B

**BORTTAGEN**

Hej!
I helgen hände något fantastiskt. Jag upplevde tio helt magiska minuter med min nya medryttarhäst.(´låter kanske inte så otroligt men det är så speciellt när allt bara faller på plats.)

Jag släppte henne i ridhuset, snurrade lite med grimskaftet och sedan sprang hon ett litet tag, visade upp sig lite och skulle undersöka allt. Efter en liten stund kallade jag på henne och hon kom som en liten hund lunkandes. Då satte jag på henne linan(repet) och ställde mig i drivande position. Och vilken ängel hon var! Hon travade, skrittade och stannade genast när jag bad om det. Eftersom det gick så bra tänkte jag att jag kunde försöka göra samma sak utan repet. Så jag knäppte loss henne och ställde mig i samma position. Och vilket mirakel! Hon gick lika bra som med linan. Jag ville inte kräva för mycket första gången så jag lät henne springa lite som belöning och gav henne lite godis.

Men nu tänkte jag utveckla det här lite. Hur vänder jag henne när jag löslongerar? Hur kan jag utveckla detta ännu mer?

(inlägget blev kanske lite ostrukturerat men jag hoppas ni kan läsa det ändå)

Med vänliga hälsningar Myggan
 
För mig brukar det funka att skära av spåret de går på innan de kommer dit så vänder de... funkar det inte att bara gå dit så kan man hålla ut en arm och "driva" med den åt andra hållet.. lite konstig förklaring kanske men men..... :D
 
hej! menar du vända håll i volten??
du går mot hästen i motsatt varvpå yttersidan så byter hon/ han varv. yttersidan= där staket el motsvarande är. kram
 
Jag använder rösten på samma sätt som när jag har lina och och vill att hästen ska stanna och går mot hästen lite snett framifrån. När han stannat visar jag vägen åt det andra varvet med armen. (som jag också gör när jag har lina) Det fungerar bra. Så lika anvisningar som vid arbetet med lina som möjligt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har kanske en något onödig fråga.. Min D ponny och jag har precis bytit stall, 1 Januari. Skulle då duscha av hennes fötter. I...
Svar
18
· Visningar
1 321
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 935
Senast: Karminnie
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 181
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp