Välutbildad islandshäst - närdå?

Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

:bow: WOW jag håller med dig för en gångs skull..Shit de tillhör ju inte vardagen direkt:D

Men som du säger en välutbildad isis skall ju kunna hålla sär på sina gångarter kunna gå i en form för åldern rätt.

Vilket en 4 gångare oftast har lättare för enligt min erfarenhet 5 gångare har svårare att hålal isär gångarterna och blir lätta 4 taktiga eller passtaktiga
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Och jag håller inte med dig;)

Mitt femgångssto har väldigt god exteriör och väldigt lätt för samling, men är svårväxlad för att hon dels lätt blir spänd (och rör sig då mer lateralt) och för att hon har mycket pass i kroppen, vilket lätt slinker in. Och att växla gångarter, att få henne att gå den gångart jag vill, är inte det ett steg i utbildningstrappan? Det tycker iallafall jag. Skulle inte kunna kalla henne välutbildad förrän hon kan gå i den gångart jag vill, när jag vill det. Hon kan de flesta skolor,är mycket känslig för hjälper och lyhörd, men jag skulle inte kalla henne välutbildad.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

*kl*

Jag skulle inte kalla Filipus för välutbildad. Han kan flytta sig för skänkeln, öppna, sluta är påbörjad träning men han har fortfarande svårt för traven, blir lätt fyrtaktig och slår upp i tölt istället även om traven blir bättre o bättre. Han söker sig ner i form och är riktigt trevlig att rida men välutbildad - njaae.

Hade han däremot haft lätt för alla 4/5 gångarter och kunnat skolorna med mera så hade jag nog sagt att han var välutbildad.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

En välutbildad häst är en häst, tycker jag, som kan lära en medelbra ryttare att rida.

Då tycker jag att du har fel, för i mina ögon är det en läromästare. En häst kan vara svårriden, men till trots så är den välutbildad.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Självklart så måste man rida massor av dressyr på en Islandshäst.
Men det resultatet som man får blir inte riktigt likadant som resultatet blir på en 3-gångare.

Jag definierar fortfarande 3-gångsdressyr som den dressyr man rider enligt TR.
Träna dressyr för att gymnastisera hästen är definitivt en nödvändighet men den Akademiska Utbildningstrappan passar bättre för Islandshästar.
Jag rider massor av dressyr.
Men målet är inte dressyren utan dressyren är medlet för att få hästen lättriden i samtliga gångarter.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Alltså jag tycker inte en massa - jag vet.
Jag har ridit in och tränat ganska så många Islandshästar.
Samt tävlat upp till SM-nivå.
Under en period var jag även domare.

Så jag vet.
Massor.
Men tyck på ni jag orkar inte tjaffsa.
Nu skall jag gå ut och verka en unghäst.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Men målet är inte dressyren utan dressyren är medlet för att få hästen lättriden i samtliga gångarter.


Precis så säger min dressyrtränare också när jag rider lektion för henne! (Utbildad ridlärare inom "3-gångarvärlden" men blir mer och mer intresserad av träning/utbildning av islandshästar.)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Men det finns ju inget rätt eller fel i en åsiktsfråga. Och vilken häst som är välutbildad och inte är väl ändå en åsiktsfråga, inte en "rätt eller fel-fråga"?

Jag har också tävlat, tränat och ridit in en del islandshästar. Men jag är säkert många år yngre än dig och har inte hunnit med lika mycket.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jo, fast jag har aldrig sagt att de är välutbildade om de inte är någorlunda lättväxlade. Det ingår liksom, men det är inte hela definitionen "välutbildad" för mig.

Men jag har iallafall fått fram svaret på min fundering mellan raderna på alla (tror jag, utom Niela) era svar. Det är skillnaden i ridkulturen 3-gångare vs. islandshästar som gör det.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

I mina ögon kan även en läromästare vara svårriden.
En välutbildad häst kan fungera som läromästare. En läromästare är välutbildad. Det går liksom hand i hand, tycker jag.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Fast å andra sidan, eftersom allt detta är en definitionsfråga, så finns det ju ingen mening med att disskutera rätt eller fel innebörd;)
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Det vill jag ju inte göra heller, jag ville diskutera varför det skiljer sig från "3-gångsvärlden", och inte vad som är rätt eller vad som är fel.
Fast nu har jag ju på sätt och vis fått svaret.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Hur mycket dressyr tror du att jag rider?
Och vilken utbildningsnivå tror du att mina välutbildade hästar har?
Vad tror du att de kan?

Och varför skulle en sorts utbildning vara lägre än en annan?
Välutbildad för sin inriktning borde väl vara definitionen?

En piaffande Islandshäst utan tölt är ju ganska så värdelös på en Islandshäst-tävling.
Medan en mycket lättväxlad och rutinerad tävlingshäst är välutbildad för sitt syfte även om den inte ens kan gå på en liten volt i arbetstrav.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Hur mycket dressyr tror du att jag rider?
Och vilken utbildningsnivå tror du att mina välutbildade hästar har?
Vad tror du att de kan?
Hur skulle jag rimligtvis kunna svara på det?
Jag tror du rider dressyr någonstans mellan aldrig och åtta timmar om dagen.
Dina välutbildade hästar är nog nånstans mellan insuttna och Grand Prix (med TR-dressyr-mått mätt)
De kan förmodligen stanna och starta. Och kanske något annat.
Var vill du komma med dina frågor?

Och varför skulle en sorts utbildning vara lägre än en annan?
Välutbildad för sin inriktning borde väl vara definitionen?
Nu förstår jag nog inte vad du menar. Vem har sagt att en sorts utbildning är lägre än någon annan?


En piaffande Islandshäst utan tölt är ju ganska så värdelös på en Islandshäst-tävling.
Medan en mycket lättväxlad och rutinerad tävlingshäst är välutbildad för sitt syfte även om den inte ens kan gå på en liten volt i arbetstrav.
Åter igen, jag har då aldrig påstått att en sorts mått av utbildning är sämre eller bättre än något annat, så vilken häst som är värdelös var är väl ändå inte så intressant?
Då kan man ju lika gärna säga att en välutbildad dressyrhäst är värdelös på en travbana. Jaha? Ja? Var vill man komma med det?
Jag hoppas att jag missförstår dig något alldeles otroligt, för du kan väl inte mena att en outbildad häst är en värdelös häst?
Jag förstår liksom inte varför du annars ens tar upp det.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

I mina ögon kan även en läromästare vara svårriden.
En välutbildad häst kan fungera som läromästare. En läromästare är välutbildad. Det går liksom hand i hand, tycker jag.

En läromästare kan vara svårriden inom en viss definition, den kan komma att kräva korrekt ridning för att ryttaren ska få fram DET rätta. MEN en läromästare kan du i princip placera vem som helst på, och hästen gör rätt om ryttaren gör rätt. Så visst måste en läromästare vara välutbildad, krävs det dock en mer erfaren ryttare för hästen så kan den knappast kallas för läromästare men den kan ändå vara välriden för den mer erfarna ryttaren.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Jag tycker absolut att man ska rida dressyr på en islandshäst, men man bör vara medveten om att det kommer krävas väldigt mycket slit för att få en islandshäst att kunna gå Msv eller svår dressyr, eftersom islandshästen inte är framavlad för detta. Vi måste alltid ta hänsyn till hästens bakgrun (hästrasens bakgrund, användnignsområden osv) och vad använde man islandshästen till förr?
Jo, man ville ha en liten och "praktisk" häst som var stark nog att kunna arbeta på gårdarna på Island, tex valla in får, bära en stor och tung ryttare över ett fjäll el liknande, kanske dra sånadära "maskiner" som behövdes i jordbruket osv. Ser man till detta så märker man rätt snabbt att det finns likheter med våra kallblodshästar (nordsvens finskt kallblod osv).
Sen så kom tölten och passen. Passens historia är jag dålig på, men jag antar att hästarna utvecklade tölt för att det helt enkelt var lättare att ta sig fram på dåligt underlag i tölt än i trav (rätta mig nu om jag har fel..).

Så vi har alltså en arbetshäst som sedan utvecklade två till gångarter. Detta var ju lite häftigt tyckte vi sedan och började rida och träna hästarna mer målmedvetet, och på den vägen har det varit fram till idag.
Islandshästen har inte alls samma dressyrbakgrund som de dressyrhästar vi ser på TV, och den är faktiskt inte framavlad för att kunna gå dressyr på samma nivå som en "dressyrhäst" (tex hannoveranare, gud vad jag är dålig på raser känner jag...).

Men jag tycker absolut att vi också ska rida dressyr. Varför? Jo, för att för mig så handlar ridningen om kommunikation, vilket tränas upp med hjälp av dressyr. Man får också hästen att använda sin kropp rätt och den blir betydligt mer hållbar än en som rids rakt fram med nosen i vädret och ingen rygg över huvud taget.

Grundutbildningen på islandshäst tycker jag är:
- att den förstår alla hjälper, framåtdrivande, förhållande, sidförande (ganska självklart)
- att den kan gå rent i alla gångarter (detta kan ju vara lite knepigare med en femgångare, men då kan man inte skylla på hästen utan då får man ta tag i problemet i stället)
- att den kan gå på böjda spår (volt, serpentiner mm) med bibehållen takt och tempo
- att den kan göra sidförande övningar (gärna i alla gångarter, men främst i skritt trav och tölt), tex skänkelvikning, framdelsvändning och öppna (sluta tycker jag är mer krävande, så jag tycker inte att en korrekt utförd sluta kan räknas med i grundutbildningen på islandshäst, bakdelsvändning likaså).
- att hästen jobbar i en korrekt form (självklart!)
- att den kan gå i tre olika tempon i varje gångarter, kort, mellan och ökad.

En VÄLUTBILDAD islandshäst kan detta och:
- sluta och bakdelsvändnig (rätt utförd dessutom)
- börja lägga mer vikt på baken och bli lättare fram i samtliga gångarter och rörelser (samling)
- galoppombyte (den behöver ju nödvändigtvis inte göra serier med byten i varje, men ett galoppombyte, tex på mitten av diagonalen, tycker jag att den ska kunna).
- förvänd galopp (detta är dock islandshästar väldigt bra på.. :angel: )
- om man nu kommer så långt så får man väl säga att en islandshäst som går i piaff och passage är välutbildad.

Hoppas att jag inte har glömt något nu...

Sen en välriden islandshäst är ju en annan sak. En häst som är riden i en månad kan vara väldigt välriden, alltså riden med fina hjälper och inget ryck och slit och en nogrann ryttare (en häst som är riden av en nogrann ryttare är ofta välriden), men den behöver ju inte vara välutbildad bara för det.

Och sen måste jag skriva lite ang filmerna på piafferande islandshäst.

För det första förstår jag inte varför det är så mycket "dressyr" att galoppera rakt fram på en äng, och för det andra så ser man tydligt i slowmotionsekvensen (eller ja, hela filmen var ju i slowmotion..) att hästen sätter ner frambenet i diagonalen före bakbenet när den piafferar.

Det är väl meningen att hästen ska ha en bibehållen tvåtakt i piaffen?

För det har inte denna, så jag vet inte om jag tycker att det är sådär jättehäftigt. Och visst är det bra att man vill utbilda sin islandshäst högt, absolut, men det är så många som går till steg sjutton före steg tio, dvs många vill lära sina hästar piaff och passage innan de har klarat av att få dem att sätta sig på baken och gå med samling.
Det finns en anledning till varför bara de absolut bästa dressyrryttarna rider piaff och passage.

Nu låter jag som en grinkärring :p Dressyr är bra, absolut, bara man tar utbildningen i rätt ordning och inte hoppar över något, då håller det inte i slutändad ändå.
Och så måste man alltid minnas att islandshästen inte är framavlad för samma ändamål som en dressyrhäst, och därför kan vi inte kräva lika mycket av våra små djur som vi kan kräva av en dressyrhäst, tregångare.
Och sen är det en sak som jag inte har nämnt. Tränare.
Hur ska man annars kunna se om man gör rätt eller inte? Vill man rida dressyr på högre nivå (alltså få fram en välutbildad islandshäst) så får man skaffa en bra dressyrtränare som man litar på. Annars kanske allt slitet är helt i onödan.

Väldigt intressant tråd för övrigt!

/Anna
 
Senast ändrad:
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Nu är detta lite OT men det var ju inte så att islandshästen utvecklade extra gångarter utan det har funnits men avlats bort hos många andra raser. En av anledningarna till att det inte avlats bort hos Islandshästen tror jag är att de hade ett så dåligt vägnät och red mer än de åkte häst och vagn, fullt av floder och vattendrag som det inte gick att köra vagn över men att rida med klövjehästar gick bra. Och som de flesta av oss käner till så sitter man skönare i tölt än trav!
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

Om man ser på vad dressyren är på väg i dag i storhästvärlden så är det inte mycket att sträva efter.
Huvudet tvingas bakom lod med "diverse" hjälpmedel och hästen har inte en chans att gå en balanserad bärig form utan tvång. Cirkustrix med viftande framben och dålig bakbens action.
Om man går tillbaks i tiden så var dressyren mer njutbar för både häst och åskådare, det är något att eftersträva tycker jag.
gå in på Netterquist sidor så finns det mycket bra läsning om hur en häst skall ridas för att hålla.
När man ser islandshästar som rids in med sporrar och går bakom lod så är ju frågan om det är rätt väg för att få en välutbildad häst som bär sig på rätt sätt.
 
Sv: Välutbildad islandshäst - närdå?

KL: Man får ju också skilja på "Dressyr" som tävlingsform och "dressyr" som gymnastik, träning och utbildning. Alla hästar som rids eller körs behöver dressyr i den senare bemärkelsen, som bekant. De islandshästar jag sett som gått bra på ovalbanan har tränat mycket av den sortens dressyr.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 067
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 987
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Amanda_F
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 411
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp