Vändåtta

MidnightSoul

Trådstartare
Vid vändåtta. Om en person har två kort på handen lägger det ena kortet och säger vänd åtta för den kan gå ut nästa omgång.
Om då en annan person lägger ut ett ess. Personen som har varnat blir då tvingad att ta upp ett kort. Säg att denna person hade dam och fick en till dam. Måste personen varna igen eller räknas första varningen fortfarande?
 
Du menar om man går ut genom att lägga båda damerna samtidigt sedan?
Det man varnar för är att "nu har jag bara ett kort kvar". Det ska göras varje gång du lägger ner "kort 2" så det du sitter med på handen är det sista. Om du går ut genom att lägga två kort sista gången, så inträffar inte situationen att du sitter med bara ett kort och då finns alltså inget att varna för i det skedet.
Skulle jag säga. Men kan inte minnas att vi fick lägga flera kort på det sättet med mormors regler?
 
I vår vändåttavariant sa vi "varning" vid möjlighet att gå ut med flera kort, och "lappen" vid bara ett kort kvar. Men i beskriven situation hade det inte behövts sägas varning.
 
I vår vändåttavariant sa vi "varning" vid möjlighet att gå ut med flera kort, och "lappen" vid bara ett kort kvar. Men i beskriven situation hade det inte behövts sägas varning.

Detta låter bekant. Tror att vi körde dessa regler. Har däremot inte spelat vändåtta på över 20 år.
 
Vid vändåtta. Om en person har två kort på handen lägger det ena kortet och säger vänd åtta för den kan gå ut nästa omgång.
Om då en annan person lägger ut ett ess. Personen som har varnat blir då tvingad att ta upp ett kort. Säg att denna person hade dam och fick en till dam. Måste personen varna igen eller räknas första varningen fortfarande?
Det behöver man komma överens om innan liksom övriga regler då det finns många versioner av regler för vändåtta.
 
I vår vändåttavariant sa vi "varning" vid möjlighet att gå ut med flera kort, och "lappen" vid bara ett kort kvar. Men i beskriven situation hade det inte behövts sägas varning.

Tror vi körde samma som er, varning när man kunde gå ut, oavsett antal kort och lappen när man hade ett kvar
 
Tror vi körde samma som er, varning när man kunde gå ut, oavsett antal kort och lappen när man hade ett kvar
Vi kör med vändåtta,dubbelvändåtta och trippelvändåtta. Så det blev tjafs om att personen borde varnat igen när denne vart tvingad att ta upp ett kort på grund av esset.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 475
Senast: verser
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 622
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 866
Senast: Fetaost
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp