Välter ut vattnet i boxen! *suck*

T

Tex

Hej! Jag har en unghingst som aldrig haft något problem med att ha vattenhinkar inne i boxen. Och så nu plötsligt i våras började han välta ut dem så att halva boxen måste mockas ut varje dag på grund av att spånet är plaskblött. Jag har provat att sätta upp hinken i boghöjd, men då gnuggar han sig mot den så vattnet skvätter ut. Jag har provat att ha mycket vatten i hinken, och lite vatten i hinken etc... Provat att sätta fast den i markhöjd, men han lyckas på något sätt häva ut det.
HJÄLP! Om jag inte lyckas får han inte ha vatten inne på natten, utan bara ute dagtid. Vad ska jag göra?????
//Tex
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

På hööks finns det ju olika "ställningar" för hingar. Dom ställer man på marken.. Men vet inte om dom är tung lr ngt sådant.
Sedan kanske du kan prova att ställa hinken i ett däck?!

En häst jag kände, unghäst på 2 år. Han har sin i ett rep från gallret så den hänger i boghöjd. men han är så uttråkat på natten att han leker med snöret o vattnet skvimpar ut..
Så din häst kanske är understimulerad.. prova med en leksak kanske? :idea:
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Antagligen har han kommit på att det är kul... Hur mycket står han inne? Kan han ha tråkigt och vilja ha något att göra? Hur mycket grovfoder får han? Kanske några grova grenar som han kan tugga på i boxen?
Ett sätt att få hinken att stå någorlunda är ju att "bygga in den" så hästen inte kan välta ut den, men det kräver ju lite "åverkan" på boxen kanske...
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Det finns ju hinkar med en platt kant, så att den hänger bra mot väggen. Då är det kanske svårare att skvimpa ut vattnet. Det finns (eller fanns i alla fall förr...) även hinkhållare, runda ringar som man fäster i väggen och sätter ner hinken i så den sitter lite stadigare. Du kanske kan testa att ge vatten i en transportkrubba.
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Tex skrev:
Hej! Jag har en unghingst som aldrig haft något problem med att ha vattenhinkar inne i boxen. Och så nu plötsligt i våras började han välta ut dem så att halva boxen måste mockas ut varje dag på grund av att spånet är plaskblött. Jag har provat att sätta upp hinken i boghöjd, men då gnuggar han sig mot den så vattnet skvätter ut. Jag har provat att ha mycket vatten i hinken, och lite vatten i hinken etc... Provat att sätta fast den i markhöjd, men han lyckas på något sätt häva ut det.
HJÄLP! Om jag inte lyckas får han inte ha vatten inne på natten, utan bara ute dagtid. Vad ska jag göra?????
//Tex

Häng upp hinken i en ring med karbinhake i väggen
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Knapplån

det finns speciella hinkhållare som man skruvar på väggen, de är ca 5cm långa och nedtill är det en krok (som man hänger hinken i) och ovanför den är det en metallögla (liten) som gör att hästen får mkt svårt att lyfta av hinken... Skaffa en hink med platt bakkant så gör du problemet ännu större för hästen....

MEN som någon annan sa: Din häst är väl inte sysslolös? För då kommer problemet som ett brev på posten och om du hindrar honom från att leka med vattenhinken då så kommer han bara att hitta på nåt nytt ofog...

Lycka till

//Lillan
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Tex skrev:
Hej! Jag har en unghingst som aldrig haft något problem med att ha vattenhinkar inne i boxen. Och så nu plötsligt i våras började han välta ut dem så att halva boxen måste mockas ut varje dag på grund av att spånet är plaskblött. Jag har provat att sätta upp hinken i boghöjd, men då gnuggar han sig mot den så vattnet skvätter ut. Jag har provat att ha mycket vatten i hinken, och lite vatten i hinken etc... Provat att sätta fast den i markhöjd, men han lyckas på något sätt häva ut det.
HJÄLP! Om jag inte lyckas får han inte ha vatten inne på natten, utan bara ute dagtid. Vad ska jag göra?????
//Tex

Efter att ha provat minst 5 olika varianter av hinkhållare, till en av hästarna, som är hopplös, på att spilla ut vatten, allt ifrån hink med platt baksida, till olika typer av hinkhållarfästen, där man skruvar fast ett bakstycke och hänger på en tillhörande hink, hittade jag slutligen på en egen variant.

Köpte en sån där fyrkantig krubba med tillhörande "spillkant", som är till för hästar som spiller ut sitt kraftfoder.
Använde inte själva "spillskyddet".

I denna krubba passade en vanlig svart 10 liters murarhink, som finns överallt. Det är bara att ställa hinken i krubban.
Vänder bak handtaget, så hästen inte får tag på det.

För första gången slänger hästen inte hinken åt fanders!

Det lilla vattenspill som blir, löste jag genom att borra några hål i botten av krubban, så man slipper svampa upp gegglet. Det får faktiskt rinna ut själv i spånet, så krubban håller sig fräsch.
Och det blir inte mycket.
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Vad är en transportkrubba??? :confused:
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Hej!
Han har en annan unghingst som sällskap, så jag har svårt att tro att han är understimulerad på det viset. Dessutom står de inne så lite varje dygn. De får vara ute så mycket som möjligt.
Men jag har fått många bra tips. Tusen tack alla!
/7Tex
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Tex skrev:
Hej!
Han har en annan unghingst som sällskap, så jag har svårt att tro att han är understimulerad på det viset. Dessutom står de inne så lite varje dygn. De får vara ute så mycket som möjligt.
Men jag har fått många bra tips. Tusen tack alla!
/7Tex

Jo, men då står inte i samma box va?
Om dom står i två olika boxar är det nog lite svårt att leka :p
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Tex skrev:
Vad är en transportkrubba??? :confused:

Jag menade en krubba med fasta "hakar" på som man kan haka fast om man har en lämplig kant i boxen. Den hänger ofta stadigare än en hink, men går ändå lätt att få loss för att göra rent.
 
Sv: Välter ut vattnet i boxen! *suck*

Iccic skrev:
Det finns ju hinkar med en platt kant, så att den hänger bra mot väggen. Då är det kanske svårare att skvimpa ut vattnet. Det finns (eller fanns i alla fall förr...) även hinkhållare, runda ringar som man fäster i väggen och sätter ner hinken i så den sitter lite stadigare. Du kanske kan testa att ge vatten i en transportkrubba.
Skaffa ett gammalt bildäck, "jeepdäck" i lagom dimension som du ställer hinken i
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 055
Senast: Trissa
·
Hästvård Jag har en ponny som går på lösdrift och där har dom vattenkopp. Däremot så har jag honom inne ibland några timmar för att torka upp och...
Svar
13
· Visningar
1 872
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite råd. En häst i stallet blöter ner sin box varenda natt. Han doppar sitt hö i vattnet och lyckas på nåt sätt alltid ha ut...
2
Svar
22
· Visningar
2 420
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp