Vända upp och ner på sitt liv

Aliche

Trådstartare
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)
 
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)

Kör, bara kör! Kanske kan du hyra ut lägenheten i andra hand ett år och ta tjänstledigt från jobbet så du har möjlighet att gå tillbaka till allt?
 
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)

Ja, jag har gjort det. Bodde i Stockholm i åtta år, hade två barn i förskolan där, bra jobb osv. Jag och sambon sålde lägenheten och köpte hus i Skåne. Det gick jättebra och jag ångrar det absolut inte. Barnen började i ny skola här, fick nya kompisar osv.

En bra idé vore väl att söka jobb från orten där du bor nu och när du har fått jobb så bor du hos din mamma tills du hittat ett eget boende? Då slipper du vara arbetslös alls.

Angående bostad så vet jag inte riktigt var du tänker dig men jag skulle inte säga att det är något problem att hitta boende, det löser sig förr eller senare. Jag känner folk som har fått förstahandskontrakt på bra adresser i Malmö utan större problem.
 
Jag gjorde det. Jag flyttade med man och tre barn till Uppland från norrland. Bytte skola för barnen och bytte jobb. Kunde inte vara nöjdare, allt gick så bra.
 
@Hyacinth lämnade ju storstaden för Österlen typ nyss. :)

Jag vände väl i princip upp och ner på livet när jag träffade sambon. Jag var vid det tillfället en klassisk partysvensk i Oslo som bollade två jobb, bodde i kollektiv och festade utan tvekan 4 kvällar i veckan. På besök i Sverige en midsommarafton träffade jag sambon, det sa SMACK!, och sen var det vi. 5 mil till närmaste stad, utan körkort, utan jobb, i en liten stuga på stranden vid östgötska kusten. Löste det genom att sätta mig i skolbänken igen. Nu äger vi en gård tillsammans sen ett par månader tillbaka, en dröm som slagit in men som alltid känts så himla avlägsen. :)
 
Jag får ofta liknande ideer, och de ggr det hänt sådär riktigt begärligt så jag bara inte kan tänka mig annat så har jag istället för att kasta mig ut vind för våg, noga planerat hur förändringen ska ske. Jag har sonderat arbetsmarknaden för det första, och för mig har det alltid löst sig med jobb. Kanske inte Nu eller Igår, men inom rimlig tid. Tom så rimlig tid att jag hunnit ordna nytt boende och bli av med det jag har/hyrt ut i andra hand utan att ställa mig med onödigt dyra dubbla boendekostnader. Jag tycker att en hinner landa i sin ide bättre om det ges lite tid, förutsättningarna är helt enkelt bättre att tex hitta rätt jobb och boende, om det inte görs under stress.

Låter jättetråkigt och opassionerat, men det har funkat.
 
Svarar alla

Tack för all pepp och uppmuntran, det känns lite mer genomförligt nu, började tom titta på vilka jobb som finns dit jag vill :)
Ni som flyttat från storstad till landet, hur funkade det att skaffa nya vänner? Var och när och hur? Det är gansk knepigt bara här i stan där det finns massa människor så jag vet inte riktigt hur mycket svårare det blir på landet där folk kanske är mer för sig själv? Eller är det bara jag som tror en massa
 
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)
Jag har gjort det några gånger 😊.
Jag fick börja med att hitta boende, har alltid knegat mig fram som timmis vid nystart, vänta på fast jobb tar oftast - för mig- för mycket tid!
Jag säger kör! Börja med att hyra ut/säg upp bostaden så du blir av med kostnaden.
De äkta vännerna finns kvar, och man hittar nya. Det kan också vara lite nödvändigt att få lite nya vänner när man inte riktigt trivs.
 
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)

Yup, flera ganger. :p
Vi flyttade fran forstad till Stockholm till Jeddah Saudi Arabien for Maken's jobb. Da jag ar larare fick jag ocksa jobb dar och jobbade i manga ar pa Amerikanska Skolan.
Jag sa upp mig for att plugga till ytterligare en Master's degree ... den har gangen pa Amerikanskt Universitet och blev samtidigt ombedd att komma tillbaka till Skolan i Jeddah med fantastiska villkor, sa jag gjorde bade och ett tag.
Sedan sa jag upp mig igen och flyttade till Florida dar jag jobbade en kort period, men jag reste sa mycket att jag valde att sluta helt.
Flyttade till South Carolina och startade en hast gard. Dar bodde jag i 8 ar innan jag var trott pa det och flyttade hit till Oregon och Maken pensionerade sig och kom ocksa.
Nu har jag bott har i 4 ar och har just tagit buss/lastbilskort och tanker kora skolbuss nar terminen borjar. :D
 
Är det någon här som har bestämt sig för att helt göra om sitt liv?

Jag har länge trott att jag är nöjd med mitt liv, där jag bor och mitt jobb men efter att ha verkligen funderat har jag insett att det är att jag är bekväm i det men inte nöjd, inte alls och framförallt inte lycklig som jag lever nu.
För att bli det känner jag att jag behöver byta jobb, flytta ner till Skåne för att kunna bo som jag vill och kunna vara nära min mamma; naturnära, hus istället för lägenhet, trädgård istället för balkong, lugn, hav.
Det innebär ju att jag behöver i princip vända upp och ner på mitt liv vilket å ena sidan känns jätteskönt och något jag vill men samtidigt jätteläskigt, lämna ett välbetalt stabilt jobb, vänner, lägenhet med 1a hands kontrakt osv.
Har någon annan gjort det, hur gick ni tillväga?
Jag känner väldigt tydligt nu när jag vågat säga det högt att jag inte alls mår bra nu och vill förändra så snart som möjligt för att i nästa stund bli orolig att jag inte skulle hitta ett nytt jobb, inte hitta någonstans att bo osv.
Jag har inte jättemycket besparingar så jag kan inte gå arbetslös speciellt länge även om jag kan bo hos min mamma tills jag hittar jobb och bostad utan problem.

Det blev långt och lite rambligt det här men om någon har tips, pepp, stöd att ge så behöver jag det :)

Vi bestämde oss i september typ för att sälja lägenheten, säga upp oss och ta barn och djur och flytta till Österlen. Vi genomförde flytten på typ 3 månader från idé till genomfört.

Såhär; man lever bara en gång. Blir det inte bra kan du flytta igen.
Jag känner att vi gjorde helt rätt. Hade vi bara haft ett barn och ingen eller en hund hade jag antagligen inte kommit på idén, vi hade det för bra.
Men nu blev allt super.
Vad är det värsta som kan hända?

Vi kände inte en kotte (och känner fortfarande typ inte en kotte), hade inga fasta jobb eller nåt.
 
Svarar alla

Tack för all pepp och uppmuntran, det känns lite mer genomförligt nu, började tom titta på vilka jobb som finns dit jag vill :)
Ni som flyttat från storstad till landet, hur funkade det att skaffa nya vänner? Var och när och hur? Det är gansk knepigt bara här i stan där det finns massa människor så jag vet inte riktigt hur mycket svårare det blir på landet där folk kanske är mer för sig själv? Eller är det bara jag som tror en massa

Jag tror ju att om man vill är det inte supersvårt.
Nu har jag inte haft tid, men i byn finns bokcafé, det finns lokala små klubbar för allt från nördar på LP-skivor till bilar, hundklubbar osv.
Vi bor ju så det är många inflyttade runt omkring, det kanske underlättar. Men man får ge sig ut på de aktiviteter som finns tror jag.
 
Svarar alla

Tack för all pepp och uppmuntran, det känns lite mer genomförligt nu, började tom titta på vilka jobb som finns dit jag vill :)
Ni som flyttat från storstad till landet, hur funkade det att skaffa nya vänner? Var och när och hur? Det är gansk knepigt bara här i stan där det finns massa människor så jag vet inte riktigt hur mycket svårare det blir på landet där folk kanske är mer för sig själv? Eller är det bara jag som tror en massa
På landet som verkligen Landet är ju folk ofta beroende av bra grannar som kan hjälpa till med djur, passa hus när man är bortrest osv.

Jag har träffat mina vänner via jobb och grannar och fritidsintressen.
 
Svarar alla

Tack för all pepp och uppmuntran, det känns lite mer genomförligt nu, började tom titta på vilka jobb som finns dit jag vill :)
Ni som flyttat från storstad till landet, hur funkade det att skaffa nya vänner? Var och när och hur? Det är gansk knepigt bara här i stan där det finns massa människor så jag vet inte riktigt hur mycket svårare det blir på landet där folk kanske är mer för sig själv? Eller är det bara jag som tror en massa
Jag skaffade mig nya vänner när jag flyttade, de flesta hitta jag via hobbys, t ex ridningen då jag började på ridskolan och engagerade mig en hel del i klubben.
Har även bott en sväng på landet, där hade jag grannar som jag pratade lite med. Där jag bor nu har jag för första gången (bott här i snart 3 år) pratat med flera av mina grannar och till och med fikat med dom några gånger.
Så vänner är nog inte svårt att hitta, tror det lättaste är via gemensamma intressen eller på jobbet (där har jag hittat några goda vänner också). :)
 
Vi sålde vårt hus i en närförort till Sthlm och flyttade till en gård långt ut på landet (2 mil till närmsta affär och inga kommunikationer utom skolbuss) i en trakt vi aldrig satt vår fot i tidigare.
Våra barn var då 6, 8 och 10 år gamla.
Det är sju år sedan nu och vi har aldrig ångrat oss. Vi har fått massvis med vänner och bekanta och har ett mer aktivt socialt liv än vi hade i Sthlm. Det är grannar, arbetskamrater, föräldrar till barnens kompisar och så har vi engagerat oss i föreningslivet här.
Jobb har vi fått båda två. Jag har jobbat som lärare (vilket är mitt yrke) frilansande skribent och nu är jag skolbibliotekarie. Om vi inte hade flyttat så är jag ganska säker på att jag hade jobbat som lärare fortfarande. Det är ett fantastiskt yrke men det har varit oerhört utvecklande att våga prova annat.
Men det händer att jag längtar hem till Stockholm. Inte på ett sånt sätt att jag skulle vilja flytta tillbaka men för att jag i själ och hjärta är stockholmare. Men det är inget som skrämmer mig. Om vi vill kan vi ju göra samma resa tillbaka.
 
Sa upp mig från jobbet, sålde lägenheten, lastade det som fick plats i en hyrlastbil, gav bort resten och körde sen 60 mil söderut i snöstorm och flyttade in i en hyresrätt jag inte ens sett på bild. Funkade bra det också. Var borta från Stockholm i 9 år innan jag återvände. Kan lätt tänka mig att göra nått liknande igen.
 
Jag hade ett liv jag inte var nöjd med gällande jobb, bostad, inte många vänner osv. Så jag sa upp mig, utbildade mig inom hästrelaterat yrke, startade egen firma, flyttade till landet inte så långt bort visserligen och skaffade hund! Häst hade jag redan innan. Jag mår så mycket bättre nu och trivs med livet. Vardag är bäst. Vänner har jag gott om både nära hemma och långt bort och fantastiska kunder jag spenderar dagarna hos. Upplever att det är lättare att ta kontakt med folk på landet än i stan. Man hejar på alla man ser när man går ut med hunden och efter ett tag sitter man oplanerat hos grannarna å fikar. Så kravlöst och härligt. Lite mindre socialt på vintern då man inte stöter på varandra på samma sätt, men då är det bara att knacka på.
Kör hårt säger jag! Man lever ju bara en gång. 😊
 
Åh vad inspirerande det är att läsa om alla som vågat och bara kört!
Och det är ju helt sant, trivs man inte eller ångrar sig så kan man ju faktiskt bara flytta igen, man skriver ju inget i sten liksom :)
Ni som inte har haft någon stor, eller alls, buffert, ingen lägenhet att sälja eller så, har det funkat ändå? Eller har det varit stressigt med att inte veta om man får jobb osv?
 
Ni som inte har haft någon stor, eller alls, buffert, ingen lägenhet att sälja eller så, har det funkat ändå? Eller har det varit stressigt med att inte veta om man får jobb osv?

Jag såg till att ha jobb innan, för att jag avskyr stressen det skulle innebära att ej veta.
 
Vi har bott här i 7 år och känner bara folk sedan barnet kom. Men typ alla som bor här har gjort det i 744665 generationer.

Hur som, vi håller på att sälja av djur och gård osv. Är lite sugen på att flytta ngn helt annanstans när jag har min examen. Typ flytta efter jobb.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 580
Senast: Saigon
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 411
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp