Vända på bett

Maddeb

Trådstartare
Är det någon som vet om man kan vända på bett, inget ”komplicerat” bett utan handlar om ett helt vanligt tredelat tränsbett med lösa ringar.
Råkade av misstag sätta på det åt fel håll och hade lyckats rida så några pass, sedan vände jag såklart tillbaka det men upplevde av någon anledning att han gick bättre på det när det var åt fel håll?

Någon som vet om det funkar att göra så eller om det på något vis är skadligt på lång sikt?
 
Är det någon som vet om man kan vända på bett, inget ”komplicerat” bett utan handlar om ett helt vanligt tredelat tränsbett med lösa ringar.
Råkade av misstag sätta på det åt fel håll och hade lyckats rida så några pass, sedan vände jag såklart tillbaka det men upplevde av någon anledning att han gick bättre på det när det var åt fel håll?

Någon som vet om det funkar att göra så eller om det på något vis är skadligt på lång sikt?

På tredelat är det ganska harmlöst att prova, det skulle till och med kunna bli en viss avlastning av tungan. En del gammeldags stångbett har faktiskt en liknande form på munstycket. Din häst verkar ju ha gett dig sin åsikt och själv blev jag sugen på att testa

Skulle inte prova det med tvådelat.
 
Jag håller med. Hade inte gjort så. Det är ju inte bara tungan som påverkas av ett bett utan gom, laner och tänder ...
Jag hade istället försökt förstå vad det kan vara i funktionen som ändades och försökt hitta ett bett som är designat för denna funktion.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 067
Senast: Fazeem
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 861
Senast: SkorpSmulan
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 149
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 621

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp