Välutbildad islandshäst - närdå?

Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Och i det håller jag med, även en gångartshäst behöver ett visst mått av dressyr. därmed inte sagt att de behöver klara av te x lätt A i dressyr för att komma vidare men dressyren är ett faktum.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Nu förstår jag nog inte vad du menar. Vem har sagt att en sorts utbildning är lägre än någon annan?

Du har.
Eftersom att du mäter utbildningen i 3-gångsdressyr-måtten.

En välutbildad Islandshäst kan andra saker än vad en välutbildad tre-gångare kan.
Det innebär dock inte att utbildningen är lägre utan bara att den är annorlunda.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

En välutbildad Islandshäst kan andra saker än vad en välutbildad tre-gångare kan.
Det innebär dock inte att utbildningen är lägre utan bara att den är annorlunda.

:bow:

Kl.
Jag kan tycka att vissa är känsliga om att prata om islandshäst och dressyr/hoppning, likaså att prata om travare och dressyr/hoppning. Ingen av dessa två hästtyper är avlade för att kunna utföra rörelserna i den högre dressyren eller hoppa en bana med högre höjder. Det är inga superhästar som klara av allt. De KAN men det krävs mer träning för att nå dit, och det blir inte lika utlimat som en häst som faktiskt är avlad för dressyr eller hoppning.

Så för mig är en välutbildad islandshäst en häst som kan gångarterna i de olika tempon i rätt form, samt enkla men de behövande dressyrrörelse. (som yennork beskriver, till träning, gymnastik osv)

Skulle jag nu söka en islandshäst för tävlingar på högre nivå (i gångarts tävling) skulle jag skita i ifall de kunde gå i piaff/passage/piruette eller hoppa bana på 150. Det har jag ingen nytta av alls, utan jag skulle söka efter en välutbildad islandshäst istället som kan de den ska kunna! :p
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Precis!

Islandshästen är inte avlad för att hoppa högt eller gå dressyr på GP-nivå, så varför slita så otroligt mycket med det?

Däremot tycker jag att det är tråkigt att man får så lite betalt för fin ridning (fin sits och liknande) på islandshästtävling. Framförallt när man är yngre (tex i juniorklassen) så är det så lätt att "fuska", alltså köpa en häst för en halv miljon och glida med (utan att ryttaren egentligen rider spec bra).
Det funkar förstås inte i längden, men tyvärr så håller det kanske någon säsong eller två.

Det här kanske inte hör till ämnet, men på just den punkten tycker jag att dressyren känns mer peppande, eftersom det lönar sig att rida bra på ett helt annat sätt än det gör på islandshästtävlingar.
Därför tycker jag att vårat tävlingssystem behöver förnyas (vet inte direkt hur, ska klura lite på det...)

/Anna
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 334
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp