras föräldrars ansvar i frågan?
Ja för att jag i motsats till vad det verkar dig anser att det är ALLAS skyldighet att motverka sådant här.

Tycker du helt allvarligt att det bara är pedofilens fel som i fallet (inte svenskt) jag gjort research på de senaste sex månderna. Ett fall där en mamma som hört ryktena om krypets intresse för flickor som inte ens är tonåringar väljer att flytta in sina hästar på hans anläggning tillsammans med sin 10-åriga dotter?

Eller fallet med den 7-åriga flickan jag och mina kollegor räddade för en herrans massa år sedan. Hon skulle resa till Turkiet med en man som inte var hennes pappa. Mannen var svensk, flickan hade ryskt pass. Om vi - jag och mina kollegor - inte hade reagerat på den här osannolika kombinationen hade hon aldrig kommit tillbaka till Sverige igen. Mannen visade sig vara en eftersökt pedofil. Vi som jobbade den dagen gick på magkänslan.
 
Ja för att jag i motsats till vad det verkar dig anser att det är ALLAS skyldighet att motverka sådant här.

Tycker du helt allvarligt att det bara är pedofilens fel som i fallet (inte svenskt) jag gjort research på de senaste sex månderna. Ett fall där en mamma som hört ryktena om krypets intresse för flickor som inte ens är tonåringar väljer att flytta in sina hästar på hans anläggning tillsammans med sin 10-åriga dotter?

Eller fallet med den 7-åriga flickan jag och mina kollegor räddade för en herrans massa år sedan. Hon skulle resa till Turkiet med en man som inte var hennes pappa. Mannen var svensk, flickan hade ryskt pass. Om vi - jag och mina kollegor - inte hade reagerat på den här osannolika kombinationen hade hon aldrig kommit tillbaka till Sverige igen. Mannen visade sig vara en eftersökt pedofil. Vi som jobbade den dagen gick på magkänslan.
Kort svar: Ja. Jag tycker att det bara är männens fel.

Ta bort männens agerande från båda dina exempel så har du ju plötsligt inte något exempel överhuvudtaget och ni hade inte behövt rädda en 7-åring.
 
Kan vara så men jag blir bara så uppgiven över den här inställningen att det bara är männens fel när alla vuxna måste ta ansvar. T.ex kunde föräldrarna till många av de här tjejerna sett till att ungarna INTE hamnade i de här situationerna från första början.

De flesta föräldrar är nog helt ovetandes om hur det ser ut och fungerar på "ryttarfester" och ute på tävling.

Det är klart det är bara männens fel! De är de som är de vuxna som borde veta bättre! Att tonåringar inte vet bättre och är naiva är förståeligt. Men vuxna människor SKA veta bättre!
 
Ja för att jag i motsats till vad det verkar dig anser att det är ALLAS skyldighet att motverka sådant här.

Tycker du helt allvarligt att det bara är pedofilens fel som i fallet (inte svenskt) jag gjort research på de senaste sex månderna. Ett fall där en mamma som hört ryktena om krypets intresse för flickor som inte ens är tonåringar väljer att flytta in sina hästar på hans anläggning tillsammans med sin 10-åriga dotter?

Eller fallet med den 7-åriga flickan jag och mina kollegor räddade för en herrans massa år sedan. Hon skulle resa till Turkiet med en man som inte var hennes pappa. Mannen var svensk, flickan hade ryskt pass. Om vi - jag och mina kollegor - inte hade reagerat på den här osannolika kombinationen hade hon aldrig kommit tillbaka till Sverige igen. Mannen visade sig vara en eftersökt pedofil. Vi som jobbade den dagen gick på magkänslan.
Sista stycket med det övre finns det ingen korrelation med alls.

Det är två helt olika saker.
 
Jag tänker såhär :
Det är männens fel som utnyttjar flickor i en sårbar ställning.

Det är allas ansvar att inte blunda för det som sker och att avbryta /anmäla när de ser en man göra fel.

Hade inte vissa män betett sig som svin så hade omgivningen inte behövt ta något ansvar. Men nu är det som det är och även om förändrad kultur förhoppningsvis kommer minska beteendet så kommer det alltid finnas pedofiler vilket gör att vårt ansvar aldrig kommer ta slut.
 
Jag tänker såhär :
Det är männens fel som utnyttjar flickor i en sårbar ställning.

Det är allas ansvar att inte blunda för det som sker och att avbryta /anmäla när de ser en man göra fel.

Hade inte vissa män betett sig som svin så hade omgivningen inte behövt ta något ansvar. Men nu är det som det är och även om förändrad kultur förhoppningsvis kommer minska beteendet så kommer det alltid finnas pedofiler vilket gör att vårt ansvar aldrig kommer ta slut.
Jag tror inte att någon i den här tråden anser att omgivningen ska stå tyst och bara se på. Självklart inte.
Reaktionerna handlar ju om vart man lägger det primära fokuset.
 
Jag tror inte att någon i den här tråden anser att omgivningen ska stå tyst och bara se på. Självklart inte.
Reaktionerna handlar ju om vart man lägger det primära fokuset.

Å andra sidan tror jag inte att någon heller anser att det inte är ryttaren som bär ansvaret för vad han gör. Jag står inte bakom @eventingmania :s sätt att uttrycka sig, men jag håller med om att det är viktigt att jobba på flera fronter för att hantera problemet i dessa miljöer.
 
Å andra sidan tror jag inte att någon heller anser att det inte är ryttaren som bär ansvaret för vad han gör. Jag står inte bakom @eventingmania :s sätt att uttrycka sig, men jag håller med om att det är viktigt att jobba på flera fronter för att hantera problemet i dessa miljöer.
Det är just sättet att uttrycka sig som jag har opponerat mig mot. Jag har flera gånger skrivit att jag håller med om att omgivningen behöver säga ifrån osv, men jag tycker det är uselt att uttrycka sig på ett sätt som lägger fokus på tjejerna.
 
Det är just sättet att uttrycka sig som jag har opponerat mig mot. Jag har flera gånger skrivit att jag håller med om att omgivningen behöver säga ifrån osv, men jag tycker det är uselt att uttrycka sig på ett sätt som lägger fokus på tjejerna.
Jag är helt enig med dig. Jag tycker också att omgivningen ska reagera men det är befängt att i samma veva börja snacka om "minderåriga och översminkade tjejer på jakt" och att därtill skuldbelägga deras föräldrar "som uppenbarligen inte har koll på dem" (citerat @eventingmania).

Tro fasen att män kan fortsätta begå övergrepp när de samtidigt blir så ursäktade och det jämt ska hittas anledningar till deras beteende så att männen ifråga slipper bli genomskådade som praktarslen.
Tjejerna är på jakt, föräldrarna har ingen koll, varför stannar hon när han slår?, han förstod inte att hon var minderårig, han trodde att hon bara var blyg när hon sa nej, hon förförde honom, etc, etc.
 
Jag är helt enig med dig. Jag tycker också att omgivningen ska reagera men det är befängt att i samma veva börja snacka om "minderåriga och översminkade tjejer på jakt" och att därtill skuldbelägga deras föräldrar "som uppenbarligen inte har koll på dem" (citerat @eventingmania).

Tro fasen att män kan fortsätta begå övergrepp när de samtidigt blir så ursäktade och det jämt ska hittas anledningar till deras beteende så att männen ifråga slipper bli genomskådade som praktarslen.
Tjejerna är på jakt, föräldrarna har ingen koll, varför stannar hon när han slår?, han förstod inte att hon var minderårig, han trodde att hon bara var blyg när hon sa nej, hon förförde honom, etc, etc.

Verkligen. Flera män i min ålder som jag har omkring mig har varit med om att för unga tjejer mer eller mindre tryckt upp tuttarna i ansiktet på dem... svaret har fortfarande varit nej. De har dock gemensamt att de är fungerande människor, dvs de vet att det inte är en bra idé eller något de vill göra.

Jag förstår verkligen att en man blir attraherad av en ung tjejs kropp... men det går utmärkt att stanna vid att tänka "Ja, hon är helläcker" och inte göra något mer än så. Herregud, jag kan tycka att en man som definitivt är för ung för mig är attraktiv... men det betyder ju inte att jag agerar på det.
 
Jag har absolut nollolerans mot slajmiga gubbar oavsett vilken sten de kröp fram ifrån. Men vad sociala medier har med det här att göra förstår jag inte alls. Sverige är väl fortfarande ett rättssamhälle eller?! 🤔
Oddsen att han inte haft sex med någon av de här tjejerna är väl nära noll. Däremot om det är våldtäkt i juridisk mening är en annan sak. Det är rätt osmakligt oavsett. Så i den meningen vet vi redan tillräckligt. Och det här är ju en välkänd person, så lite svallvågor kunde man ju vänta sig.
 
”Jag har tyvärr anställt ett gäng våldtäktsmän, så jag kan inte ha kvinnliga anställda.” Känns som att han löste fel problem där...
Känns som samma resonemang när man beskyller föräldrar för att inte ha koll på sina "minderåriga och översminkade" döttrar. Det vill säga, flickor och kvinnor ska övervakas medan männen kan gå fria i samhället och fortsätta ursäktas med allehanda idiotier.
 
Jag förstår verkligen att en man blir attraherad av en ung tjejs kropp... men det går utmärkt att stanna vid att tänka "Ja, hon är helläcker" och inte göra något mer än så. Herregud, jag kan tycka att en man som definitivt är för ung för mig är attraktiv... men det betyder ju inte att jag agerar på det.
Fast jag vet inte.. I det här fallet var det frågan om minderåriga tjejer. Jag kan inte förstå hur man som vuxen kan tycka att t ex en 16-åring är attraktiv. De är ju tonåringar, nästan barn liksom.
Hade tjejkompisar i högstadiet som hade relationer med män som var över 20, det var obegripligt vad männen såg i dessa unga tjejer då och ännu mer obegripligt nu.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den elitryttare som efter två månader i häkte friades i åtalet gällande våldtäkter får nu ersättning för den tid han satt häktad.
Svar
0
· Visningar
511
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En förundersökning om djurplågeri har nu inletts mot den elitryttare som misstänks för att ha behandlat sina hästar illa. Detta efter...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under lördagsmorgonen brann en ladugårdsbyggnad vid Hageby ridklubb i Norrköping ned till grunden. Nu begärs en 24-årig man häktad...
Svar
0
· Visningar
477
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Mannen hämtades av polis i torsdags och häktades i jourtingsrätt i söndags.
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp