Vänja äldre hund vid barn?

Sporthorse

Trådstartare
Har en äldre hund som aldrig haft kontakt med spädbarn, haft kontakt med barn i 7-årsåldern några få gånger, men blivit negativt bemött av barn och därför börjat avsky barn efter dom negativa upplevelserna (elaka barn som haft för avsikt att skrämma hunden).
En väldigt trygg hund i sig själv, självsäker. Ingen vakt i sig men med hög integritet.

Vi väntar nu barn och att omplacera denna hund är inte ett alternativ, så nu är frågan hur man bäst vänjer hunden vid spädbarn. Har spelat barnskrik för hunden via datorn, men fått noll i reaktion på det, vilket även var väntat.
Barnvagnar är heller inga problem. Det som jag är rädd kan trigga hunden är själva synen av bebisen, då hon aldrig sett ett spädbarn förr.

Kommer givetvis aldrig lämna någon av hundarna ensamma med bebisen, men vill veta hur hunden reagerar innan bebisen flyttar in. Någon som varit i liknande situation?

Första tiden finns möjlighet att lämna hunden hos hundvakt, men tänker att det kanske är bättre att låta hunden vara med från start?
 
Flera av mina bekanta/nära som har fått barn har tagit med en blöja hem från bb som hunden har fått lukta på först och gjort det trevligt, dvs. berömt, gett godis men inget upphausat utan lugnt och fint. Om du och bebisen stannar kvar något på bb så är det en bra idé att låta din partner ta med en blöja hem redan innan ni kommer hem som hundarna får lukta på. De har sedan låtit hunden lukta på bebisen försiktigt under uppsikt när de har kommit hem och det har sedan inte varit några problem trots att hundarna inte har haft någon särskild kontakt med barn innan. Viktigt är såklart att hunden inte känner sig undanskuffad utan får vara med men under uppsikt. Jag tror också att det är bra om hunden är hemma när ni kommer hem, att ni visar att bebisen är endel av er familj precis som de är.

Min förra hund, en omplacering, hade under sina första månader i livet i en barnfamilj som inte borde ha djur överhuvudtaget fått en så hemsk bild av barn att han var vettskrämd för barn. När min bonusdotter fick barn var det aldrig några problem, han älskade bebisen från första stund och inget av den rädsla som fanns med andra barn fanns med hen. De fick såklart aldrig umgås utan koll men han visade varken stressbeteende eller annat mot just det barnet, hen var i hans ögon familj från dag ett.
 
Flera av mina bekanta/nära som har fått barn har tagit med en blöja hem från bb som hunden har fått lukta på först och gjort det trevligt, dvs. berömt, gett godis men inget upphausat utan lugnt och fint. Om du och bebisen stannar kvar något på bb så är det en bra idé att låta din partner ta med en blöja hem redan innan ni kommer hem som hundarna får lukta på. De har sedan låtit hunden lukta på bebisen försiktigt under uppsikt när de har kommit hem och det har sedan inte varit några problem trots att hundarna inte har haft någon särskild kontakt med barn innan. Viktigt är såklart att hunden inte känner sig undanskuffad utan får vara med men under uppsikt. Jag tror också att det är bra om hunden är hemma när ni kommer hem, att ni visar att bebisen är endel av er familj precis som de är.

Min förra hund, en omplacering, hade under sina första månader i livet i en barnfamilj som inte borde ha djur överhuvudtaget fått en så hemsk bild av barn att han var vettskrämd för barn. När min bonusdotter fick barn var det aldrig några problem, han älskade bebisen från första stund och inget av den rädsla som fanns med andra barn fanns med hen. De fick såklart aldrig umgås utan koll men han visade varken stressbeteende eller annat mot just det barnet, hen var i hans ögon familj från dag ett.
Hellre snuttefilt eller mössa än blöja.
 
I min barndom hade vi en spetskorsning (kennelolycka :) Karelsk björnhund x Finsk spets).

Han hade aldrig träffat små barn när min bror om på besök med sin bäbis. Den var väldigt vaksam mot oss äldre. Om någon rörde sig hastigt mot barnet så gick den och ställde sig mellan barnet och oss. Ingen aggression eller "vakt". Det verkade mest vara så att den ville ha koll på läget. Ingen överdriven lust att slicka eller rör barnet. Men den vilade gärna nedanför vagnen.

Ville bara säga att det kan gå helt komplikationsfritt också. Trots att vi i vår dåvarande okunskap inte gjorde några som helst förberedelser. :)
 
Hellre snuttefilt eller mössa än blöja.
De jag har pratat med har fått rekommendationen använd blöja för att annat inte har luktat tillräckligt mycket bebis utan en massa annat. Bebis kommer ju oftast hem inom någon dag från födseln räknat och då hinner inte annat få tillräckligt mycket bebisdoft. En blöja luktar ju bara bebis. Varför anser du att blöja är sämre än snuttefilt/mössa? Jag menar inte på något vis att du har fel utan undrar ärligt varför :)

Samtidigt fick min hund inte lukta på något alls förren bebis hälsade på och det gick väldigt bra det med. Han var enormt försiktig som om han förstod att här var det silkesvantar som behövde vara på. Han förändrade sitt beteende mot mamman första gången de träffades efter att hon blivit gravid, (då i vecka 7 ungefär) blev väldigt försiktig och mån om och ville ligga med huvudet mot hennes mage trots att det var första gången han överhuvudtaget hade träffat någon som var gravid. Det var både oväntat och väldigt gulligt att se det. Han var annars en hund som inte hade försiktighet som sin främsta egenskap precis. Som den terrier han var så var han annars väldigt på.
 
De jag har pratat med har fått rekommendationen använd blöja för att annat inte har luktat tillräckligt mycket bebis utan en massa annat. Bebis kommer ju oftast hem inom någon dag från födseln räknat och då hinner inte annat få tillräckligt mycket bebisdoft. En blöja luktar ju bara bebis. Varför anser du att blöja är sämre än snuttefilt/mössa? Jag menar inte på något vis att du har fel utan undrar ärligt varför :)

Samtidigt fick min hund inte lukta på något alls förren bebis hälsade på och det gick väldigt bra det med. Han var enormt försiktig som om han förstod att här var det silkesvantar som behövde vara på. Han förändrade sitt beteende mot mamman första gången de träffades efter att hon blivit gravid, (då i vecka 7 ungefär) blev väldigt försiktig och mån om och ville ligga med huvudet mot hennes mage trots att det var första gången han överhuvudtaget hade träffat någon som var gravid. Det var både oväntat och väldigt gulligt att se det. Han var annars en hund som inte hade försiktighet som sin främsta egenskap precis. Som den terrier han var så var han annars väldigt på.
Kan inte svara för Vallhund, men tänker att en bajsblöja säkert är äcklig att släpa på, speciellt en varm sommardag, och hunden kanske tycker den luktar ätbart, så har man bajs i hela huset :o

Min hund förstår inte alls att jag är gravid, lika sprallig och oförsiktig som innan. Vill gärna ligga på mig och magen vilket inte är allt för bekvämt alla gånger.
 
En vän till mig använde en docka då hon väntade barn. Hon behandlade dockan som en bebis och hunden fick lära sig att hålla avstånd. Det funkade kanonbra för dem!👍
 
Kan inte svara för Vallhund, men tänker att en bajsblöja säkert är äcklig att släpa på, speciellt en varm sommardag, och hunden kanske tycker den luktar ätbart, så har man bajs i hela huset :o

Min hund förstår inte alls att jag är gravid, lika sprallig och oförsiktig som innan. Vill gärna ligga på mig och magen vilket inte är allt för bekvämt alla gånger.
Haha nä, inte bajsblöja :p Kissblöja är bättre :D Hundarna ska inte tillåtas bära omkring blöjan heller utan det är just försiktigt nosande.

Jag vet inte alls hur vanligt det är att hunden reagerar som min gjorde men det var verkligen så gulligt att se. Min bonusdotter var en av hans favoriter och det var alltid extra kul när hon kom och de lekte men från hon blev gravid så skulle han bara ligga nära, inget bus alls.
 
De jag har pratat med har fått rekommendationen använd blöja för att annat inte har luktat tillräckligt mycket bebis utan en massa annat. Bebis kommer ju oftast hem inom någon dag från födseln räknat och då hinner inte annat få tillräckligt mycket bebisdoft. En blöja luktar ju bara bebis. Varför anser du att blöja är sämre än snuttefilt/mössa? Jag menar inte på något vis att du har fel utan undrar ärligt varför :)

Samtidigt fick min hund inte lukta på något alls förren bebis hälsade på och det gick väldigt bra det med. Han var enormt försiktig som om han förstod att här var det silkesvantar som behövde vara på. Han förändrade sitt beteende mot mamman första gången de träffades efter att hon blivit gravid, (då i vecka 7 ungefär) blev väldigt försiktig och mån om och ville ligga med huvudet mot hennes mage trots att det var första gången han överhuvudtaget hade träffat någon som var gravid. Det var både oväntat och väldigt gulligt att se det. Han var annars en hund som inte hade försiktighet som sin främsta egenskap precis. Som den terrier han var så var han annars väldigt på.
De jag känner till har tagit med sig mössa hem från BB som hunden fått nosa på. När de kom hem från BB så lades en filt på golvet där de sedan lade bebisen, en hund har jag hört nosade på barnet o pep sedan iväg o hämtade mössan o gav till bebisen.
 
Blöja, vare sig den innehåller kiss eller bajs påminner inte så mycket om bebisdoft direkt.. Känns då smartare att ha någon filt/plagg som får vara nära bebis och därmed få rätt doft. Det lär dock inte säga något om hur hunden väl kommer att reagera på en bebis, då en doft bara är en doft och inte en hel varelse som både låter och rör sig på ett -för hunden- märkligt och oförutsägbart sätt.

Mina hundar genom åren när bebisar damp ner har aldrig förberetts på något vis, utan de har fått bekanta sig med nytillskottet på hemmaplan medelst att bilstol med tillhörande bebis ställts ner på golvet och sen har de fyrbenta spanat in och hälsat, men har man en hund där man är tveksam på hur den kommer att reagera utifrån att den inte är förtjust i äldre barn, så är inte det en metod jag rekommenderar.
 
Jag vet inte hur allmängiltigt det är, men min erfarenhet är att det är väldigt annorlunda om matte får en bebis, jämfört med att träffa barn i största allmänhet. Haft två vuxna hundar som var skeptiska till barn och inte vana alls, men som sedan trippade på tå runt bebisen och med tiden blev mycket snälla och tålmodiga barnhundar. Jag gjorde inga förberedelser alls, utan en dag kom jag bara hem och hade med mig en bebis som jag satte ned på golvet i bilbarnstolen. Jag tror hundarna "visste" att jag var gravid, och när jag hade "valpat" så betedde de sig som när en tik i flocken valpat, mycket respektfullt och försiktigt.
 
Jag vet inte hur allmängiltigt det är, men min erfarenhet är att det är väldigt annorlunda om matte får en bebis, jämfört med att träffa barn i största allmänhet. Haft två vuxna hundar som var skeptiska till barn och inte vana alls, men som sedan trippade på tå runt bebisen och med tiden blev mycket snälla och tålmodiga barnhundar. Jag gjorde inga förberedelser alls, utan en dag kom jag bara hem och hade med mig en bebis som jag satte ned på golvet i bilbarnstolen. Jag tror hundarna "visste" att jag var gravid, och när jag hade "valpat" så betedde de sig som när en tik i flocken valpat, mycket respektfullt och försiktigt.

Jag gjorde som du och då har jag en hund som inte tyckte om andra barn än de två jag hade sen tidigare. Hon var alltid varit väldigt försiktig runt den lille, även när han började krypa runt, flyttade sig för honom, släppte det hon hade i munnen om han tog i det osv osv

Än idag är den yngsta den hon är mest tolerant med, han är 3 år nu.
 
Bebisen som varit med föräldrarna kommer väl till en viss del ändå lukta som en del av flocken tänker jag? Tror också att hunden kan typ lukta graviditeten och tänka att nått e på gång. Tror det e smart, som @Voff skrev, att låta dom bekanta sig på avstånd och ta det därifrån :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 732
Senast: Elektron
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 353
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
3 615
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp