Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

A

_anonym

Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag ska börja ens....

Katthemmet i stan sålde mig en sjuk katt. Jag träffade katten för första gången vid 6v ålder och misstänkte att något var fel, men tänkte att jag kan avvakta för att se hur det utvecklar sig. Detta påtalades för katthemmet. De hävdade att hon var fullt frisk. Katten har en väldigt fin personlighet så jag ville så gärna att hon skulle vara frisk eller att "det inte var så farligt" så jag hade kunnat ta henne. Jag tog den till vet idag för undersökning och vet rekommenderade avlivning. Neurologiskt fel, troligen medfött, ingen chans till förbättring. Vet tyckte det var fel gjort av katthemmet att ens lämna iväg katten, den borde ha avlivats långt innan. Jag påtalar detta för katthemmet och vill att de betalar avlivningen. De vill att jag lämnar tillbaka henne till katthemmet, vilket jag vägrar. (och veterinären sa bestämt att jag ska absolut inte göra det, hon tyckte inte det var lämpligt för katten att vandra runt till olika hem) Enligt vad jag fått höra av alla veterinärerna idag så vill ingen ha med dem att göra för de säljer så mycket sjuka katter och jag ville absolut inte att hon skulle säljas vidare, utan jag ville ge henne ett värdig avslut. Jag betalar hellre kostnaden för avlivningen själv, vilket jag också sa till katthemmet.

Eller jo just det, en mycket oseriös veterinär tar emot deras katter. Detta är en veterinär som på fullaste allvar lämnar iväg fortfarande sövda katter efter operationer! Katterna måste alltså vakna upp hemma istället för på kliniken! Detta leder såklart till en hel del komplikationer som de andra djursjukhusen/klinikerna får ta hand om. Jag trodde bara detta var ett överdrivet rykte, men nej då - detta fick jag se med egna ögon i mellandagarna, enligt henne själv är det så hon brukar göra. Man lämnar inte ifrån sig en katt som precis lämnat operationsbordet! (ja, hon kastrerar medan du väntar!) Här har vi ett katthem som anlitar en mycket oseriös veterinär bara för att hon "godkänner" alla möjliga sjuka katter. Vidrigt!

Hur som helst, efter att jag ringt dem säger de att de får se vad dom gör av det hela. Jag lämnar tillbaka henne till jourhemmet, så att hon ska få en sista mysig natt med sina syskon för hon skulle avlivas imorgon. Hon kom nämligen inte överens så bra med min katt så ansåg att det var bättre att hon får sova hos sina syskon och känna sig trygg sista natten och ha det så bra som möjligt. De som har jourhemmet är några av mina bästa vänner. Trodde jag.

De visste vad vet hade sagt och de tyckte det var bra att hon skulle avlivas. de har också tagit en (till synes frisk) kattunge ur samma kull som de skulle behålla.

Tydligen, strax innan jag kom har katthemmet ringt upp de som har jourhemmet (mina kompisar) och hotat med att polisanmäla dem om de ej tar tillbaka kattungen från mig så att hon ej avlivas. Annars skulle de polisanmälas (oklart för vad, hon var allmänt hotfull) och sedan skulle de bli nekade att få behålla "sin" kattunge. Allt var klart med kattungarna, men de sista papprena skulle undertecknas av katthemmet på söndag så de ägde alltså inte sin katt än, och inte heller jag. Men de har varit tingade i 1,5 månad och har muntligt avtal på vem som ska få katterna.

Men, detta som föreståndaren har sagt med polisanmälan osv, berättar de för mig efter jag har lämnat katten, och säger då att jag ej får ta med mig katten imorgon bitti för avlivning. För katthemmet har fixat ett nytt hem till den sjuka katten.

Katthemmet ska alltså inte bara sälja en sjuk katt till mig, de ska dessutom sälja den vidare till en okunnig idiot som inte kan ett skit om katter så att katten slipper avlivas! Samma person som ska ta den sjuka katten är personen som hela tiden har hävdat att katten är fullt frisk! Katten föddes hos den här personen och han bör rimligen ha upptäckt det omgående om vi säger så. Alla vi som var med när kattungarna kom till det nya jourhemmet reagerade över kattens beteende. Det är ju också mycket märkligt att en erfaren legitimerad veterinär gör bedömningen att katten bör avlivas om den nu är fullt frisk.

Vad fan gör man åt detta ärligt talat? Jag förstår inte hur man kan ha det på sitt samvete att en liten kattunge far illa. Jag blir så fruktansvärt förbannad över att folk skänker pengar och stödjer denna verksamhet.
Och nej, efter att nu ha sett hur kattungen beter sig en hel dag istället för bara en kvart i taget som jag träffat den innan, så kan jag säga att det finns inget hopp för katten. Hon inte hoppa för hon har så dålig balans så hon trillar och ramlar oftast på huvudet/sidan. Hon kan inte tvätta en baktass när hon sitter för hon kan inte balansera på 3 ben. Ibland ramlar hon omkull när hon bara sitter och tittar, för hon har fel på balanssinnet.

Kliniken jag var hos hade haft ett likadant fall bara ett par veckor tidigare från samma katthem och det slutade med att tjejen fick avliva en kattunge hon nyss köpt och bekosta det själv, för katthemmet tyckte hon var fullt frisk. Tydligen var detta ingen ovanlig företeelse.

Så, återigen: Vad gör man? Jag är helt förtvivlad och flyförbannad och jag tänker inte låta dem slippa undan denna gång!
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Du ringer till djurskyddsinspektören så fort de har telefontid imorgon och berättar allting. Du kontaktar sedan veterinären som rekommenderade avlivning och ber om ett skriftligt intyg på diagnos och rekommenderad åtgärd, detta kopierar du och ser till att inspektören får.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Vem har hand om djurskyddet numera, är det Länsstyrelsen?
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Efter googlande så visar det sig att Katthemmet blivit anmälda 2005 och 2007 och förlorade t.o.m sitt tillstånd 2007 pga att de ej följde reglerna om karantän, maxantal katter samt att det var väldigt smutsigt.

Såg också att katthemmet är medlem i en organisation som heter "Djurskyddet". Efter vad jag fått erfara idag finner jag det högst olämpligt. Jag har självklart mailat denna organisation om ärendet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Ja, det är Länsstyrelsen som är kontrollmyndighet. Bra att du kontaktat Djurskyddet, det är ju viktigt att de får veta vad deras katthem ägnar sig åt.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Detta är en veterinär som på fullaste allvar lämnar iväg fortfarande sövda katter efter operationer! Katterna måste alltså vakna upp hemma istället för på kliniken!

.....

Man lämnar inte ifrån sig en katt som precis lämnat operationsbordet! (ja, hon kastrerar medan du väntar!)

Detta har jag varit med om flera gånger, med flera olika veterionärer och även ett djursjukhus, är det fel???:confused:

Ingen av mina katter har fått några komplikationer efter denna typen av uppvaknande.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Precis så där håller ett lokalt katthem på här också. Jag fick hem en katt med öronskabb, och de blev vansinniga när jag påpekade det.

Jag har rejäla fördomar mot kattföreningar, och det blev inte bättre efter den kontakten. Den föreningen består av en bunte kattsamlarkärringar som ska hålla liv i allt till varje pris.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Precis så där håller ett lokalt katthem på här också. Jag fick hem en katt med öronskabb, och de blev vansinniga när jag påpekade det.

Jag har rejäla fördomar mot kattföreningar, och det blev inte bättre efter den kontakten. Den föreningen består av en bunte kattsamlarkärringar som ska hålla liv i allt till varje pris.

och då gjorde du inget mer utan lät det rinna uti sanden?:( Du borde ockå göra som sol.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Det sa jag aldrig? Jag både djurskyddsanmälde, bråkade ordentligt i föreningen och gav katterna jag hade hemma i jourhem ett bra liv (i den enes fall, ett värdigt slut).

Tyvärr gör inte djurskyddet här ett dyft. Det diskuterades i lokalradion men kattanterna var helt oförstående till kritiken. Det är i deras värld en välgärning att spärra in helvilda katter i små badrum i många år.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Samma här. Enligt de veterinärer jag har pratat med så är det skonsammare för katten att få vakna själv och vid vissa typer av narkos kan man inte ens ge uppvakningsspruta för att det kan bli för mycket för katten. Jag har aldrig haft några problem med att de har gjort så och då har jag ändå fått opererat och kastrerat katter vid minst femton tillfällen.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Det är i deras värld en välgärning att spärra in helvilda katter i små badrum i många år.

Fy vad hemskt :cry: Då är det ju bättre att kastrera och släppa ut katten. Ge den skydd, mat, vatten och tillsyn. Min "vildkatt" hade mått fruktansvärt dåligt om jag hade försökt ha henne inne resten av hennes liv. Det räckte gott och väl de fjorton dagar hon var tvungen att vara inne efter kastreringen. Att få släppa ut henne och få se hennes glädje över att få komma ut igen var underbart :love: Nu, sex år efter att jag träffade henne för första gången så kan jag ibland få stryka henne snabbt över ryggen när hon äter. Hon pratar gärna och är social så men om jag skulle spärrat in henne så hade hon mått mycket dåligt.
Att älska någon innebär att ge den ett liv den vill ha. Inte det liv man själv vill ge.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

kl

Jag undrar vad som egt är fel på katten?? Neurologisk fel kan ju vara precis vad som helst, vilket kan förklara varför en veterinär säger att det inte är farligt och en att den måste avlivas omedelbart.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

kl

Jag undrar vad som egt är fel på katten?? Neurologisk fel kan ju vara precis vad som helst, vilket kan förklara varför en veterinär säger att det inte är farligt och en att den måste avlivas omedelbart.

Ja jag undrar lite detsamma. Vi har en katt som föddes i stallet av en katt som kom. Hon var inte som sina syskon så jag sålde den inte. Veterinären menade att hon hade något neurologiskt fel men att hon skulle klara sig bra i våran hem miljö. Hon var flera veckor innan hon klarade att dra under sig benen. Medans dess syskon sprang omkring så hade hon precis lärt sig att stå på ostadiga ben. En utvecklinsfas som så fort brukar gå över att man knappt märker den. Hon var ett år innan hon klarade av att hoppa upp på saker utan att ramla ned. Nu är hon fyra år och förutom att hon hade en lite tuffare start så är hon som vilken annan katt som helst. Hon har inga problem med att leva ett kattliv fullt ut. Hade hon fötts någon annanstans så hade hon kanske blivit avlivad sina första dagar i livet när hon inte fick in benen under sig. Jag ville ge henne en chans.
Men därifrån till att sälja henne är för mej väldigt långt. En sjuk katt ska inte säljas.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Jag samarbetar med många katthem runt om i landet, eftersom jag är väldigt engagerad i hemlösa katter, så det skulle vara väldigt intressant att få veta vilket katthem som har skött sig på det här sättet. Vill du inte skriva ut det här, får du gärna maila mig på missen60@hotmail.com
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Katthen säljer ju inte heller katter egt. Den summan man betalar är mer en ersättning för utgifter katthemmet har haft.

Ja, neurologisk fel kan ju vara vad som helst, och det kan även vara något som går över. Efter att min katt överlevde meningo-encephalitis så gick han i cirklar i lång tid efteråt, han kunde bara gå åt vänster... Minns inte exakt hur länge men det gick gradvis över och efter någon mnd var han helt normal igen. Säkert många som hade tyckt han skulle avlivats också....
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Inte utan att den som köper är införstådd med problemet. Jag skulle kunna tänka mig köpa en "sjuk" katt om sjukdomen inte påverkar kattens välmående.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Nej det såklart. Men man behöver ju nästan känna köparen då så att man verkligen vet att denne har tid och intresse att ta hand om katten lite extra.
 
Sv: Välkänt katthem säljer sjuka katter - HJÄLP!

Ja, så är det ju. Folk som får reda på vad som är fel på katten, köper ändå, men vill sen lämna tillbaka för att katten var sjuk :crazy:

Så ja, rätt köpare är ju mycket viktigt i en sån situation.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
541
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 675
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 591
Senast: cirkus
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 079
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp