Välutbildad islandshäst - närdå?

Taefill

Trådstartare
Något jag funderat på när jag läst annonser. Lite då och då läser man något i stil med "välriden och välutbildad, kan tex skänkelvikning, trava i form, framdelsvändning" och liknande texter. Eller också träffar man på folk som säger "min häst är väldigt välutbildad, jag kan rida både öppna och sluta på den!". Då börjar jag, som när jag var yngre red både islandshästar och "de stora bruna" (nu är jag inte lastgammal heller, men jag rider så gott som bara islandshäst iallafall) fundera lite på varför det är skillnad?

Ett halvblod, connemara eller vad det nu kan vara anses ju inte välutbildad för såna relativt enkla saker, men det gör islandshästar. Varför är det så? Är det för att islandshästen på island, och även här, för ett antal år sedan iallafall, var en tölta-i-skogen-häst som ridkulturen "halkat efter" på den här punkten?
Jag är väl medveten om att långt ifrån alla anser en sådan häst välutbildad, men ofta ser man det.

Själv tycker jag att gå i hyfsat ok form i arbets- och mellantempo i alla gångarter, sidförflyttningar (dvs mot iallafall skänkelvikning, framdelsvändning, öppna även om man kanske inte är riktigt på en perfekt dylik övning) ingår i grundinridningen/grundutbildningen av hästen. Ungefär lika basalt som att en islandshäst töltsätts.
Mer precision i sidförflyttningarna, mer samling, även lite svårare som bakdelsvändning och sluta kommer in här, 10 meters-volter i bra balans i alla gångarter (kanske 15 m i galopp) Kunna variera tempot ganska fritt från arbetstempo till (ganska) ökat. Det tycker jag är medelutbildning. Åtminstone här tycker jag att ridskolehästar, tävlingshästar osv lite mer "högprestrerande" hästar bör vara, men långt ifrån alla är ju där och det är det jag undrar varför.
Mkt välutbildad anser jag att en häst som (börjar) trampar, gör byten, galoppiruetter osv är.

Självklart blir det krångligare med en eller två extra gångarter, men långt ifrån omöjligt.
Jag menar absolut inte att våra "vardagshästar" behöver gå som Briar och gänget, men grunddressyren verkar allt för ofta räknas som något lite extra. Beror det helt enkelt på en helt annan kultur?

Och slutligen, hur "mycket" kan din häst och vilken "nivå" anser du att den ligger på?

Jag vill bara, för att undvika missförstånd, säga att jag absolut inte fördummar folk som inte rider mkt dressyr eller som tycker att deras hästar som kan skänkelvikning är välutbildade, alla har ju egna mått och mål, utan jag vill mest diskutera just varför det är sådan skillnad på olika raser.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

För att en islänning ska kunna utflra en perfekt skänkelvikning i trav så krävs det mera av hästen.aeaftersom de kan vara svårt för en islänning att ens trava rent.
En 3- gångare har inge problem med detta och klarar således av en perfekt utförd skänkelvinkng bättre snabbare i utbildningn.

Min erfarenhet är att 4 gångare har lättare för dressyr.. inte så konstigt de har bara 4 gångarter å hålla reda på och inte 5=)

Jag håller med du..
Grundutbilningen som jag tycker alla häsatr oavsett ras bör kunna är följande

Kunna rida i form i skritt trav och galopp, fram och bakdelsvändning samt skänkelvikning, öppna och sluta,
Detta är grund.

En häst som är välriden har inget med dess utbildningsgrad att göra utan som det låter så är den välriden.
Ryttaren har ridit den på ett varsamt sätt hästen är lyhörd och känslig på ett bra sätt. Hästen har inga problem i sin ridning.
Den skenar inte, drar inte ligger inte på bettet eller bockar eller andra olater utan är helt enketl trevlig att rida.


Min häst är bara riden snart 2 år och jag har tagit det mkt lugnt med henne

Men hon kan allt ovanstående hon är välriden och målet är att utbilda henne minst msv dressyr.
Jag rider otroligt mkt dressyr med henne rider dressyr nästan varje ritt i varierande längd.. förutom de skrittturer vi har.

Dressyren är A och O för att nå framgång.. dressyr gör en häst smidig och mjuk och med en mjuk och smidig häst kan man llyckas ute på tävlingsbanan.
En hopphäst som aldirg är dressyrriden kommer inte sålångt påhoppbanan.

Man brukar säga en hopphäst som är utbildad MSV hopp skall vara utbildad lika högt i dressyr.

Tänk en omhoppning och man inte har arbetat upp sin häst så den är mjuk och smidig det blir många långa svängar på den omhoppningen=)

En islandshäst som är stel och inte smidig kommer inte heller så långt ute påtävlingarna..
Men men mkt dressyrarbete får man sin isis mjuk och smidig och vips funkar tävlingarna också bättre=)


Folk som säger att de aldirg rider dressyr då undrar jag... hur rider dom?? bara rakt fram på långa tyglar??

När en hoppryttare säger så blir ajg också orolig.. vadå hoppar dom 7 dagar i veckan?? om de aldrig rider dressyr..:crazy:

Jag brukar äsga som så..alla häsatr är en dressyrhäst=)

Men sedan finns det dressyrhäsatr som kan hoppa, andra kan tölta andra kan trava fort på en travbana=) Men dressyrhäsatr är de allihopa:D


Jag vet inte men jag inbillar mig att min isis jag har är så fin att rida och har så väl separerade gångarter tack vare all jäkla dressyr jag kört med henne.
Jag red henne nästan 1 år enbart som 3 gångare i enbart dressyr stärkte upp henne psykiskt och fysiskt byggde upp gångarterna så dom 3 vart ritkigt befästa och som vilken ponny som helst, när tölten sedan kom så var det inge problem de vart inge som så att traven försvann som amn hört eller att de blandar ihop och bara töltar mm.

Hon kan galoppera otroligt samlat och på 5 meters volt utan problem i fin runt 3 taktig galopp.
Det vet jag att många isisar har problem med..

Nästan alla som har problem med sin isis med dess gångarter får det rådet att.. rid dressyr:D
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Det beror på att en Islandshäst har så mycket att lära med att hålla isär sina gångarter också.
Så den kan en massa saker som ett halvblod eller en Connemara aldrig kommer att kunna.
Tölt och pass.
Två extra gångarter att hålla reda på.

Att gå stadigt på en volt kan man inte göra i pass.
Pass skall endast ridas rakt fram.
Men i tölt så skall man kunna det.
Det ger 4 gångarter att få till i volten.
Samt den eviga svårigheten att hålla borta passen.

Så för att uppnå den graden av utbildning som avses så har hästen ridits massor i dressyr.
Mycket mera än en 3-gångare.
Och i det läget så är den välutbildad för sitt syfte.
Att kunna hålla reda på alla sina gångarter.

Det är som med olika yrken.
En välutbildad bagare är inte bra på att meka bilar för det.
En välutbildad Islandshäst är inte bra på 3-gångsdressyr utan på gångartsridning.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Då är ju du och din häst (och även jag och min häst) praktexempel på att det går :)
Jag har också den erfarenheten att hästar som rids mycket dressyr får bättre gångarter.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jo absolut, det skrev jag ju även i orginalinlägget, att det blir krångligare för våra som har fler växlar än tregångarna. Så det är klart att det är lite svårare, men jag tycker inte att det är något hinder, det är ju bara en extra utmaning :)

Jag tycker personligen inte att det behöver vara speciellt välutbildat att kunna hålla isär sina gångarter. Självklart har olika hästar olika lätt för sig och man kan inte kräva att alla ska vara otroligt lättväxlade. Men bara för att hästen till exempel har svårt för att skilja på tölt och grisepass, så betyder inte det att man inte kan träna tölten genom just öppnor, bakdelsvändningar för att få hästen mer bärig, galoppfattningar, volter och annan grunddressyr.

Jag tycker heller inte att en hopphäst är speciellt välutbildad om den kan hoppa en 120-bana men inte kan göra skänkelvikning, öppna, sluta och bakdelsvändning. Eller en travare som gått på travet och sprungit in mycket pengar men som nu är ridhäst och kan göra galoppfattning, är heller inte välutbildad i mina ögon. Fast de kan mycket på andra områden för det. Men välutbildad anser jag är mer allsidigt.

Och sedan så vet jag mycket väl att pass bara rids rakt fram, det trodde jag alla (som rider pass) var medvetna om så jag skrev "alla gångarter" :)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jag tycker det är lite skillnad på välriden och välutbildad.

En välriden häst är lyhörd och balanserad samt ren och mjuk i gångarterna.

Välutbildad tycker inte jag står så ofta i annonserna, och jag är ingen dressyrmänniska, men för mig betyder det att hästen klarar att gå i alla sina gångarter i form. Klarar både högre och lägre tempo i tölt och att man lätt kan byta mellan gångarterna. Den har också muskler och kondis för att orka arbeta på detta sätt längre pass.

Båda dessa hästar kan grundläggande dressyr men har kommit olika långt i sin uppbyggnad och det tar lång tid att bygga upp en islänning till mitt senare exempel. Sedan tävlar vi inte i dressyr så galoppombyten och piruttter är liksom inte så intressant om hästen kan eller inte. Därför blir graden av utblidning lägre när vi talar om en välutbildad häst än när en dressyrmänniska gör det. En häst kan vara välutbildad för sitt ändamål också.

Och nu börjar det väl bli ett antal år sedan som välutbildad islandshäst betydde
- går att få stopp på
- kan fatta rätt galopp på kommando
;)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Och nu börjar det väl bli ett antal år sedan som välutbildad islandshäst betydde
- går att få stopp på
- kan fatta rätt galopp på kommando
;)

Ja, tack och lov :D Fast vissa ställen ligger nog lite efter sin tid. När jag började rida för 12-13 år sedan var hästarna väldigt välutbildade. De kunde både gasa och bromsa! :eek:

Just galoppombyten och piruetter är kanske lite "onödigt" (fast det stärker/förbättrar ju tex bärighet och sånt) men andra "krumelurer" som öppna, sluta osv är ju väldigt bra både lösgörande, samlande och även för att träna upp sin ryttarkänsla :)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

En välutbildad Islandshäst är inte bra på 3-gångsdressyr utan på gångartsridning


Här håller jag itne md.. finns inget som heter 3-gångsdressyr dressyr skall utföas lika oavsätt ras..

En islandshäst skall man inte bara rida rakt fram på som amn gör när man rider gångartertsridning på tävling.Det är runt runt en ovalbana bara.

För att en isis skall kkunna tölta med bra aktion bra lyft bra bärighet kommer du ALDRIG ifrån dressyren.

En islandhäst KAN skänkelvikning likaväl som ett svenskt halvblod MEN det krävs MER av ryttaren.
Man kan inte skylla på rasen att jaja jag har en islänning bar ainse att deninte kan skänkelvikning korekkt och därför får den gå lite halvdant i en skänkelvikning.

Det är ALDIRG hästens fel att den inte kan tex skänkelvikning korrekt utan ALLTIS ryttarens fel som helt enkelt inte lärt hästen bättre;)

Min häst är en renrasig islandhästoch hon kan utföra en skänkelvikning korrekt vi kan även rida igenom en LB dressyr pass korrekt.

Så nog fasiken går det allt sedan kan hon bli oren i traven och galopp och tölt om ryttaren inte kan rida bättre..
Men som sagt det är inge fel på hästen .. allt går.. baraman tränar..

Men man ska ju inte tro att det bara är att hoppa upp på en 5 gångare och vips så utför den en korrekt trav i skänkelvikning:grin:..Utan det är förmodligen mkt blod svett och tårar längs vägen tills den dagen man akn utföra övningen korrekt:D

Och som sagt det är skillnad på 4 och 5 gångare.. 5 gångare har svårare MEN det går.. allt går som sagt!
Dressyr som du kallar 3 gångsdressyr skall ju givetvis även ridas på en islänning annars får du inte en smidig och mjuk och följsam välriden islandhäst enligt mig.

Innan jag köpte Jorunn var jag iväg och provred massor av olika islandhästar och 99% av dessa hade stora problem med gångarterna, de var ruskigt stela och ovilliga att böjja sig och voltarbetet var inte att tala om.
Galopp gick rakt fram i 320km/h... Skulle man sakta av galoppen vart den flack och 4 taktig..

När jag frågade hur mkt dressyrriden hästen var fick jag en frågande min och nästan ett irriterande svar att du vet var faktiskt en islandhäst jag hade mellan benen och ingen jäkla dressyrhäst:crazy:

Den hästen som ägarne hade ridit massa dressyr på varochså den häst som var trevligaste att rida.. mjuk inge problem med gångarterna töltade mjukt och taktsäkert även med en nybörjare som jag på ryggen.
Var nära på köpa henne innan jag bestämde mig för Jorunn istället.

Så min erfarenhet är att de islänningar som inte är dressyrridna har också de största problemena med att gå rent och på böjt spår.


En travare som är körd och tävlad och som skall rida in upplevs som otroligt stel och ovillig att gå på volt/böja sig eftersom de i sitt hela liv alltid har gått rakt fram och aldrig blivit körd i dressyr.

Det tar år att bygga om musklerna.. samma på en islandshäst som bara gått rakt fram och tävlat på en ovalbana ...Att samla denna häst är nästan omöjligt och det tar år av träning tills man kan galoppera mjukt i en rund och 3taktig galopp på lliten volt.

Men det går=)

Jag vill ha en riktigt allround häst och inte bara låsa in mig påen sak.. tölttävlingar.
Jag vill kunna åka till klubbens blåbärstävling stälal upp i en liten dressyrtävling, samma som med en 30 cm hopptävling sedan vill jag helgen efter kunna tävla tölt för att helgen efter köra en lätt distanstävling....
Jag har skaffat mig ett hbl, nordis, isis, arab i en häst.. hon kan lite av allt möjligt.. så ist för att köpa 4 olika raser köpte jag Jorunn och fick 4 häsatr till priset utav 1:banana:
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

finns inget som heter 3-gångsdressyr ..

Jo det är den dressyr som rids enligt TR i dressyr för ponnyer och hästar.
Samt den skala som betecknar nivån på dressyren som definieras av denna TR.

(TR= TävlingsReglemente.)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jag har somplaner att lära Jorunn piruetter och piaff och passage.. tror hon kan kunna de ritkigt bra eftersom hon har så extremt lätt för extrem samling.
Jag har insett att hon nästanär ett undantag inom islandhästen som kan detta men det är väl bara att utnyttja isåfall:)

Korall är väl ett ypperligt exemplar på att islandhästar kan utbildas extremt högt inom dressyr/ akademisk ridning.

Sök på youtube så förstår ni vad jag menar=)=)

Och hur många timmar tror du inte hans ryttare har tragglat med han för att uppnå de dom gör i vidiona??:D

Korall är min idol=):love:
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jag tycker personligen inte att det behöver vara speciellt välutbildat att kunna hålla isär sina gångarter.
Jo det är det som det är.
Mest för en 5-gångare.
Men även för en 4-gångare.
Den rena takten är oftast ett resultat av att hästen har fått en god och gedigen utbildning.

Självklart har olika hästar olika lätt för sig och man kan inte kräva att alla ska vara otroligt lättväxlade.
Definitionen för en välutbildad Islandshäst är just att den skall vara otroligt lättväxlad.

.. så betyder inte det att man inte kan träna tölten genom just öppnor, bakdelsvändningar för att få hästen mer bärig, galoppfattningar, volter och annan grunddressyr.
Träna dressyr är en annan sak än den definition på välutbildad som du gav i första inlägget.
Där du krävde massor av rörelser i rätt form och olika tempo i alla gångarter.
Att ha lärt sig "krumelurerna" innebär ju inte med automatik att man kan utföra dem i rätt form och gångart - till det krävs även att hästen är vältränad på rätt sätt i sina muskler.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Och hur skall du då hålla ordning på tölten?
Med Korall så har ryttaren skippat tölten för att inte riskera dessa rörelser.
Alla Islandshästar med svaga gångartsanlag för tölt kan lära sig piaff och passage ganska så enkelt.
Men om man vill utveckla tölten full ut så blir det svårt.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

.... samma på en islandshäst som bara gått rakt fram och tävlat på en ovalbana ...Att samla denna häst är nästan omöjligt och det tar år av träning tills man kan galoppera mjukt i en rund och 3taktig galopp på lliten volt.

Då är den hästen inte välriden.
Man kommer ingenvart på ovalbanan med en sådan häst.
För att kunna göra resultat på ovalbanan med en Islandshäst krävs det att hästen är både lösgjord, samlad och rakställd.
Oftast så tränar man allt detta på en liten volt för att ha marginalerna på sin sida sedan på ovalbanan.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Men snälla det är ju klart att det går.
Frågan är ju om det är det man har en Islandshäst för att göra.
Det speciella med Islandshästan är ju ändå Tölten och Passen.
För sådana där övningar har jag en Kallblodstravare.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Men då är det ju vanlig dressyr.. du säger ud mot sig själv..
Först säger du att en islandhäst är dålig på 3 gångarts dressyr vilket är den dressyr som finns.

Sedan säger du att manmåste rida dressyr för att få en följsam häst vilket de är vad jag med säger...

En hopphäst hoppar ju inte varje ridpass.. utan dom rider dressyr mest.. men det är ju ingen dressyrhäst endå utan man säger att det är en hopphäst!


En islandhäst rider man ju inte bara runt runt på en ovalbana utan man rider ju mest dressyr....

Det man tävlar är inte de man till vardags rider mest av.. utan tärningen för att kunna lyckas på tävlingsbanorna är just dressyr..

När jag hade Jorunn så tränade jag tölt max 10% av ett ridpass och det var mot slutet då jag under 40-45 minuter hade värmt upp henne träna på fattningar sidoförflyttningar ställa åt olika håll rakställa minska och öka volter utan att falla innåt eller utåt. galoppera förvänd galopp osv
Massa olika dressyrövningar så hon vart supermjuk. och stark nog att klara av tölten
Ja men då gick även tölten bättre..Började jag ett pass med att bara skritta trava pluttstund med långa tyglar rakt fram för att sedan tölta vart de pannkaka av allting.

Och så är det även idag.

Och som sagt jag vill kunna påstå att min häst är som hon är att rida idag mjuk mjuk och smidig smidig ochåter sjukt smidig och har mkt lätt att samla sig.. ja det är för jag tragglat så sjukt mkt dressyr på henne..

Jag är stolt över mig själv att jag lagt ner all tid även om jag dåoch då nästan spytt på all dressyr men jag har fått tillbaks det 100 gånger om idag:love:

Hon har gått från en ful hästsom inte hade några gångarter alls till en flott häst som har så mkt gång att hon inte ens vet hur honska hantera det!
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

I grundutbildningen bör det ingå, att kunna stanna, och svänga för tygel. Sidförande, att kunna förstå halvhalten och svara på den, att kunna gå i sk remontform med sträckt överlinje. (detta har inget med samling att göra, och ska ej förväxlas med formen). Dessa moment är grundmomement, behövs för att utbilda hästen vidare och som vår yngsta fick som första anhalt i utbildningen.

Därefter kom regelrätt skänkelvikning, öppna och sluta. En annan viktigt detalj som ofta glöms bort är att träna rakriktning, vi är nu på väg dit och han är i år 6 år. Ja det går långsamt framåt, med matte är inte alltid så kurant att träningen kan fortskrida i snabbare tempo.;)

Eftersom islandshästen är i mångt och mycket en gångartshäst, precis som I_U skriver, och att många också använder den som det. Så är min åsikt om välutbildad, att hästen kan hålla isär ALLA sina gångarter, att den kan klarar av att skritta, trava, galoppera och tölta på en 10 m volt. Att hästen kan alla grundmomenten i dressyr.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jo det är det som det är.
Mest för en 5-gångare.
Men även för en 4-gångare.
Den rena takten är oftast ett resultat av att hästen har fått en god och gedigen utbildning.
Tycker du.
Min 5-gångare är otroligt lättväxlad, men det är nog inte bara för att jag rider mycket dressyr (ja, den kan skolorna osv) utan också för att den har exteriören på sin sida.


Definitionen för en välutbildad Islandshäst är just att den skall vara otroligt lättväxlad.
Åter igen, tycker du. Jag håller inte med. Lättväxlad är en sak, välutbildad är en annan i min värld.


Träna dressyr är en annan sak än den definition på välutbildad som du gav i första inlägget.
Där du krävde massor av rörelser i rätt form och olika tempo i alla gångarter.
Att ha lärt sig "krumelurerna" innebär ju inte med automatik att man kan utföra dem i rätt form och gångart - till det krävs även att hästen är vältränad på rätt sätt i sina muskler.
Jag anser inte att man (varken häst eller ryttare) har lärt sig "krumelurerna" innan man kan utföra dem rätt. Och för att få en stark och mjuk häst är det väldigt bra att ha som mål/medel.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

En välutbildad häst är en häst, tycker jag, som kan lära en medelbra ryttare att rida.
Och då tycker jag kunskap om hur olika rörelser utförs ingår, även om man inte nödvändigtvis måste praktisera dem. Dvs hästen bör kunna öppna, sluta, fram- och bakdelsvändning osv för att var välutbildad. Välriden och vältränad kan jag kalal en lättväxlad häst, men välutbildad anser jag inte den per automatik är.
Även om många lättväxlade hästar är välutbildade även med mina mått mätt. Kanske är det därför de är så lättväxlade.

Starta, svänga, stanna, sidförande och rakriktning är ju precis som du säger grunden. Och har man allt det på plats så är det inte så långt till "krumelurerna".
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Men du förstår ju inte... FÖR att kunna passa och tölta såMÅSTE mn rider dressyr..

Du kommer aldirg ifrån det punkt slut....

Det går inte att tro att oki nu har vi en islandshäst så igen paddocken bort med dressyren för här skall det bara töltas och passas för det är ju därför jag köpt en islandhäst!!!


Dressyr är LÄRAN om allt.. gör du en förflyttning åt sidan är detta dressyr.. Sedan finns det ju olika nivåer inom dressyr..
Grand prix är dressyr det med... men långt ifrån alla vill eller kan nå den nivån..

Jag tycker det är oligt att tölta men för att tölta bra krävs det dressyr arbete innan som mjuknar upp hästen!

Det är mkt oerfaret och dumt att tro att nu har jag köpt en hopphäst.. ska aldirg mer rida dressyr för jag har faktiskt köpt mig en HOPP häst och ingen jäkla dressyrhäst..Dressyr är för nördar .Hej hopp nu hoppar vi varje dag...


Samma sak gäller en islandhsät det bara inte går att tänka nu har jag köpt en isis nu skall i bara tölta och passa dagarna långa och vinna alla tävlingar. Dressyr är för 3 gångare jag har faktiskt en isis nu baj baj dressyr.
Och så försöker amn utföra en skänkelvikning och hästen går åt sidan men korsar inte alls benen om varandra och är böjd och som rytatre tänker man..Ähh men vatta häck det gör ju inget om skänkelvikningen inte vart 100% bra jag har ju faktiskt en isis och dom kan ju inte utföra en skänkelvikning lika väl som en stor brun!


Tänker man så är det ju ruskigt fel enligt mig..... och stackars resen får ut för det att den inte kan dressyr för den inte är avlad för detta.:crazy:

Snarare som så att dess ryttare inte villrida dressyr och låter således helt enkelt bli det.

Men RASEN kan utan problem lära sig dressyr upp till LA...

De OS hästar inom hoppning kan nästan alla uteslutet svår dressyr.. du tror inte de har ett samband att just dessa häsatr når just OS och inte hopphästen som bara kan LD dressyr??;)
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 105
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 073
Senast: Sirap
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 033
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
985
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp