vänja av fölet

Nu säger du emot dig själv. Du säger att ålder ger tarmflora, inget annat.

Då skulle de handuppfödda fölen dö/få magsår/iaf få tarmstörningar.

Avvänjningen har ju isf inte ett SMACK med saken att göra isf?

Dessutom, utan tarmflora eller med kraftigt störd tarmflora blir hästar mycket sjuka och dör. Föl är känsliga krabater och om föl inte har egen tarmflora (dina exakta ord) skulle de tvärdö om man tog bort mjölken från dem vis säg 5 månaders ålder.
 
Ursäkta mig... :o, att du inte förstår/el. vill förstå det jag skrivit i mina f.g inlägg!

Du gillar kanske att 'gruffa' med folk, men snälla du.. TÄNK EFTER FÖRE :crazy:!!!

Mvh
Bia
 
Du skriver att tarmfloran kommer av åldern. INGET annat. Där sa du emot dig själv. Men vi ändrar det till att tarmfloran kommer av ålder och fram tills 6 månaders ålder (ca) så är fölet beroende av stoets mjölk för att skapa tarmflora och ska därför inte avvänjas.

Då undrar jag ÅTERIGEN hur det går ihop med att föl som vuxit upp helt utan mammas mjölk klarar sig? Och hur de föl som vänjs av tidigare faktiskt kan bryta ner, omvandla och utvinna näring ur mat.

Just hästar är ju VÄLDIGT känsliga för magtarmstörningar. Så det skulle ju visa sig på fölen om deras mage/tarm var störd. Och du pratar inte om störd mage, du pratar om en tarmflora som inte finns helt förrän ca 6 månaders ålder?

Så nej, jag får inte ihop den, och jag vill inte gruffa jag vill förstå, men du matar dina argument om och om igen, du bemöter inte frågor/kritik med annat än att justera dina argument lite men säga samma sak. Och jag får inte ihop det då, nej?
 
Avvänjning - när, hur och varför?
Av tradition avvänjer många fölen mellan 4 och 6 månaders ålder, trots att det naturliga för dem är att dia i 8-9 månader. Rekommendationen att avvänja vid tidig ålder är ett arv från den tiden, då stona gick i hårt arbete. När stona skulle gå framför plogen eller i skogen, behövde de äta så mycket foder för att täcka sitt energibehov för arbetet, att de inte orkade äta även för digivningen. Det problemet måste vara sällsynt bland ston i dagens travhästavel.

Det finns inga biologiska skäl att avvänja fölen tidigt, eller att avvänja dem alls, förutsatt att såväl sto som föl är i god kondition. Ston, som blivit dräktiga igen samma år som fölen föddes, avvänjer sina föl/åringar 3-4 månader innan nästa föl skall födas, dvs. ungefär vid den tid det nya fostret börjar växa fort. De ston som går gall fortsätter att ge di. I dessa fall kan man dela på sto och åring i samband med den nya säsongens betäckning, vilket ju då blir vid ungefär samma ålder, som den naturliga avvänjningen för föl som får syskon som åringar.

Däremot skall man inte helt överlåta "utfodringen" av fölen på stona, eftersom tillgången på smakligt, näringsrikt foder för fölen sannolikt påverkar deras "villighet" att låta sig avvänjas. Dessa bör därför utfodras med eget foder, som stona inte kommer åt, vilket kräver speciella anordningar. Det är å andra sidan lika viktigt, när man avvänjer traditionellt. Fölet måste då tidigt lära sig äta tillräckligt, för att klara en tidigare avvänjning utan att få en alltför lång tillväxtsvacka.

I Ulrika Lundbergs studie tappade fölen, som var mellan 149 och 224 dagar gamla, mellan 11,5 och 15,5 kg det dygn de togs ifrån sina mödrar. Det tyder på att även de äldre fölen fortfarande fick relativt mycket mjölk. Den tid det tog innan fölen återfått den vikt de hade före avvänjningen, varierade mellan 3 och 21 dagar. Antalet föl var för få för några säkra samband, men det var de äldsta fölen, som återhämtade sin vikt snabbast.
För att underlätta återhämtningen, måste fölen vara vana att äta annan föda och snabbt lära sig att dricka vatten. Många föl dricker mycket lite vatten, så länge de har tillgång till mjölken, som ju till 90 % är vatten.

Ofta finns det rent praktiska skäl till att fölen avvänjs före 8-9 månaders ålder, som t.ex. att boxarna är för små för sto och föl, eller att man vill avvänja en hel årgång samtidigt för att slippa släppa in de yngsta senare i lösdriften. Rent näringsmässigt är det inga problem med de fodermedel vi har tillgång till idag. Däremot bör man tänka på att fölet egentligen skulle ha följt sin mor och eventuellt yngre syskon i minst ett år till. Avvänjningen bör därför ske så att den sociala miljön för fölet inte ändras alltför drastiskt.

Det är i regel alltid bäst för fölen att vänjas av i någon typ av grupp. Det kan lösas på olika sätt beroende på vilka förutsättningar som finns med hänsyn till hagar, boxar, lösdrifter m.m. Har man få ston kan man ställa fölet i boxen bredvid modern eller tillsammans med andra föl på natten och låta ston och föl gå tillsammans på dagarna. Många avvänjer fölen i par i box för att ha bättre kontroll på att de äter och dricker. Framför allt stoföl kan då konkurrera ganska våldsamt om fodret, men det är ändå bättre att låta dem gå tillsammans och i stället binda upp dem medan de äter kraftfoder. En del stuterier plockar successivt ut moderstona ur sto - föl gruppen, vartefter deras föl uppnår en viss ålder. På detta sätt har fölen kvar tryggheten i flocken från såväl de andra fölen som de andra stona.

Efter avvänjningen ser man inte så sällan att föl "diar" på varandra trots god tillgång på foder. Detta är ett tydligt tecken på att fölet fortfarande har ett behov av att dia av andra skäl än rent näringsmässiga. Det finns inga systematiska studier av hur vanligt detta är hos föl i olika ålder, men det verkar vara vanligare hos föl som avvänjs vid 5 månaders ålder eller tidigare. Om detta otillfredsställda sugbehov kan ta sig andra uttryck t.ex. i form av beteendestörningar som krubbitning och vävning är inte heller studerat. Däremot har man i en pågående engelsk studie sett att beteendestörningar ofta uppkommer i samband med avvänjningen. Någon jämförelse mellan olika avvänjningsåldrar har dock inte gjorts.

hittat på nätet.... :)
 
Min granne lät sitt stoföl gå med mamma hela tiden.
Fölet är nu 11/2 år nu. Stot lät henne dia hela tiden.
Nu först står de i egna boxar på natten.

Jag har också hört att tamen på fölet är inte klar förrän vid 10 månader. Vi hade en fråge tävling på vårt stall. :banana:
 
Jag har varit tvungen att vänja av mina årsföl tidigt i år då stona har mjölkat så otroligt bra att de är levande skelett trots stödfodring i mängder + att fölen har fått mat vid sidan av. Avvänjningen är nu klar ena fölet 5½ mån andra 5 mån. De står i gemensam box på nätterna, delar ensilage har egna krubbor ( som de samäter av) går i samma flock som de gjorde medan mammorna var kvar. Stona är utplockade och går i hagen brevid. I kväll när jag tog in fölen så skrek ena stoet men fölen brydde sig inte om henne. De har först stått i box på natten och varit ihop på dagarna sedan fick de snutta morgon o kväll och slutligen bara morgonen och till slut inte alls. En mkt odramatisk avvänjning men tyvärr mkt tidig men ibland måste man även se till stoets bästa. Båda stona är dräktiga igen. Nu låter jag det fölet som är sålt stanna kvar i flocken minst en månad till innan han får åka till nya familjen.
 
Jag har separerat nattetid vid 5-6 mån ålder men låtit fölen gå med mamma på dagen. I år fick jag dela på natten lite tidigare då stoet mjölkade för bra och blev väldigt tunn. Då hon är dräktig igen så vill jag inte hon ska falla ur. Separerar dagtid då fölis säljs, eller när stoet själv vänjer av vid 8-9 mån ålder. Årets fölis är desutom så cool att det går att ta mamman från hagen redan nu och låte fölis gå kvar hos de andra hästarna.
 

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Teilani
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 085
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 432
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp